سوني همچنان رهبر بازار حسگر دوربين موبايل هاي هوشمند است

مرجع متخصصين ايران سوني همچنان رهبر بازار حسگر دوربين موبايل هاي هوشمند است

براساس آمار، سوني مثل سال‌هاي قبل همچنان بزرگ‌ترين برند توليدكننده‌ي حسگر دوربين موبايل محسوب مي‌شود؛‌ بااين‌حال، سامسونگ توانسته فاصله‌‌اش را با سوني كمتر كند. 

رشد بازار جهاني حسگر دوربين موبايل‌هاي هوشمند حتي با دنياگيري ويروس كرونا كاهش پيدا نكرد و گزارش جديد پتاپيكسل مي‌گويد اين بازار سال ۲۰۲۰ مجموعا درآمد ۱۵ ميليارد دلاري ثبت كرد كه از افزايش سالانه‌ي ۱۳ درصدي درآمد حكايت مي‌كند. سوني همچنان بيشتر از تمامي برندهاي ديگر حسگر دوربين موبايل توليد مي‌كند؛ بااين‌حال فاصله‌ي اين شركت با ديگر برندها اندكي كاهش پيدا كرده است.

در سال‌هاي نه‌چندان دور، سوني ۵۰ درصد از بازار حسگر دوربين موبايل‌هاي هوشمند را دراختيار داشت و سامسونگ با كمتر از ۲۰ درصد سهم، با فاصله‌ي زياد در رتبه‌ي دوم قرار گرفته بود. طبق ادعاي DIY Photography،، داده‌هاي جديد Strategy Analytics نشان مي‌دهد شرايط دستخوش تغيير شده است؛ زيرا ظاهرا سهم سوني به ۴۶ درصد كاهش يافته و سهم سامسونگ به ۲۹ درصد افزايش پيدا كرده است. 

مرجع متخصصين ايران سهم سوني و سامسونگ از بازار حسگر دوربين موبايل در سال ۲۰۲۰

سوني همچنان حسگرهاي قدرتمند و كارايي توليد مي‌كند؛ اما در سال‌هاي اخير، سامسونگ بهبود بيشتري در محصولاتش اعمال كرده و نشان داده است برنامه‌هاي بزرگي براي بازار حسگر دوربين موبايل‌هاي هوشمند در سر مي‌پروراند. حسگر جديد سامسونگ در موبايل گلكسي S21 اولترا نه‌تنها بهتر از تمامي مدل‌هاي قبلي حسگرهاي سامسونگ عمل مي‌كند؛ بلكه شركت كره‌اي موفق شده بازاريابي موفقي براي فناوري جديدش انجام دهد.

سامسونگ بارها با انتشار بيانيه‌هايي نحوه‌ي كاركرد حسگرهاي پيشرفته‌اش را توضيح داده است و متخصصان مي‌گويند اين كار اقدامي هوشمندانه است. نكته‌ي مهم‌تر اينكه سامسونگ توانسته سفارش‌هايي را كاملا تأمين كند كه سوني رد كرده بود و به‌لطف همين اتفاق، توليد حسگرهاي سامسونگ و سهمش از بازار حسگر دوربين موبايل افزايش پيدا كرد. 

نوامبر ۲۰۲۰ (آبان و آذر ۱۳۹۹) Nikkei Asia در گزارشي اعلام كرد سوني روند تأسف‌بازي در پيش گرفته و به‌مرور‌زمان موقعيت منحصربه‌فردش در بازار حسگر دوربين موبايل را به سامسونگ مي‌بازد. سوني انتظار داشت هواوي سال گذشته‌ي ميلادي تعداد زيادي موبايل توليد كند؛ اما عوامل متعددي جلو اين اتفاق را گرفتند. ديگر شركت‌هاي موبايل‌ساز با فرض اينكه سوني نمي‌تواند تعداد كافي حسگر براي آن‌ها توليد كند، سراغ سوني نرفتند.

با اضافه‌شدن هواوي به فهرست شركت‌هاي تحريم‌شده‌ي ايالات متحده‌ي آمريكا وضعيت تغيير كرد و در يك سال، سهمش از بازار موبايل‌هاي هوشمند چين به‌شدت كاهش يافت. براساس آمار، در آغاز ۲۰۲۰ سهم هواوي ۴۱ درصد بود؛ اما در آغاز ۲۰۲۱ تنها به ۱۶ درصد رسيد. ناتواني در تأمين قطعات جديد و اجازه‌نداشتن به استفاده از جديدترين نسخه‌ي سيستم‌عامل اندرويد و دسترسي‌نداشتن به خدمات موبايلي گوگل شامل پلي استور، نفس كسب‌و‌كار موبايل هواوي را بريدند و متخصص كارشناسان آينده‌ي روشني براي واحد موبايل اين شركت متصور نمي‌شوند. 

برندهاي موبايل‌ساز چيني نهايت استفاده را از وضعيت هواوي بردند و سه برند بزرگ زيرمجموعه‌ي BBK Electronics، يعني اوپو و ويوو و وان پلاس) سهمشان را از بازار افزايشي محسوس دادند. وان پلاس 9 و وان پلاس 9 پرو و اوپو فايند ايكس 3 با حسگر سفارشي سوني، ولي موبايل‌‌هاي سري X60 ويوو با حسگر ايزوسل GN1 سامسونگ به بازار عرضه شدند.

از لحاظ تئوري، اگر وضعيت امروز هواوي پيش‌بيني شده بود، سوني مي‌توانست حسگر موردنياز هر سه برند يادشده را تأمين كند. از‌دست‌دادن يكي از اين برندها ممكن است اتفاق خيلي مهمي براي سوني نباشد؛ چون ويوو قوي‌ترين برند در بين برندهاي زيرمجموعه‌ي BBK Electronics نيست؛ اما همين موضوع به‌وضوح نشان مي‌دهد رقابت به‌تدريج سخت‌تر مي‌شود.

موبايل‌هاي جديد اوپو و ويوو و وان پلاس عملكرد بسيار خوبي دارند؛ اما ويوو X60 پرو پلاس ازلحاظ عملكرد دوربين، بهترين مدل محسوب مي‌شود. بهتربودن X60 پرو پلاس لاخبار تخصصيا به‌دليل استفاده از فناوري سامسونگ نيست؛ اما قطعا مي‌تواند به شهرت سوني ضربه بزند. 


منبع petapixel

از سراسر وب

  انديشه متخصصينات
كاراكتر باقي مانده

بيشتر بخوانيد