اخبار تخصصي‌كست: مطالعه دنياي پردازنده‌هاي كامپيوتر و عملكرد شركت‌هاي AMD، اينتل، انويديا و كوالكام

دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۷
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
بي‌شك در يكي از جذاب‌ترين بازه‌هاي زماني دنياي سخت‌افزار‌هاي كامپيوتري قرار داريم كه در اين قسمت از اخبار تخصصي‌كست، به گفت‌و‌گو در اين خصوص و عملكرد هر يك از شركت‌هاي فعال در اين حوزه مي‌پردازيم.
تبليغات

سال ۲۰۱۷ و پس از ورود قدرتمند پردازنده‌هاي AMD با معماري Zen، دنياي پردازنده‌ و كامپيوترهاي شخصي تغييرات زيادي را تجربه كرد؛ جايي كه سال‌ها و به‌دليل نبود رقيبي درخور، سكون زيادي را تجربه كرده بود و اينتل نيز به توسعه‌ و عرضه‌ي محصولاتي جديد تمايلي نداشت. اما پس از ورود پردازنده‌هاي دسكتاپ، سرور، ورك‌استيشن و موبايل AMD با معماري Zen و توان پردازشي بالا دركنار ارزشي رقابتي، شاهد جهشي بزرگ‌ در اين بخش از فناوري هستيم؛ تا جايي كه تنها پس از سه سال از ورود رايزن‌ها، اكنون پردازنده‌هاي ۱۲ هسته‌اي با ارزشي مناسب در دسترس متخصصان خانگي قرار گرفته است.

رويداد كامپيوتكس ۲۰۱۹ را مي‌توان نقطه‌ي عطفي در دنياي سخت‌افزار‌هاي كامپيوتري دانست. AMD پس از سه سال، نسل دوم معماري Zen را با وعده‌ي توان پردازشي بيشتر در امور تك‌هسته‌اي و چندهسته‌اي، تجاري كرده است و پردازنده‌هاي رايزن و اپيك مجهز به آن را به‌زودي به بازار عرضه مي‌كند. اين موضوع مي‌تواند زنگ خطري براي اينتل باشد كه پس از مواجهه با اشكالات فراوان در مهاجرت به ليتوگرافي ۱۰ نانومتري، درنهايت در كامپيوتكس ۲۰۱۹ اولين پردازنده‌هاي ۱۰ نانومتري خود را به‌صورت رسمي معرفي كرد.

در طرف ديگر جنگ دنياي پردازنده‌هاي كامپيوتري، انويديا و AMD قرار دارند؛ جايي كه البته با محصولات متنوع و توانمند انويديا، رقابت و بازگشت به‌دوران اوج براي AMD‌ كمي دشوارتر خواهد بود. بااين‌حال چندي پيش AMD با رونمايي از معماري جديد Navi خبر از عرضه‌ي چند محصول توانمند در آينده‌ي نزديك داده است كه همانند معماري Zen در پردازنده‌ها، توانايي بالايي در ايجاد تغيير و تحول در بازار را دارند. انويديا نيز به‌زودي پردازنده‌هاي گرافيكي جديدي را با معماري تورينگ رونمايي خواهد كرد كه از آن‌ها با عنوان «Super» ياد مي‌كند.

پس از كامپيوتكس ۲۰۱۹ و پيش از برگزاري كنفرانس‌هاي معرفي محصولات كامپيوتري مخصوص بازي در رويداد E3، زماني مناسب ديديم تا به‌ گفت‌و‌گو در خصوص شركت‌هاي نام‌دار توليد‌كننده‌ي پردازنده‌هاي كامپيوتري، وضعيت فعلي و پيش‌بيني آينده‌ي اين بازار بپردازيم. در ادامه شما را به تماشاي اخبار تخصصي‌كست مطالعه دنياي پردازنده‌ها و شركت‌هاي فعال اين حوزه، دعوت مي‌كنيم.

دانلود از آپارات | تماشا در يوتيوب

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات