بيوگرافي بيل گيتس، بنيانگذار مايكروسافت و نماد ثروت آفريني دنياي كامپيوتر

دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 14 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
بيل گيتس، يكي از تأثيرگذارترين كارآفرينان و مديران معاصر در دنياي فناوري است. او با تأسيس مايكروسافت و عرضه محصولات پرطرفدار، به ثروتمندترين فرد جهان تبديل شد.
تبليغات

ويليام هنري گيتس سوم معروف به بيل گيتس، متولد ۲۸ اكتبر سال ۱۹۵۵ در شهر سياتل واشنگتن است. او يك كارآفرين، مدير، برنامه‌نويس و فعال اجتماعي است كه در طول دوران فعاليت خود، تأثيرات زيادي بر دنياي فناوري گذاشته است. به بيان ديگر، كمتر كسي در دوران كنوني پيدا مي‌شود كه با كامپيوترها سر و كار دارد و نامي از بيل گيتس معروف نشنيده باشد. ثروت گيتس كه سال‌ها او را در صدر ثروتمندترين افراد جهان قرار داده، از ديگر دلايل شهرت او است.

بيل گيتس با تأسيس مايكروسافت به كمك پل آلن، بنيان‌گذار يكي از غول‌هاي نرم‌افزاري جهان شد. شركتي كه او تأسيس كرد، پس از مدتي به يكه‌تاز صنعت سيستم عامل‌هاي كامپيوتري تبديل شد و سهم عمده‌اي از اين بازار پرسود را به خود اختصاص داد. او در مدت فعاليتش در مايكروسافت، سمت‌هاي شغلي گوناگوني اعم از مديرعامل رئيس هيئت مديره و رئيس دپارتمان معماري نرم‌افزار را بر عهده داشت. بيل گيتس در سال‌هاي اخير، كار در مايكروسافت را به‌عنوان شغل پاره‌وقت انتخاب كرده و تمركز اصلي‌اش را روي بنياد خيريه‌ي بيل و مليندا گيتس گذاشته است تا از ثروت و دانش خود براي كمك به افراد نيازمند سراسر جهان با نيازهاي گوناگون استفاده كند. 

مرجع متخصصين ايران بيل گيتس

تولد و تحصيل

بيل گيتس در ۲۸ اكتبر سال ۱۹۵۵ در سياتل واشنگتن به دنيا آمد. پدر و مادر او، ويليام اچ. گيتس، وكيل برجسته و ماري مكسول هستند. اين ۲ در دانشگاه واشنگتن با هم آشنا شدند و ازدواج كردند. خانواده‌ي گيتس داراي ۲ فرزند دختر و يك فرزند پسر است كه بيل، فرزند دوم خانواده است. محيط خانه‌ي اين خانواده هميشه گرم بود و فرزندان به تلاش زياد براي رسيدن به موفقيت تشويق مي‌شدند. در خانواده‌ي گيتس، هميشه بازي و مسابقه در جريان بود و برنده‌ها تشويق مي‌شدند. بدين ترتيب روحيه‌ي رقابت از همان سال‌هاي كودكي در بيل جوانه زد. پدر و مادر بيل از ابتدا براي او شغلي در زمينه‌ي حقوق و وكالت در انديشه متخصصين داشتند؛ اما او در سال‌هاي تحصيل علاقه‌ي خود به كامپيوترها را نشان داد.

بيل گيتس در سن ۱۳ سالگي وارد مدرسه‌ي Lakeside شد و ماجراجويي كامپيوتري او از همين زمان شروع شد. مسئولين مدرسه يك دستگاه Teletype Model 33 ASR را كه يكي از اولين دستگاه‌هاي تايپ بود به همراه يك كامپيوتر جنرال الكتريك براي دانش‌آموزان تهيه كردند. بيل از همان ابتدا شيفته‌ي اين دستگاه شد و علاقه‌ي زيادي داشت تا با زبان بيسيك براي اين سيستم برنامه بنويسد. علاقه‌ي زياد او به برنامه‌نويسي باعث شد معلمان او را از كلاس رياضي معاف كنند تا بتواند به علاقه‌ي خود بپردازد. بيل گيتس اولين برنامه‌ي كامپيوتري خود را به‌صورت يك بازي Tic-Tac-Toe روي اين دستگاه نوشت و از عمكلرد آن شگفت‌زده شد.

پس از خارج شدن آن دستگاه از مدرسه، بيل و دوستان علاقه‌مند ديگرش، كار روي ميني كامپيوترها را شروع كردند. يكي از اين ميني‌كامپيوترها يك مدل PDP-10 متعلق به «Computer Center Corporation» بود. اين مركز به دانش‌آموزان مدرسه‌ي ليك‌سايد اجازه‌ي استفاده از كامپيوترهايش را مي‌داد. بيل و ۳ دوست ديگرش يعني پل آلن، ريك ويلند و كينت ايوانز با كشف باگ در سيستم‌هاي اين شركت، زمان بيشتري براي استفاده از كامپيوترها در اختيار مي‌گرفتند. شركت CCC پس از كشف اين موضوع، آن‌ها را براي مدتي از سازمان اخراج كرد. البته پس از گذشت مدت اخراج، شركت از اين ۴ دانش‌آموز استفاده كرد تا در ازاي زمان اضافه‌ي كار با كامپيوتر، باگ‌هاي سيستم‌هاي شركت را كشف كنند.

مرجع متخصصين ايران بيل گيتس

بيل در زمان همكاري با CCC به مطالعه و يادگيري زبان‌هايي از جمله فورترن، ليسپ و زبان ماشين نيز مشغول شد. پس از تعطيل شدن سازمان CCC در سال ۱۹۷۰، اين ۴ دانش‌آموز نابغه براي توسعه‌ي نرم‌افزار حقوق و دستمزد با شركت Information Sciences همكاري كردند. مديران مدرسه كه استعداد و نبوغ بيل را ديده بودند، به او اجازه دادند نرم‌افزاري براي زمان‌بندي كلاس دانش‌آموزان توسعه دهد. گيتس به موفقيت‌هاي خود در زمينه‌ي علوم كامپيوتر ادامه داد و در سن ۱۷ سالگي به كمك دوست ديرينه‌اش يعني آلن، يك نرم‌افزار شمارش ترافيك را روي پردازنده‌ي Intel 8008 توسعه داد. گيتس در سال ۱۹۷۳ به‌عنوان عضو افتخاري مجلس نمايندگان ايالات متحده حضور داشت. اين عضويت افتخاري، رسمي در مجلس نمايندگان است كه نوجوانان سال آخر دبيرستان را براي انجام كارهاي اداري به مجلس دعوت مي‌كنند.

بيل گيتس در سال ۱۹۷۳ از مدرسه‌ي ليك‌سايد فارغ‌التحصيل شد و بورسيه‌ي ملي National Merit را دريافت كرد. او در پاييز سال ۱۹۷۳ وارد دانشگاه هاروارد شد. بيل كه ابتدا رشته‌ي حقوق را انتخاب كرده بود، پس از مدتي اكثر درس‌هاي خود را پيرامون رياضيات و علوم كامپيوتر انتخاب مي‌كرد. گيتس در همين دانشگاه با استيو بالمر آشنا شد كه بعدها در سال ۲۰۰۰ جايگاه مديرعاملي مايكروسافت را به او داد. با اين‌كه بيل گيتس در يكي از معتبرترين دانشگاه‌هاي جهان مشغول به تحصيل بود؛ اما هيچ برنامه‌ي مشخص درسي نداشت و بيشتر زمان خود را به كار با كامپيوترهاي دانشگاه مي‌گذراند.

گيتس و آلن ارتباط خود را در زمان دانشجويي نيز حفظ كردند. در سال ۱۹۷۵، كامپيوتر MITS Altair 8800 به بازار عرضه شد. اين كامپيوتر با استفاده از پردازنده‌ي Intel 8080 ساخته شده بود. گيتس و آلن با ديدن اين دستگاه به اين فكر افتادند كه شركت نرم‌افزاري خود را تأسيس كنند. در اين زمان گيتس دانشگاه را رها كرد تا بتواند تمركز اصلي خود را روي برنامه‌نويسي بگذارد. پدر و مادر او كه علاقه‌ي فرزندشان را به كامپيوتر و برنامه‌نويسي مي‌ديدند، از اين تصميم او حمايت كردند.

