راهنماي جامع خريد تلويزيون

شنبه ۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 35 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
خريد تلويزيون به دليل تنوع بالاي اين محصول در بازار به دقت و مطالعه كافي نياز دارد. در اين مطلب شما را براي خريد مناسب‌ترين تلويزيون راهنمايي مي‌كنيم.
تبليغات

خريد تلويزيون شايد در نگاه اول كار ساده‌اي به انديشه متخصصين بيايد؛ اما فاكتورهاي بسيار مهمي وجود دارند كه لازم است هنگام خريد از آن‌ها آگاه بوده و در انتخاب خود مدانديشه متخصصين قرار دهيد. براي مثال، تلويزيون‌هاي اولترا HD (UHD) يا 4K كه جزئيات تصوير، رنگ و كنتراست بهتري را نسبت به تلويزيون‌هاي HD وعده مي‌دهند. همچنين گونه‌اي از تلويزيون 4K موسوم به 4K HDR نيز در بازار وجود دارد كه تصاوير روشن‌تر با پويايي بيشتر و طبيعي‌تر را به همراه دارد. حال، سؤال اين است كه آيا زمان آن رسيده كه سراغ تلويزيون‌هاي 4K برويد يا هنوز هم تلويزيون‌هاي Full HD براي استفاده‌ي متخصصان ايراني كافي هستند؟

علاوه بر موارد فوق، بايد به ظهور پنل‌هاي OLED و توان بسيار بالاي آن‌ها در نمايش عالي رنگ‌ها اشاره كرد كه به لطف افزايش ظرفيت توليد، اكنون ارزش به مراتب به صرفه‌تري دارند. بااين‌حال بايد به اين نكته توجه كرد كه آيا تفاوت عملكرد پنل‌هاي OLED نسبت به همتايان LED خود با توجه به تفاوت هزينه‌، به صرفه است يا خير. از سوي ديگر، هر سال به لطف استفاده از فناوري‌هاي پيشرفته‌تر، كيفيت تلويزيون‌هاي LCD بهبود مي‌يابد و شاهد برطرف شدن بسياري از نقاط ضعف آن‌ها هستيم. تلويزيون‌هاي اولد در حال حاضر تنها تحت دو برند ال‌جي و سوني در بازار موجود هستند و اين يعني چنان‌چه انتخاب شما اولد باشد، با گزينه‌اي كمتري نسبت به دستگاه‌هاي LCD مواجه خواهيد بود.

وقتي در مورد نوع تلويزيوني كه مي‌خواهيد تصميم‌گيري كرديد، روي اندازه‌ي آن، كيفيت تصوير و قابليت‌هاي ويژه‌ي آن تمركز كنيد. به‌علاوه، سعي كنيد مطمئن شويد كه تلويزيون جديد شما اتصالات مورد نياز شما را همراهي مي‌كند يا خير. پيش از آغاز راهنماي خريد دو اصل اساسي در خريد تلويزيون وجود دارد كه بايد همواره آن‌ها را پيش از هر نكته‌ي ديگري، مد انديشه متخصصين داشت:

كيفيت تصوير با توجه به مشخصات روي كاغذ، تعيين نمي‌شود!

شايد اين جمله‌ي كوتاه به مذاق توليدكنندگان بزرگ تلويزيون خوش نيايد اما عين حقيقت است. در واقع با مطالعه مشخصات انواع تلويزيون احتمالاً شما هم به اين نتيجه مي‌رسيد كه هدف از ارائه‌ي كاتالوگ و مشخصات تلويزيون‌ها، گيج كردن مشتري است.

انبوهي از عبارات گيج‌كننده و اعداد بزرگ و كوچك روبروي شما قرار مي‌گيرند و شايد در نهايت مجبور به خريد يك تلويزيون نسبتاً گران‌ارزش شويد، آن هم به اين دليل كه نسبت كنتراست بالاتري دارد يا روشنايي بيشتري دارد. شايد هم علت انتخاب شما وجود يك تكنولوژي خاص در محصول باشد.

البته برخي از مشخصات ذكر شده روي كاغذ بسيار با اهميت هستند، مثل وزن و انواع ورودي‌ها و خروجي‌هاي تلويزيون. اما در مجموع پارامترهايي بي‌اهميت يا كم‌اهميتي در كاتالوگ محصولات ديده مي‌شود و ممكن است برخي از موارد داراي مقادير نادرست هم باشند.

به‌عنوان مثال نسبت كنتراست يا تضاد تنها يك دروغ فريبنده است، قبلاً در اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران اين نكته را به تفصيل مطالعه كرديم. نرخ نوسازي بر حسب هرتز كه اعدادي از جمله 120، 240 و 600 هرتز را روبروي آن مي‌بينيم و در حقيقت يك پارامتر پيچيده و تا حدي مبهم است. شايد در متخصصدهاي معمولي، نرخ نوسازي بالا به هيچ وجه اثرگذار نباشد اما هزينه خريد تلويزيون را زياد مي‌كند. زاويه ديد تلويزيون‌هاي LCD و LED-backlit LCD كه عددي نادرست است و اين مسئله‌ي هميشگي كه معمولاً يك تلويزيون LED كيفيت تصوير بهتري نسبت به تلويزيون‌هاي LCD ندارد. كابل‌هاي HDMI كه كيفيت يكساني دارند اما فروشنده برخي از آن‌ها را با كيفيت‌تر از باقي كابل‌ها معرفي مي‌كند. LEDها يك نسل جديد يا فناوري متفاوت با LCD نيستند و در واقع خود نوعي از LCDها به شمار مي‌روند.

توصيه‌ي ما اين است كه به جاي توجه به صفحه‌ي مشخصات تلويزيون، فكر ديگري كنيد، شايد بهترين كار ناديده گرفتن آن‌ها باشد! براي تشخيص بهترين كيفيت تصوير، بدترين راه ممكن استفاده از مشخصاتي است كه در كاتالوگ محصولات ذكر مي‌شود، لذا به هيچ عنوان به آن استناد نكنيد.

تلويزيون بزرگ‌تر واقعاً بهتر است

در مورد اندازه حداقل قطر ۳۲ اينچ را توصيه مي‌كنيم. البته در مورد تلويزيوني كه قرار است در اتاق خواب قرار بگيرد، براي تلويزيوني كه مي‌خواهيد در اتاق نشيمن استفاده كنيد، بهتر است تلويزيوني با حداقل قطر ۴۶ اينچ يا ۵۵ اينچ و بزرگ‌تر از آن، انتخاب نمائيد. ممكن است در نگاه اول اين ابعاد بسيار بزرگ به انديشه متخصصين برسد اما توصيه‌ي ما اين است كه يك تلويزيون بزرگ بخريد چراكه تجربه‌اي بسيار جالب خواهد بود.

اندازه‌ي تلويزيون نسبت به امكانات و قابليت‌هايي مثل عينك سه‌بعدي، نرخ نوسازي بالاتر و تلويزيون‌هاي هوشمند، اهميت بيشتري دارد. بنابراين توصيه مي‌كنيم كه با بودجه‌اي كه دراختيار داريد، سراغ تلويزيون‌هاي بزرگ‌تر برويد. معمولاً بيشتر متخصصان از اينكه تلويزيوني با ابعاد بزرگ‌تر نخريده‌اند، اظهار پشيماني مي‌كنند، مراقب باشيد شما هم به اين دسته از مشتريان نپيونديد.

در ادامه شما را به مطالعه‌ي راهنماي خريد و مواردي كه بايد هنگام خريد تلويزيون در انديشه متخصصين داشته باشيد دعوت مي‌كنيم.

اندازه صفحه

شايد مهم‌ترين بخش از انتخاب شما هنگام خريد تلويزيون جديد، اندازه‌ي صفحه‌ي آن باشد. اندازه‌ي صفحات تلويزيون به صورت قطري محاسبه مي‌شود و اين اندازه معمولاً در بازه‌ي ۲۰ تا ۸۰ اينچ قرار دارد. تلويزيون‌هايي كه در آشپزخانه يا اتاق خواب قرار مي‌گيرند مي‌توانند بين ۲۴ تا ۳۲ اينچ باشند؛ اما اگر قصد خريد تلويزيون اصلي منزل را داريد، اندازه‌اي بين ۵۰ تا ۶۵ اينچ پيشنهاد مي‌شود. در صورتي كه فاصله‌ي شما از تلويزيون خيلي زياد باشد، مي‌توانيد به اندازه‌هاي بزرگ‌تر نيز فكر كنيد.

اندازه تلويزيون (اينچ)

عرض (سانتي‌متري)

ارتفاق (سانتي‌متر)

حداكثر فاصله ايدئال تا تلويزيون (متر)

۳۲

۷۰.۹

۱۵.۷

۱.۳

۴۰

۸۸.۶

۴۹.۸

۱.۶

۴۳

۹۵.۳

۵۳.۶

۱.۸

۵۰

۱۱۰.۷

۶۲.۲

۲

۵۵

۱۲۱.۷

۶۸.۶

۲.۴

۶۰

۱۳۲.۸

۷۴.۷

۲.۶

۶۵

۱۴۴.۰

۸۱.۰

۲.۷۵

۷۰

۱۵۴.۹

۸۷.۱

۳.۰۵

۷۵

۱۶۶.۱

۹۳.۵

۳.۷

مرجع متخصصين ايران اندازه‌ي تلويزيون

نسبت ابعاد تلويزيون‌ها

با توجه به اين‌كه قانون دقيق و سريعي براي تعيين اندازه‌ي صحيح تلويزيون نيست، ميدان ديد و حتي حدت بينايي خود را مي‌توانيد ملاك قرار دهيد. البته راهنماهاي بسياري در اينترنت وجود دارد كه مي‌تواند در محاسبه‌ي فاصله‌ي نسبتاً مناسب شما را ياري كند. يكي از ساده‌ترين راهكار‌ها، استفاده از نسبت ۱.۶ است كه نتيجه‌ي خوبي را به همراه خواهد داشت. در اين راهكار اگر قصد خريد يك تلويزيون Full HD را داريد، نزديك‌ترين فاصله‌اي كه مي‌توانيد با حفظ ميدان ديد نسبت به تلويزيون خود داشته باشيد ۱.۶ برابر قطر تلويزيون است. بنابراين، اگر تلويزيون شما ۶۰ اينچي باشد، بايد حداقل ۹۶ اينچ (هر اينچ معادل ۲.۵۳ سانتي‌متري) معادل تقريباً ۲.۵ متر از تلويزيون فاصله بگيريد.

اگر قصد خريد تلويزيوني با رزولوشن بالاتر (انواع 4K) داريد، مي‌توانيد از نسبت بزرگ‌تر (۲ تا ۲.۵) استفاده كنيد. اين موضوع بدين معني است كه براي فاصله‌هاي نزديك نيز مي‌‌توانيد تلويزيون بزرگ‌تري خريداري كنيد و به دليل تراكم پيكسل بالاتر در اين پنل‌ها، امكان تفكيك پيكسل‌ها حتي از فاصله‌ي نزديك‌تر نيز مقدور نخواهد بود.

مرجع متخصصين ايران اندازه تلويزيون

مي‌توانيد اين معادله را به صورت معكوس نيز انجام دهيد تا قبل از خريد بزرگ‌ترين اندازه‌ي تلويزيوني كه مي‌توانيد داشته باشيد را به دست آوريد. براي اين كار، فاصله‌ي جاي نشستن خود تا محل قرارگيري تلويزيون را به سانتي‌متر (متر ضرب در ۱۰۰) محاسبه كنيد؛ سپس آن را تقسيم بر ۱.۶ كرده و در ادامه تقسيم بر ۲.۵۳ كنيد تا قطر تلويزيون مطلوب شما به اينچ بدست بيايد. براي مثال اگر در ۲.۵ متري محل قرارگيري تلويزيون مي‌نشينيد، تلويزيوني ۶۰ اينچي براي شما ايدئال خواهد بود.

مرجع متخصصين ايران تلويزيون 4K

امروزه اكثر نمايشگرهاي بزرگ از نوع اولترا HD هستند و با توجه به كاهش ارزش اين پنل‌‌ها، مي‌توان گفت در حال حاضر خريد آن‌‌ها منطقي‌تر بوده و توصيه مي‌شود. اين تلويزيون‌ها به رزولوشن 4K با تراكم پيكسل بالا مجهز هستند. بدين معني كه حتي اگر از فاصله‌ي نزديك به تماشاي محتواي ويديويي (البته به شرط استفاده از محتواي 4K) اين تلويزيون‌ها بنشينيد، جزئيات بيشتري را مشاهده خواهيد كرد. بدين ترتيب مي‌توانيد در فاصله‌ي يك و نيم متري تلويزيون ۶۵ اينچي خود بنشينيد و اشكالي از لحاظ تجربه‌ي تماشاي تصاوير نداشته باشيد. توجه داشته باشيد كه قرار نيست آن‌قدر جلو بنشينيد كه نتوانيد كل تصوير را مشاهده كنيد يا برعكس. بلكه بايد در حدي از تلويزيون فاصله بگيريد كه جزئيات تصويري كه بابت آن هزينه‌ي بيشتر پرداخت كرده‌ايد را از دست ندهيد.

لازم است بودجه‌ي خود را نيز در انديشه متخصصين بگيريد. تلويزيون‌هاي خوب از چندصد دلار تا چندهزار دلار ارزش دارند و در اين بازه انتخاب‌هاي بسيار خوبي وجود دارد. اندازه‌ي نمايشگر، ويژگي‌ها و برند همگي از عواملي هستند كه بر ارزش تأثير مي‌گذارند.

در زير بازه‌ي ارزش معمول اندازه‌هاي مختلف تلويزيون را شاهد هستيد.

اندازه

حدود ارزش

۳۲ اينچ

۱۵۰ تا ۴۰۰ دلار

۳۹ تا ۴۳ اينچ

۲۵۰ تا ۷۰۰ دلار

۴۹ يا ۵۰ اينچ

۳۵۰ تا ۹۰۰ دلار

۵۵ تا ۵۹ اينچ

۴۵۰ تا ۲۵۰۰ دلار

۶۰ تا ۶۵ اينچ

۶۰۰ تا ۷۰۰۰ دلار

نوع پنل

پنل‌ها مهم‌ترين بخش تلويزيون‌ها را تشكيل مي‌دهند. تمام پروسه‌ي ايجاد و نمايش تصاوير در اين بخش دانشمندان و مهندسان از زمان عرضه‌ي اولين تلويزيون‌ها، همواره به‌دنبال توسعه‌ي بهترين پنل‌هاي ممكن براي نمايش بي‌نقص تصاوير بودند كه در ادامه برخي از مهم‌ترين فناوري‌هاي تاريخ دنياي تلويزيون‌ها به صورت مختصر شرح داده شده است.

پلاسما (Plasma)

تلويزيون‌هاي پلاسما براي نمايش پيكسل‌ها از سلول‌هايي حاوي «گازهاي يونيزه شده» يا همان پلاسما استفاده مي‌كنند. اين تلويزيون‌ها روشنايي بالايي دارند و در عين حال رنگ سياه را بسيار بهتر از LCD-ها به نمايش مي‌گذارند. در حقيقت، تنها رقيب پلاسما در كنتراست، تلويزيون‌هاي OLED هستند.

مرجع متخصصين ايران تلويزيون پلاسماي پاناسونيك

همچنين به دليل ويژگي‌هاي متخصص، به‌راحتي مي‌توان تلويزيون‌هاي پلاسما را در ابعاد غول‌آسا توليد كرد. (تصوير بالا مربوط به تلويزيون پلاسماي ۱۵۲ اينچي TH-152UX1 پاناسونيك است.) مزاياي تلويزيون‌هاي پلاسما به همين‌جا ختم نمي‌شود. شايد برايتان عجيب باشد كه بدانيد بعضي خوره‌هاي فيلم و مسابقات ورزشي هنوز هم تلويزيون پلاسماي قديمي خود را به تلويزيون‌هاي LCD جديد ترجيح مي‌دهند؛ اما دليل اين كار چيست؟

پاسخ در نرخ نوسازي (Refresh Rate) بسيار بالاي تلويزيون‌هاي پلاسما است كه موجب به حداقل رسيدن «اثر تاري ناشي از حركت» (Motion Blur) مي‌شود. اما اين اصطلاحات به چه معنا هستند؟

نرخ نوسازي يا ريفرش ريت كه با واحد «بر ثانيه» يا همان هرتز (Hz) بيان مي‌شود، نشان مي‌دهد كه تصوير موجود روي صفحه، ظرف يك ثانيه چند بار عوض مي‌شود. براي مثال، تلويزيوني كه همين حالا در منزل از آن استفاده مي‌كنيد، به‌احتمال بسيار زياد ريفرش ريتي حدود ۶۰ هرتز دارد. اين يعني در هر ثانيه، تصوير موجود روي صفحه‌ي تلويزيون شما ۶۰ بار عوض مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران ريفرش ريت

هرچه نرخ نوسازي بيشتر باشد، اثر «Blur» يا تاري كمتري مشاهده خواهيد كرد. اين تاري ناشي از حركت، خود را در فيلم‌هاي اكشن يا مسابقات ورزشي بيشتر نشان مي‌دهد. نرخ نوسازي تلويزيون‌هاي ميان‌رده‌ي LCD موجود در بازار حدود ۱۲۰ هرتز و تلويزيون‌هاي بالارده ۲۰۰ هرتز است. اما نرخ نوسازي تلويزيون‌هاي پلاسما چقدر است؟ تلويزيون‌هاي پلاسماي پاناسونيك نرخ به‌روزرساني برابر با ۶۰۰ هرتز دارند. بسيار بعيد است كه بالارده‌ترين تلويزيون‌هاي LCD و OLED حتي ظرف چند سال آينده بتوانند به نزديكي اين عدد برسند.

اما با توجه به اين همه مزيت (روشنايي خوب، كنتراست بالا، نرخ به‌روزرساني باورنكردني و توانايي توليد در ابعاد غول‌آسا)، چرا ديگر خبري از تلويزيون‌هاي پلاسما در بازار نيست؟ حقيقت اين است كه تكنولوژي پلاسما معايب خود را نيز دارد. بزرگ‌ترين اين معايب عبارت‌اند از ضخامت زياد، وزن بالا، مصرف زياد انرژي، عدم همراهي از رزولوشن‌هاي بالاتر از 1080p و «اثر سوختگي».

تلويزيون‌هاي پلاسما ضخيم، سنگين، پرمصرف و محدود به رزولوشن Full HD هستند

به انديشه متخصصين نمي‌رسد چهار مورد اول از معايب تكنولوژي پلاسما، نيازي به توضيح داشته باشند، اما اثر سوختگي چيست؟

اثر سوختگي يا Burn-in به باقي ماندن شبحي از تصوير روي نمايشگر، پس از نمايش آن براي مدت‌زمان طولاني مي‌گويند. اگر براي مدت زيادي يك تصوير ثابت روي صفحه‌ي تلويزيون‌هاي پلاسما باقي بماند، هاله‌اي از آن روي تلويزيون باقي خواهد ماند. مدل‌هاي ابتدايي تلويزيون‌هاي پلاسما بيشتر اين اشكال را داشتند و در مدل‌هاي جديدتر، شدت اثر Burn-In تا حدود زيادي كاهش يافت، اما همچنان در مقايسه با تلويزيون‌هاي LCD و OLED، اثر سوختگي در تلويزيون‌هاي پلاسما بيشتر ديده مي‌شود.

مجموعه‌ي معايب تلويزيون‌هاي پلاسما كه در بالا به آن‌ها اشاره شد، باعث شدند عرضه‌ي اين تلويزيون‌ها از سال ۲۰۱۴ در جهان متوقف شود.

LCD و LED

LCD مخفف Liquid Cristal Display يا «نمايشگر كريستال مايع» است. در تلويزيون‌هاي LCD، كريستال‌هاي مايع توسط الكتريسيته فعال‌ مي‌شوند و طوري مي‌چرخند تا با عبور نور از زاويه‌اي خاص، رنگ‌هاي متفاوتي براي هر پيكسل توليد كنند. براي نمايش رنگ سياه نيز اين كريستال‌ها با چرخش در زاويه‌اي خاص، آرايشي به خود مي‌گيرند تا عبور نور از خود را به حداقل برسانند.

مرجع متخصصين ايران LCD چگونه كار مي‌كند؟

تكنيك چرخش كريستال‌هاي مايع مزاياي بسيار زيادي با خود به همراه مي‌آورد (از جمله ارزش پايين، ضخامت كم و استفاده از مواد سبك)، اما صفحات LCD نقاط ضعفي هم دارند كه بزرگ‌ترين آن‌ها عدم توانايي نمايش رنگ سياه است. حتي وقتي كه تمامي كريستال‌ها براي جلوگيري از عبور نور مي‌چرخند، بازهم مقداري از نور پس‌زمينه از آن‌ها عبور مي‌كند. جالب اينجا است كه حتي پروژكتورها و تلويزيون‌هاي قديمي CRT همچنين اشكالي - كه به نشت نور (light bleed) معروف است - ندارند و اين عيب تنها مختص تلويزيون‌هاي LCD است.

مرجع متخصصين ايران بك لايت LED

صفحه‌ي LCD از خود نوري ساطع نمي‌كند، بلكه تنها به‌عنوان فيلتري پيچيده براي مسدود كردن نور تابانده شده به پيكسل‌ها عمل مي‌كند. نوري كه به صفحه‌ي كريستال مايع مي‌تابد دو نوع است؛ يا از نوع فلورسنت موسوم به CCFL است كه تلويزيون‌هاي LCD‌ از اين فناوري بهره مي‌برند.

اما نوع ديگري از تابش نور سفيد پس‌زمينه وجود دارد كه توسط تعدادي LED (با محل قرارگيري در لبه‌ي پنل يا به صورت گسترده در تمام نقاط پنل) تأمين مي‌شود و اين نور با عبور از فيلتر‌هاي رنگي، رنگ مورد انديشه متخصصين براي نمايش تصاوير را به خود مي‌گيرد. تلويزيون‌هاي مجهز به اين فناوري نمايش را به اختصار LED‌ مي‌نامند كه به جز نور پس‌زمينه تفاوت ديگري با LCD‌ها ندارند. در LCD‌هاي امروزي عموما از نور پس‌زمينه‌ي LED استفاده مي‌شود؛ زيرا اين پنل‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده، هزينه‌ي ساخت پايين‌تري به‌دنبال دارد و كيفيت نهايي تصوير را تا حد خوبي افزايش مي‌دهد.

زاويه‌ي ديد در LCD‌ها معمولاً به دليل عمق داشتن ساختار آن‌ها بايد محدود باشد؛ اما در نمايشگرهاي جديد با به حداقل رساندن اين عمق زاويه‌ي ديد به حد قابل قبولي افزايش يافته است.

كوانتوم دات

پيش از اين نيز گفته شد كه تلويزيون‌هاي LCD‌ به نور پس‌زمينه‌ي سفيد خالصي براي ايجاد تصوير باكيفيت نهايي نياز دارند. روش‌هاي متعددي براي بهبود نور پس‌زمينه توسعه يافته است كه يكي از بهترين‌‌هاي آن، كوانتوم دات‌ها است. اين ذرات نانو پس از دريافت نور، رنگ‌هايي با طول موج خاصي ايجاد مي‌كنند. شركت‌هاي توليد‌كننده تلويزيون نيز از همين فناوري براي توليد نور سفيد خالص پيش از ورود به فيلتر‌هاي رنگي بهره مي‌برند تا شاهد افزايش دقت رنگ‌ها و كنتراست بهتر باشيم.

مرجع متخصصين ايران QLED

اما شركت‌هاي توليد‌كننده‌ي تلويزيون، عموما از نام‌هاي تجاري خاص خود براي رده‌ي خاصي از تلويزيون‌ها بهره مي‌برند كه با وجود تفاوت در نام‌ها، اما از فناوري يكساني بهره مي‌برند. اين موضوع در كوانتوم‌دات‌ها نيز وجود دارد و به‌عنوان مثال مي‌توان به تلويزيون‌هاي QLED سامسونگ يا نانوسل ال‌جي اشاره كرد كه از اين ذرات نانو براي بهبود تصاوير بهره مي‌برند.

شباهت نام QLED و OLED باعث شد تا متخصص كارشناسان مقالات و ويدئو‌هاي يادگيريي متعددي براي تمايز اين دو فناوري كاملاً متفاوت درست كنند. طبق ادعاي سامسونگ، اين كيولد‌ها (QLED) از سطح درخشندگي بسيار بالايي نسبت به ساير انواع تلويزيون‌هاي LED برخوردار بوده و رنگ سياه عميقي را به نمايش مي‌گذارند. دقت داشته باشيد كه سازوكار QLED مانند OLED نيست. در اولدها كه معمولاً ساخت ال‌جي هستند، صفحه از خود نور ساطع مي‌كند و در واقع با يك نمايشگر ال‌اي‌دي واقعي مواجه هستيم؛ اما در QLED نور به فيلتر مي‌تابد و ما نور فيلتر شده را مي‌بينيم و سازوكار مشابه تلويزيون‌هاي LCD با نور پس‌زمينه‌ي LED است.

اولد OLED

مرجع متخصصين ايران تفاوت LCD با OLED

OLED مخفف عبارت Organic Light-Emitting Diode و به معني «ديود ارگانيك گسيل دهنده‌ي نور» است. از لحاظ متخصص، نمايشگر‌هاي اولد از لايه‌اي از مواد ارگانيك كه بين دو الكترود قرار گرفته است، تشكيل مي‌شوند. اما آنچه يك مصرف‌كننده‌ي معمولي كافي است بداند، اين است كه در تلويزيون OLED بر خلاف LCD هر پيكسل خودش نور خود را تأمين مي‌كند.

همان‌طوركه در قسمت قبل اشاره كرديم، در نمايشگرهاي LCD نور صفحه در پس‌زمينه توليد مي‌شود و با عبور از كريستال‌هاي مايع و سپس فيلتر رنگي، رنگ‌هاي متفاوت به خود مي‌گيرد. حال اگر منبع اين نور پس‌زمينه لامپ‌هاي LED باشند، توليدكنندگان روي آن نمايشگر يا تلويزيونِ LCD، نام گمراه كننده‌ي LED را مي‌گذارند.

ساخت نمايشگر OLED در ابعاد تلويزيون كار بسيار سختي است. تا همين چند سال پيش نمايشگرهاي OLED تنها محدود به صفحات ۴ اينچي تلفن‌هاي هوشمند مي‌شدند؛ تا اينكه در سال ۲۰۱۲ سامسونگ از اولين تلويزيون OLED رونمايي و ال‌جي در سال ۲۰۱۳ نسل اول تلويزيون‌هاي OLED خود را در ابعاد ۵۵ اينچ روانه‌ي بازار كرد. از آن زمان تا به امروز تلويزيون‌هاي اولد راه درازي پيموده‌اند و ارزش آن‌ها چندين برابر كاهش يافته است. در اين سال‌ها ال‌جي تقريباً تنها بازيگر عرصه‌ي OLED بود تا اينكه در نمايشگاه CES 2017 سوني و پاناسونيك با معرفي تلويزيون‌هاي OLED خود نشان دادند كه قصد دارند به صورت جدي وارد بازار اين تلويزيون‌ها شوند و بر انحصار چند ساله‌ي ال‌جي بر آن پايان دهند.

ازآنجاكه OLED-ها (LED-هاي ارگانيك) نور رنگي را مستقيما تابش مي‌دهند و نيازي به نور زمينه و قطعات نوري اضافه ندارند، مي‌توان آن‌ها را در ضخامت‌هاي بسيار كم (ضخامت ۵ ميلي متري در مدل‌هاي ۶۵ اينچي) توليد كرد. با پيشرفت و تكامل روزافزون فناوري ساخت پنل‌هاي اولد، به انديشه متخصصين مي‌رسد كاهش ضخامت تلويزيون‌هاي OLED پاياني نداشته باشد.

تلويزيون‌هاي OLED همچنين وزن بسيار كمتري نسبت به رقباي LCD خود دارند. براي مثال در مدل‌هاي مشابه، تلويزيون‌هاي OLED ال‌جي ۵۲ درصد از رقيب بالارده‌ي سامسونگي خود سبك‌تر هستند.

مصرف انرژي تلويزيون‌هاي LCD و OLED تقريباً با هم برابر است؛ اما تفاوت ماهيتي مهمي در نحوه‌ي مصرف انرژي اين دو تكنولوژي وجود دارد. مصرف انرژي تلويزيون‌هاي LCD ثابت است و ربطي به تاريكي يا روشني محتواي پخش‌شده توسط آن‌ها ندارد. دليل اين موضوع هم اين است كه نور پس‌زمينه در تلويزيون‌هاي LCD همواره با بالاترين شدت ممكن در حال تابش است، حتي اگر تمامي صفحه سياه باشد. تنها راه كاهش دادن مصرف انرژي در تلويزيون‌هاي LCD پايين آوردن ميزان روشنايي كلي تلويزيون يا Brightness آن است.

تلويزيون‌هاي OLED بر خلاف LCD مصرف انرژي ثابتي ندارند

در طرف ديگر اما، ازآنجاكه تلويزيون OLED هنگام نمايش رنگ سياه، پيكسل مورد انديشه متخصصين را كاملاً خاموش مي‌كند، هنگام پخش محتوايي كه نصف آن رنگ سياه دارد، عملا نيمي از تلويزيون خاموش است. با توجه به همين نكته، مصرف انرژي در تلويزيون‌هاي OLED مقدار ثابتي ندارد و با توجه به محتواي پخش‌شده تغيير مي‌كند.

روشنايي نمايشگرها با واحد شمع بر متر مربع - كه به نيت (nit) مشهور است - اندازه‌گيري مي‌شود. نسبت كنتراست (Contrast Ratio) نيز برابر است با نسبت كمترين و بيشترين روشنايي كه يك نمايشگر قادر است توليد كند. تلويزيون‌هاي OLED در تاريك‌ترين حالتِ ممكن، روشنايي ۰ نيت توليد مي‌كنند كه منجر به نسبت كنتراست بي‌نهايت مي‌شود. براي مقايسه، بهترين تلويزيون‌هاي LCD بازار همچنان هنگام نمايش رنگ سياه ۰.۱ نيت روشنايي دارند كه باعث مي‌شود كنتراستي در حدود ۱:۴۰۰۰ (بخوانيد ۱ به ۴ هزار) داشته باشند.

عدم توانايي نمايش رنگ سياه توسط تلويزيون‌هاي LCD در صحنه‌هاي تاريك كاملاً مشخص است

نتيجه‌ي ملموس اين اعداد و ارقام اين است كه تلويزيون OLED شما رنگ سياهِ تيره‌تري را به نمايش مي‌گذارد، به‌طوري‌كه وقتي تصوير سياهي در صفحه به نمايش دربيايد، نمايشگر از قاب سياه پيرامون تلويزيون قابل تشخيص نيست و تمام بدنه يكپارچه به انديشه متخصصين مي‌رسد. در LCD-ها اما همواره نور زمينه وجود دارد و نمايشگر هيچگاه نمي‌تواند كاملاً جلوي آن را بگيرد و سياه واقعي را نمايش دهد. اين موضوع هنگامي كه تلويزيون تصاوير و ويدئوهاي روشن را نشان مي‌دهد، قابل توجه نيست؛ اما هنگام نمايش تصاوير تيره، زمينه‌ي خاكستري به جاي سياه كاملاً قابل تشخيص است.

در تصوير زير، تفاوت نمايش رنگ سياه در تاريكي را به‌خوبي مي‌توان مشاهده كرد. نكته‌ي جالب اينجا است كه تلويزيون LCD تصوير زير، يك تلويزيون بالارده است كه از قابليت تاريكي موضعي بهره مي‌برد. در صورت استفاده از يك LCD معمولي، تفاوت از اين هم بيشتر به چشم مي‌آمد.

مرجع متخصصين ايران كنتراست تلويزيون oled در مقابل LCD

تصوير سمت راست مربوط به يك تلويزيون LCD با قابليت Local Dimming و تصوير سمت چپ مربوط به يك تلويزيون OLED است.

پيش از اين در طيف روشنايي، يعني در روشن‌ترين حالت ممكن، تلويزيون‌هاي OLED رقابت را به تلويزيون‌هاي LCD واگذار مي‌‌كردند. اما با پيشرفت پنل‌هاي اولد اكنون اين تلويزيون‌ها نيز تا حد بسيار خوبي روشنايي برابري با انواع LED ايجاد مي‌كنند و در شرايط خاص روشنايي اين تلويزيون‌هاي به بازه‌ي ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ نيت هم مي‌رسد.

اگر علاقه داريد درباره‌ي تفاوت تلويزيون‌هاي LCD و OLED بيشتر بدانيد، مطالعه‌ي اين مطلب اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران را به شما توصيه مي‌كنيم. در اين مطالعه حرفه‌اي، متخصصان ديسپلي‌ميت به مقايسه‌ي برترين تلويزيون LCD بازار با بهترين OLED موجود پرداخته‌اند. ناگفته پيدا است كه تلويزيون OLED تقريباً در تمامي زمينه‌ها پيروز ميدان بوده و در حال حاضر برترين فناوري نمايش تصاوير به شمار مي‌روند.

رزولوشن

رزولوشن تصوير يكي ديگر از مولفه‌هاي مهم و تأثيرگذار در كيفيت نهايي تصاوير است. عبارات HD، Full HD، Ultra HD و... به رزولوشن تصوير تلويزيون اشاره دارند. امروزه اكثر تلويزيون‌هاي ملقب به HDTV رزولوشني برابر با Full HD يا 1080P ارائه مي‌كنند. اين به معني استفاده از چيدمان ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پيكسل است. اين نمايشگرها ۱۹۲۰ پيكسل به صورت افقي و ۱۰۸۰ پيكسل به صورت عمودي دارند و در مجموع حدود دو ميليون پيكسل را در خود جاي مي‌دهند. براي داشتن تصويري ذهني از پيكسل، مي‌توانيد آن را به منزله‌ي نقطه‌هاي كوچكي تصور كنيد كه از مجموع آن‌ها تصوير به وجود مي‌آيد.

تلويزيون‌هاي Ultra HD كه به 4K نيز شهرت دارند، رزولوشني برابر با ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ دارند و درنتيجه هشت ميليون پيكسل را شامل مي‌شوند. اين مقدار چهار برابر پيكسل‌هاي موجود در تلويزيون‌هاي 1080p رايج است. تراكم بالاي پيكسل‌ها در نمايشگرهاي اولترا HD، توانايي آن‌‌ها را در نمايش عالي جزئيات تصاوير افزايش قابل توجهي مي‌دهد. برتري اين نمايشگرها بيشتر در اندازه‌هاي بزرگ مثل ۶۵ اينچ و بزرگ‌تر خودنمايي مي‌كند. همچنين، در صورتي كه بخواهيد نزديك‌تر از فاصله‌ي استاندارد دربرابر اين تلويزيون‌ها نشسته و محتوا ويديويي را تجربه كنيد، تفاوت كيفيت آن‌‌ها با تلويزيون‌هاي 1080P محسوس خواهد بود.

مرجع متخصصين ايران تلويزيون 4K

تلويزيون 1080p

تلويزيون‌هاي HD با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ كه اغلب به آن‌‌ها Full HD گفته مي‌شود، براي بيشتر افراد كافي هستند؛ ضمن اينكه با خريد اين نوع تلويزيون كمي در مخارج خود صرفه‌جويي خواهيد كرد. تقريباً تمام نمايشگرهاي 1080p موجود در بازار از نوع LCD با نور پس‌زمينه‌ي LED هستند؛ اما تعداد معدودي تلويزيون OLED نيز با رزولوشن ۱۰۸۰ پيكسل نيز وجود دارد. در حال حاضر احتمال اينكه بتوانيد تلويزيون اولتر HD با اندازه‌ي كوچك‌تر از ۳۹ اينچ پيدا كنيد بسيار كم است. از طرفي بسياري از متخصصان از فواصل معمول قادر به تشخيص جزئيات بيشتر تلويزيون‌هاي اولترا HD نيستند؛ مگر اين‌كه اندازه‌ي صفحه ۶۵ اينچ يا بزرگ‌تر از آن باشد. توجه داشته باشيد كه رزولوشن مناسب تنها يكي از مواردي است كه يك تلويزيون بايد براي ارائه‌ي تصويري باكيفيت داشته باشد. بنابراين، تلويزيون‌هاي HD براي آن دسته از افرادي كه با محدوديت بودجه مواجه هستند و قصد خريد تلويزيوني با اندازه‌ي كمتر از ۶۵ اينچ دارند گزينه‌ي مناسبي به شمار ميروند.

تلويزيون 4K يا Ultra HD

مرجع متخصصين ايران تلويزيون OLED

تلويزيون‌هاي اولترا HD يا 4K به لطف داشتن رزولوشن بالاتر (۳۸۴۰ در ۲۱۶۰) مي‌توانند جزئيات بهتري را نسبت به تلويزيون‌هاي 1080p به تصوير بكشند. تصاوير در اين نمايشگرها شفاف‌تر به انديشه متخصصين مي‌آيند و خطوط كناره‌هاي اجسام در تصوير، صاف و بدون دندانه خواهند بود. تفاوت سطحي كيفي اولترا HD در مقايسه با HD به اندازه‌ي تفاوت HD و اس‌دي ملموس نيست؛ اما بسياري از دستگاه‌هاي اولترا HD به روش‌هاي مختلف ديگر سعي در بهبود كيفيت تصوير دارند. به‌طور مثال، در سال‌هاي اخير، تلويزيون تلويزيون‌هايي با قابليت HDR پا به عرصه‌ي رقابت گذاشته‌اند كه سطح بالايي از كنتراست را بين تصاوير تاريك و روشن به نمايش در مي‌آورند. همچنين، تلويزيون‌هاي اولترا HD جديدتر طيف رنگ‌هايي را كه يك تلويزيون قادر به نمايش آن‌‌ها است را وسعت بخشيده‌اند. فراموش نكنيد كه بهره‌مندي از اين قابليت‌ها مستلزم محتوايي است كه ويژگي‌هاي لازم را داشته باشد. خوشبختانه، سال به سال دسترسي به محتوايي كه از حالت HDR همراهي كند افزايش مي يابد.

امروزه، خريد تلويزيون 4K مخصوصا وقتي قصد خريد تلويزيون بزرگ داريد، كاملاً منطقي به انديشه متخصصين مي‌رسد. از طرف ديگر تفاوت ارزش نمايشگرهاي 4K نسبت به نمونه‌هاي HD نيز كاهش يافته است؛ اما اگر به‌دنبال تلويزيوني در ابعاد ۳۲ اينچ هستيد، مدل‌هاي 1080p و حتي 720p مي‌توانند گزينه‌هاي خوبي باشند.

براي استفاده‌ي كامل از يك نمايشگر 4K بايد محتوايي كه روي آن تماشا مي‌كنيد نيز 4K باشد. خوشبختانه، اخيراً چنين محتواهايي در حال گسترش بوده و خصوصا سرويس‌هاي استريمي مانند آمازون و نت‌فليكس به ارائه‌ي آن‌ها مي‌پردازند. به‌علاوه دستگاه‌هاي پخش‌كننده‌ي Blu-ray نيز مي‌توانند اين نوع محتوا را به نمايشگر شما منتقل كنند.

توجيه ديگري كه مي‌توان براي خريد نمايشگرهاي 4K عنوان كرد، بهره‌مندي اين نمايشگرها از استانداردهايي نظير HDR و وسعت رنگ بالاتر است. بنابراين، با خريد يك تلويزيون اولترا HD مي‌توانيد تقريباً مطمئن باشيد كه جديدترين فناوري‌ها را به منزل خواهيد برد.

بازه‌ي پويايي بالا (HDR)

همان‌طور كه اشاره شد، HDR ويژگي خاص تلويزيون‌هاي جديد است. اگر از اين قابليت، درست و به‌جا استفاده شود، باعث افزايش روشنايي، كنتراست، بهبود رنگ و طبيعي‌تر به انديشه متخصصين آمدن تصاوير خواهد شد. همان‌طور كه در تصوير مبالغه‌آميز زير مي‌بينيد، وقتي HD‌آر فعال است، جزئياتي مشاهده مي‌شود كه بدون اين فناوري قادر به ديدن آن‌‌ها نيستيد.

مرجع متخصصين ايران HDR

به‌علاوه، برخي قسمت‌هاي ويژه مانند اشعه‌ي نور و بازتاب آن كه به طبيعي‌تر جلوه كردن تصوير كمك مي‌كنند، تنها در صورت فعال بودن HD‌آر نمود پيدا مي‌كنند. HD‌آر تمام اين تفاوت‌ها را با افزايش فاصله بين روشن‌ترين سفيد و تاريك‌ترين سياهي كه يك تلويزيون مي‌تواند خلق كند، ايجاد مي‌كند.

معمولاً، تلويزيون‌هاي HDR رنگ‌هاي جذاب‌تر و زنده‌تري را خلق مي‌كنند؛ به‌همين‌دليل، است كه معمولاً اين قابليت در كنار WCG يا طيف رنگ گسترده قرار مي‌گيرد.

تلويزيون‌هاي HD استاندارد مي‌توانند حدود ۱۷ ميليون رنگ را نمايش دهند، اما آن‌‌هايي كه به WCG مجهز باشند قادر به نمايش يك ميليارد رنگ هستند؛ اما مسلما هربار كه تلويزيون خود را روشن مي‌كنيد تمام اين طيف رنگ را مشاهده نخواهيد كرد؛ بايد بازي يا فيلمي را در اين نمايشگر به تصوير بكشيد كه در فرايند توليد خود از HD‌آر و WCG بهره برده باشد. در حال حاضر اينگونه فيلم‌ها در سرويس‌هاي استريم ويدئو قابل دسترس هستند و مي‌توانيد از ديسك‌هاي بلوري نيز براي پخش اين فيلم‌ها در تلويزيون 4K HDR خود استفاده كنيد. انتظار مي‌رود رواج و محبوبيت اين نوع محتوا در آينده‌ي نزديك افزايش چشمگيري داشته باشد.

انواع مختلفي از HDR وجود دارد كه هر كدام مشخصات متخصص خاص خود را دارند.

استاندارد HDR10 يكي از اين انواع است كه استفاده از آن رايگان بوده و تمام تلويزيون‌هاي 4K كه از HD‌آر همراهي مي‌كنند اين استاندارد را نيز پوشش مي‌دهند. همچنين تمام دستگاه‌هاي پخش بلوري كه تصوير اولترا HD پخش مي‌كنند استاندارد HDR10 را نيز شامل مي‌شوند.

در اين بين، برخي تلويزيون‌ها نوع ديگري از HDR موسوم به دالبي ويژن (Dolby Vision) را همراهي مي‌كنند كه به‌عنوان نسخه‌ي بهبوديافته‌ي HDR10 از آن ياد مي‌شود. شركت‌ها براي استفاده از اين استاندارد، برعكس HDR10، بايد هزينه‌ي حق استفاده از آن را بپردازند. از لحاظ تئوري، دالبي ويژن برتري‌هايي نسبت به HDR10 دارد كه به‌طور خاص مي‌توان به همراهي از فراداده يا متاديتاي پويا اشاره كرد. با داشتن اين قابليت هر سكانس از فيلم مي‌تواند سطح روشنايي و تنظيمات خاص خودش را داشته باشد. در نقطه‌ي مقابل، HDR10 از متاديتاي ايستا يا ثابت استفاده مي‌كند و سطح روشنايي براي كل فيلم ثابت است.

مرجع متخصصين ايران دالبي ويژن

البته دالبي ويژن تنها نسخه‌ي HDR نيست كه از متاديتاي ديناميك استفاده مي‌كند. نسخه‌ي جديدتري از HDR10 تحت عنوان +HDR10 وجود دارد كه با بهره‌گيري از فراداده‌ي پويا به شكل دالبي ويژن عمل مي‌كند. توسعه‌دهنده‌ي اين نسخه شركت سامسونگ است. بايد ديد شركتي غير از سامسونگ اين نسخه را به‌كارگيري خواهد كرد يا خير. اخيراً آمازون اعلام كرده است كه در سرويس استريم ويديوي خود +HDR10 را همراهي خواهد كرد.

همچنين به‌زودي نام استاندارد ديگري از HDR مطرح خواهد شد كه HLG نام دارد. اگر اين استاندارد بتواند در تصاوير تلويزيوني كه ازطريق آنتن دريافت مي‌شوند به‌كارگيري شود، مي‌تواند بسيار پركاربرد باشد. بسياري از تلويزيون‌هاي جديد از HLG همراهي مي‌كنند و مابقي نيز مي‌توانند در صورت لاخبار تخصصي با دريافت به‌روزرساني فيرمور از آن بهره‌مند شوند. البته اين مورد صرفاً براي كساني حائز اهميت است كه از آنتن براي دريافت سيگنال‌هاي صوتي و تصويري استفاده مي‌كنند.

مرجع متخصصين ايران HLG

نوع ديگري از HDR به نام Advanced HDR نيز وجود دارد كه توسط شركت Technicolor توسعه داده شده است. اين نوع فعلا بيشتر در اروپا رواج دارد و برخي تلويزيون‌هاي اولترا HD ال‌جي از آن همراهي مي‌كنند. شركت فيليپس نيز اعلام كرده است كه تلويزيون‌هاي سال آينده‌ي اين شركت از Advanced HDR همراهي خواهند كرد. اتحاديه‌ي ديسك بلوري نيز اواخر سال گذشته اعلام كرد كه HD‌آر شركت تكنيكالر يكي از سه فناوري HD‌آري خواهد بود كه توسط اين گروه همراهي مي‌شود. دو فناوري ديگر دالبي ويژن و +HDR10 هستند و HDR10 تنها فرمت مشترك تمام تلويزيون‌هاي HDR است و توسط تمام دستگاه‌هاي مجهز به HD‌آر همراهي مي‌شود.

به خاطر سپردن اين اسامي ممكن است كمي گيج‌كننده باشد؛ اما دو نكته را بايد همواره مدانديشه متخصصين قرار دهيد. اول اينكه تلويزيون شما به صورت خودكار نوع HDR محتوايي كه در آن پخش مي‌كنيد را تشخيص داده و روش اجراي صحيح آن را پيش مي‌گيرد.

و دوم اين‌كه در حال حاضر نوع HDR چندان اهميتي ندارد؛ چراكه مطالعه‌ها حاكي از آن هستند كه تلويزيون‌هاي رده‌بالا چه از HDR10 همراهي كنند چه از دالبي ويژن، كيفيت تصوير بالايي را ارائه مي‌دهند. بنابراين، كيفيت خود تلويزيون مهم‌تر از نوع HDR است كه همراهي مي‌كند.

توصيه: بدون توجه بيش از حد به نوع HDR، بهترين تلويزيوني كه مي‌توانيد را خريداري كنيد.

آيا تمام تلويزيون‌هاي HDR كيفيت مشابهي دارند؟

خير، مطالعه‌ها نشان مي‌دهد كيفيت تمام تلويزيون‌هايي كه روي جعبه‌ي آن‌ها HDR درج شده است برابر نبوده و تصاوير آن‌ها به يك اندازه طبيعي نيست.

اولا اين تنها HDR بودن يا نبودن نيست كه تعيين‌كننده‌ي كيفيت تصوير خروجي است. عوامل مهمي در آن‌چه كه نهايتا به چشم شما مي‌رسد دخيل هستند؛ اما تا جايي كه به HDR مربوط است بايد گفت، عدم درخشندگي كافي تصوير مي‌تواند در خودنمايي HDR تأثير منفي بگذارد. براي آگاهي از ميزان درخشندگي يا روشنايي صفحه‌ي نمايشگر خود بايد واحدي به نام نيت (nit) را اندازه‌گيري كنيد.

چطور تلويزيون HDR خوب را از بد تشخيص دهيم؟

متأسفانه اين كار با خواندن مشخصات روي جعبه امكان‌پذير نيست. برخي مدل‌ها عنوان Ultra HD Premium را يدك مي‌كشند كه اين يعني گواهي عملكرد قوي را از يك گروه صنعتي به نام اتحاديه‌ي اولترا HD دريافت كرده‌اند؛ اما تمام شركت‌ها با اين اتحاديه همراه نشده‌اند. مثلا ال‌جي و سامسونگ در اين طرح شركت دارند؛ اما سوني و Vizio خير؛ پس نداشتن اين عنوان به معني عملكرد ضعيف تلويزيون‌هاي سوني و ويزيو نخواهد بود.

مرجع متخصصين ايران تلويزيون

به جاي اين كار بهتر است مطالعه‌هاي موجود در اينترنت را در خصوص مدل انتخابي خود مطالعه كنيد. به‌طور معمول، هرچه كيفيت تلويزيون بالاتر باشد ارزش آن نيز بالاتر است؛ اما با دقت بيشتر و مطالعه‌ي راهنماي خريد مي‌توانيد محصولي متناسب با نياز خود تهيه كنيد كه ارزش مناسبي نيز داشته باشد.

تلويزيون خميده دربرابر مسطح

تلويزيون‌هاي خميده كه به نوعي مقعر هستند، امروزه ديگر محبوبيتي ندارند. در سال‌هاي گذشته موجي به وجود آمد كه اين نوع تلويزيون‌ها را نوعي انقلاب در صنعت نمايشگرها معرفي كرد و محصولات اين‌چنيني با ارزشي گزاف به فروش رفتند. ادعاي اصلي در اين نوع طراحي اين بود كه حالت مقعر و فرورفته‌ي اين نمايشگرها با حالت گرد و برآمده‌ي چشمان ما هماهنگي داشته و تجربه‌اي عميق‌تر و ميدان ديد بيشتري را به همراه دارد. همچنين قرار بود اين صفحه‌نمايش‌ها زاويه‌ي ديد وسيع‌تري را فراهم كنند؛ درحالي‌كه عملا وقتي از كنار به اين تلويزيون‌ها نگاه كنيد، هرچند سمت دورتر كه به سمت شما تاب برداشته است كيفيت و زاويه‌ي ديد بهتري دارد، اما سمت نزديكتر به شما دقيقاً وضعيت عكس آن را دارد.

مرجع متخصصين ايران تلويزيون سامسونگ

البته در مقام مقايسه با صفحه‌تخت‌ها، وقتي كه از زاويه به تلويزيون نگاه كنيم، خميده‌ها كيفيت رنگ بهتري ارائه مي‌دهند و كمتر دچار تغيير رنگ مي‌شوند. بااين‌حال، مهم‌ترين دليل براي خريد تلويزيون خميده زيبايي و خاص بودن آن‌ها محسوب مي‌شود كه باعث جلب توجه متخصصان مي‌شود. دقت داشته باشيد كه اين نوع تلويزيون‌ها نسبت به تلويزيون‌هاي مسطح ضخامت بيشتري دارند و عموما پشت آن‌ها برآمده است. بنابراين، اگر قصد نصب دستگاه روي ديوار را داريد، بهتر است به اين نكته نيز توجه داشته باشيد.

زاويه‌ ديد

مرجع متخصصين ايران زاويه ديد تلويزيون

با وجود بهبودهاي فراوان، بسياري از LCD‌ها هنوز اشكالي به نام زاويه‌ي ديد كم دارند كه تلويزيون‌هاي OLED با آن بيگانه هستند. اشكال زاويه‌ي ديد كم يعني اين‌كه تصاوير فقط در صورتي كه كاملاً روبه‌روي دستگاه بنشينيد كيفيت مطلوب خواهند داشت. هنگام خريد تلويزيون بهتر است با حركت به چپ و راست صفحه و نگاه كردن به آن از بالا و پايين، زاويه‌ي ديد آن را بسنجيد. ممكن است با فاصله گرفتن از نمايشگر، تصوير تاريك و رنگ‌پريده شده و كنتراست آن از دست برود. شدت و حدت اين اتفاق در مدل‌هاي مختلف متفاوت است. معمولاً پنل‌هاي LCD از نوع IPS زاويه‌ي ديد وسيع‌تري ارائه مي‌دهند هرچند كه ممكن است كنتراست چشمگيري نداشته باشند.

مرجع متخصصين ايران تلويزيون

اگر مي‌خواهيد زاويه‌ي ديد تلويزيون را در فروشگاه مطالعه كنيد، دقت داشته باشيد كه فروشنده‌ها معمولاً روشنايي و رنگ‌ها را تا حدي غيرطبيعي افزايش مي‌دهند. بنابراين، نتيجه‌ي مطالعه شما در فروشگاه هرچه كه باشد، بهتر است پس از نصب دستگاه در منزل نيز مجددا مطالعه را انجام دهيد تا در صورت عدم رضايت بتوانيد سريعا آن را مرجوع كنيد.

اتصالات

فراموش نكنيد كه قبل از خريد يك تلويزيون، حتماً اتصالات آن را مطالعه كنيد و مطمئن شويد كه ورودي‌ها و خروجي‌هاي آن تمام دستگاه‌هاي صوتي و تصويري شما را همراهي مي‌كند. همچنين محل قرارگيري درگاه‌ها نيز اهميت دارد. برخي مدل‌ها در لبه‌هاي كناري دستگاه نيز چند پورت ضروري دارند. اين يعني در صورت تمايل به نصب تلويزيون روي ديوار، اشكالي نخواهيد داشت و پورت‌ها همواره دردسترس خواهند بود.

ورودي‌هاي HDMI

مرجع متخصصين ايران ورودي HDM تلويزيون

امروزه HDMI رايج‌ترين فناوري براي اتصال دستگاه‌هاي مختلف صوتي و تصويري از قبيل دستگاه‌هاي پخش بلوري، كنسول‌هاي بازي و... به تلويزيون است؛ اما بايد دقت داشته باشيد كه تلويزيون‌هاي ارزان‌تر معمولاً بيشتر از يك يا دو ورودي HDMI ندارند. اگر قصد خريد تلويزيون اصلي منزل را داريد، پيشنهاد مي‌شود محصولي را خريداري كنيد كه حداقل سه ورودي HDMI داشته باشد. بعضي تلويزيون‌ها درگاه HD‌ام‌آي خاصي با عنوان ARC دارند كه مخفف «كانال برگشت صدا» است. اين نوع درگاه HDMI باعث مي‌شود بتوانيد صدا را برگردانده و مثلا از يك ساندبار پحش كنيد. اگر تلويزيون اولترا HD خريداري مي‌كنيد، دقت كنيد حداقل يك پورت يا درگاه HDMI 2.0 داشته باشد. اين نوع درگاه ويديوهاي 4K از نوع HDR با كيفيت ۶۰ فريم بر ثانيه را همراهي مي‌كند.

ورودي‌هاي ويديويي كامپوننت

مرجع متخصصين ايران ورودي تصوير

اين ورودي‌ها كه تقريباً روي تمام تلويزيون‌ها وجود دارند، براي اتصال دستگاه‌هايي كه از خروجي HDMI بي‌بهره هستند، متخصصد دارند.

ورودي‌هاي صداي RCA

مرجع متخصصين ايران ورودي صدا

اين ورودي نيز تقريباً در تمامي مدل‌ها وجود دارد و براي دريافت صداي استريو مورد استفاده قرار مي‌گيرد. برخي تلويزيون‌ها جك صوتي نيز دارند و اين ويژگي امكان تماشاي تلويزيون بدون ايجاد مزاحمت براي سايرين را فراهم مي‌كند. به‌علاوه، برخي تلويزيون‌ها به بلوتوث نيز مجهز هستند كه درنتيجه مي‌توانيد هدفون بلوتوثي خود را به آن‌ها متصل كنيد.

پورت‌هاي يواس‌بي

مرجع متخصصين ايران ورودي USB تلويزيون

تلويزيوني كه داراي پورت يواس‌بي باشد امكان اتصال فلش مموري را خواهد داشت و شما مي‌توانيد عكس‌ها و فيلم‌هاي خود را از اين طريق در تلويزيون تماشا كنيد. به‌علاوه، برخي تلويزيون‌ها قابليت اسلايدشوي عكس‌ها را نيز دارند.

خروجي صوتي ديجيتال

مرجع متخصصين ايران خروجي صداي ديجيتال

اگر مي‌خواهيد از تلويزيون خود به بلندگوهاي ساندبار يا يك دريافت‌كننده‌ي صوتي تصويري، صداي ديجيتال بفرستيد و امكان استفاده از پورت HDMI وجود ندارد، پورت‌هاي اپتيكال ديجيتال اين كار را به صورت چندكاناله براي شما انجام خواهند داد.

جك اترنت يا LAN

مرجع متخصصين ايران LAN

تقريباً تمام تلويزيون‌هايي كه به اينترنت وصل مي‌شوند، جك اترنت نيز دارند. با اينكه امروزه اكثر تلويزيون‌هاي هوشمند به واي‌فاي داخلي مجهز هستند، ممكن است اتصال سيمي را به دليل اطمينان و پايداري بيشتر در استريم ويدئو ترجيح بدهيد.

ورودي آنتن يا RF

مرجع متخصصين ايران ورودي آنتن

هرچند امروزه استفاده از گيرنده‌هاي ديجيتال و ستاپ باكس‌ها رواج پيدا كرده است و اين دستگاه‌ها عموما خروجي HDMI دارند، هنوز ورودي آنتن از تلويزيون‌ها حذف نشده است. دقت كنيد براي دريافت تصاوير، چه به صورت آنالوگ و چه ديجيتال (اگر تلويزيون گيرنده‌ي ديجيتال داشته باشد) حتماً به اين پورت نياز خواهيد داشت.

رابط متخصصي و تلويزيون هوشمند

مرجع متخصصين ايران تلويزيون هوشمند

هوشمند بودن تلويزيون‌ها در گرو داشتن سيستم‌عامل و همراهي آن‌ها از اپليكيشن‌ها است. ويژگي اصلي اين اپليكيشن‌ها اين است كه عمدتا 4K يا 4K HDR هستند و اگر تلويزيون شما از آن‌ها همراهي كند، مي‌توانيد محتواي اپليكيشن‌هاي آمازون و نت‌فليكس را با حداكثر كيفيت تماشا كنيد؛ اما اين نكته را نيز در انديشه متخصصين داشته باشيد كه اين اپليكيشن‌ها مي‌توانند با اتصال دستگاه‌هاي جانبي نه‌چندان گران‌ارزش به هر تلويزيوني كه فقط پورت HDMI داشته باشد، اضافه شوند. بنابراين، خريد تلويزيون هوشمند گران‌ارزش صرفاً به دليل بهره‌مندي از اپليكيشن‌هاي داخلي آن چندان منطقي به انديشه متخصصين نمي‌رسد.

تيونر آنتن

يكي از ويژگي‌هاي كارآمد تلويزيون‌هاي جديد، بهره‌مندي آن‌ها از تيونر ديجيتال داخلي است. گيرنده‌ي ديجيتال داخلي به شما اين امكان را مي‌دهد كه بدون نياز به اينترنت يا گيرنده‌ي ديجيتال جانبي، شبكه‌هاي ديجيتال محلي را دريافت و با حداكثر كيفيت تماشا كنيد.

كنترل از راه دور و كنترل صوتي

مرجع متخصصين ايران كنترل تلويزيون

برخي تلويزيون‌ها به ريموت كنترل‌هايي مجهز هستند كه امكان كنترل چند دستگاه را دارند. ريموت‌هايي كه داراي تاچ‌پد يا كنترل با ژست حركتي هستند نيز مي‌توانند جالب توجه و متخصصدي باشند؛ اما علاوه بر اين‌ها تلويزيون‌هاي هوشمند، بسته به توليدكننده و سيستم‌عامل، به دستيارهاي صوتي مختلفي نيز مجهز هستند. مثلا تلويزيون‌هاي اندرويدي از گوگل اسيستنت بهره مي‌برند و برخي ديگر از به دستيار صوتي الكسا مجهز هستند. به كمك اين دستيارخاي صوتي مي‌توانيد فرمان‌هاي صوتي محدودي مانند دستور پخش موسيقي را به صورت گفتاري از تلويزيون بخواهيد تا اجرا كنيد.

طراحي

از آن‌جايي كه تلويزيون جزو لوازم لوكس منزل به حساب مي‌آيد، شركت‌هاي توليدكننده تمام تلاش خود را براي هرچه زيباتر جلوه كردن محصولات خود به كار بسته‌اند. تلويزيون‌هاي Wallpaper OLED از شركت ال‌جي به دليل ظرافت بسيار بالا، با نصب روي ديوار عملا با عجين شده و حالت كاغذديواري پيدا مي‌كنند. بسياري از تلويزيون‌هاي امروزي از حاشيه‌ي اطراف صفحه‌ي بسيار كمي برخوردار هستند و وقتي از دور به آن‌ها نگاه كنيد جز نمايشگر چيزي نخواهيد ديد. نوآوري ديگر حذف كابل است. همراه تلويزيون‌هاي پيشرفته‌ي سامسونگ، يك باكس ورودي جداگانه وجود دارد كه به صورت بي‌سيم به تلويزيون وصل مي‌شود و باعث مي‌شود كابلي از تلويزيون شما آويزان نباشد.

مرجع متخصصين ايران OLED Wallpaper

قويا توصيه مي‌شود پيش از خريد تلويزيون محل نصب را تعيين كنيد و سپس با توجه به نحوه‌ي نصب (قرارگيري روي ميز يا نصب روي ديوار) اقدام به خريد زيباترين گزينه‌ي ممكن (البته با توجه به بودجه) كنيد.

سؤالات متداول

بهترين برند تلويزيون كدام است؟

بهتر است تلويزيون‌ها را براساس برند آن‌ها قضاوت نكنيد؛ بلكه مدل و ويژگي‌هاي هر كدام را مورد مطالعه قرار دهيد. اكثر برندهاي مطرح از لحاظ قابل اطمينان بودن در يك سطح قرار دارند و نمي‌توان گفت يك برند مطرح در تمامي فاكتورها برتر از ديگري است. اساسا راهنماي خريد براي همين است كه بتوانيد با توجه به بودجه‌ي خود مناسب‌ترين محصول را برگزينيد. اگر قرار بود از روي برند قضاوت شود نيازي به مطالعه‌ي هيچ راهنماي خريدي نبود.

بهترين تلويزيون براي گيمينگ و تماشاي رويدادهاي ورزشي كدام است؟

مرجع متخصصين ايران تلويزيون گيمينگ

براي تماشاي رويدادهاي ورزشي و اساسا هرچه كه تماشايي است، اندازه‌ي تلويزيون، كيفيت و طيف رنگ‌هاي آن و همچنين عمق رنگ مشكي آن بسيار اهميت دارد. سعي كنيد قبل از خريد، مطالعه مدل انتخابي خود را در اينترنت جستجو كرده و در خصوص موارد فوق اطمينان حاصل كنيد.

در مورد گيمينگ، مهم‌ترين نكته پايين بودن Input Lag يا تأخير ورودي است كه معمولاً در مطالعه تلويزيون‌ها به آن اشاره مي‌شود. بيشتر تلويزيون‌هاي جديد براي بهبود تأخير ورودي به گيمينگ مود يا حالت بازي مجهز هستند.

آيا بايد تنظيمات خاصي انجام دهيم؟

تنظيمات تصوير مي‌توانند نقش مهمي در كيفيت تصوير دريافتي داشته باشد؛ اما در اغلب موارد نياز نيست تنظيمات خاصي انجام دهيد و كافي است يكي از حالت‌هاي از پيش تعيين‌شده‌ي فيلم، سينما، كاليبره و... را انتخاب كنيد.

بااين‌حال در انديشه متخصصين داشته باشيد كه تنظيمات نمايش تصوير هر تلويزيون بايد متناسب با شرايط نوري محيط باشد. به‌عنوان مثال مي‌توان در محيط‌هاي تاريك، با كاهش نور پس‌زمينه دقت رنگ و مشكي عميق‌تر (در تلويزيون‌هاي LED) را به همراه داشت درحالي‌كه در محيط‌هاي پرنور براي نمايش تصويري جذاب‌تر چاره‌اي جز افزايش ميزان روشنايي پنل، كنتراست و گستره‌ي ديناميكي نيست. پس پيشنهاد مي‌شود در صورتي كه علاقه‌مند به تماشاي بهترين خروجي ممكن از تلويزيون در محيط منزل خود هستيد، حتماً آن را در شرايط نوري خانه‌ي خود كاليبره كنيد.

چه لوازم جانبي همراه با تلويزيون تهيه كنيم؟

در اكثر موارد نياز به لوازم جانبي خاصي نخواهيد داشت. يك دستمال و اسپري مخصوص براي تميز كردن نمايشگر مي‌تواند مفيد باشد. به‌علاوه، اگر كابل HDMI نداريد، بهتر است براي اتصال دستگاه‌هاي مختلف از جمله لپ‌تاپ، كنسول بازي و... يك كابل خوب تهيه كنيد. براي اطلاع از راهنماي خريد كابل HD‌ام‌آي اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران مي‌توانيد به اين لينك مراجعه كنيد.

كدام يك از استانداردهاي HDR از بقيه بهتر است؟

مطالعه‌ها نشان مي‌دهند كه نمي‌توان يك نوع را به‌عنوان برترين نوع معرفي كرد. هرچند دالبي ويژن در صورتي كه محتوايي با ويژگي دالبي ويژن در آن پخش شود، عملكرد نسبتاً بهتري نسبت به HDR10 دارد، اما اين مسئله بستگي زيادي به تلويزيون دارد. مثلا Sony X900E فاقد قابليت دالبي ويژن است اما با اين وجود يكي از بهترين اجراكنندگان HDR موجود در بازار است.

اشكال سايه انداختن چيست؟

مرجع متخصصين ايران سايه انداختن

سايه انداختن در اولدها معمولاً به دو نوع حفظ تصوير (Image retention) و سايه انداختن (Image burn in) تقسيم مي‌شود كه نوع دوم از اولي حادتر است. در حفظ تصوير گاهي اوقات تصويري كه به نمايش در آمده با ظاهر شدن تصوير بعدي براي لحظاتي به صورت شبه روي صفحه باقي مي‌ماند و سپس خودبه‌خود محو مي‌شود. در سايه انداختن نيز همين اتفاق مي‌افتد با اين تفاوت كه تصوير شبه‌مانند براي مدت زيادي رو صفحه باقي مي‌ماند و براي بيننده ايجاد مزاحمت مي‌كند. البته اين اشكال چندان نگران كننده نيست؛ چراكه اولدهاي جديد تقريباً از نوع دوم يعني Burn in در امان هستند و تعدادي از آن‌ها كه دچار حفظ تصوير هستند پس از مدتي استفاده خودبه‌خود درست شده و بعد از حدود يك هفته استفاده از تلويزيون شبهي مشاهده نخواهيد كرد.

آيا خريد تلويزيون‌هاي سه‌بعدي توصيه مي‌شود؟

مرجع متخصصين ايران تلويزيون سه بعدي

خير، اين نوع تلويزيون‌ها رسما ديگر توسط هيچ شركتي توليد نمي‌شوند. عوامل متعددي مانند زمان نامناسب ورود به بازار، ارزش‌ بالا، گران بودن عينك‌ها سبب شد استقبال چنداني از تلويزيون‌هاي سه‌بعدي صورت نگيرد و شركت‌ها يكي پس از ديگري توليد اين نوع تلويزيون‌ها را متوقف كنند. از لحاظ كارايي نيز سه‌بعدي‌ها حرف چنداني براي گفتن ندارند و از لحاظ درخشندگي صفحه مثلا نسبت به اولدها بسيار ضعيف‌تر عمل مي‌كنند. به‌علاوه، هيچ تلويزيون سه‌بعدي با كيفيت 4K در بازار وجود ندارد.

تلويزيون‌هاي پلاسما چطور؟

اين تلويزيون‌ها نيز با تمام خوبي‌ها و ضعف‌هايي كه داشتند با رواج LCD‌ها از سال ۲۰۱۴ ديگر توليد نشدند. بنابراين، حدودا سه سال زودتر از تلويزيون‌ها سه‌بعدي از رده خارج شدند و خريد اين نوع تلويزيون‌ها حتي اگر مدل‌هاي قديمي آن هنوز در بازار موجود باشد نيز توصيه نمي‌شود.

آيا مي‌توانم از تلويزيون خود به‌عنوان نمايشگر رايانه استفاده كنم؟

بله، نه‌تنها اشكالي نخواهد بود، بلكه كيفيت متفاوتي را تجربه خواهيد كرد؛ مخصوصا اگر تلويزيون 4K باشد.

عمر تلويزيون‌هاي چقدر است؟

عمر اعلامي تلويزيون‌ها عموما شرايطي را تعريف مي‌كند تا روشنايي تلويزيون به كمتر از نصف ميزان اوليه‌ي خود برسد. در حال حاضر شركت‌هاي توليد‌كننده ارقامي از ۵۰ تا ۱۰۰ هزار ساعت را اعلام مي‌كنند. اين موضوع بدين معنا است كه اگر روزانه ۱۰ ساعت به تماشاي محتواي ويديويي بپردازيد، حداقل ۱۴ سال زمان تا كاهش قابل توجه روشنايي پنل خود زمان داريد. به‌طور خلاصه نيازي نيست نگران عمر تلويزيون خود باشيد.

كلام آخر

هنگام خريد تلويزيون دو شاخصه‌ي اصلي كه بايد بيش از همه در انديشه متخصصين گرفته شود متناسب بودن اندازه‌ي تلويزيون با فضاي قرارگيري آن در منزل است. پس از تعيين اندازه‌ي مناسب مي‌توانيد رزولوشن و نوع پنل دلخواه خود را متناسب با بودجه‌اي كه دراختيار داريد انتخاب كنيد. با اين كار مي‌توانيد چند مدل از برندهاي مختلف را جدا كرده و به مطالعه ساير ويژگي‌هايي كه به آن‌ها اشاره شد بپردازيد و برتري هر مدل نسبت به ديگري را مشخص كنيد. نهايتا با در انديشه متخصصين گرفتن اولويت‌هاي خود و همچنين اعمال سليقه‌ و مشورت اعضاي خانواده تلويزيون جديد خود را انتخاب كنيد. اميدواريم از اين راهنماي خريد استفاده‌ي كافي را برده باشيد. هم انديشي ها و تجربيات خود را در بخش انديشه متخصصينات‌ها با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به اشتراك بگذاريد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات