سيستم ترمز ضد قفل يا ABS و هرآنچه درباره آن بايد بدانيد

جمعه ۱ دي ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 8 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
سيستم ترمز ضد قفل يا ABS چگونه كار مي‌كند؟ اجزاي تشكيل‌دهنده‌ي آن چيست؟ آيا خودروهاي مجهز به اين نوع سيستم ترمز، ايمني بيشتري دارند؟
تبليغات

توقف خودرو به‌خصوص در سرعت‌هاي بالا و در آب‌و‌هواي باراني كار آساني نيست؛ سيستم ترمز ضد قفل (ABS) در اين شرايط، يكي از بهترين گزينه‌هاي موجود است كه راننده مي‌تواند به آن تكيه كند. در حقيقت در جاده‌هاي خيس و باراني، حتي راننده‌هاي حرفه‌اي با ترمزهاي معمولي نمي‌توانند به خوبي يك راننده‌ي متوسط با ترمز ABS خودرو را متوقف كنند. در اين مقاله قصد داريم همه‌چيز در مورد سيستم ترمز ABS را به زبان ساده توضيح دهيم؛ از اهميت اين سيستم ترمز، اجزاي تشكيل‌دهنده‌ي و نحوه‌ي كار آن تا اشكالات معمول اين نوع سيستم مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

مرجع متخصصين ايران ترمز ABS

سيستم ترمز ضد قفل زير ذره‌بين

فلسفه‌ي به‌كارگيري ترمز ABS پيچيده‌ نيست. چرخي كه در حال سُر خوردن است در مقابل چرخي كه ليز نمي‌خورد، چسبندگي كمتري با جاده دارد. اگر تابه‌حال در مسيرهاي يخي رانندگي و احتمالاً گير كرده باشيد، با تجربه‌ي نداشتن چسبندگي چرخ‌ها و درجا زدن به‌خوبي آشنا هستيد. ترمزهاي ABS با جلوگيري از سُر خوردن چرخ‌ها در هنگام ترمزگيري، دو فايده‌ي مهم دارند؛ توقف سريع‌تر و فرمان‌ دادن خودرو در هنگام ترمزگيري.

به‌طور كلي سيستم ترمز ضد قفل از چهار بخش تشكيل شده است:

  • سنسورهاي سرعت
  • پمپ
  • سوپاپ‌ها
  • كنترل‌كننده
مرجع متخصصين ايران ترمز ABS

سنسورهاي سرعت

در سيستم ترمز ABS براي تشخيص قفل شدن ناگهاني ترمزها بايد اطلاعات كافي ردوبدل شود. سنسورهاي سرعت كه كه معمولاً در هر چهار چرخ يا در برخي خودروها در ديفرانسيل نصب شده‌اند، اين اطلاعات را فراهم مي‌كنند.

سوپاپ‌ها

در هر لوله‌ي ترمز، يك سوپاپ وجود دارد؛ در برخي سيستم‌هاي ABS، سوپاپ‌ها در ۳ وضعيت قرار دارند:

  • وضعيتي كه سوپاپ باز است؛ در اين حالت فشار از طريق سيلندر اصلي به‌طور مستقيم به ترمز مي‌رسد (سيلندر اصلي فشار غير هيدروليك را به فشار هيدروليك تبديل مي‌كند).
  • وضعيتي كه سوپاپ، ارتباط بين ترمز و سيلندر اصلي را بلوكه مي‌كند؛ در اين حالت در صورت فشردن بيش از حد ترمز پدال، از فشار بيش از حد به ترمز جلوگيري مي‌شود.
  • وضعيتي كه سوپاپ نقش دفع‌كننده دارد؛ در اين وضعيت سوپاپ از فشار ترمزها كم مي‌كند.
مرجع متخصصين ايران ترمز ABS

پمپ

از آنجايي كه سوپاپ قابليت كم كردن فشار ترمز را دارد، بايد راهي براي بازگشت اين فشار در سيستم وجود داشته باشد. كار پمپ، برگشت دادن فشار در سيستم پس از كاهش دادن فشار توسط پمپ است.

كنترل‌كننده

كنترل‌كننده اساساً كامپيوتر اين سيستم است كه با نظارت بر سنسورهاي سرعت و كنترل كردن پمپ‌ها، انجام وظيفه مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران ترمز ABS

نحوه‌ي كاركرد ترمز ABS

سيستم‌هاي متنوع و البته الگوريتم‌هاي مختلفي براي ترمزهاي ABS در مدل‌ها و برندهاي مختلف وجود دارد. در ادامه نحوه‌ي كاركرد يكي از ساده‌ترين نوع از ترمزهاي ABS را مطالعه مي‌كنيم.

كنترل‌كننده هميشه در حال مطالعه سنسورهاي سرعت است و به‌ دنبال كاهش سرعت در چرخ‌ها مي‌گردد. در واقع دقيقاً قبل از قفل شدن يك چرخ‌، كاهش سرعت شديدي در آن اتفاق مي‌افتد. در اين شرايط، سرعت توقف چرخ در برابر سرعت توقف خودرو بسيار سريع‌تر است. در شرايط مناسب جاده‌اي، حدود پنج ثانيه‌ طول مي‌كشد تا يك خودرو با سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت به حالت توقف كامل برسد؛ درحالي‌كه يك چرخ قفل‌شده در كمتر از يك ثانيه از حركت دوراني بازمي‌ايستد.

مرجع متخصصين ايران ترمز ABS

كنترل‌كنند‌ه سيستم ضد قفل به واسطه‌ي برنامه‌ريزي خاصي كه شده است، آگاهي دارد كه چنين كاهش سرعت در زمان كم غير ممكن است؛ بنابراين تا جايي كه افزايش شتاب و دوران در آن چرخ به وجود بيايد، از فشار ترمز كم مي‌كند. سپس بلافاصله فشار را زياد مي‌كند تا دوباره كاهش شتاب و دوران در آن چرخ اتفاق بيافتد. كنترل‌كننده اين اعمال را با سرعت زيادي انجام مي‌دهد و تغيير سرعت چرخ، روند ثابتي تجربه مي‌كند. حاصل اين‌ كار، كاهش سرعت چرخ به موازات سرعت خودرو است؛ با وجود حداكثر سرعت ترمزگيري، چرخ‌ها تا نزديك‌ترين حالت ممكن به قفل شدن كنترل مي‌شوند. زماني كه ترمز ABS در حال استفاده باشد، در پدال ترمز حالت تكان‌هاي ضربان مانند حس مي‌شود. دليل اين امر باز و بسته شدن سريع سوپاپ‌ها است. برخي سيستم‌ها تا ۱۵ بار در ثانيه مي‌توانند سوپاپ‌ها را باز و بسته كنند.

مرجع متخصصين ايران ترمز ABS

انواع مختلف ترمز ABS

سيستم‌هاي ترمز ضد قفل بر اساس ترمزهاي مختلف موجود در آن‌ها، به چند طرح تقسيم‌بندي مي‌شوند. در ادامه رده‌بندي مختصري بر اساس تعداد كانال‌ها (سوپاپ‌هاي مستقل) و سنسورهاي سرعت از انواع ترمز ABS ايجاد مي‌كنيم.

سيستم چهار كاناله به همراه چهار سنسور سرعت

در اين طرح، براي هر چهار چرخ سنسور سرعت و سوپاپ مستقل وجود دارد كه بهترين طرح ترمز ABS است. كنترل‌كننده سرعت هر چرخ را به‌طور جداگانه مطالعه مي‌كند كه حاصل آن، حداكثر قدرت ممكن در ترمزگيري است.

مرجع متخصصين ايران ترمز ABS

سيستم سه كاناله به همراه سه سنسور سرعت

اين نوع طرح بيشتر در وانت پيكاپ‌هاي مجهز به ترمز ABS در هر چهار چرخ وجود دارد. در اين طرح، سنسور سرعت و سوپاپ در هر دو چرخ جلو وجود دارد؛ ولي براي دو چرخ عقب فقط يك سنسور سرعت در اكسل عقب و يك سوپاپ قرار داده شده است. در اين سيستم سرعت هر دو چرخ جلو به‌طور جداگانه مطالعه مي‌شود كه به همين دليل، حداكثر قدت ترمزگيري در محور جلو وجود خواهد داشت. اما سرعت چرخ‌هاي عقب در كنار هم مطالعه مي‌شوند كه به همين دليل امكان قفل شدن يكي از چرخ‌هاي عقب در ترمزگيري وجود دارد. در مقايسه با طرح چهار كاناله، اين طرح قدرت ترمزگيري كمتري ارائه مي‌دهد.

سيستم يك كاناله به همراه يك سنسور سرعت

اين نوع طرح بيشتر در وانت پيكاپ‌هاي مجهز به ترمز ABS محور عقب ديده مي‌شود. در اين طرح يك سوپاپ براي كنترل هر دو چرخ عقب در كنار يك سنسور سرعت در محور عقب قرار گرفته است. اين سيستم همانند نحوه‌ي كاركرد محور عقب در طرح سه كاناله كار مي‌كند كه بنابراين احتمال قفل شدن يكي از چرخ‌هاي عقب وجود دارد. با نگاهي كوتاه به اتصال T شكل ترمز به دو چرخ عقب و وجود سنسور سرعت در نزديكي ديفرانسيل در محور عقب، مي‌توان اين خودروها را تشخيص داد.

مرجع متخصصين ايران ترمز ABS

آيا مي‌توان در جاده‌هاي لغزنده از تكنيك ترمز پي‌درپي در ABS استفاده كرد؟

مطلقاً خير. تكنيك فشردن پي‌درپي پدال ترمز معمولا در جاده‌هاي باراني و لغزنده و جهت جلوگيري از قفل شدن چرخ‌ها در خودروي فاقد ترمز ABS استفاده مي‌شود. در خودروهايي كه به ترمز ABS مجهز هستند، همانطور كه واضح است چرخ‌ها قفل نمي‌شوند و بنابراين استفاده از اين تكنيك كاملا بيهوده است و صرفاً مدت‌زمان توقف و ترمزگيري را افزايش مي‌دهد.

در خودروهايي كه ترمز ABS دارند، بايد پدال ترمز را فشار بدهيد و آن را در همين حالت نگه‌داريد تا سيستم تمام كار را برايتان انجام دهد. همانطور كه قبلا ذكر شد، ممكن است تكان‌هاي ضربان مانند در پدال ترمز حس كنيد؛ اين حالت كاملاً طبيعي است پس نگران نشويد و پاي خود را روي پدال ترمز نگه‌داريد.

مرجع متخصصين ايران ترمز ABS

آيا ترمز ABS واقعا متخصصدي است؟

بديهي است كه ترمز ABS به‌طور كلي توقف خودرو را راحت‌تر و بهتر انجام مي‌دهد، از قفل شدن چرخ‌هاي جلوگيري مي‌كند و در كمترين مسافت ممكن، خودرو را متوقف مي‌كند. شايد بهترين ملاك براي آگاهي از تأثير ترمز ABS، مطالعه آن در آمار تصادفات جاده‌اي باشد. آيا واقعا اين سيستم ترمز، از تصادفات شديد جلوگيري مي‌كند؟

متخصص كارشناسان مؤسسه‌ي بيمه و ايمني بزرگراه‌هاي آمريكا (IIHS) در طي چندين پژوهش، نقش ترمز ABS در تصادفات شديد را مطالعه كرده‌اند. بر اساس پژوهشي كه در سال ۱۹۹۶ انجام شد، پژوهشگران مشاهده كردند كه احتمال تصادف خودروهاي مجهز به ترمز ABS يا خودروهاي فاقد اين سيستم ترمز تفاوت چنداني نمي‌كند. نكته‌ي جالب اين است كه بر اساس يافته‌هاي اين پژوهش، خطر صدمات شديد به سرنشيناني كه در خودروي با ترمز ABS هستند به‌خصوص خودروهاي تك سرنشينه‌، بيشتر است.

مرجع متخصصين ايران ترمز ABS

براي توجيه اين نتايج، موارد مختلفي گفته شده است. برخي كاشناسان معتقد هستند كه رانندگان خودروهاي با ترمز ABS از اين نوع ترمز به‌درستي استفاده نمي‌كنند؛ به‌عنوان مثال تكنيك ترمز پي‌در‌پي را به‌كار مي‌برند يا با حس كردن تكان ضرباني در پدال ترمز، آن را رها مي‌كنند. از سوي ديگر به دليل اينكه خودروهاي مجهز به ترمز ABS در حين ترمزگيري قابليت فرمان‌ دادن و هدايت دارند، برخي رانندگان در شرايط ترمزگيري به علت دستپاچه شدن از جاده خارج مي‌شوند. بر اساس پژوهش‌هاي امروزي، ترمز ABS براي جلوگيري از تصادف مفيد است؛ البته هنوز نتايج به قدر كافي  نيستند و در واقع شواهد لازم براي اثبات ايمني بيشتر خودروهاي مجهز به ترمز ABS وجود ندارد.

مرجع متخصصين ايران راننده رالي

به‌طور كلي ترمز ABS يكي از بهترين سيستم‌هاي ترمز براي رانندگان معمولي است. از سوي ديگر در شرايطي كه جاده مناسب باشد، رانندگان حرفه‌اي هنوز هم ترمز معمولي را ترجيح مي‌دهند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات