هيونداي توسان ۲۰۱۹ با فيسليفت عرضه خواهد شد؛ اما در مباحثه متخصص و پيشرانه نيز تغييراتي خواهد داشت. كرساور جديد بر خلاف مدل فعلي، امكان سفارش با پيشرانهي ۱.۶ ليتري ندارد و صرفا با قواي محرك تنفس طبيعي توليد خواهد شد. ارزانترين نسخه از توسان، داراي پيشرانهي ۲ ليتري ۴ سيلندر با قدرت ۱۶۴ اسب بخار و گشتاور ۲۰۴ نيوتنمتر خواهد بود كه در زمان ۸ ثانيه به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت ميرسد و نهايت سرعت ۱۹۵ كيلومتر بر ساعت فراهم ميكند. ميانگين مصرف سوخت توسان ۲۰۱۹ با پيشرانهي ۲ ليتري، ۸.۵ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر خواهد بود.
قويترين نسخهي توسان جديد، با پيشرانهي هميشگي در سالهاي اخير همراه شده كه تنفس طبيعي است و با حجم ۲.۴ ليتر ارائه ميشود. اين مدل از توسان ۲۰۱۹، قدرت ۱۸۱ اسب بخار و گشتاور ۲۶۴ نيوتنمتر توليد ميكند تا در زماني حدود ۷ ثانيه به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت برسد و نهايت سرعت ۲۰۰ كيلومتر بر ساعت فراهم كند. شرايط اين پيشرانه، تفاوت خاصي با نسخهي ۲۰۱۵ ندارد و احتمالا مصرف سوخت مشابهي دارد كه در نتيجهي آن، ميانگين مصرف ۹.۵ ليتر بنزين در ۱۰۰ كيلومتر خواهد داشت.
توسان ۲۰۱۹، در همهي نسخهها از گيربكس اتوماتيك ۶ سرعته استفاده ميكند. جلوپنجره اين مدل، داراي گوشههاي تيزتري نسبت به قبل است تا ظاهري اسپرت و جوانپسند داشته باشد.اين بخش، پهن و شبيه به محصولات لكسوس به انديشه متخصصين ميرسد؛ ضمن اينكه بهجاي سه رديف خط كروم در مدل فعلي، داراي ۴ رديف است. شايد مهمترين تغيير ظاهري توسان جديد نسبت به مدل ۲۰۱۷، استفاده از چراغهاي اسپرت باشد كه با نوار LED به شكل L همراه هالوژنهاي جذاب ارائه ميشود. روي سپر جلو، داراي پيچيدگي كمتري است و چندان لوكس به انديشه متخصصين نميرسد.
در نماي پشت، چراغهاي اصلي كوچكتر شدهاند و كمي اسپرتتر هستند. هشداردهندههاي جانبي هم بهجاي سپر عقب، كمي بالاتر هستند. بدنهي توسان ۲۰۱۹ در قسمت پشت، تفاوت زيادي با مدل فعلي دارد و جايگاه بهتري براي پلاك فراهم ميكند. در بخش پايين و اگزوزها نيز پوشش فلزي با نماي اسپرت استفاده شده است.
در فضاي داخلي و در مقايسه با آنچه پيشتر ديدهايم، مدل جديد به محصولي كاملا جديد شباهت دارد. با تقليد از سبك طراحي خودروهاي آلماني، نمايشگر اصلي از ميان داشبورد به لبهي بالايي منتقل شده است و مجراي هواي تهويه مطبوع، بهجاي طرفين مانيتور در پايين آن ديده ميشود. چيدمان كليدهاي مربوط به كنترل تهويه و سيستم سرگرمي نيز به پيرامون نمايشگر انتقال داده شده است. فرمان و كنسول مياني، تفاوت خاصي با نمونهي فعلي ندارند؛ اما در پنل پشت فرمان و قاب عقربهها، نمايي زيباتر با فريم فلزي به كار رفته است. كنار دستهدنده هم ترمز دستي الكترونيك به تجهيزات توسان اضافه خواهد شد.
مديران هيونداي ادعا ميكنند كه توسان ۲۰۱۹، ايمني بيشتري نسبت به مدل فعلي فراهم ميكند. حتي در ارزانترين نسخه از توسان جديد، هشدار خروج از خط و سيستم جلوگيري از برخورد وجود خواهد داشت. در فهرست آپشنها هم ترمز خودكار، كروز كنترل هوشمند با قابليت كاهش و افزايش سرعت، ديد ۳۶۰ درجه، ورودي USB سرنشين عقب، روشنايي هوشمند با تغيير زاويه و شارژر بيسيم ديده ميشود.
ارزش نهايي مدل جديد توسان هنوز اعلام نشده است؛ اما از پاييز امسال توليد خواهد شد. آستانهي ارزش توسان با پيشرانهي ۲ ليتر، احتمالا در محدودهي ۲۳ هزار دلار باقي خواهد ماند و نسخهي فولآپشن موسوم به مدل ليميتد با پيشرانهي ۲.۴ ليتري و سيستم دوديفرانسيل، نزديك به ۳۲ هزار دلار فروخته خواهد شد.
هم انديشي ها