مرجع متخصصين ايران بيل گيتس
بيل گيتس و پل آلن بنيان گذاران مايكروسافت

تأسيس مايكروسافت

بيل گيتس در ژانويه‌ي سال ۱۹۷۵، خبر توليد كامپيوتر Altair 8800 را در مقاله‌اي در مجله‌ي Popular Electronics مشاهده كرد. او به سرعت با مديران شركت MITS كه سازندگان اين كامپيوتر بودند تماس گرفت و اعلام كرد كه در حال توسعه‌ي يك مترجم زبان بيسيك براي اين پلتفرم است. در واقع گيتس و آلن هيچ فعاليتي براي اين كامپيوتر انحام نداده بودند؛ چون اصلا كامپيوتر Altair را در اختيار نداشتند. آن‌ها فقط قصد داشتند توجه شركت سازنده را به خود جلب كنند. پس از اين كه مدير شركت MITS ملاقات با آن‌ها و مشاهده‌ي دمو را پذيرفت، اين ۲ نفر شبيه‌سازي از كامپيوتر Altair را روي يك ميني‌كامپيوتر نصب و مترجم BASIC خود را روي آن اجرا كردند. جلسه با موفقيت به اتمام رسيد و قرار بر اين شد كه گيتس و آلن مترجم خود را با نام Altair BASIC توسعه دهند.

پس از اين موفقيت، آلن به استخدام MITS در آمد و گيتس نيز دانشگاه را رها كرد تا در اين پروژه به او كمك كند. آن‌ها همكاري خودشان را Micro-Soft ناميدند و اولين دفتر خود را در آلبوكركي تأسيس كردند. پس از يك سال، همكاري با قدرت بيشتري ادامه پيدا كرد و در سال ۱۹۷۶، شركت Microsoft به‌صورت رسمي ثبت شد. بيل گيتس ديگر هيچ‌گاه براي اتمام تحصيلاتش به هاروارد بازنگشت. 

نرم‌افزار Altair BASICS مايكروسافت با استقبال متخصصان روبرو شد. بيل پس از مدتي متوجه شد كه نسخه‌هاي زيادي از نرم‌افزار آن‌ها در دسترس افراد مختلف قرار دارد و كپي مي‌شود. به همين خاطر او نامه‌اي به متخصصان و مديران MITS نوشت و در آن عنوان كرد كه پخش شدن بدون اجازه‌ي نرم‌افزار بدون پرداخت به آن‌ها، شركت را با اشكالاتي مواجه خواهد كرد و ممكن است از اين به بعد برنامه‌نويسان حرفه‌اي علاقه‌اي براي توسعه‌ي نرم‌افزار پيدا نكنند. نامه‌ي بيل و اشكالي كه عنوان كرده بود تا آن زمان نادر بود؛ اما او اميد داشت كه بتواند عقيده‌ي خود مبني بر حق توسعه‌دهندگان براي دريافت هزينه به ازاي هر نرم‌افزار را در ذهن ديگران جا بيندازد.

مرجع متخصصين ايران Altair

مايكروسافت در سال ۱۹۷۶ از MITS جدا شد و به فعاليت اصلي خود مبني بر توسعه‌ي نرم‌افزار براي سيستم‌هاي مختلف ادامه داد. مؤسسان اين شركت، دفتر اصلي را در يك ژانويه‌ي ۱۹۷۹ از آلبوكركي به بلويو در واشنگتن منتقل كردند. در سال‌هاي ابتدايي تأسيس، متخصصان مايكروسافت وظايف و مسئوليت‌هاي زيادي داشتند. به‌عنوان مثال در ۵ سال اول، خود بيل گيتس تمام كدهاي نرم‌افزارها را مطالعه و در صورت نياز بازنويسي مي‌كرد.

همكاري با IBM

شركت IBM در سال ۱۹۸۰ با مايكروسافت وارد مذاكره شد. اين شركت سفارش توسعه‌ي سيستم‌عامل براي كامپيوتر شخصي جديدش با نام IBM PC را به گيتس ارائه داد. البته شروع مذاكرات براي توسعه‌ي يك مترجم زبان بيسيك بود. زماني كه در ميانه‌ي مذاكرات، نماينده‌ي IBM اشاره‌اي به نياز اين شركت به سيستم‌عامل كرد، گيتس شركت Digital Research، توسعه‌دهنده‌ي سيستم‌عامل CP/M را به آن‌ها معرفي كرد. مذاكرات آي‌بي‌ام با اين شركت به‌خوبي پيش نرفت و آن‌ها اشكالات را با گيتس در ميان گذاشتند. پس از چند هفته، گيتس سيستم‌عامل 86-DOS يا QDOS را به آن‌ها پيشنهاد داد. اين سيستم‌عامل به CP/M شبيه بود و به شركت Seattle Computer Products تعلق داشت. گيتس با اين شركت مذاكره كرد و از آن‌ها اجازه‌ي توزيع امتياز گرفت. پس از مدتي گيتس امتياز كامل اين سيستم‌عامل را دريافت كرد. پس از كسب مجوز، مايكروسافت اين سيستم‌عامل را تحت عنوان PC DOS يا MS-DOS به IBM فروخت.

فروش بالاي سيستم‌هاي شركت IBM و سيستم‌عامل MS-DOS، مايكروسافت را به بازيگر جديد و قدرتمند صنعت سيستم‌عامل تبديل كرد. اگرچه نام IBM روي اين سيستم‌عامل بود؛ اما تمامي متخصص كارشناسان و منتقدان گيتس را مرد اصلي اين سيستم‌عامل مي‌دانستند. بيل گيتس در تاريخ ۲۵ ژوئن سال ۱۹۸۱ ساختار مديريتي مايكروسافت را تغيير داد و خودش به‌عنوان مدير اصلي و رئيس هيئت مديره مشغول به كار شد.

در سال ۱۹۸۳، گروه سخت‌افزاري مايكروسافت يك دستگاه جديد براي ارتباط با كامپيوتر به نام Mouse عرضه كرد. اين دستگاه به كمك يك رابط گرافيكي، ارتباط متخصص را با كامپيوتر آسان مي‌كرد و به‌نوعي شروع‌كننده‌ي عصر ارتباطات گرافيكي متخصص و سيستم‌عامل بود. در همان سال شركت يك ويرايشگر متن براي MS-DOS عرضه كرد و در كنار آن، اولين نسخه از سيستم‌عامل محبوب ويندوز به بازار عرضه شد. ويندوز در آن زمان بيشتر يك افزونه‌ي MS-DOS بود كه براي نرم‌افزارهاي گرافيكي مورد استفاده قرار مي‌گرفت. استقبال از ويندوز به اندازه‌اي بود كه تا سال ۱۹۹۳، تعداد متخصصان ثبت‌شده‌ي آن به ۲۵ ميليون نفر رسيد و محصول مايكروسافت، به پرطرفدارترين سيستم‌عامل جهان تبديل شد.

مرجع متخصصين ايران بيل گيتس
بيل گيتس در حال تبليغ نخستين نسخه از سيستم عامل ويندوز

ثروتمندترين فرد جهان

در مارس سال ۱۹۸۶، سهام مايكروسافت به‌صورت عمومي عرضه شد و ارزش هر سهم اين شركت ۲۱ دلار تصويب شد. اين عرضه‌ي سهام، بيل گيتس را در ۳۱ سالگي به يك ميليونر تبديل كرد. ارزش سهام او كه ۴۵ درصد از ۲۴.۷ ميليون سهم مايكروسافت بود، در اين زمان به ۲۳۴ ميليون دلار رسيد. در طول زمان، ارزش و تعداد سهام مايكروسافت افزايش پيدا كرد و بيل گيتس را در سال ۱۹۸۷ به يك ميلياردر تبديل كرد. از آن زمان، بيل گيتس هميشه در صدر يا نزديكي صدر ثروتمندترين افراد ايالات متحده‌ي آمريكا و جهان قرار داشت.

سبك مديريتي

بيل گيتس از زمان تأسيس مايكروسافت در سال ۱۹۷۵ تا سال ۲۰۰۶، مسئول اصلي استراتژي محصولات اين شركت بود. يكي از خصوصيات منفي گيتس در مديريت، در دسترس نبودن او است. مديران رده دوم مايكروسافت هميشه از اين‌كه نمي‌توانسته‌اند او را به‌راحتي براي تماس يا پيام پيدا كنند، ناراحت و عصباني بوده‌اند. بيل گيتس مديري بود كه خصوصيات رقابت را در تمام رفتارهاي شخصي خود نيز نشان مي‌داد. اگر فردي او را در يك بازي ساده مي‌برد، مدتي به مطالعه‌ي اين بازي مي‌پرداخت و به‌طور حتم در بازي بعدي او را شكست مي‌داد.

مرجع متخصصين ايران بيل گيتس

بيل گيتس جلسات منظمي با مديران زيردست خود داشت. او در طول جلسات، اهل مباحثه و مبارزه براي رسيدن به نتيجه‌ي مطلوب بود. او هميشه از مديران تقاضا مي‌كرد كه نقاط ضعف احتمالي برنامه‌هايشان را كه ممكن است در طولاني‌مدت به شركت ضربه بزند اعلام كنند. گيتس در بسياري از جلسات مديريتي، صحبت افراد را با لحن‌ تندي قطع مي‌كرد. با قطع شدن ارائه‌، فرد مقابل بايد تلاش مي‌كرد با جزئيات تمام از طرح خود دفاع كند كه در نهايت، بيل راضي مي‌شد.

گيتس در سال‌هاي اوليه‌ي مديريت در مايكروسافت، وظيفه‌ي طراحي و توسعه‌ي نرم‌افزارها را نيز برعهده داشت؛ اما پس از مدتي او تنها به نقش مديريت و راهنمايي مي‌پرداخت و تنها در برخي مواقع نادر، كدهاي او در نرم‌افزارها استفاده مي‌شد.

همكاري با اپل و استيو جابز

با وجود تمام رقابت‌هايي كه در تاريخ ۲ غول نرم‌افزاري جهان يعني اپل و مايكروسافت وجود دارد، اين شركت‌هاي بسياري از نوآوري‌هاي اوليه‌ي خود را با همكاري با يكديگر ايجاد كرده‌اند. در سال ۱۹۸۱، اپل كه تحت مديريت استيو جابز بود از مايكروسافت و تيم توسعه‌ي آن دعوت كرد تا نرم‌افزارهايي براي سيستم‌عامل مكينتاش اين شركت توسعه دهند. در آن زمان تيم‌هاي مشترك متعددي براي اين ۲ شركت كار مي‌كردند و اين همكاري در نام برخي از اپليكيشن‌هاي اين شركت‌ها مشهود است.

همكاري و اشتراك اطلاعات با با اپل باعث شد كه مايكروسافت بتواند ويندوز را توسعه دهد. سيستم‌عامل ويندوز شباهت‌ گرافيكي زيادي با مكينتاش داشت كه اپل آن را ۲ سال قبل معرفي كرده بود. اپل پيش از اين دسترسي كاملي به مهندسان مايكروسافت داده بود تا بتوانند نرم‌افزاهاي خود را براي كار در مكينتاش بهينه كنند. در همان زمان، گيتس به شركت اپل پيشنهاد داد كه نرم‌افزارهايشان را تحت لايسنس عرضه كنند؛ اما اپل كه بيشتر به فكر فروش كامپيوتر و سخت‌افزار بود، اين نصيحت را ناديده گرفت.

مرجع متخصصين ايران بيل گيتس
بيل گيتس و استيو جابز روي سن AllThingsD

گيتس از موقعيت ايجادشده در همكاري با اپل سود برد و نرم‌افراي بسيار شبيه به مكينتاش طراحي كرد. اپل در زمان عرضه‌ي ويندوز، مايكروسافت را تهديد به شكايت كرد؛ اما مايكروسافت در جواب، اپل را به عرضه‌ي ديرهنگام نرم‌افزارها تهديد كرد. در نهايت دادگاهي براي اين منظور تشكيل شد و مايكروسافت توانست دادگاه را قانع كند كه محصولش، با وجود شباهت‌هاي گرافيكي و نحوه‌ي توسعه، تفاوت‌هايي اساسي با مكينتاش در عملكرد دارد.

زندگي پس از مايكروسافت

بيل گيتس در ژانويه‌ي سال ۲۰۰۰ سمت مدير عاملي مايكروسافت را به استيو بالمر واگذار كرد. او تا سال ۲۰۰۶ همچنان به‌عنوان رئيس هيئت مديره و همچنين رئيس معماري نرم‌افزار اين شركت مشغول به كار بود. گيتس در ژوئن سال ۲۰۰۶ اعلام كرد كه قصد دارد فعاليت تمام وقت در مايكروسافت را تمام كند و تمركز اصلي را روي بنياد خيريه‌ي بيل و مليندا گيتس بگذارد. او وظايف خود را در اين تاريخ به Ray Ozzie و Craig Mundie واگذار كرد. در نهايت مؤسس مايكروسافت سمت رئيس هيئت مديره را نيز در سال ۲۰۱۴ واگذار كرد و از آن زمان تنها به‌عنوان مشاور ساتيا نادلا مشغول به كار است.

بيل گيتس اكثر سرمايه‌ي خود را در شركت سرمايه‌گذاري Cascade نگهداري مي‌كند. سرمايه‌ي او در صنايع مختلفي اعم از هتل‌داري تا شركت‌هاي كامپيوتري و سرگرمي در جريان است.

مؤسس مايكروسافت در سال‌هاي اخير تمركز اصلي خود را روي فعاليت‌هاي خيريه و خصوصا بنياد خيريه‌ي بيل و مليندا گيتس گذاشته است. او در سال ۲۰۰۹ به همراه وارن بافت، ميلياردر معروف آمريكايي، بنياد خيريه‌ي The Giving Pledge را تأسيس كرد. هدف اين بنياد، تعهد ميلياردرهاي جهان به بخشيدن حداقل نيمي از ثروتشان براي كارهاي خيريه است. 

بنياد خيريه‌ي بيل و مليندا گيتس، ثروتمندترين بنياد خيريه‌ي جهان است كه توسط بيل گيتس و همسرش در سال ۲۰۰۰ تأسيس شد. تا سال ۲۰۰۷، بيل و مليندا گيتس به‌عنوان بخشنده‌ترين شهروندان آمريكايي شناخته مي‌شدند. آن‌ها تصميم دارند در نهايت ۹۵ درصد از ثروت خود را به كارهايي خيريه اختصاص دهند.

بنياد خيريه‌ي بيل و مليندا گيتس در ۴ حوزه‌ي اصلي فعاليت مي‌كند: توسعه‌ي جهاني، بهداشت جهاني، ايالات متحده‌ي آمريكا و سياست‌ها و چالش‌هاي حقوقي جهاني. اين بنياد در توسعه‌ي فعاليت‌هاي پيشرفته‌ي كشاورزي نيز فعاليت مي‌كند.

جوايز و افتخارات

بيل گيتس از سال ۱۹۸۷ تا كنون عموما به‌عنوان ثروتمندترين فرد دنيا شناخته شده است. او در سال‌هاي متعدد در صدر يا مقام‌هاي دوم و سوم ميلياردرهاي جهان قرار دارد. مجله‌ي تايم او را يكي از ۱۰۰ فرد تأثيرگذار قرن بيستم ناميده و در سال‌هاي متعدد او را به‌عنوان چهره‌ي سال معرفي كرده است.

مرجع متخصصين ايران بيل گيتس

بيل گيتس تحصيلات دانشگاهي خود را هيچ‌گاه به پايان نرساند؛ اما تعداد زيادي دكتراي افتخاري از دانشگاه‌هاي معتبر جهان دريافت كرده است. دانشگاه‌هاي بروكلين، استكهلم، واسدا، كارولينسكا، كمبريج و هاروارد برخي از دانشگاه‌هايي هستند كه در سال‌هاي ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ به بيل گيتس دكتراي افتخاري داده‌اند. او در مراسمي كه در سال ۲۰۰۷ در دانشگاه هاروارد برگزار شد، مدرك دكتراي افتخاري را از دانشگاهي كه زماني رها كرده بود دريافت كرد. او در اين مراسم به شوخي گفت: «پدرم گفته بود كه براي اتمام تحصيلات و گرفتن مدرك، به هاروارد بازگردم. پدر، من امروز برگشتم و مدركم را دريافت كردم.»

بيل گيتس در سال ۲۰۰۵ نشان افتخاري KBE يا Knight Commander of the Order of the British Empire را از دست ملكه‌ي انگلستان دريافت كرد. بسياري از جوايز ديگري كه گيتس دريافت كرده است، به خاطر فعاليت‌هاي بشردوستانه بوده و اين جايزه‌ها را با همسرش مليندا تقسيم كرده است. در سال ۲۰۱۶، رئيس جمهور آمريكا، باراك اوباما «نشان افتخار آزادي از طرف رياست جمهوري» را به بيل و مليندا گيتس اهدا كرد. فرانسيس اولاند، رئيس جمهور فرانسه نيز بالاترين نشان افتخار اين كشور را در سال ۲۰۱۷ به اين زوج اهدا كرد.

زندگي شخصي

مرجع متخصصين ايران بيل گيتس
بيل گيتس و مليندا گيتس

بيل گيتس در ۱ ژانويه‌ي سال ۱۹۹۴ و در سن ۳۸ سالگي با مليندا فرنچ ازدواج كرد. آن‌ها ازدواج خود را در يك زمين گلف در جزيره‌ي لاناي از مجموعه جزاير هاوايي جشن گرفتند. ثمره‌ي ازدواج بيل و مليندا گيتس، ۳ فرزند به نام‌هاي جنيفر كاترين، روري جان و فوب آدل است. خانواده‌ي گيتس در عمارتي با طراحي مدرن در مديناي واشنگتن زندگي مي‌كنند. اين عمارت كه چشم‌اندازي زيبا به درياچه‌ي واشنگتن دارد، در زميني به وسعت ۶۱۰۰ متر مربع ساخته شده است. اين عمارت به خاطر طراحي، ابعاد و فناوري‌هاي خاص استفاده‌شده در آن، Xanadu 2.0 نام گرفته است. Xanadu نام عمارت شخصيت اول فيلم سينمايي همشهري كين است.

جدايي بيل گيتس از مليندا

بيل گيتس و مليندا فرنچ گيتس در سوم مي پس از ۲۷ سال زندگي مشترك تصميم به جدايي گرفتند و تقاضاي طلاق كردند. سه ماه بعد، جدايي يكي از ثروتمندترين و قدرتمندترين زوج‌هاي جهان توسط يك قاضي در شهرستان كينگ واشنگتن نهايي شده است. پرونده‌ي دادگاه نشان مي‌دهد كه هيچ يك از طرفين نام خود را تغيير نخواهد داد يا از «حمايت همسر» برخوردار نخواهد شد؛ اما اينكه چگونه ثروت عظيم گيتس تقسيم خواهد شد، مشخص نيست.

در ايالت واشنگتن تمام دارايي‌هاي جمع‌آوري‌شده در طول ازدواج بايد پس از طلاق به‌طور مساوي تقسيم شود؛ اما هنوز جزئيات شيوه تقسيم دارايي‌ها بين اين دو اعلام نشده است.

يكي از مسائل مبهم‌ بزرگ پس از طلاق بيل گيتس و مليندا، آينده بنياد بيل و مليندا گيتس است كه حدود ۵۰ ميليارد دلار دارايي دارد و به‌عنوان دومين بنياد خيريه در جهان شناخته مي‌شود. بنياد مذكور قصد دارد يك دوره آزمايشي دوساله را دنبال كند تا ببيند آيا اين زوج سابق مي‌توانند به‌عنوان سازنده و امين به همكاري ادامه بدهند و در غير اين صورت، مليندا گيتس از بنياد كناره‌گيري خواهد كرد.

نقل قول‌هاي مشهور از بيل گيتس

  • موفقيت، بدترين آموزگار است. موفقيت به انسان‌هاي ساده تلقين مي‌كند كه هيچ‌گاه شكست نخواهند خورد.
  • فناوري تنها يك ابزار است. براي اين‌كه كودكان با هم كار كنند و انگيزه داشته باشند، حضور معلم و آموزگار الزامي است.
  • همه‌ي با به افرادي نياز داريم كه ما را نقد كنند. تنها در اين صورت پيشرفت مي‌كنيم.
  • ناراضي‌ترين مشتريان، بهترين منابع يادگيري براي كسب و كار هستند.
  • نرم‌افزار، تركيبي زيبا از هنر و مهندسي است.
  • من هيچ‌گاه از هيج‌يك از محصولات مايكروسافت به‌طور كامل راضي نبودم.
تبليغات
در حال مطالعه ليست مطالعاتي هستي
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات