استوديوِ بازيسازي ايتاليايي مايلستون (Milestone) از سال ۱۹۹۶ تاكنون، عنوانهاي متنوعي در سبك مسابقهاي و رانندگي و موتورسواري عرضه كرده است. از شمارههاي مختلف WRC تا MotoGP، بازيهاي ويدئويي ساخت اين استوديو طرفداران زيادي دارند.
سال ۲۰۱۸، مايلستون پنج عنوان مختلف منتشر كرد كه هريك از آنها، مخاطبهاي مشخصي را هدف گرفته بودند. در سال گذشته ميلادي، آخرين بازي اين استوديو سومين قسمت از سري بزرگ Ride بود كه شايد بايد آن را موردانتظارترين عنوان مايلستون در سال ۲۰۱۸ بدانيم. سال ۲۰۱۵، اولين قسمت از سري بازي ويدئويي Ride عرضه شد. با تمركز بر موتورسواري تركيب شبيهساز و آركيد، Ride موتورسيكلتهاي متنوعي از برندهاي مختلف را دراختيار علاقهمندان قرار ميداد.
در سال ۲۰۱۶، نسخهي دوم Ride عرضه شد. در سالگرد ۲۰ سالگي مايلستون، Ride 2 با داشتن ۱۹۰ مدل موتورسيكلت به جزوه رايگان ركوردهاي جهاني گينس وارد شد. توسعهدهندگان ايتاليايي براي Ride 3 يك سال زمان بيشتري صرف كردند تا بهترين تجربهي ممكن موتورسواري را ارائه دهند. حدود دو ماه پيش بود كه Ride 3 عرضه شد. Ride 3 را بهدليل برخورداري از انواع مدلهاي موتورسيكلت و توضيحات كافي دربارهي تاريخچه هر نمونه، ميتوان گرن توريزمو (Gran Turismo) طرفداران موتورسيكلت دانست. بااينحال، Ride 3 انتظارات طرفداران دنياي موتورسيكلت را برآورده ميكند يا فقط بازي ويدئويي موتورسواري براي گيمرها است؟ درادامه، با مطالعه Ride 3، به اين پرسش پاسخ ميدهيم.
بزرگترين بازي موتورسواري؛ انواع موتورسيكلت از برندهاي معتبر جهان
Ride 3 در بسياري از زمينهها درمقايسهبا نسخهي سال ۲۰۱۶ پيشرفت كرده است. براي شروع بايد به اين نكته اشاره كرد كه ركورد تعداد موتورسيكلتهاي واقعي در يك بازي ويدئويي كه دراختيار Ride 2 قرار داشت، در Ride 3 شكسته شده است. درمجموع، بدون درانديشه متخصصينگرفتن نمونههاي دانلودي غيررايگان DLC، در Ride 3 بيش از ۲۳۰ مدل موتورسيكلت از ۳۰ برند مختلف، مانند سوزوكي، دوكاتي، ياماها، هوندا، ام وي آگوستا، اپريليا، بيامو، كاواساكي، كِي تي ام، نورتون و ترايمف، طراحي شده است. مدلهاي دههي ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۰، در كلاسهاي استاندارد (Naked)، سوپربايك، سوپرموتو، مكسي اندورو (Maxi Enduro)، قديمي (Vintage)، اسپرت و كافه ريسر (Cafe Racer) طبقهبندي شدهاند. با اينكه از موتورسيكلتهاي كروزر و بزرگ آمريكايي خبري نيست؛ اما درمقايسهبا Ride 2، نزديك به ۷۰ مدل كاملا جديد به Ride 3 اضافه شده است. تكتك مدلها با جزئيات كامل طراحي شدهاند و توضيحات خواندني دربارهي تاريخچه و مشخصات متخصص و نسخههاي مختلف هركدام در بازي گنجانده شده است. درواقع، همين ويژگيها امتيازي ويژه براي Ride 3 بهشمار ميآيد تا ارزشش دربرابر علاقهمندان موتورسواري چندبرابر شود. بهبيان ديگر، اگر طرفدار حرفهاي دنياي موتورسيكلت نباشيد، بدون شك با تجربهي Ride 3 و خواندن اطلاعات مختلف هر مدل كه در زمان لودينگ نسبتا طولاني بهنمايش گذاشته ميشود، به دانش خود اضافه ميكنيد. درمقابل، اين جزئيات شايد براي گيمرهايي كه فقط بهدنبال تجربهي موتورسواري مجازي هستند، چندان جذاب نباشد.
انتخاب با شما است؛ شبيهسازي دربرابر موتورسيكلتسواري آسان
بايد قبول كنيم ايجاد شبيهسازي كامل موتورسواري بهصورت مجازي با استفاده از كنترلر كنسول يا صفحهكليد PC، تقريبا نشدني است. نميتوان تركيب انسان و ماشين و هماهنگي در هنگام پيچيدن را با سختافزار و نرمافزار فعلي بهطور كامل شبيهسازي كرد. Ride 3 تمام تلاشش را ميكند تا تجربهاي لذتبخش ايجاد كند. تنظيمات مختلفي در بازي وجود دارد تا مخاطب بهترين حالت ممكن در كنترل موتورسيكلت را براي خود انتخاب كند. بهطور كلي، فيزيك، كنترل، حس سرعت، فرمانپذيري و عملكرد هر مدل موتورسيكلت در كلاسهاي مختلف متفاوت است. براي بهرهگيري كامل از هر مدل موتورسيكلت، به تكنيكهاي سواري در دنياي واقعي آشنا بايد بود؛ بهخصوص اينكه تعداد موتورسيكلتها زياد و مسيرهاي خيالي و واقعي Ride 3 متنوع است. البته با اينكه عملكرد هر مدل موتورسيكلت متفاوت طراحي شده، ميتوان با تغيير تنظيمات كلي بازي، تجربهي مشابهي داشت. درمجموع، سه حالت مختلف فيزيك موتورسواري در Ride 3 وجود دارد كه در هريك ويژگيهاي مشخصي همچون جلوگيري از تكچرخ، كنترل كشش، ترمزهاي ضدقفل و عملكرد لاستيكها در مسير خاكي تغيير ميكند.
علاوهبر سه حالت پيشفرض فيزيك، امكان شخصيسازي كامل اين ويژگيها طي سطحهاي مختلف هم وجود دارد تا هر متخصص براساس نيازهايش، بهترين فيزيك را تجربه كند. براي مثال، ميتوان حالت جلوگيري از تكچرخ را در حالت متوسط يا شديد تنظيم، اما ترمزهاي ABS را غيرفعال كرد. البته توصيه ميشود براي درك سختي موتورسيكلتسواري با نمونههاي پرقدرت، حالت شبيهسازي انتخاب شود. بدون شك تجربهي قدرت موتور و شتابگيري و بالارفتن چرخ جلو، ازجمله ويژگيهاي مثبت Ride 3 است. سيستم تنظيمات فيزيك Ride 3 مشابه بازيهاي Forza Motorsport و Forza Horizon است. هرچه فيزيك آسانتر تنظيم شود، پاداشي كه به گيمر ميرسد، كمتر خواهد بود. درمقابل، با تنظيم سختي زياد هوش مصنوعي و شبيهسازي كامل كنترل موتورسيكلت، نهايت پاداش ممكن بهدست خواهد آمد. با وجود انتخابهاي زياد در تنظيمات فيزيك و حالتهاي ويژه، مثل برگرداندن چندثانيهاي مسابقه پس از تصادف، Ride 3 ميتواند علاقهمندان حرفهاي موتورسواري و گيمرهاي آماتور را جذب كند.
شخصيسازي موتورسيكلتها؛ مجموعهاي كامل از برندهاي افترماركت
از ديگر ويژگيهاي برجستهي Ride 3، امكان شخصيسازي و ارتقاي قطعات مختلف و تيونينگ هر موتورسيكلت است. ميتوان بخشهاي مختلف موتورسيكلت نظير قطعات بزرگ و كوچك پيشرانه (اگزوز، ECU، فيلتر هوا، پيستونها روغن موتور، سوپاپها، شاتون، ميللنگ، VCU، سيستم خنككننده و باتري براي مدلهاي برقي) جعبهدنده (تسمه و شيفتر سريع)، لاستيكها، سيستم تعليق، ترمزها (ديسك ترمز و كاليپر و لنت) و رينگها را دركنار تجهيزات ظاهري و لباسهاس مخصوص موتورسواري با محصولات برندهاي افترماركت معتبر، مانند DynoJet ،BMC ،Motul ،HGS ،Arrow ،Pro Circuit ،D.I.D ،Brembo ،SHOEI ،Arai ،Airoh ،KYT ،HJC ،X-Lite ،Scorpion ،Barracuda ،Rizoma ،Starlane و Akrapovic تغيير داد. حتي در برخي مدلها، قابليت ارتقاي كامل به نمونهي مسابقهاي هم وجود دارد.
در بخش تغييرات و شخصيسازي ظاهري، علاوهبر انواع كلاههاي ايمني، زانوبندها، كفش و لباسها، ميتوان قطعات مختلف موتورسيكلت مثل لنت ترمز و رينگها را رنگآميزي و طرحهاي كاملا متفاوتي براي بدنه ايجاد كرد. بهلطف سيستم الكترونيك بازي، هر فرد ميتواند طرحهاي خود را بهاشتراك بگذارد و از نمونههاي متخصصهاي ديگر استفاده كند. بخش Livery Editor بازي Ride 3 امكانات فراوني دارد و بهراحتي ميتوان انواع طرح و رنگهاي مسابقهاي يا خياباني را روي بدنهي موتورسيلكت تا نهايت ۲۰۰ لايه پياده كرد. قابليت انتخاب جنسيت و مشخصات ظاهري موتورسوار هم در بازي وجود دارد. علاوهبراين، ميتوان سبك سواري را هم مثل زاويهي خمشدن در پيچها و حالت پاها در ترمزگيري و ايستادن تغيير داد. Ride 3 سيستم تصويربرداري سادهاي هم دراختيار متخصص قرار ميدهد كه بتواند در حين مسابقه يا تماشاي ويدئوِ پس از آن، تصاوير مختلفي از موتورسيكلت و محيط ثبت كند.
تركيب دنياي واقعي و تخيل؛ سفر به پيستهاي مشهور جهان و مكانهاي خيالي
براي ايجاد تنوع در بخش داستاني بازي Ride 3 كه بسيار هم طولاني و پرجزئيات است، توسعهدهندهي ايتاليايي بيش از ۵۰ مسير مختلف را در ۳۰ مكان متنوع طراحي كرده است. مشهورترين پيستهاي موتورسواري رسمي و خياباني در بريتانيا، ايتاليا، ايالات متحدهي امريكا، فنلاند، چين، فرانسه، آلمان، ايرلند، ژاپن، پرتغال، اسپانيا و جزيرهي من (Isle of Man) بههمراه چند پيست بزرگ و كوچك حاصل تخيل تيم سازنده، ميزبان موتورسيكلتهاي فراوان Ride 3 هستند. ازجمله پيستهاي واقعي عبارتاند از: نوربرگرينگ، برندز هچ، ديتونا، ايمولا، ماكائو، لاگونا سكا، اَلگارو، اوكاياما، مونزا (در نسخههاي مختلف كامل) و موتو جيپي. براي اولينبار در سري Ride، موتورسواري در شب هم ممكن شده و نزديك به ۲۰ پيست در Ride 3 براي موتورسواري در شب طراحي شدهاند كه قطعا رقابت هيجانانگيز و نفسگيري خواهد بود.
بايد به اين نكته هم اشاره كنيم كه Ride 3 درمقايسهبا دو نسخهي قبل، تعداد پيستهاي خيالي كمتري دارد. همچنين، طراحي پيستهاي خيالي كمتعداد نيز چندان جذاب و هيجانانگيز نيست؛ بنابراين، Ride 3 در اين قسمت نمرهي منفي ميگيرد. در اين مقاله، قصد نداريم ازانديشه متخصصين تكنيكي بازي را مطالعه كنيم؛ اما برخلاف مدلهاي موتورسيكلت، طراحي محيط و پيستها بسيار ضعيف است. اين ضعف بهويژه روي كنسولهاي PS4 و XBOX One محسوستر است. براي تجربهي بهترين گرافيك بصري Ride 3، بايد وضعيت آبوهوا را روي حالت باراني و شب قرار داد. با اينكه در اين حالت محيطي زيبا براي موتورسواري مجازي ايجاد ميشود، اشكال كنترل و ترمزگيري در باران و تاريكي شب وجود خواهد داشت.
بخش داستاني طولاني؛ محتواي زياد دركنار موتورسيكلتهاي زياد
حالت داستاني (Career Mode) بازي Ride 3 در ۶ مرحلهي كلي طبقهبندي شده است. در هر مرحله، ۱۰ مجموعهمسابقه قرار دارد كه به گونهاي مشابه با انواع نشريهها و مجلههاي موتورسيكلت طراحي شده است. در هر مجموعه يا شمارهي مجله (درمجموع ۵۴ مجله) كه چند مسابقهي استاندارد يا زمانگيري را شامل ميشود، قوانين مختلفي مثل كلاس يا مدل موتورسيكلت و حجم پيشرانه و نهايت حالت ارتقا و تيونينگ مشخص شده است. پس از پايان هر مرحله، مجموعهي پاياني ويژهاي قرار دارد كه در آن، مدلهاي قديمي و امروزي موتورسيكلتهاي جاودانهي تاريخ شامل سري Ninja كاواساكي، دوكاتي پانيگاله، هوندا CBR، سوزوكي GSX-R، ياماها YZF-R1 و ام وي آگوستا F4 براي سواري قرار داده شدهاند. مسابقه در پيستهاي مختلف مسير يك دور، درَگ، سوپرموتور را دربرميگيرد. در مسير سوپرموتور آسفالت پرپيچوخم با جادههاي خاكي تركيب شده و مسير چنددور و سبقتگيري از تعدادي موتورسيكلت در زمان محدود ميشود.
درمقايسهبا نسخهي دوم، در Ride 3 دو نوع مسابقهي دنبالكردن ريسينگ لاين و Head to Head حذف شدهاند. قبل از هر مسابقه، ميتوان سطح سختي هوش مصنوعي را از بين خيلي راحت (۲۰ درصد) تا حرفهاي (۱۲۰ درصد) تنظيم كرد؛ اما در مسابقههاي زمانگيري اين حالت وجود ندارد كه گاهي سختي بيشازحد آن، مانع پيشرفت در بازي ميشود. علاوهبر بخش بزرگ داستاني، حالتهاي Quick Race شامل مسابقهي استاندارد و زمانگيري و درَگ هم دركنار رقابتهاي هفتگي وجود دارند. در رقابت هفتگي، يك پيست و موتورسيكلت مشخص و ركورد گيمرهاي مختلف بهصورت الكترونيك درانديشه متخصصين گرفته ميشود. حالت چندنفره (Multiplayer) هم در دو صورت عمومي و شخصي وجود دارد كه درمجموع، باتوجهبه اشكالهاي سرورها و امكان تقلب در پيچهاي برخي پيستها كيفيت خوبي ندارد.
Ride 3 بينقص نيست
پيشرفتهاي كمّي و كيفي Ride 3 دربرابر دو نسخهي قبلي تحسينبرانگيز است. بااينحال، اين بازي موتورسيكلتسواري يكي از نقصهاي بزرگ ممكن را هم دارد؛ اشكالي كه شايد از انديشه متخصصينات نگارنده، مخاطب را از ادامهي بازي منصرف كند: صداگذاري Ride 3 يكي از نمونههاي ناخوشايند ممكن در بازيهاي ريسينگ است. درواقع، حتي درمقايسهبا Ride 2 صداگذاري موتورسيكلتها و موسيقيهاي Ride 3 پسرفت داشته است. صداي سرعتگيري، تعويض دنده، برخوردها و حتي سوپرشارژر كاواساكي Ninja H2 بهشدت مصنوعي و گاهي آزاردهنده است. اين موضوع را دركنار پخشنشدن موسيقي درحين مسابقه قرار دهيد (موسيقيها فقط در منوِ بازي و پخش ويدئو پس از مسابقه پخش ميشوند) تا Ride 3 يكي از اشكالهاي بزرگ خود را نشان دهد. واقعا سؤالبرانگيز است كه چطور اعضاي استوديوِ مايلستون در يكي از عوامل مهم جذابيت موتورسيكلتها كمكاري كردهاند. اشكال ديگر Ride 3 طراحي پيستهاي واقعي بازي است كه دقيق نيست؛ بهويژه نوربرگرينگ كه بسياري از پيچهاي آن با نمونهي واقعي تفاوت زيادي دارند. بهطور كلي، يكي از ويژگيهاي مثبت اين بازي شبيهسازي فيزيك موتورسواري است؛ اما بهانديشه متخصصين ميرسد در موتورسيكلتهاي كمتر از ۵۰۰ سيسي، با انحرافهاي غيرمنطقي چرخهاي جلو و عقب برخي مدلها، فيزيك بازي كمي اشكال دارد. توصيه ميشود براي تجربهي بهتر، مدلهاي ۱۰۰۰ سيسي انتخاب شود. در موتورسيكلتهاي بيشتر از ۵۰۰ سيسي Ride 3، حس سنگيني و سختي پيچيدن بهخوبي منتقل ميشود.
كلام آخر
Ride 3 بايد جايگزين مناسبي براي Ride 2 ميشد كه متأسفانه بهدليل اشكال در صداگذاري و گرافيك، حداقل از جنبهي كيفي به اين هدف نرسيده است. اگر طرفدار حرفهاي دنياي موتورسيكلت هستيد، قطعا Ride 3 با مجموعهي بزرگش عنواني سرگرمكننده خواهد بود. البته اگر Ride 2 را تجربه كردهايد، خريد نسخهي سوم ضروري نيست؛ اما Ride 3 بهترين نسخه براي ورود تازهواردها به اين سري دوستداشتني است. بهطور كلي، Ride 3 بيشتر مناسب علاقهمندان هميشگي موتورسيكلت است و نميتوان آن را به گيمر معمولي توصيه كرد. شايد بتوان اين بازي را كلاس يادگيريي مناسب براي يادگيري تاريخچهي بهترين موتورسيكلتهاي تاريخ هم توصيف كرد. اگر صداگذاري موتورسيكلتها در اين بازي بهتر اجرا ميشد، بدون شك با مجموعهاي ارزشمند روبهرو بوديم؛ اما احتمالا همين اشكال، مانع اصلي تجربهي بيشتر و عميقتر Ride 3 باشد.
هم انديشي ها