استفاده از سيستم تعليق بادي در خودروهاي جديد، دامنه كنترل بيشتري نسبت به فنرهاي فولادي ارائه مي‌دهد و در جداسازي ارتعاش مؤثرتر است و به افزايش راحتي سرنشينان كمك مي‌كند.

سيستم تعليق بادي كه زماني فقط در خودروهاي سواري لوكس به كار گرفته مي‌شد، اكنون به دليل متخصصدپذيري بسيار متنوعي كه دارد، در طيف وسيعي از خودروها مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

تعليق بادي بدون شك مي‌تواند به افزايش راحتي سواري كمك كند؛ به‌عنوان مثال ارتفاع سواري را پايين بياورد تا ورود و خروج از خودرو شاسي‌بلند راحت‌تر شود و در سرعت‌هاي بالا درگ را كاهش دهد. مي‌توان ارتفاع سواري را براي استفاده عادي افزايش داد يا حتي فاصله كف خودرو با زمين را براي رانندگي در مسيرهاي خارج از جاده (آف‌رود) بالاتر برد و حتي مي‌توان ميزان سختي فنرها را براي همراهي از حالت‌هاي مختلف رانندگي تغيير داد. سيستم تعليق بادي را مي‌توان با هر نوع سيستم ميرايي از جمله ميراكننده‌هاي تطبيقي مگنتورئولوژيك و ميله‌هاي ضد غلتش با سختي متغير استفاده كرد.

واحدهاي سيستم تعليق بادي جايگزين فنرهاي مارپيچي موجود شده و در كمك‌فنرهاي تعليق ادغام مي‌شوند. همچنين مي‌توان به‌طور جايگزين از فنرهاي بادي به‌صورت مستقل از كمك‌فنر، به‌خصوص در تعليق عقب استفاده كرد. فنر بادي خود به‌طور معمول از يك كيسه هواي سخت و قابل انعطاف تشكيل مي‌شود. آن‌ها در انواع و اندازه‌‌هاي گوناگون وجود دارند اما در نهايت همان كار فنرهاي مارپيچي فولادي را انجام مي‌دهند. آن‌ها كمي شبيه به قصر بادي در اندازه‌ي كوچك‌تر ولي با فناوري پيچيده‌تر هستند؛ فنرهاي بادي با استفاده از هواي فشرده عمل كرده و در هنگام فشرده شدن، مقاومت بيشتري ايجاد مي‌كنند.

فنرهايي كه در ابتدا به‌صورت بسيار ساده در كاميون‌ها و اتوبوس‌ها مورد استفاده قرار مي‌گرفت، هم‌اكنون به سيستمي دقيق و كنترل‌شده توسط ريزپردازنده تبديل شده كه قادر است چيزي بيش از يك فنر معمولي باشد. برخلاف فنرهاي فولادي، خمش (حركت تعليق) سيستم تعليق مجهز به فنر بادي متناسب با بار وارده بر آن نيست. به همين دليل فنر بادي نه‌تنها مي‌تواند مانند فنر عمل كند، بلكه مي‌تواند براي بالا و پايين بردن ارتفاع سواري نيز مورد استفاده قرار گيرد. فشار هوا براي پمپاژ فنر بادي توسط كمپرسور تأمين مي‌شود و معمولاً در هنگام كار فنر، مخزني براي تأمين فشار آني وجود دارد.

به ناچار، همان‌طور كه فنر بادي تكامل يافته، پيچيدگي و قابليت آن نيز افزايش يافته است. علاوه‌براين، سيستم‌هاي مدرن مجهز به ارتفاع سواري متغير، حالت‌هاي مختلف رانندگي را ايجاد مي‌كنند؛ درحالي‌كه نرم‌افزار كنترلي مي‌تواند تنظيمات تعليق را با سبك‌هاي مختلف رانندگي تطبيق دهد. از سيستم‌هاي تعليق مدرن همچنين مي‌توان براي تسطيح بار، جلوگيري از نشستن خودرو روي چرخ‌هاي خود هنگام بارگيري زياد يا يدك كشيدن، استفاده كرد.

نمونه‌اي از سيستم‌هاي تعليق پيچيده‌تر، فنر بادي سه محفظه‌اي پورشه است كه حتي تنوع بيشتري را بين تنظيمات رانندگي كامفورت، اسپرت و آف‌رود فراهم مي‌كند. همان‌طور كه از نام اين سيستم تعليق مشخص است، هر مجموعه تعليق براي هر چرخ به سه محفظه يا اتاق جداگانه تقسيم مي‌شود و مي‌توان به‌طور هم‌زمان دو محفظه را كنار گذاشت. به منظور دستيابي به نرم‌ترين شرايط سواري در حالت كامفورت، هر سه محفظه براي ايجاد حداكثر حجم هوا فعال مي‌شوند. سپس دو محفظه براي حالت اسپرت و يك محفظه براي حالت اسپرت پلاس دردسترس خواهد بود كه داراي حجم فشرده‌سازي هواي بسيار كمتري است و فنر سخت‌تري ايجاد مي‌كند.

با وجود نام‌هاي تجاري فانتزي كه خودروسازان براي سيستم‌هاي فنر بادي انتخاب مي‌كنند، سخت‌افزار آن‌ها توسط قطعه‌سازان مختلفي مانند BWI و كنتيننتال ساخته شده است و خودروسازان در مرحله‌ي تنظيم نرم‌افزار و تغيير مشخصات دقيق تعليق متناسب با خودرويي خاص وارد مي‌شوند. علاوه‌براين، سخت‌افزار مورد استفاده در فنرها نيز بسيار پيچيده شده است؛ به‌عنوان مثال هم‌اكنون به‌جاي مواد لاستيكي ساده در سيستم‌هاي اوليه از مواد جديدي مانند الياف ضربدري Kevlar يا نايلون براي استحكام بيشتر استفاده مي‌شود.


منبع autocar

از سراسر وب

  انديشه متخصصينات
كاراكتر باقي مانده

بيشتر بخوانيد