مطالعه رابط متخصصي One UI 2.0‌ سامسونگ

يك‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
مطالعه 11 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
One UI 2.0 جديد‌ترين رابط متخصصي موبايل‌هاي هوشمند سامسونگ است كه تغييرات قابل‌توجهي را به‌همراه جديدترين قابليت‌هاي اندرويد ۱۰ به متخصصان عرضه مي‌كند.
تبليغات

بسياري از متخصص كارشناسان، One UI را بهترين تغيير نرم‌افزاري سامسونگ براي موبايل‌هاي هوشمندش مي‌دانند. كره‌اي‌ها در طراحي جديد خود تلاش كردند تا تنها اطلاعات و المان‌‌هاي مهم را در دسترس و ديد متخصص قرار دهند و طراحي خود را هرچه بيشتر، ساده كنند؛ به‌گونه‌اي كه درنهايت، كل رابط متخصصي حالتي چشم‌نوازتر نسبت به تجربه‌هاي قبلي داشت.

مرجع متخصصين ايران One UI 2.0

پس از پياده‌سازي بهبودهاي چشم‌گير نسخه‌ي ابتدايي One UI نسبت به رابط‌هاي متخصصي گذشته‌، سامسونگ در نسخه‌ي دوم بيش از هرچيز بر رفع نقص‌هاي جزئي و تكامل ويژگي‌هاي رابط متخصصي‌ جديدش پرداخت؛ به‌طوري كه One UI 2.0 از همان ابتدا حس‌وحال آشنايي را براي متخصص به‌ارمغان مي‌آورد.

سامسونگ پيش از عرضه‌ي پرچم‌داران موردانتظارش، One UI 2.0 مبتني‌بر اندرويد ۱۰ را به‌صورت پيش‌‌فرض با چند محصول ميان‌رده از جمله گلكسي A51 و گلكسي A71 در دسترس متخصصان قرار داد؛ اما مطابق انتظار، كامل‌ترين حالت One UI جديد را مي‌توان با خانواده‌ي گلكسي S20 تجربه كرد.

اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران هم‌اكنون در حال تهيه‌ي مطالعه موبايل سامسونگ گلكسي S20 اولترا است؛ اما تا زمان انتشار مطالعه، از شما متخصصان عزيز دعوت مي‌‌كند تا نگاهي به تغييرات One UI 2.0 نسبت به نسخه‌هاي ديگر داشته باشيد:

رابط متخصصي وفادار به اندرويد

با نگاهي اوليه به رابط متخصصي جديد سامسونگ، متوجه شباهت و وفاداري آن به قابليت‌هاي اصلي اندرويد ۱۰ مي‌شويم. اگرچه جديدترين نسخه از سيستم‌عامل موبايلي گوگل، تغييرات بزرگ و مهمي را به‌همراه نداشت، اما بهبود تجربه‌ي متخصصي به‌خوبي در آن احساس مي‌شد. سامسونگ با درك همين نكات مثبت از اندرويد ۱۰، بهترين تغييرات آن را در رابط خود نيز به كار گرفت و حالتي متعادل از سفارشي‌سازي و وفاداري به سيستم‌عامل اصلي را ايجاد كرد.

از مهم‌ترين قابليت‌هاي اندرويد ۱۰ كه به‌خوبي در One UI 2.0 هم به‌كار گرفته شده است، مي‌توان به مجوزهاي دسترسي به موقعيت متخصص اشاره كرد. به‌علاوه انتخاب گزينه‌ي دسترسي به موقعيت «فقط در هنگام استفاده از اپليكيشن» هم در تنظيمات وجود دارد كه امنيت خاطر بهتري را به متخصص مي‌دهد. اين بخش در One UI 2.0 كاملا شبيه به موبايل گوگل پيكسل 4 طراحي شده است و حتي در زمان دسترسي يك اپليكيشن به موقعيت مكاني در پس‌زمينه، اعلان‌‌هايي را براي متخصص ارسال مي‌كند.

بخش مديريت اعلان‌ها در اندرويد ۱۰ تغييرات قابل‌توجهي داشت و مديريت و دسته‌بندي اعلان اپليكيشن‌ها را بسيار آسان كرد. سامسونگ در اين بخش نيز به قابليت‌هاي پيش‌فرض گوگل وفادار مانده است و رابطي مشابه با اندرويد خالص براي مديريت و دسته‌بندي و اولويت‌دهي اعلان‌ها ارائه مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران One UI 2.0 Dark Mode

از تغييرات مهم سامسونگ در One UI 2.0 و وفاداري به طراحي گوگل مي‌توان به تغيير پوسته‌ي تيره (Dark Mode) اشاره كرد. كره‌اي‌ها در نسخه‌ي جديد، طراحي خود را كنار گذاشته‌اند و از المان‌هاي گوگل بهره مي‌برند؛ البته در حالت تاريك، طراحي اپليكيشن‌هاي اختصاصي سامسونگ تفاوتي نسبت به اندرويد ۹ پاي ندارد، اما اپليكيشن‌هاي متفرقه و ويجت‌ها با طراحي بهتري در حالت تاريك ديده مي‌شوند.

سيستم ژست‌هاي حركتي در اندرويد ۱۰، تغييراتي نسبت به نسخه‌هاي قبلي دارد و قابليت‌هاي متنوعي را ارائه مي‌كند. سامسونگ طي تصميمي عجيب، فيدبك لرزشي را به دستورهاي حركتي رابط متخصصي One UI 2.0 افزوده است كه در تعامل با موبايل، تجربه‌ي جالبي را ارائه نمي‌كند؛ البته چالش مهم دستورهاي حركتي در نسخه‌ي جديد، در هماهنگ شدن آن‌ها با لبه‌هاي خميده‌ي موبايل‌هاي سامسونگ ديده مي‌شود. در تجربه‌هاي اوليه، استفاده از دستور حركتي براي بازگشت به صفحه يا منوي قبلي، با كمي دشواري همراه بود.

راهكار خاصي براي حل اشكال هماهنگي نمايشگرهاي خميده‌ي سامسونگ با دستورهاي حركتي وجود ندارد. البته مي‌توانيد از گزينه‌هاي ديگر براي تنظيم ناوبري و دستورها استفاده كنيد. به‌علاوه در One UI 2.0 امكان تنظيم حساسيت منطقه‌ي پاييني دريافت دستور نيز وجود دارد كه متخصصدي خواهد بود. درنهايت پس از كمي استفاده از دستورهاي حركتي، با چگونگي عملكرد آن‌ها آشنا مي‌شويم و اشكال خاصي در تجربه‌ي متخصصي نيست. خوشبختانه طراحان سامسونگ در خانواده‌ي گلكسي S20‌ تا حدود زيادي از شدت خميدگي كناره‌هاي نمايشگر كاسته‌اند.

تغييرات اصلي نسبت به نسخه‌ي قبل

سامسونگ در كنار وفاداري بيشتر به اندرويد ۱۰ در بخش متخصصي‌ها و تعامل‌هاي One UI 2.0، تغييرات متعددي را در رابط متخصصي جديد خود اعمال كرده است كه آن را از نسخه‌ي قبلي One UI هم متمايز مي‌كند. در مقايسه‌هايي كه بين One UI 2.0 و One UI 1.1 و 1.5 داشتيم، متوجه تغييراتي در رابط متخصصي و بخش‌هاي تعاملي شديم كه درادامه به آن‌ها اشاره مي‌كنيم.

صفحه‌ي قفل و اعلان‌ها

صفحه‌ي قفل در One UI 2.0 توانايي تشخيص نواحي روشن و تاريك تصوير پس‌زمينه را دارد و رنگ متون را براساس آن‌ها تغيير مي‌دهد. به‌بيان ديگر متون در بخش‌هاي تيره‌ي تصوير پس‌زمينه با رنگ روشن نمايش داده مي‌شوند و بالعكس. اين تغييرات با هدف خوانايي بهتر در صفحه‌ي قفل انجام شده است كه در نسخه‌ي قبلي وجود نداشت.

در استفاده از رابط متخصصي جديد سامسونگ متوجه تغيير جديدي در اضافه كردن ميان‌بر به صفحه‌ي قفل مي‌‌شويم. در نسخه‌هاي قبلي تنها امكان اضافه كردن اپليكيشن به صفحه‌ي قفل وجود داشت، درحاليكه در One UI 2.0 مي‌توان گزينه‌هاي ديگر همچون تنظيمات سريع مانند چراغ قوه را هم به صفحه افزود. به‌علاوه، سرويس‌ها و اپليكيشن‌ها در بخش تنظيمات در دو گروه نيازمند و بدون نياز به بازكردن قفل دسته‌بندي شده‌اند. 

سامسونگ در One UI 2.0 تغييري جزئي در گروه‌بندي اعلان‌ها انجام داده است. متخصصان مي‌توانند در بخش تنظيمات، گزينه‌ي نمايش اعلان را روي صفحه‌ي قفل روي حالت «نمايش آيكن» تنظيم كنند. در اين حالت با اشاره روي آيكن هر اپليكيشن در گروه اعلان‌ها، تنها همان اعلان نمايش داده مي‌شود. در نسخه‌هاي قبلي به‌محض اشاره روي آيكون، تمامي گروه‌بندي‌ها باز مي‌شدند كه تجربه‌ي خوبي را به‌همراه نداشت.

مرجع متخصصين ايران One UI 2.0 Lock Screen

در مطالعه‌هاي اوليه‌ي One UI 2.0، افزايش تعداد سطرهاي تنظيمات سريع در منوي مذكور، چالش‌هايي را در تجربه‌ي متخصصي به‌همراه داشت. با افزايش سطرها، سطر اول تنظيمات كه عموما شامل آيكون‌هاي پرطرفدار و پركاربرد مي‌شود در فاصله‌اي دورتر از لبه‌ي پاييني دستگاه قرار مي‌گيرد. درنتيجه در زمان استفاده از موبايل با يك دست، دسترسي به سطر اول كمي دشوار مي‌شود. البته در مجموع، كاهش زمان و مرتبه‌هاي مورد نياز براي اسكرول كردن در منو، كمي تجربه را بهتر مي‌كند.

از تغييرات مهم بخش اعلان‌ها در One UI 2.0 مي‌توان به گروه‌بندي اعلان‌هاي عادي و حالت سكوت اشاره كرد. سامسونگ گروهي به‌نام Silent notifications در منوي اعلان‌ها طراحي كرده است. قطعا متخصصان اندرويد تعداد زيادي از اعلان‌هاي اپليكيشن را در حالت سكوت قرار مي‌دهند كه گروه‌بندي آن‌ها در يك بخش مجزا، تجربه‌ي جالبي به‌همراه دارد. به‌علاوه همه‌ي اعلان‌هاي ارسال‌شده در زمان فعال بودن حالت Do not disturb نيز در همين بخش گروه‌بندي مي‌شوند.

تنظيمات ظاهري و دوربين

پس از مطالعه صفحه‌ي قفل و منوي اعلان‌ها، نوبت به طراحي‌هاي ظاهري رابط متخصصي One UI 2.0 مي‌رسد. سامسونگ در نسخه‌ي جديد تغييراتي را در بخش تنظيم تصوير پس‌زمينه اعمال كرده است. در نسخه‌هاي قبلي براي تغيير تصوير (چه از منوي تنظيمات چه به‌صورت مستقيم از پس‌زمينه)، وارد گلكسي استور مي‌شديم كه تصاوير پس‌زمينه را از بازارچه‌ي سامسونگ يا گالري خود موبايل به‌ نمايش مي‌گذاشت. در نسخه‌ي جديد منويي اختصاصي براي تصاوير پس‌زمينه (جدا از منوي تم‌ها) وجود دارد كه علاوه بر گزينه‌هاي متعدد، در طراحي شبيه به iOS، وضعيت كنوني پس‌زمينه‌ي اصلي و صفحه‌ي قفل را هم نشان مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران One UI 2.0 Wallpaper menu

از تغييرات ظاهري ديگر One UI 2.0 نسبت به نسخه‌هاي قبل مي‌توان به مكان قرارگيري پيام‌هاي دسترسي اپليكيشن اشاره كرد. پيام‌ها در نسخه‌ي جديد در پايين صفحه ظاهر مي‌شوند كه متخصصي با يك دست را آسان‌تر مي‌كند. به‌علاوه گزينه‌هاي بيشتري از لحاظ مجوز دسترسي در اختيار متخصص قرار مي‌گيرد. همان‌طور كه در تصوير مي‌بينيد، مي‌توان مجوز دسترسي به موقعيت را در حالت‌هاي سه‌گانه انتخاب كرد. متخصص مي‌تواند دسترسي را يك بار يا براي هميشه لغو كند يا امكان دسترسي را تنها در زمان استفاده از اپليكيشن به آن بدهد.

تغيير رابط متخصصي دوربين در نسخه‌هاي متعدد رابط متخصصي اجتناب‌ناپذير به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. سامسونگ در نسخه‌ي جديد One UI تغييراتي جزئي را در رابط متخصصي اپليكيشن پيش‌فرض دوربين ايجاد و حالت‌هاي تصويربرداري متعدد را در بخش More پنهان كرد. تمامي حالت‌ها به‌جز Video و Photo به‌همراه قابليت جديد پرچم‌داران سامسونگ موسوم به Single Take در بخش ياشده هستند. البته مي‌توانيد با شخصي‌سازي منو، مجددا آن‌ها را با بخش اصلي رابط متخصصي دوربين اضافه كنيد.

مرجع متخصصين ايران One UI 2.0 Camera

تغيير ديگر در رابط متخصصي جديد دوربين، در زمان الصاق عكس به پيام در اپليكيشن پيام‌ها ديده مي‌شود. اگر در زمان ارسال پيام نياز به اضافه كردن عكس به آن داشته باشيد و دكمه‌ي دوربين را فشار دهيد، اپليكيشن دوربين به‌صورت تمام‌صفحه و كامل باز مي‌شود. در One UI 1.x به‌محض انتخاب گزينه‌ي اضافه كردن عكس، دوربين نيمه‌ي پاييني اپليكيشن پيام‌ها را اشغال مي‌كرد و امكان بزرگ كردن آن بخش با كشيدن صفحه به بالا وجود داشت.

طراحي اپليكيشن‌هاي پيش‌فرض و تنظيمات

سامسونگ رابط متخصصي در اپليكيشن تقويم را ساده‌تر كرده و انتخاب تاريخ مشخص براي اعلام هشدار، آسان‌تر شده است. در تقويم جديد، به‌جاي استفاده از منوي گردان براي انتخاب روز و ماه و سال، با منويي جامع شامل همه‌ي ماه‌هاي سال روبه‌رو مي‌شويم كه انتخاب آسان‌تري به‌همراه دارد. تنها براي تنظيم روز و ساعت و دقيقه، منوي گردان وجود دارد.

بخش تنظيمات رابط متخصصي One UI 2.0 مانند نسخه‌‌‌هاي گذشته منويي به‌نام Device care دارد كه به فعاليت‌هاي نگه‌داري و بهينه‌سازي عملكرد موبايل هوشمند اختصاص دارد. در رابط متخصصي جديد شاهد بازطراحي اين منو هستيم و تنظيمات باتري و حافظه‌ي ذخيره‌سازي و رم و امنيت در گزينه‌هاي مجزا به‌صورت عمودي ديده مي‌شوند. از تغييرات ديگر مي‌توان به اضافه شدن بخش نكات اشاره كرد كه يادگيري‌هاي متعددي را براي بهينه‌سازي عملكرد دستگاه به متخصص ارائه مي‌كند.

بخش Device care قابليتي به‌نام Auto optimizaion دارد كه در اندرويد ۹ پاي معرفي شد. در اين بخش مي‌توان زماني را مشخص كرد تا موبايل در موقع مشخص، تمامي اپليكيشن‌هاي پس‌زمينه را به‌جز چند مورد اخير ببندد و فايل‌هاي غير الزامي را نيز از حافظه پاك كند. در One UI 2.0 شاهد گزينه‌اي جديد هستيم كه با فعال كردن آن، تمامي اپليكيشن‌ها از پس‌زمينه پاك مي‌شوند. اين حالت در موبايل‌هاي با حافظه‌ي رم كمتر از ۱۲ گيگابايت به‌صورت پيش‌فرض فعال خواهد بود.

مرجع متخصصين ايران One UI 2.0 Device Care

تنظيمات مرتبط با ساعت در One UI 2.0 در يك بخش واحد جمع‌آوري شده‌اند. متخصص مي‌تواند با ورود به اپليكيشن اختصاصي ساعت، تنظيمات زنگ هشدار، ساعت جهاني، كرونومتر و تايمر را تغيير دهد. در نسخه‌هاي قبلي براي اعمال تغييرات گوناگون بايد در منوهاي متعدد جابه‌جا مي‌شديد. در نسخه‌ي جديد، همه‌ي تنظيمات در يك صفحه و پس از فشار دادن دكمه‌ي سه‌نقطه‌اي تنظيمات ديده مي‌شوند. 

از تنظيمات جالب و جديدي كه در نسخه‌ي دوم رابط متخصصي One UI ديده مي‌شود، مي‌توان به امكان تغيير ابعاد پاپ‌آپ تماس جديد اشاره كرد. در نسخه‌ي قبلي متخصص امكان داشت تا در بخش تنظيمات، نمايش تماس جديد را در زمان استفاده از اپليكيشن ديگر، به‌صورت پاپ‌آپ مشاهده كند. در One UI 2.0 اين امكان وجود دارد كه ابعاد پنجره‌ي پاپ‌آپ تماس را تغيير دهيم. براي اين كار بايد در اپليكيشن Phone روي دكمه‌ي سه‌‌نقطه اشاره و سپس در بخش تنظيمات، Call display while using apps را انتخاب كنيد. منوي كوچك جديد، علاوه بر نام مخاطب، تنها دكمه‌هاي پذيرش و رد تماس را با طراحي جديد در اختيار متخصص قرار مي‌دهد.

همان‌طور كه در بخش‌هاي قبل هم مشاهده كرديم، سامسونگ براي آسان كردن تجربه‌ي متخصصي در بخش‌هاي متعدد، منوهاي زيادي را به پايين صفحه منتقل كرده است. به‌عنوان مثالي ديگر مي‌توان به جابه‌جايي دكمه‌هاي انتقال بين كلمه‌ها در Find in page در اپليكيشن Samsung Internet اشاره كرد. در نسخه‌هاي قبلي، دكمه‌ها در بالاي صفحه قرار داشتند كه كار با آن‌ها را در حالت استفاده از موبايل با يك دست، دشوار مي‌كرد. البته تغيير جديد تنها در اپليكيشن اختصاصي پيش‌فرض سامسونگ (و نه كروم) ديده مي‌شود.

قابليت‌هاي متخصصدي جديد

سامسونگ علاوه بر تغيير طراحي در بخش‌هاي متعدد One UI، قابليت‌هاي جديدي را نيز همراه‌با اندرويد ۱۰ به رابط متخصصي خود افزوده است كه آن را از رقبا و نسخه‌هاي قبلي One UI متمايز مي‌كند. از قابليت‌هاي اصلي و مهم مي‌توان به ضبط تصوير نمايشگر اشاره كرد. گوگل ابتدا تلاش كرد تا ضبط تصوير را در اندرويد ۱۰ ارائه كند كه درنهايت در نسخه‌ي اصلي ديده نشد. سامسونگ اين قابليت را به رابط متخصصي خود افزود كه گزينه‌هاي كاملي را هم در اختيار متخصص قرار مي‌دهد.

در بخش Screen Recording رابط متخصصي سامسونگ نه‌تنها مي‌توان از نمايشگر موبايل تصويرضبط كرد (كه قبلا با اپليكيشن‌هاي متفرقه ممكن بود)، بلكه اضافه كردن صداي سيستم و رسم خط روي تصوير و حتي اضافه كردن تصوير دوربين جلو نيز در ضبط فيلم وجود دارد. منوي كنترل ضبط نيز به‌صورت شناور در دسترس قرار مي‌گيرد كه در اپليكيشن‌هاي متفرقه امكان‌پذير نيست.

سامسونگ در One UI 2.0 قابليت متخصصدي خوبي را در اپليكيشن دوربين اضافه كرد كه امكان ضبط ويدئوهاي سلفي آهسته را فراهم مي‌كند. البته اين قابليت از ويژگي‌هاي اندرويد ۱۰ محسوب مي‌شود كه سامسونگ تنها آن را براي رابط متخصصي خود بهينه‌سازي كرده است. 

مرجع متخصصين ايران One UI 2.0 Screen Recorder

رابط متخصصي One UI 2.0 در بخش اعتبارسنجي امنيتي متخصص چند قابليت جديد دارد. در زمان معرفي چهره براي تشخيص چهره با دوربين جلو، مي‌توان دو حالت چهره را اضافه كرد كه قبلا ممكن نبود. به‌علاوه متخصص مي‌تواند در تنظيمات، موبايل را ملزم به تشخيص چهره تنها در موقعيتي بكند كه چشم‌ها باز باشد. 

قابليت شارژ معكوس بي‌سيم سال گذشته با موبايل‌هاي گلكسي S10 و نوت 10 معرفي شد. اكنون متخصصان اين موبايل‌ها در One UI 2.0 قابليت محدودسازي شارژ بي‌سيم معكوس را خواهند داشت. با فعال كردن اين بخش، پس از كاهش شارژ موبايل به ميزان مشخص (به خاطر شارژ كردن دستگاه ديگر) فرايند انتقال نيرو متوقف مي‌شود.

رابط متخصصي One UI 2.0 نسبت به نسخه‌هاي قبلي تغييرات شديدي را در طراحي تجربه نمي‌كند. ازطرفي تجربه‌هاي اوليه نشان داد كه در استفاده از رابط متخصصي جديد، شاهد ارتباط و تعامل آسان‌تر با موبايل هوشمند هستيم و همچنين قابليت‌هاي هرچند محدود جديد، ابزارهاي متخصصدي را در اختيار متخصص قرار مي‌دهند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات