تماشاي گذر زمان بر هاچبك محبوب ژاپني؛ هوندا سيويك

پنج‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
هوندا سيويك، يكي از پرطرفدارترين هاچبك‌هاي بازار جهاني است. در ادامه ويدئوي جالبي از تغييرات اين هاچبك دوست‌داشتي در طول زمان براي شما آماده كرده‌ايم.
تبليغات

اولين چيزي كه بايد در مورد گذر زمان و تغييرات هوندا سيويك (Civic) گفت، تغيير ابعاد آن است. البته در اين ويدئو مقايسه‌ي متخصص كارشناسي انجام نمي‌شود؛ ولي كاملا مشخص است كه نسل فعلي هوندا سيويك هاچبك، با سيويك كامپكت، كم‌مصرف و نسبتا پرقدرت سال ۱۹۷۳ تفاوت دارد. در واقع شايد بتوان گفت كه بزرگ‌ترين تفاوت اين دو نسل، ابعاد آن‌ها است؛ البته قدرت آن‌ها هم اصلا شباهتي ندارد. نسل جديد هوندا سيويك، پرقدرت‌ترين نسل در كل دوران توليد آن است.

مرجع متخصصين ايران هوندا سيويك / Honda Civic

وقتي كه اولين سيويك در سال ۱۹۷۲ در قالب مدل ۱۹۷۳ متولد شد، به يك پيشرانه‌ي چهار سيلندر ۱.۲ ليتري با قدرت ۵۰ اسب بخار مجهز بود. محبويت سيويك به خاطر وزن ۶۸۰ كيلوگرمي آن نبود؛ بلكه وجود ويژگي‌هاي چون تزئينات طرح چوب، صندلي‌هاي مسابقه‌اي و مواردي كه در خودروهاي ارزان ارزش آن دوران وجود نداشت، مانند سيستم تهويه، سيويك را خواستني كرده بود. البته كيفيت ساخت سيويك هم بسيار بالا بود كه مصداق آن وجود اين مدل در سال ۲۰۱۷ است. به‌عنوان مثال چرا فورد پينتو ديگر توليد نمي‌شود؟ چون در برابر محصولات ژاپني حرفي براي گفتن نداشت.

مرجع متخصصين ايران هوندا سيويك / Honda Civic

اما پرطرفدارترين نسل‌هاي سيويك، نسل ۵ و ۶ آن است كه هنوز هم قطعات افترماركت براي آن‌ها توليد مي‌شود. محبوبيت اين دو نسل از سيويك، به قدري زياد بود كه پاي آن‌ها به دنياي سينما، تلويزيون و بازي‌هاي ويدئويي هم باز شد. شايد بتوان بيشترين طرفداران سيويك‌ در دنيا را در شهر اوساكاي ژاپن و مسابقات غير قانوني خياباني آن موسوم به كانجوزوكو (Kanjozoku) يافت. پس از سال‌ها درگيري بين پليس و راننده‌هاي اين منطقه، هنوز هم هر شب در بزرگراه معروف مركزي اين شهر، سيويك‌هاي قديمي و جديد جولان مي‌دهند.

مرجع متخصصين ايران هوندا سيويك / Honda Civic

سيويك در انيمه Initial D

مرجع متخصصين ايران هوندا سيويك / Honda Civic

سيويك در نسخه‌ي اول فيلم سريع و خشن

نكته‌ جالب ديگري كه با تماشاي اين ويدئو به ما يادآوري مي‌شود، تمايل تدريجي سيويك به تبديل شدن به خودرويي با عمكرد بالا است. البته هنوز هم افرادي وجود دارند كه سيويك و عملكرد آن را دست كم مي‌گيرند؛ ولي فقط با يك نگاه به مدل CRX محصول سال ۱۹۸۵، مي‌توان درك كرد كه عملكرد بالا فقط در قدرت و اسب بخار خلاصه نمي‌شود.

مرجع متخصصين ايران هوندا سيويك / Honda Civic
مرجع متخصصين ايران هوندا سيويك / Honda Civic

اين مدل بخصوص، نقش مهمي در تغيير رويكرد سيويك از يك خودروي ارزان و اقتصادي به يك خودروي همه‌كاره و لذت‌بخش داشت؛ رويكردي كه همچنان در سيويك كاملا نمايان است. وقتي كه سيويك با پيشرانه‌ي VTEC در سال ۱۹۸۹ عرضه شد، به يكي از اسطوره‌هاي مسابقات رسمي و خياباني و دنياي تيونينگ تبديل شد.

نسل جديد سيويك تايپ R، اوج عملكرد سيويك است؛ ولي آيا شما اين سيويك را ترجيح مي‌دهيد يا نسل‌هاي گذشته؟ در پايان از شما دعوت مي‌كنيم تا ويدئوي زيبايي از تغييرات و روند پيشرفت هاچبك محبوب ژاپني هوندا سيويك را تماشا كنيد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات