كراس اور تمام برقي مزدا MX-30 رونمايي شد

چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مزدا از اولين خودروي الكتريكي خود رونمايي كرد. نام اين كراس‌اور MX-30 است و پيش‌بيني مي‌شود تا سال ۲۰۲۰ وارد بازار شود.
تبليغات

ديگر تعجبي ندارد كه هر روز شاهد رونمايي از يك خودروي الكتريكي جديد باشيم. مزدا نيز تصميم به حضور در اين بازار گرفته و امروز از يك كراس‌اور كوچك شهري با موتور برقي رونمايي كرده است. مزدا MX-30 روي پلتفرم تمام الكتريكي e-SkyActiv ساخته مي‌شود. در كابين اين مدل، فناوري‌ها و امكانات جديدي وجود دارند كه در آينده به ساير محصولات مزدا راه پيدا خواهند كرد. 

توليد مدل تمام الكتريكي MX-30 بخشي از برنامه‌ي مزدا براي توليد خودروهاي هيبريدي، پلاگين هيبريدي و تمام الكتريكي روي پلتفرم e-SkyActiv است. طبق برنامه‌ي مزدا سري محصولاتي كه روي اين پلتفرم ساخته خواهند شد همگي تا سال ۲۰۳۰ وارد بازار خواهند شد. اين برنامه شامل تمام مدل‌هاي مزدا از Mazda2 گرفته تا پيكاپ دو كابين BT-50 را شامل مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران 2020 Mazda MX-30

مزدا هنوز به‌طور رسمي اطلاعاتي از ابعاد دقيق بدنه، باتري و مشخصات متخصص مدل MX-30 منتشر نكرده است اما به انديشه متخصصين مي‌رسد كه اين كراس‌اور ۴ در با توجه به داشتن كد ۳۰ داراي ابعادي در حدود مزدا CX-30 باشد. در مزدا MX-30 به‌جاي استفاده از ستون‌هاي عادي متداول در خودروها شاهد طراحي بدون ستون مركزي هستيم و از اين انديشه متخصصين درهاي اين خودرو همانند درهاي مزدا RX-8 خلاف جهت هم باز مي‌شوند. درهاي جلويي توانايي باز شدن تا ۸۲ درجه و درهاي عقب نيز در جهت مخالف توانايي باز شدن تا ۸۰ درجه را دارند تا ورود و خروج سرنشينان از كابين با سهولت بيشتري انجام شود.

مزدا در مورد اندازه و ظرفيت باتري اين كراس‌اور چيزي اعلام نكرده ولي مي‌دانيم كه با استفاده از شارژر AC قابليت شارژ شدن تا ۶.۶ كيلووات وجود دارد. امكان شارژ  اين خودرو با شارژر سريع DC مدل CCS Type 2 Combo يا شارژر CHAdeMO هم وجود دارد. مزدا مي‌گويد كه با استفاده از شارژٰ DC در عرض ۴۰ دقيقه امكان شارژ كردن باتري وجود دارد و در صورت استفاده از شارژر AC نيز شارژ شدن باتري به ۴.۵ ساعت زمان احتياج دارد. با توجه به اين اطلاعات، مي‌شود تخمين زد كه باتري MX-30 ظرفيتي در حدود ۳۵ كيلووات ساعت داشته باشد و شارژر سريع DC آن نيز از نوع ۵۰ كيلوواتي باشد. شعاع حركتي MX-30 با هر بار شارژ در حدود ۲۰۰ كيلومتر است. مدل اوليه‌ي MX-30 كه روي بدنه‌ي CX-30 ساخته شده بود، از موتور الكتريكي ۱۴۰ اسب بخاري با گشتاور ۲۶۴ نيوتن‌متر استفاده مي‌كرد كه پيش‌بيني مي‌شود همين موتور روي MX-30 استفاده شود.

مرجع متخصصين ايران 2020 Mazda MX-30

مزدا در طراحي كابين MX-30 از بي‌ام‌و i3 الهام گرفته و از موادي مانند چوب پنبه در ساخت كنسول مركزي و جاليواني‌ها استفاده شده است. روي داشبورد نيز استفاده از مواد نرم به چشم مي‌خورد و رودري‌ها هم از از پلي اتيلن PET بازيافت شده ساخته شده‌اند. صندلي‌هاي MX-30 داراي روكش پارچه‌اي هستند. مزدا در اين مدل براي اولين‌بار از نمايشگر ۷ اينچي در بخش پاييني خروجي‌هاي سيستم تهويه استفاده كرده است كه پيش از اين در محصولات اين خودروساز مشاهده نشده بود. استفاده از نمايشگر يادشده در اين بخش سبب شباهت ظاهري كابين به محصولات آئودي نيز شده است اما برخلاف آئودي، نمايشگر مزدا داراي بازخورد هپتيك (Haptic) نيست.

مرجع متخصصين ايران 2020 Mazda MX-30
مرجع متخصصين ايران 2020 Mazda MX-30
مرجع متخصصين ايران 2020 Mazda MX-30
مرجع متخصصين ايران 2020 Mazda MX-30
مرجع متخصصين ايران 2020 Mazda MX-30

با توجه به اينكه مزدا MX-30 پرچم‌دار محصولات مزدا در بخش فناوري است، اين نمايشگر جايگزين كنترلرهاي متداول سيستم تهويه خواهد شد. كنسول مركزي مزدا MX-30 از نوع شناور است و روي آن جوي‌استيك مربوط به كنترل سيستم MZD ديده مي‌شود. در فضاي زير كنسول مركزي نيز پورت USB از نوع ۲.۵ آمپر و يك خروجي برق AC با قدرت ۱۵۰ آمپر تعبيه شده است. در بخش صندوق عقب، مزدا ادعا مي‌كند كه اين خودرو توانايي حمل ۴ چمدان را دارد. در كف صندوق‌بار نيز فضاي ديگري براي قراردادن اشياي كوچك پيش‌بيني شده است.

مرجع متخصصين ايران Mazda MX-30

 به‌گفته‌ي مزدا، MX-30 با شعار Jinba-ittai ساخته شده كه در زبان ژاپني به‌معناي «اسب و انسان در يك بدن» است. اين خودرو به سيستم مديريت گشتاور مزدا با نام G-Vectoring Control مجهز است كه مي‌تواند گشتاور ارسالي به هر چرخ را تنظيم كند. همچنين سيستم پيشرفته‌ي ديگري به نام e-GVC Plus نيز براي افزايش ديناميك رانندگي در اين مدل به كار رفته است.

واكنش سيستم بازيابي انرژي نيز در مدل موردمباحثه بهتر از ديگر خودروهاي الكتريكي است چون در برخي خودروها فعال‌شدن اين سيستم مقداري آزاردهنده است. با توجه به حذف يكي از ستون‌ها، مزدا ناچار شده تا با استفاده از فولاد مقاومت بالا ستون‌هاي ديگر را تقويت كند و همين مسئله مقاومت شاسي را بالا برده و سبب شده تا MX-30 هنگام رانندگي نيز خودرويي مستحكم با مركز ثقل پايين باشد.

مرجع متخصصين ايران 2020 Mazda MX-30
مرجع متخصصين ايران 2020 Mazda MX-30
مرجع متخصصين ايران 2020 Mazda MX-30
مرجع متخصصين ايران 2020 Mazda MX-30
مرجع متخصصين ايران 2020 Mazda MX-30

مزدا توجه ويژه‌اي به مسئله‌ي ايمني در MX-30 دارد و بسياري از امكانات ايمني مدرن در اين خودرو ديده مي‌شوند. از تجهيزات ايمني مزدا MX-30 مي‌توان به سيستم ترمز اضطراري خودكار جديدي با نام Smart Brake Support و سيستم Turn-Across Traffic detection اشاره كرد كه مي‌تواند با استفاده از يك رادار و دوربين در جلوي خودرو پيچيدن خودروي ديگري به مسير MX-30 را تشخيص داده و ترمزها را فعال كند. سيستم Road Keep Assist نيز با استفاده از دوربيني در جلوي خودرو وضعيت اطراف جاده مانند جدول، علف‌هاي كنار جاده و غيره را شناسايي مي‌كند و مي‌تواند در صورت خارج شدن خودرو از مسير جاده در صورت عدم واكنش راننده، اقدام به اصلاح مسير و بازگرداندن خودرو به مسير كند.

مرجع متخصصين ايران 2020 Mazda MX-30
مرجع متخصصين ايران 2020 Mazda MX-30
مرجع متخصصين ايران 2020 Mazda MX-30
مرجع متخصصين ايران 2020 Mazda MX-30
مرجع متخصصين ايران 2020 Mazda MX-30

در انتها نيز بايد به استفاده از حسگر ۲۴ گيگاهرتزي در MX-30 اشاره كرد كه مي‌تواند عملكرد سيستم هشدار نقطه‌ي كور را بهبود ببخشد. اين سيستم از نوع هوشمند است و در صورتي كه خودرويي در نقطه‌ي كورد راننده قرار داشته باشد و راننده تصميم به تغيير مسير بگيرد، سيستم واكنش نشان داده و مسير را اصلاح مي‌كند. چراغ مربوط به رادار هشدار نقطه‌ي كور MX-30 درون آينده‌هاي جانبي كار گذاشته شده است.

ثبت سفارش براي مزدا MX-30 از امروز در بازار اروپا شروع شده است و تحويل خودروها از سال آينده آغاز مي‌شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات