احتمال ارتباط يك ويتامين رايج با خطر بالاي ابتلاي آكنه

چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مصرف ويتامين B12 ممكن است از طريق تداخل در عملكرد يك باكتري در پوست موجب بروز آكنه شود.
تبليغات

ويتامين B12 كه در بسياري از محصولات گوشتي و لبني يافت مي‌شود و به‌عنوان مكملي براي عملكرد بهتر مغز و جلوگيري از كم‌خوني مطرح مي‌شود، ممكن است پشت صحنه‌ي ژنتيكي يك باكتري را تغيير دهد و از اين راه موجب القاي سريع التهاب و در نهايت ايجاد جوش شود. همانطور كه بسياري از افراد داراي كمبود آگاهند، اين فقط اشكال افراد نوجوان نيست. در حقيقت اين مسئله بسياري از ما را در مقطعي از زمان درگير مي‌كند؛ هشتاد درصد افراد بين سنين ۱۱ و ۳۰ در كل جهان چنين اشكالي را تجربه مي‌كنند. برخي از افراد هم مجبورند تا ۴۰ و ۵۰ سالگي چنين توده‌ها و برآمدگي‌هاي ناخوشايندي را روي پوست خود تحمل كنند. اين در در حالي است كه دانشمندان هنوز هم در مورد علت آكنه و جلوگيري و درمان آن واقعا چيز زيادي نمي‌دانند.

هائينگ لي و گروهش از دانشگاه كالفرنيا لس‌آنجلس براي مطالعه اين مطلب سعي كردند در مورد سطوح بالاي ويتامين B12 به‌عنوان يك عامل ايجاد آكنه مطالعه‌هايي انجام دهند.

لي گفت:

موضوع ابتلاي افراد مصرف‌كننده‌ي B12 به آكنه، چندين بار گزارش شده است.

اولين اقدام آن‌ها، شناسايي مسير ملكولي توليد ويتامين B12 در باكتري Propionibacterium acnes، و مقايسه‌ي آن در افراد داراي پوست خوب و افراد داراي پوست مبتلا به آكنه، بود. آن‌ها به اين نتيجه رسيدند كه مسير بيوسنتز ويتامين B12 در باكتري P. acnes در افراد مبتلا به آكنه در مقايسه با بيماران با پوست سالم داري تنظيمات كاهشي معني‌داري بود.

هدف بعدي آزمون مطالعه اثرات افزايش مصرف B12 از منابع خارجي روي سطوح طبيعي B12 توليد شده در اين باكتري بود. دانشمندان ۱۰ فرد داوطلب را كه داراي پوست شفاف و سالم بودند، پيدا كردند و از آن ها خواستند كه يك بار ويتامين B12 را تزريق كنند.

طبق گزارشي در LiveScience، پژوهشگران تاييد كرده بودند كه مكمل B12 بيان ژن‌هاي درگير در سنتز ويتامين B12 را در اين باكتري، سركوب مي‌كند. بنابراين به انديشه متخصصين مي‌رسد كه با مصرف مقادير اضافي از B12، توليد اين ويتامين توسط باكتري كاهش پيدا مي كند و اين امر منجر به عدم تعادلي مي‌شود كه حاصل آن افزايش احتمال آكنه است.

مكمل B12 بيان ژن‌هاي درگير در سنتز ويتامين B12 را در  باكتري P. acnes سركوب مي‌كند

بر اساس نتايج اين مقاله، كه در ژورنال Science Translational Medicine منتشر شد، يكي از بيماران داراي پوست شفاف، يك هفته پس از دريافت B12 مبتلا به آكنه شد. زماني كه لي و تيمش بيان ژن در باكتري P. acnes را مورد مطالعه قرار دادند، دريافتند كه پوست اين افرادي كه تزريق ويتامين را داشته‌اند، مانند قبل نيست. تيم پژوهشي مطالعه‌هاي خود را با آزمون‌هاي آزمايشگاهي كه در آن ويتامين B12 به باكتري اضافه شد، ادامه داد. طي اين فرآيند واكنش باكتري توليد تركيباتي به نام پورفيرين بود كه اين تركيبات موجب ايجاد نوعي التهاب مي‌شوند كه پژوهشگران قبلي آن را با تظاهر موارد شديد آكنه مرتبط دانسته‌اند.

لي گفت:

احتمالا ارتباط بين B12 و آكنه از طريق باكتري پوست است.

البته قبل از آن كه تصميم بگيريد مصرف مكمل‌ها را متوقف كنيد و هر چه را كه منبع غني از B12 باشد، كنار بگذاريد، به خاطر داشته باشد كه اين يك مطالعه‌ي كوچك است و هنوز چيز كاملا قطعي به‌دست نيامده است. اين تنها جرقه‌اي است براي انجام پژوهش‌هاي بيشتر در ارتباط با احتمال درگير بودن اين ويتامين در ايجاد آكنه.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات