ركورد صفر تا ۴۰۰ كيلومتربرساعت و توقف كامل، شكسته شد
حدود ۲ سال پيش، خوان پابلو مونتويا، رانندهي سابق فرمول يك توانست با استفاده از بوگاتي شيرون، ركورد تازهاي براي سرعتگيري و ترمز صفر تا ۴۰۰ تا صفر كيلومتربرساعت ثبت كند. زمان ثبت شده براي بوگاتي، ۴۱.۹۶ ثانيه بود اما تنها چند هفته بعد توسط كونيگزگ آگرا RS با رسيدن به ۳۶.۴۴ ثانيه شكسته شد. البته كونيگزگ به اين شرايط هم راضي نشد و حدود يك ماه بعد، در صحراي نوادا با آگرا RS به زمان ۳۳.۲۹ ثانيه رسيد. حالا با گذشت نزديك به ۲ سال از ركورد خبرساز آگرا RS، كونيگزگ با ابرخوردوي رگرا توانسته است در زمان ۳۱.۴۹ ثانيه به سرعت ۴۰۰ كيلومتربرساعت و توقف كامل برسد. اين اتفاق تاريخي، چند روز پيش با رانندگي ساني پترسون، رانندهي تست خودروسازي كونيگزگ به وقوع پيوست.
بنابر اعلام رسمي شركت سازنده، رگرا براي رسيدن به سرعت ۴۰۰ كيلومتربرساعت، تنها ۲۲.۸ ثانيه زمان لازم داشته؛ درحاليكه توقف كامل از سرعت ۴۰۰ كيلومتربرساعت تا صفر، ۸.۶۲ ثانيه طول كشيده است. كريستين ون كونيگزگ، بنيانگذار و مالك خودروسازي كونيگزگ، همچنين خبر از ركوردهاي تازهاي ميدهد كه توسط رگرا و پترسون در آيندهي نزديك اطلاعرساني خواهد شد. به انديشه متخصصين ميرسد، اين ابرخودروي پلاگين هيبريد با رسيدن به سرعت ۲۵۰ مايلبرساعت (معادل ۴۰۲ كيلومتربرساعت) در زمان ۲۳.۶۵ ثانيه هم، پرشتابترين نمونهي جادهاي در نوع خود باشد.
كونيگزگ رگرا
مسلما، شركت كونيگزگ و مالك بلندپرواز آن براي شكست ركورد بوگاتي شيرون سوپراسپرت +300 تلاش ميكنند تا نهايت سرعتي بيش از ۴۹۰.۴۸ كيلومتربرساعت ثبت كنند. البته ركورد بوگاتي به اين دليل كه توسط يك خودروي پروتوتايپ ثبت شده، در فهرست مدلهاي جادهاي و تجاري جاي ندارد. شايد به همين دليل، بوگاتي برنامه دارد تا ۳۰ دستگاه شيرون سوپراسپرت +300 توليد كند. اين خودروها بهصورت الكترونيكي محدوديت نهايت سرعت تا ۴۴۰ كيلومتربرساعت خواهند داشت؛ اما ميتوانند با حضور در پيست تست فولكسواگن در ارا لسين (Ehra-Lessien) آلمان، توسط مالك خود به سرعتهاي بالاتر برسند. مديران بوگاتي معتقدند، شيرون سوپراسپرت +300 ميتواند به سرعتهاي بالاتر از ۴۹۰ كيلومتربرساعت دست پيدا كند.
كونيگزگ يسكو
حتي اگر رگرا و آگرا RS نتوانند به ركورد نهايت سرعت بوگاتي شيرون SS برسند، ميتوان مطمئن بود محصول جديد كونيگزگ با نام يسكو (Jesko) موفق به ركوردشكني شود. شركت سوئدي، بهتازگي خبر از ساخت نسخهي ويژهي يسكو داده است كه توانايي رسيدن به سرعت ۳۰۰ مايلبرساعت (۴۸۰ كيلومتربرساعت) دارد. پيشرانهي نسخهي استاندارد يسكو، نمونهاي بهينهسازيشده از موتور ۸ سيلندر ۵ ليتري و تويينتوربوشاژ كونيگزگ است كه نهايت گشتاور ۱,۵۰۰ نيوتنمتر در ۵,۱۰۰ دوربردقيقه توليد ميكند. بين ۲,۷۰۰ تا ۶,۱۷۰ دوربردقيقه هم، گشتاور پيشرانه بيشتر از ۱۰۰۰ نيوتنمتر خواهد بود تا شتابگيري عالي فراهم شود. بيشترين ميزان دور موتور براي كونيگزگ يسكو، به ۸,۵۰۰ دوربردقيقه محدود شده است.
هم انديشي ها