معرفي جزوه رايگان «به زبان تد؛ رازهايي براي ارائه يك سخنراني به‌‌ياد‌ماندني»

چهارشنبه ۲۴ دي ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 9 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
جزوه رايگان «به زبان تد؛ رازهايي براي ارائه يك سخنراني به‌‌ياد‌ماندني» تلاش مي‌كند با كمك كنفرانس مشهور تد (TED) كه بهترين ارائه‌ها را به‌رايگان در اينترنت مي‌گذارد، رازهايي براي ارائه‌ي سخنراني به‌‌ياد‌ماندني ارائه دهد.
تبليغات

TED مخفف سه كلمه‌ي Technology و Entertainment و Design است كه در فارسي «تكنولوژي و سرگرمي و طراحي» ترجمه مي‌شود. مجموعه‌ي TED سازماني غيرانتفاعي است كه به «گسترش ايده‌هاي ارزشمند» اختصاص داده شده است. سال ۱۹۸۴، تد به‌عنوان كنفرانسي چهار‌روزه در كاليفرنيا آغاز به كار كرد كه مؤسسش Richard Saul Wurman بود. بااين‌حال، سمينارهاي دوره‌اي آن از سال ۱۹۹۰ شكل گرفت و فعاليت‌هاي تد به اين حوزه‌ها محدود نشد.

شكل اجراي برنامه‌هاي تد معمولا اشاره به تحقيقات و دانش و فرهنگ در قالب داستان‌پردازي است. كنفرانس تد بهار هر سال و هم‌زمان با كنفرانسي به نام تد اكتيو و تدگلوبال هر تابستان برگزار مي‌شود. در انگيزه‌ي اين سازمان، شعار «گسترش ايده‌هاي ارزشمند» مي‌درخشد.

همان‌طوركه گفته شد، Richard Saul Wurman، معمار و طراح گرافيك، ايده‌ي اصلي تد را مطرح كرد كه با رشته‌ي خودش در زمينه‌هاي تكنولوژي و سرگرمي و طراحي (TED) همخواني داشت. سال ۱۹۸۴، ورمان و هري ماركز اولين كنفرانس تد را به‌منظور نمايش لوح فشرده‌ي سوني و رونمايي يكي از كامپيوترهاي اپل مكينتاش سازمان‌دهي و برگزار كردند. رياضي‌داني مشهور به نام Mandelbrot و اعضاي معروف شركت‌هاي كامپيوتري مانند Nicholas Negroponte و Stewart Brand اين كنفرانس را ارائه دادند؛ اما در‌نهايت اين كنفرانس ناموفق بود.

شش سال طول كشيد تا دومين كنفرانس برگزار شود و از سال ۱۹۹۰ به‌بعد، سازمان رشد پيدا كرد و هر ساله در مونتري كاليفرنيا برگزار مي‌شد. تا اينكه در سال ۲۰۰۹، به‌دليل حضور چشمگير شركت‌كنندگان، به لانگ‌بيچ كاليفرنيا نقل‌مكان كرد.

ابتدا سخنرانان فقط در زمينه‌ي سه حرف اول تد، يعني تكنولوژي و سرگرمي و طراحي، سخنراني مي‌كردند؛ ولي در نهمين دوره‌ي آن فهرستي شامل دانشمندان، فلاسفه، موسيقي‌دانان، رهبران مذهبي، انجمن‌هاي بشردوستانه و... و موضوعات ديگر به‌چشم خورد. جزوه رايگان «به زبان تد؛ رازهايي براي ارائه‌ي يك سخنراني به‌يادماندني» اثر كارمين گالو جزوه رايگاني در زمينه‌ي مديريت و كسب‌وكار است كه به ما مي‌آموزد چگونه سخنراني تأثيرگذار و موفق براي قانع‌كردن مخاطبانمان داشته ‌باشيم و ايده‌هاي نوين خود را متخصصدي كنيم.

اكنون سال‌ها است كه بنياد Sapling، سازمان غيرانتفاعي خصوصي، TED را به‌عنوان مجموعه‌اي از همايش‌هاي جهاني برگزار مي‌كند. جزوه رايگان «به زبان تد؛ رازهايي براي ارائه‌ي يك سخنراني به‌يادماندني» براي تمام كساني مفيد است كه مي‌خواهد با اطمينان و مقتدرانه صحبت و سخنراني كنند و محصولات و خدماتشان را بفروشند يا افرادي را رهبري كنند كه به الهام‌بخشيدن نياز دارند.

مرجع متخصصين ايران

معرفي جزوه رايگان «به زبان تد؛ رازهايي براي ارائه‌ي يك سخنراني به‌يادماندني»

ايده‌ها جريان رايج قرن بيست‌ويكم هستند و بعضي از مردم در ارائه‌ي ايده‌هايشان به‌گونه‌اي استثنايي عمل مي‌كنند. اين توانايي آن‌ها اعتبار و نفوذشان بر جامعه‌ي امروز را افزايش مي‌دهد. هيچ چيز جالب‌تر از ايده‌اي جسورانه نيست كه سخنران عالي ارائه مي‌دهد. ايده‌هايي كه به‌خوبي پخته و ارائه شوند، مي‌توانند جهان را تغيير دهند؛ درنتيجه، آيا شگفت‌انگيز نخواهد بود اگر ارائه‌هاي بزرگ‌ترين سخنرانان جهان را تماشا كنيم و رازهايشان را براي متعجب‌كردن مخاطبانمان اعمال كنيم؟

اكنون به‌لطف كنفرانس مشهور جهاني تد (TED)، مطالعه علمي صدها ارائه‌ي تد، مصاحبه‌ي مستقيم با سخنرانان مشهور تد و دانش شخصي نويسنده از رهبران ‌الهام‌بخش جهان و داراي برندهاي تحسين‌شدني اين كار براي هر شخصي در هر نقطه از جهان امكان‌پذير شده است.

شايد بتوان گفت «به زبان تد؛ رازهايي براي ارائه‌ي يك سخنراني به‌يادماندني»، بيش از هر جزوه رايگاني كه اين روزها در قفسه‌ي جزوه رايگان‌فروشي‌ها وجود دارد، علم ارتباطات را مطالعه كرده است. اين جزوه رايگان مردان و زنان دانشمند، نويسنده، محصل، دوستداران محيط‌زيست و رهبران مشهوري را به شما معرفي مي‌كند كه سخنراني بزرگ زندگي‌شان را انجام داده‌اند. هركدام از ۱،۵۰۰ سخنراني‌اي كه به‌رايگان در وب‌سايت تد دردسترس است، مي‌تواند به شما درس تازه‌اي براي سخنراني در جمع بدهد.

اسراري كه كارماين گالو در اين جزوه رايگان از آن‌ها پرده برمي‌دارد، مطابق با جديدترين دانشي است كه حاصل كار متفكران برتر جهان است. آيا اين اشتياقي همه‌گير است؟ آيا داستان گفتن مي‌تواند هم‌زمان ذهن شما را با ذهن شنوندگان هم‌گام كند؟ چرا ارائه‌ي هجده‌دقيقه‌اي مي‌تواند بر ارائه‌ي ۶۰ دقيقه‌اي غلبه كند؟ چرا ويدئو بيل گيتس ميان مخاطبان به‌سرعت منتشر شد؟ جزوه رايگان «به زبان تد؛ رازهايي براي ارائه‌ي يك سخنراني به‌يادماندني»، پاسخ تمام اين پرسش‌ها را خواهد داد.

اگر روزي شما هم براي ارائه‌دادن به تد دعوت شديد، جزوه رايگان «به زبان تد؛ رازهايي براي ارائه‌ي يك سخنراني به‌يادماندني» براي شما مانند جزوه رايگاني مقدس ارزشمند خواهد شد؛ اما اگر براي ارائه‌دادن به تد دعوت نشد‌ه و حتي تمايلي هم به آن نداشته باشيد، باز‌هم جزو جزوه رايگان‌هاي ارزشمندي است كه مي‌توانيد در طول زندگي‌‌تان بخوانيد. اين جزوه رايگان به شما مي‌آموزد چگونه خودتان و عقايدتان را به‌گونه‌اي نشان دهيد كه همه متقاعد شوند و چگونه شاخصه‌هاي مشترك ارائه‌هاي الهام‌بخش را به‌كار ببريد و خودتان را همچون رهبر يا فرد اجتماعي تصور كنيد.

به‌ياد بسپاريد هر‌چقدر هم ايده‌تان فوق‌العاده باشد، اگر نتوانيد با آن روي كسي اثر بگذاريد، ايده‌اي بيهوده است؛ زيرا ارزش ايده‌ها به عملي است كه به‌دنبالش به‌وجود مي‌آورد. اگر ايده‌هاي باارزشي براي به‌اشتراك‌گذاشتن داريد، تكنيك‌هاي اين جزوه رايگان به شما كمك خواهد كرد آن ايده‌ها را به متقاعدترين شكل ممكن بيان كنيد.

مارس ۲۰۱۲، برايان استيونسون، وكيل حقوق مدني، در كنفرانس سالانه‌ي تد براي هزار نفر در لانگ‌بيچ كاليفرنيا سخنراني كرد. او با چنان استقبالي مواجه شد كه در تاريخ تد بي‌نظير بود. ارائه‌ي او نزديك به دو‌ميليون بار الكترونيك در اينترنت ديده شد. استيونسون هجده دقيقه ذهن و قلب مخاطبانش را مسحور كرده بود و آن روز، حضار درمجموع مبلغ يك‌ميليون دلار به مؤسسه‌ي خيريه‌ي او اهدا كردند؛ يعني بيش از ۵۵ هزار دلار براي هر دقيقه از صحبتش.

استيونسون سخنانش را با پاورپوينت ارائه نداد و حتي در ارائه‌اش از تصوير يا اسلايد يا صفحه‌نمايشي هم استفاده نكرد. درعين‌حال، تمام روز سخن از قدرت روايتگري او بود. البته بعضي از سخنرانان تد ترجيح مي‌دهند از پاورپوينت در ارائه‌شان استفاده كنند تا شايد ارائه‌شان اثرگذارتر شود.

مرجع متخصصين ايران

بخشي از جزوه رايگان «به زبان تد؛ رازهايي براي ارائه‌ي يك سخنراني به‌يادماندني»

افراد داراي روابط‌عمومي مناسب مي‌توانند به ذهنتان وارد شوند و در دلتان بنشينند. بيشتر مردم هنگام ارائه‌دادن، قسمت مربوط به احساس را فراموش مي‌كنند. در فصل اول جزوه رايگان «به زبان تد؛ رازهايي براي ارائه‌ي يك سخنراني به‌يادماندني»، مي‌آموزيد چگونه با شناختن علايق حقيقي‌تان از بند قواعد رها شويد. مقالاتي خواهيد خواند كه هيچ‌گاه براي عموم منتشر نشده است؛ مقالاتي كه در آن شرح داده ‌شده چرا علاقه و اشتياق كليد مهارت‌يافتن در توانايي‌هايي مانند سخنراني براي جمع است.

فصل دوم اين جزوه رايگان به شما ياد مي‌دهد كه چگونه هنر داستان‌سرايي‌تان را مديريت كنيد و چرا اين داستان‌سرايي در خلال ارائه باعث مي‌شود احساسات مخاطبتان به موضوع نزديك شود. تحقيقاتي را خواهيد ديد كه نشان مي‌دهد داستان گفتن درحقيقت ذهن شما را با مخاطبتان همگام مي‌سازد و اين فرصت را به شما مي‌دهد ارتباطي آن‌چنان عميق و معنادار با مخاطبتان ايجاد كنيد كه قبلا هيچ‌گاه تجربه‌اش نكرديد.

در اين جزوه رايگان، به سخنراني استيو جابز در جشن فارغ‌التحصيلي دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۰۵ اشاره شده است. اين سخنراني توانايي او را در جذب مخاطب به‌خوبي به‌تصوير مي‌كشد و قطعا مي‌توان گفت سخنراني جابز در اين جشن فارغ‌التحصيلي، در وب‌سايت تد يكي از ويدئوهاي پرمخاطب است. البته با اينكه اين سخنراني به‌طور‌رسمي سخنراني تد محسوب نمي‌شود، تمام شاخصه‌هاي سخنراني تد را دارد و بيش از ۱۵ ميليون بار ديده شده است. در اين سخنراني، استيو جابز به فارغ‌التحصيلان گفت:

فرصت شما بسيار محدود است؛ پس آن را با زندگي‌كردن براي ديگران هدر ندهيد. زندگي‌كردن براي افكار مردم دامي است كه نبايد در آن بيفتيد. هرگز نگذاريد سروصداهاي مردم و هم انديشي هاشان، صداي درونتان را خفته كند. نكته‌ي مهم‌تر اينكه شجاعت پيروي از قلب و ادراكتان را داشته باشيد. آن‌ها مي‌دانند شما به‌راستي چه خواهيد شد.

كلماتي كه جابز بيان كرد، مستقيما آن دسته از افرادي را مخاطب قرار مي‌دهد كه با سخنراني‌هاي تد به‌حركت درمي‌آيند. آن‌ها بسيار پيگير و مشتاق يادگيري و از شرايط موجود ناراضي هستند و به‌دنبال ايده‌هاي الهام‌بخش و نوآورانه مي‌گردند كه جهان را جلو ببرد. شما با استيو جابز تكنيك‌هاي يك استاد را فرامي‌گيرد. همه‌ي آنچه بايد ياد بگيريد، در جزوه رايگان «به زبان تد؛ رازهايي براي ارائه‌ي يك سخنراني به‌يادماندني» يكجا جمع شده است.

اين جزوه رايگان نشان مي‌دهد مردان و زنان هنگام صحبت‌كردن يا گوش‌دادن، دقيقا كدام ناحيه از مغزشان فعال مي‌شود. اين تكنولوژي و ديگر ابزارهاي مشابه باعث شده مطالعات زيادي در حوزه‌ي ارتباطات انجام شود. اسراري كه در اين جزوه رايگان از آن‌ها پرده برداشته مي‌شود، با جديدترين دانشي مطابقت دارد كه حاصل كار متفكران برتر جهان است.

كارنگي، نويسنده‌ي مشهور، اينترنت را نداشت؛ يعني يكي از ابزارهاي مهمي كه اكنون مي‌توانيم در هنر سخنراني‌مان در جمع به‌خدمت بگيريم. تا چهل سال پس از مرگ كارنگي، اينترنت هنوز تجاري نشده بود. امروزه به‌لطف دسترسي به پهناي باند اينترنت، مردم مي‌توانند ارائه‌هاي متفكران برتر جهان را در وب‌سايت تد تماشا كنند. وقتي رازهاي گفته‌شده در جزوه رايگان را بياموزيد و مصاحبه با سخنرانان تد را بخوانيد و علمي را دريابيد كه در پس همه‌ي اين‌هاست و سپس بار‌ديگر به وب‌سايت تد بازگرديد، خواهيد ديد تمام سخنرانان تد همه اين مهارت‌ها را در عمل به‌كار گرفته‌اند.

هر فصل از جزوه رايگان «به زبان تد؛ رازهايي براي ارائه‌ي يك سخنراني به‌يادماندني»، تكنيك‌هايي را به‌تصوير مي‌كشد كه بهترين سخنرانان تد به‌اشتراك گذاشته‌‌اند و در‌كنار آن، مثال‌ها و انديشه متخصصينات‌ها و مصاحبه با سخنرانان آورده شده است. در هر فصل، بخشي با عنوان «يادداشت‌هاي تد» هم آورده‌ شده است. اين يادداشت‌ها پيشنهادهاي ويژه‌اي را شامل مي‌شوند كه در ارائه‌ي بعدي‌ به كارتان خواهد آمد.

در اين يادداشت‌ها، اسامي سخنرانان و عناويني از ارائه‌هايشان را خواهيد ديد كه در وب‌سايت تد به‌سادگي مي‌توانيد درباره‌شان بيشتر جست‌وجو كنيد. در هر فصل، علمي را كشف خواهيم كرد كه در پس هريك از اين اسرار است و به پرسش‌هايي ازاين‌دست پاسخ داده مي‌شود: «چرا اين تكنيك‌ها كار مي‌كنند؟» و «چگونه مي‌توانيد آن‌ها را در ارائه خود به كار ببريد؟»

به‌گفته‌ي يكي از متخصصان اعصاب و روان، ابداع و ارائه‌ي چيزهاي جديد بزرگ‌ترين عاملي است كه بر توجه شخص اثر مي‌گذارد. كوين آلوكا، يكي از مديران يوتيوب، به يكي از مخاطبان تد گفته است: «در جهاني كه ويدئوهاي طولاني در چند دقيقه بارگذاري مي‌شوند، تنها آن‌هايي در خاطرمان باقي مي‌مانند كه واقعا غيرمنتظره و خاص باشند. ذهن نمي‌تواند چيزهاي تازه و ابداعي را ناديده بگيرد.» بعد از اينكه در اين جزوه رايگان اين تكنيك‌ها را فراگرفتيد، شنوندگانتان ديگر نمي‌توانند شما را ناديده بگيرند.

همچنين، در يكي از فصل‌هاي جزوه رايگان مي‌آموزيم بهترين ارائه‌دهندگان تد چگونه با مخاطبانشان با دادن اطلاعات جديد يا پيشنهاد روشي منحصربه‌فرد براي دستيابي به حوزه‌اي از دانش ارتباط برقرار مي‌كنند. فصلي نيز درباره‌ي خلق لحظات اعجاب‌انگيز در اين جزوه رايگان گنجانده شده است. اين فصل درباره‌ي سخنران‌هايي است كه هوشيارانه براي مخاطبانشان لحظاتي باورنكردني خلق كردند؛ مخاطباني كه هنوز درباره‌ي سال‌هاي گذشته حرف مي‌زنند.

در فصل آخر جزوه رايگان نيز، به اين موضوع پرداخته مي‌شود كه كجا از عنصر حسي ولي مهم «شوخي» استفاده كنيد. كِي و چگونه آن را كار بگيريد و چگونه بدون گفتن لطيفه بامزه باشيد. روحيه‌ي شوخ‌طبعي براي هر ارائه‌دهنده‌اي مختص به خودش است و با مدل شخصيتي ارائه‌ي فرد ارتباط دارد.

مرجع متخصصين ايران

درباره‌ي نويسنده و ناشر جزوه رايگان

كارمين گالو مدرس و مربي مهارت‌هاي ارتباطي است كه با مديران اجرايي و مديران عامل شركت‌هاي بزرگي مانند نوكيا، بانك آمريكا، هوم ديپو و آي‌بي‌ام همكاري كرده است. از آثار معروف گالو مي‌توان به جزوه رايگان «اسرار نوآوري‌هاي استيو جابز» و «به زبان تد؛ رازهايي براي ارائه‌ي يك سخنراني به‌يادماندني» اشاره كرد.

جزوه رايگان «به زبان تد؛ رازهايي براي ارائه‌ي يك سخنراني به‌يادماندني» با عنوان انگليسي «Talk Like TED» در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. به‌تازگي، انتشارات نوين اين جزوه رايگان را با ترجمه‌ي سعيد بقايي و ياسمن رضايي در دسته‌بندي توسعه‌ي فردي و رهبري و كسب‌و‌كار در ۲۹۶ صفحه چاپ كرده است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات