خودروهاي مفهومي پورشه كه نمايش داده نشدند
باتوجهبه نوع محصولات و فلسفه تأسيس پورشه، نگاه ويژه به مدلهاي مسابقهاي در طرحهاي مفهومي و پروتوتايپ اين شركت از گذشته وجود داشته است. امروزه، پورشه با مدل 911 در جهان شناخته ميشود و محبوبترين خودروهاي اسپرت جهان را توليد ميكند و همزمان مدعي قهرماني در مسابقات لمان ۲۴ ساعته است. بههميندليل، شركت پورشه از معدود برندهاي خودروساز دنيا محسوب ميشود كه فقط در كلاس اسپرت و اسپرت لوكس فعاليت ميكند.
از نگاه عامه مردم، خودروهاي مفهومي با هدف جلب توجه و تبليغات براي شركتهاي سازنده عرضه ميشوند. اين موضوع براي بعضي برندها مثل خودروسازان فرانسوي واقعيت دارد؛ اما بسياري ديگر مثل پورشه تلاش ميكنند تا قبل از توليد انبوه يك مدل يا عرضهي خودرو براي رقابت در مسابقات، نمونهاي اوليه براي مطالعه تجاري يا آزمايشهاي متخصص بسازند.
ساخت طرحهاي مفهومي در اندازهي واقعي ميليونها دلار هزينه دارد؛ اما راهكاري است تا از شكست تجاري يا ناكامي در مسابقات و درنتيجه، كاهش محبوبيت برند مشهور با ارزش ميليارددلاري جلوگيري شود. درمقابل، خودروسازان بزرگ مثل پورشه بهدلايل مختلف بعضي مدلهاي مفهومي و طرحهاي پيشتوليد خود را براي عموم بهنمايش نميگذارند. مدلهاي آزمايشي ممكن است نقشههاي محرمانه براي توليدات آينده يا مسابقات سالهاي بعد باشند.
همچنين علاوهبر نقدهاي منفي احتمالي متخصص كارشناسان، امكان تأثير خودروهاي مفهومي بر سليقهي بازار و افزايش توقعات مردم از سازنده وجود دارد. اين عوامل موقعيت تجاري و محبوبيت شركتهاي بزرگ مثل پورشه را بهخطر مياندازند. در اين مقاله، تعدادي از خودروهاي مفهومي پورشه را مطالعه خواهيم كرد كه سالها پيش ساخته و بهتازگي براي عموم نمايش داده شدهاند.
960؛ يكي از پيشطرحهاي تايكان
پروژهي ساخت اولين خودرو تمامبرقي پورشه كه امروز با نام تايكان به توليد انبوه رسيده است، از ابتدا قرار بود مدلي چهاردر مشابه پانامرا باشد. مديران پورشه بهدلايل مختلف نميخواستند اين خودرو برقي از چراغهاي دايرهاي الهامگرفته از 911 استفاده كند؛ پس سراغ يكي ديگر از طرحهاي بسيار موفق خود رفتند.
پورشه 918 اسپايدر سال ۲۰۱۳ ساخته شد و بهدليل نوع خاص بدنه، پيشرانهي پلاگين هيبريد، توانايي متخصص رؤيايي و طراحي مدرن الهامگرفته از اصالت خودروهاي پورشه، بهشدت تحسين شد. اين شرايط توجه به 918 براي توليد تايكان را توجيه كرد و مدل مفهومي با كد 960 هم اهميت پيدا كرد.
در نماي روبهرو، سبك طراحي 918 با چراغهاي بزرگتر وجود داشت و در عقب پورشه 960، پانامرا تداعي ميشد. اين مدل با نام ويژن گرن توريسمو در ابتدا مخصوص خودرو برقي، طراحي نشده و صرفا طرحي مستقل روي كاغذ بود؛ اما مديران پورشه از آن براي يكي از پيشطرحهاي تايكان استفاده كردند.
ويژن اسپايدر 551؛ يادآور پورشه 550 كلاسيك
سالها قبل از توليد انبوه 911، پورشه با ساخت خودروهاي اسپرت سبكوزن به شهرت جهاني رسيد. مدل 550 اسپايدر ۱۰ سال پيش از اولين 911 معرفي شد و فقط ۵۵۰ كيلوگرم وزن داشت. اين خودرو سقف نداشت و همراه پيشرانهي ۱۱۰ اسببخار در كانون توجه علاقهمندان خودروهاي اسپرت در سال ۱۹۵۳ قرار گرفت. جيمز دين، سوپراستار جوان هاليوود، نيز پشت فرمان 550 اسپايدر تصادف كرد و كشته شد.
مدل مفهومي پورشه ويژن اسپايدر 551 با الهام از 550 ساخته شد و تركيبي از خودرويي بدون سقف كلاسيك با طراحي مدرن ارائه داد. بدنه و شاسي سبكوزن، موتور نصبشده در عقب و برآمدگي خاص گِلگيرها، 551 را بسيار خاص و متفاوت نشان داد. روي خودرو كد ۱۳۱ نوشته شد؛ چراكه خودرو استفادهشده در تصادف جيمز دين، شمارهي ۱۳۰ روي بدنه داشت.
919 استريت؛ ابرخودرويي كه ساخته نشد
براساس باور قديمي علاقهمندان خودروهاي اسپرت، برندهاي خاص مثل پورشه و فراري هر ۱۰ سال يك بار محصولي استثنايي توليد ميكنند. پورشه در سال ۲۰۰۳ كاررا GT و سال ۲۰۱۳ نيز، 918 اسپايدر را رونمايي كرد. با اين حساب، سال ۲۰۲۳ بايد منتظر محصولي جديد از پورشه باشيم كه دونفره و پرسرعت و مناسب تردد در جادهها باشد.
در دنياي مسابقات سرعت، پورشه با قهرماني در لمان ۲۴ ساعته، خصوصا ادوار ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ شناخته ميشود. امروزه، مدل پروتوتايپ 919 با پيشرانهي هيبريد در لمان ۲۴ ساعته و ديگر مسابقات استقامت (Endurance) شركت ميكند. پس ساخت مدل استاندارد جاده از 919، ميتواند راهكاري جالب براي سوپراسپرت بعدي پورشه باشد.
در طرح مفهومي 919 استريت، تغييراتي اندك براي چراغهاي جلو اعمال شد و بال عظيم عمودي كه سقف 919 مسابقهاي را به انتهاي بدنه ميرساند، بهشكلي معتدلتر درآمد. رعايت استانداردهاي ايمني و كسب امتياز از آزمايش تصادف، اشكالات مهمي بودند كه مديران پورشه را از توليد خودرو براساس طرح مفهومي 919 استريت منصرف كردند.
رندينست؛ سرويس مسابقه
در زبان آلماني، رندينست (Renndienst) بهمعني سرويس مسابقه است. اين مدل مفهومي براي جابهجايي رانندگان پورشه در محوطهي پيست مسابقه طراحي شد.
ساختار كابين رندينست يك صندلي براي راننده در وسط با دو سرنشين در عقب داشت. حالت خاص چراغها بدون جلوپنجره، ون كوچك الكتريكي با طراحي آيندهنگر را نشان ميداد. توليد اين خودرو حتي بهصورت غيرتجاري، در تضاد با خطمشي پورشه بود و هرگز انجام نشد.
918RS؛ پلاگين هيبريد مخصوص پيست
پورشه 918 محصولي تاريخساز بود كه با وجود ركوردشكني در نوربرگرينگ؛ موفقيتي چشمگير در مسابقات سرعت كسب نكرد.
مدل مفهومي با كد 918RS، سال ۲۰۱۹ در ابعاد واقعي ساخته شد تا ضمن استفاده از فناوريهاي مدرن براي شاسي و بدنه، محصولي با آيروديناميك بهتر از 918 اصلي باشد. طبيعتا با وجود پورشه 919 هيبريد در مسابقات جهاني كلاس LMP1، نيازي به ساخت 918RS احساس نشد.
911 ويژن سافاري؛ نسخهي آفرود از 911
مدل دوديفرانسيل از پورشه 911 با فنرهاي مرتفع، بارها ساخته شده است. در سال ۱۹۷۴، تيم پورشه با نسخهاي بهينهسازيشده از 911 توانست به مقام هفتم تيمي در مسابقات رالي جهاني (WRC) برسد. در مرحلهي دوم رقابتهاي رالي ۱۹۷۴ كه با نام سافاري رالي (Safari Rally) شناخته ميشد، پورشه 911 به قهرماني رسيد.
مدل مفهومي 911 ويژن سافاري يادبودي از موفقيت پورشه در سافاري رالي ۱۹۷۴ است. اين خودرو نهتنها در ابعاد واقعي ساخته شد؛ بلكه همراه پيشرانهي ۶ سيلندر و تجهيزات دوديفرانسيل به مرحلهي آزمايش در شرايط واقعي و پيشتوليد (پروتوتايپ) رسيد. اين پروژه سال ۲۰۱۲ خاتمه يافت؛ اما ساخت مدل آفرود از 911 در آينده، بعيد نيست.
904 ليوينگ لجند؛ سوپراسپرت كوچك
در سال ۲۰۱۳ و پس از موفقيت چشمگير 918 اسپايدر، ساخت نمونهاي كوچك از سوپراسپرت پورشه جالب بهانديشه متخصصين ميرسيد. ارزش 918 اسپايدر بيش از ۸۰۰ هزار دلار بود و طبيعتا با تيراژ توليد محدود به 918 دستگاه، نميتوانست براي بسياري از علاقهمندان پورشه قابلخريد باشد. بههميندليل، خودرو مفهومي 904 ليوينگ لجند (افسانهي زنده) مطرح شد.
در سال ۱۹۷۴، پورشه سوپراسپرتي ويژه با كد 904 ساخت كه بعدها، كاررا GTS نام گرفت. بسياري از اِلِمانهاي طراحي اين خودرو كلاسيك، در 904 ليوينگ لجند ديده ميشود؛ مثلا درهاي ورودي به كابين كه بخشي از سقف را پوشش ميدهند تا ورود و خروج سرنشين به اين خودرو كمارتفاع راحتتر شود. در سال ۲۰۱۳، مهندسان پورشه تصميم گرفتند از پيشرانهي موتورسيكلت دوكاتي (زيرمجموعه فولكسواگن) براي 904 مدرن استفاده كنند.
906 ليوينگ لجند؛ طرحي رؤيايي در سال ۲۰۰۵
پورشه 906 مدل مسابقهاي ساخت ۱۹۶۶ بود كه تنها به تعداد ۵۰ دستگاه ساخته شد. اين محصول با وزن خالص ۵۸۰ كيلوگرم و پيشرانهي دو ليتر، آيروديناميك فراتر از زمان خود داشت و ميتوانست به نهايت سرعت ۲۸۰ كيلومتربرساعت برسد. پورشه 906 جايگزين 904 در كلاس پروتوتايپ و مسابقات لمان بود.
مدل مفهومي 906 ليوينگ لجند تركيب رنگ قرمز و سفيد مشابه نسخه كلاسيك دارد كه سال ۱۹۶۶ به مقام نخست لمان ۲۴ ساعته رسيد. حالت روبهپايين چراغها، برجستگي گِلگيرهاي جلو و سبك حبابي كابين، مشابه 906 قديمي طراحي شده است. بنابر اظهارات مديران پورشه، طرح چراغهاي تايكان از اين خودرو مفهومي الهام گرفته شد و نماي جانبي نيز، هنگام طراحي پورشه 918 مدانديشه متخصصين قرار گرفت.
ماكان ويژن سافاري
قبل از آنكه پورشه ماكان در سال ۲۰۱۳ معرفي شود، نسخهي دودر از اين كراساور ساخته شد. مدل مفهومي با نام ماكان ويژن سافاري درمقايسهبا نمونه تجاري ماكان، فاصلهي محورهاي كوتاهتري داشت و احتمالا بهتر ميتوانست در مسيرها خارج جاده تردد كند.
براي ماكان سافاري مفهومي، شاسي ويژه و جعبهدندهي خودكار و سيستم تعليق با ارتفاع قابلتنظيم استفاده شد؛ اما هرگز به مرحلهي توليد تجاري نرسيد.
ويژن 916؛ سوپراسپرت تمام برقي
براساس اظهارات اخير مديران پورشه، اين شركت برنامهاي براي توليد نمونهي تمامبرقي از 911 ندارد و موتور ۶ سيلندر را از مشهورترين محصولش حذف نخواهد كرد. اين طرزتفكر احتمالا در سال ۲۰۱۶ و پس از موفقيت 918 پلاگين هيبريد متفاوت بوده است.
ويژن 916 با چهار موتور برقي مستقل روي هر چرخ سال ۲۰۱۶ ساخته شد؛ درحاليكه طرح اوليه سال ۲۰۱۰ روي كاغذ آمده بود. استفاده از موتورهاي جداگانه به طراحان آزاديعمل داد تا ارتفاع كاپوت جلو و عقب را بهحداقل برسانند و آيروديناميك رؤيايي براي ويژن 916 فراهم كنند.
هم انديشي ها