استعلام يارانه با كد ملي و كد دستوري

دوشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران پول وام / money
در اين مقاله به شما يادگيري مي‌دهيم كه چگونه مي‌توانيد وضعيت يارانه خود را پيگيري كنيد و استعلام بگيريد. اين كار با كد ملي و يك كد دستوري
تبليغات

يارانه نقدي يك حمايت دولتي است كه بر اساس دهك‌بندي به خانوارها تعلق مي‌گيرد. يعني خانوار بر اساس دهكي كه به آن تعلق دارد ممكن است مشمول دريافت يارانه باشد يا يارانه‌اش قطع شده باشد.

اطلاع از وضعيت دريافت يارانه با استعلام از طريق كد دستوري امكان‌پذير است اما اگر نسبت به وضعيت دريافت يارانه خود اعتراض داريد بايد از طريق سايت حمايت اقدام كنيد كه مراحل آن را به شما يادگيري مي‌دهيم.

در سال‌هاي گذشته استعلام يارانه از طريق سامانه استعلام يارانه نقدي انجام مي‌شد. اين سامانه كه زير انديشه متخصصين كميسيون ماده ۱۰ قانون هدفمند كردن يارانه‌ها فعاليت مي‌كرد، اكنون در دسترس نيست اما روند استعلام يارانه ساده‌تر شده‌ و براي آن فقط به كد ملي احتياج داريد.

اين مقاله اولين بار توسط حامد قاسمي نراقي در تاريخ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ نوشته شده و در تاريخ ۲۶ تير ۱۴۰۲ توسط مريم عليپور بازنويسي شده است.

ابتدا توجه كنيد كه شماره موبايلي كه از طريق آن كد دستوري را وارد مي‌كنيد به نام خودتان باشد. در اين روش بايد يك كد دستوري را به همراه شماره ملي خود وارد كنيد و در صورتي كه موبايل به نام خودتان نباشد نتيجه نمي‌گيريد.

براي استعلام يارانه با كد دستوري بايد اين فرمول را شماره‌گيري كنيد:

#كد ملي*43857*4*

اين روش فقط به شما مي‌گويد كه مشمول دريافت يارانه هستيد يا نه و براي سرپرست خانوار متخصصد دارد. اما ممكن است نسبت به نتيجه آن اعتراض داشته باشيد كه در اين صورت بايد ببينيد آيا دهك‌بندي شما درست انجام شده است يا خير.

دهك‌بندي و روش اعتراض به آن

دهك‌بندي بر اساس بعد خانوار، تراكنش‌هاي بانكي، اطلاعات خودرو و حقوق و درآمد افراد انجام مي‌شود و براي مطالعه يا اعتراض به آن بايد به سامانه حمايت مراجعه كنيد.

ابتدا بايد در سامانه حمايت نام نويسي كنيد. گزينه ورود يا نام نويسي در سمت چپ بالاي صفحه قرار دارد. پس از وارد كردن شماره تلفن همراه (كه حتما بايد به نام متقاضي باشد)، كد ملي و تاريخ تولد و عبارت امنيتي كليد ارسال كد اعتبارسنجي را كليك كنيد تا كد يكبار مصرف برايتان ارسال شود.

با وارد كردن اين كد نام نويسي شما نهايي شده و اطلاعاتتان در سامانه ذخيره مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران استعلام يارانه
مرجع متخصصين ايران استعلام يارانه

اگر قبلا نام نويسي كرده‌ايد، وارد صفحه ورود شويد و با وارد كردن شماره همراه و عبارت امنيتي گزينه ارسال كد اعتبارسنجي را كليك كنيد.

پس از وارد كردن كد تاييد روي عبارت ورود به سامانه حمايت كليك كنيد. با ورود به صفحه متخصصي‌تان مي‌توانيد اطلاعات خود را مطالعه كنيد. در اين صفحه وضعيت شما بر اساس آزمون وسع‌سنجي به شما اعلام مي‌شود و مي‌توانيد ببينيد كه آيا يارانه به شما تعلق مي‌گيرد يا نه.

در همين صفحه اطلاعات ديگري مثل دهك شما، اعضاي خانوار و اطلاعات شناسه اقتصادي در دسترستان است.

اگر درخواستي براي مطالعه دوباره پرونده خود داريد و نسبت به وضعيت دهك، اطلاعات شناسه اقتصادي و اعضاي خانوار خود اعتراض داريد هم از همين صفحه اقدام كنيد و گزينه درخواست مطالعه را انتخاب كنيد.

مرجع متخصصين ايران سامانه حمايت

پس از ورود به اين قسمت، توافق‌نامه‌اي مشاهده مي‌كنيد. آن را به‌طور دقيق مطالعه كنيد و در صورت تأييد روي گزينه موارد فوق را مطالعه نموده و قبول دارم كليك كنيد. سپس ثبت و ادامه را انتخاب كنيد.

مرجع متخصصين ايران سامانه حمايت

در اين مرحله ابتدا اطلاعات خانوار به شما نمايش داده مي‌شود. آن را مشاهده كنيد و در صورتي كه تأييد مي‌كنيد، گزينه صحيح است را انتخاب كنيد.

اما اگر اطلاعات خانوار مورد تأييد شما نبود براي اصلاح آن نياز به مراجعه حضوري به دفاتر پليس+۱۰ داريد. مدارك مورد نيازي را كه سازمان هدفمندي يارانه‌ها اعلام كرده است همراه خود داشته باشيد. پس از اصلاح اطلاعاتتان در پليس+۱۰ در زمان به‌روزرساني اشكال شما برطرف مي‌شود.

مرحله بعدي اطلاعات خودرو است. اطلاعات را مشاهده كنيد و اگر مورد تأييدتان بود گزينه «صحيح است درخواست مطالعه ندارم» و سپس ثبت و ادامه را انتخاب كنيد.

اگر اطلاعاتي كه مشاهده مي‌كنيد مورد تاييدتان نيست بايد يكي از گزينه‌هاي «اساسا اين خودرو در مالكيت فرد نبوده است» يا «خودرو واگذار شده ولي فرايند فك پلاك هنوز طي نشده است» را انتخاب كنيد.

مرجع متخصصين ايران سامانه حمايت

اطلاعات اين بخش بر اساس داده‌هاي پليس راهور است. اگر مالك خودرو اكنون در عضويت خانوار نيست بايد براي اصلاح آن به پليس+۱۰ مراجعه كنيد. اگر فرايند فك پلاك را هنوز طي نكرده‌ايد به مراكز فك پلاك مراجعه كنيد تا خودروي فروخته شده از ليست دارايي‌هايتان حذف شود.

مرحله بعد اطلاعات واريز و خريد يا تراكنش‌هاي بانكي است. مغايرت اطلاعات ثبت‌شده با اطلاعات واقعي شما ممكن است به اين دليل باشد كه از حساب بانكي‌تان براي مواردي غير از مقاصد خانوار استفاده مي‌كنيد. مثلا كساني كه تنخواه‌دار يا كارپرداز يا مدير خريد هستند. براي حل اين اشكال بايد حساب تجاري را از حساب شخصي جدا كنيد. وزارت رفاه پس از سه ماه دوباره شما را وسع‌سنجي مي‌كند و اگر تا آن زمان حسابتان تفكيك شده باشد يارانه برايتان واريز مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران سامانه حمايت

مرحله بعد اطلاعات درآمد است. اين اطلاعات از پايگاه داده ثبتي دريافت مي‌شود و امكان اعتراض نسبت به آن وجود ندارد. اما ممكن است در خانوار فرزندان پس از ازدواج يا زندگي مستقل تشكيل داده‌ باشند ولي خانوار خود را از خانواده جدا نكرده باشند و درآمدشان با خانواده با هم حساب شود. در اين صورت ممكن است دهك دهمي حساب شوند. در اين موارد بايد در سامانه حمايت درخواست مطالعه بدهند و سپس به سايت سازمان هدفمندي يارانه‌ها يا دفاتر پليس+۱۰ مراجعه كنند و نسبت به تفكيك خانوار خود اقدام كنند.

مرحله هفتم شرايط خاص است. شرايط خاص مانند اينكه يكي از اعضاي خانوار بيماري پرهزينه و خاص داشته باشد يا خانوار عضو معلول تحت پوشش سازمان حمايتي داشته باشد، يا هر دو گزينه در مورد خانوار صدق كند. در اين صورت گزينه‌هاي مرتبط را انتخاب كنيد.

نوع بيماري، سازمان بيمه‌گر، نام بيمار يا معلول و سازمان حمايتي بايد دقيق ثبت شود. سپس با انتخاب گزينه ثبت و ادامه، اعتراضتان را ثبت كنيد. نظارت در اين زمينه به عهده وزارت بهداشت و سازمان بهزيستي است.

مرجع متخصصين ايران سامانه حمايت

سپس سامانه از شما تعهدنامه مي‌گيرد كه با كليك روي گزينه ثبت و ادامه درخواست مطالعه شما ثبت مي‌شود. در پايان كد رهگيري براي پيگيري به شماره همراهتان پيامك مي‌شود.

تغيير سرپرست خانوار يا تفكيك يارانه

ممكن است افراد به دلايلي چون ازدواج، طلاق، فوت سرپرست خانوار، موارد بدسرپرستي و عدم سازش، حضانت و كفالت و قيموميت و فرزندخواندگي نياز به تفكيك يارانه داشته يا سرپرست خانوار را تغيير دهند.

در صورت ازدواج فرزندان براي تفكيك خانوار زوجين بايد اصل مدارك شناسايي معتبر خود و اصل عقدنامه رسمي را به يكي از مراكز پليس+۱۰ تحويل دهند و سپس براي اعلام شماره حساب به شعبه بانك مربوطه مراجعه كنند.

در صورتي كه طلاق فرد متقاضي و براي اينكه از زيرمجموعه همسر سابق خود خارج شود، به همراه اصل مدارك شناسايي معتبر و اصل طلاق‌نامه رسمي به يكي از دفاتر پليس+۱۰ برود و سپس براي اعلام شماره حساب در سامانه رفاهي به شعبه بانك مراجعه كند.

در صورت فوت سرپرست خانوار، فرد جايگزين به همراه اصل مدارك شناسايي معتبر و اصل گواهي رسمي فوت به دفتر پليس+۱۰ و سپس بانك براي اعلام شماره حساب مراجعه كند.

در موارد بدسرپرستي و عدم سازش فرد متقاضي با اصل مدارك شناسايي و اصل مستندات يعني حكم رسمي دادگاه براي تغيير سرپرست خانوار به فرمانداري شهرستان محل سكونت و سپس دفتر پليس+۱۰ و در نهايت براي اعلام و ثبت شماره حساب به بانك مربوطه مراجعه كند.

در موارد حضانت، كفالت، قيموميت و فرزندخواندگي هم تغيير شرايط دريافت يارانه با ارائه اصل مدارك شناسايي معتبر و اصل مستندات مانند اصل حكم رسمي دادگاه مبني بر عهده‌دار بودن حضانت و غيره به فرمانداري شهر محل سكونت امكان‌پذير است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات