از اين اشتباهات در عكاسي لنداسكيپ بپرهيزيد

چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
يكي از اشتباهات رايج در عكاسي لنداسكيپ، انجام هم‌زمان چندين كار و تلاش براي گرفتن عكس‌هايي متعدد با تركيب‌بندي‌هاي مختلف است.
تبليغات

جست‌وجوهاي طولاني‌مدت براي تركيب‌بندي در وضعيتي غيرايدئال و حركات و فعاليت‌هاي سريع و سخت در تلاش براي شكار لحظه‌اي زودگذر پيش از تغيير عناصر، بخشي اجتناب‌ناپذير از عكاسي مانديشه متخصصينه است كه اين شاخه‌ي عكاسي را از ديگر شاخه‌ها بسيار دشوارتر و نيازمند استقامت بيشتر مي‌سازد. جديدترين ويدئو منتشرشده از نيگل دنسون، عكاس مانديشه متخصصينه، او را در حال عكاسي در ديستريكت ليك (District Lake) انگلستان و تعقيب پنجره‌هاي كوچكي از نور نشان مي‌دهد و درنهايت، موفق نمي‌شود عكس دلخواهش بگيرد.

اشتباه دنسون اين است كه به‌جاي تمركز بيشتر روي يك يا دو تركيب‌بندي اصلي در عكاسي لنداسكيپ، تلاش‌ مي‌كند كارهايي زياد و اضافي انجام دهد. همان‌طور‌‌كه او در ويدئو مذكور توضيح مي‌دهد، خودش را بيش‌از‌حد مشغول مي‌كند و پهپاد را به‌پرواز در‌مي‌آورد و فيلم‌برداري و عكاسي مي‌كند. درحالي‌كه هدف اصلي او عكاسي از مانديشه متخصصينه‌اي زيبا بود، به‌دليل فعاليت‌هاي خلاقانه‌‌ي ديگر دائما خود را در موقعيتي مي‌ديد كه نور براي عكاسي مناسب نبود. امروزه، اين حالت براي بسياري از افراد خلاق پيش مي‌آيد.

بهتر است هنگام عكاسي لنداسكيپ فقط روي يك يا دو تركيب‌بندي تمركز كنيد و به‌دنبال گرفتن عكس‌ها و ويدئوهاي زياد در زمان محدود نباشيد 

درواقع با وجود تجهيزات عكاسي متنوعي كه دراختيار عكاسان لنداسكيپ است، بسياري از آن‌ها سعي مي‌كنند هم‌زمان تايم‌لپس بگيرند، فيلم‌برداري كنند، پهپادشان را كنترل كنند و پشت‌صحنه‌ي كارشان را نيز به‌تصوير بكشند؛ بنابراين تمركزشان را روي اهداف اصلي، يعني همان عكاسي مانديشه متخصصينه را از دست مي‌دهند. دنسون در انتهاي فيلمي كه از سفر چندروزه‌اش به ديستريك ليك گرفته بود، بخشي اضافه كرده است كه در آن مي‌گويد هيچ‌كدام از عكس‌هايش در آن سفر، آن چيزي نبوده‌ كه مي‌خواسته است و سپس دلايل اين شكستش را اين‌گونه توصيف مي‌كند:

در ابتدا، برنامه‌ريزي كرده ‌‌بودم به ديستريكت ليك بروم تا در ۲۴ ساعت، دو ويدئو ضبط كنم. مي‌خواستم يك برداشت در عصر داشته باشم؛ ولي نور ضعيف بود و واقعا حس‌و‌حال انجامش را نداشتم. سپس، چند عكس گرفتم و به اين فكر كردم كه به‌جاي ضبط دو ويدئو، فيلمي از ۲۴ ساعتي بسازم كه در آنجا مشغول عكاسي هستم. هدفم اين بود كه مثلا در فيلم بگويم در هر زماني، در چه مكاني بوده‌ام و عكس‌هايي را نمايش دهم كه از آنجا گرفتم. بااين‌حال، گاهي وقت‌ها انجام چنين كاري ممكن نيست. فيلمي كه درست كردم، خوب بود؛ ولي مسئله‌ي مهم اين است كه از عكس‌هايي كه گرفتم، راضي نيستم. مي‌دانستم اگر در انتهاي روز به منطقه‌ي هلم كرگ (Helm Crag) بروم، فرصت مغتنمي براي گرفتن چند عكس ديدني دارم؛ ولي تلاش مي‌كردم هم‌زمان كارهاي زيادي انجام دهم.به‌تازگي پهپاد جديد موويك ۲ (Marvic 2) خريده‌ام و طبيعتا خيلي ذوق داشتم آن را به‌پرواز درآورم و در ويدئو اصلي، چند بار به آن اشاره كنم؛ اما اشكال اين بود كه هروقت نور مطلوب بود، مشغول به‌پروازدرآوردن پهپاد بودم و به‌شدت تلاش مي‌كردم چند كار را هم‌زمان انجام دهم. ساخت ويدئو هميشه دشوار است؛ اما وقتي تلاش مي‌كنيد تنظمات پهپاد جديد را بفهميد و مي‌كوشيد روي آن تمركز كنيد و درعين‌حال فيلم هم ضبط كنيد و چند تا عكس باكيفيت هم بگيريد، نتيجه‌ي كار اصلا دل‌چسب نخواهد شد.مقاله‌هاي مرتبط:راهنماي عكاسي حرفه‌اي از طبيعت و مناظر طبيعيبيان احساسات شخصي در عكاسي مانديشه متخصصينهمعمولا اولويت اول من عكس‌ها هستند؛ بنابراين، تلاش مي‌كنم بهترين عكس‌هايي كه مي‌توانم، بگيرم و كمي هم فيلم‌برداري كنم يا اينكه خودم را به محل مدانديشه متخصصين برسانم و تلاش مي‌كنم اول عكس بگيرم؛ زيرا احساس مي‌كنم عكس‌ها هستند كه واقعا مرا خشنود مي‌كنند و طبيعتا اگر عكس‌هاي باكيفيتي نگيرم، احساس رضايت نخواهم كرد. اشكالي ندارم اگر عكس‌هاي ديدني نگرفتم، دليل آن‌ها را توضيح دهم و عكس‌هاي بي‌كيفيتم را توجيه كنم؛ ولي كمي ناراحت شدم؛ زيرا نتوانستم عكس‌هايي بگيرم كه آن مكان و نور در آن مكان لياقتش را داشت. بااين‌حال، چند عكس پهپادي مناسب گرفتم.درسي كه از اين سفر گرفتم، اين بود كه تلاش نكنم هم‌زمان چندين كار انجام دهم و به‌دنبال پيداكردن تركيب‌بندي‌هاي متعدد نباشم. تلاش مي‌كردم هم‌زمان فيلم‌برداري كنم و عكس بگيرم و پهپاد در حال پرواز را كنترل كنم. اشتباهي كه اكثر عكاسان لنداسكيپ مرتكب مي‌شوند، اين است كه به مكان جديدي مي‌روند و تلاش مي‌كنند تعداد زيادي عكس بگيرند. پيشنهاد من اين است كه اگر به مكان جديدي مي‌رويد، زمان زيادي آنجا بگذرانيد و تنها روي يك يا دو تركيب‌بندي تمركز كنيد. فكر مي‌كنم متوجه خواهيد شد بدين‌ترتيب عكس‌هاي باكيفيت‌تري ثبت مي‌كنيد.      
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات