براي خودروهاي برقي، شعاع حركتي مهم‌تر است يا سرعت شارژ؟

«ظرفيت پيمايش» و «سرعت شارژ باتري» خودرو الكتريكي دو عامل مهم در خريد وسايل نقليه‌ي برقي هستند كه بايد به‌خوبي مدانديشه متخصصين قرار گيرند. در اين مقاله، تأثيرگذاري اين دو عامل بر خريد خودرو برقي را مطالعه مي‌كنيم. 

بديهي است كه خودروهاي الكتريكي موضوع جديدي نيستند و بيش از يك دهه از زمان دردسترس قرارگرفتن عمومي اولين وسايل نقليه‌ي الكتريكي مي‌گذرد. بااين‌حال، هم‌اكنون خودروهاي برقي به‌اندازه‌اي در جامعه جا افتاده‌اند كه تغييراتي در زيرساخت‌ها و مقررات دولت‌ها بايد رخ دهد. اين تغييرات نه در دو سال آينده، بلكه همين امروز بايد اعمال شود. دليل نياز به تغيير فوري، به‌ويژه در زيرساخت‌ها اين است كه خودروهاي الكتريكي از وسايل نقليه‌ي مجهز به پيشرانه‌ي احتراق‌داخلي بسيار متفاوت تغذيه مي‌شوند و سوخت خود را دريافت مي‌كنند و خود را با نيازهاي آن‌‌ها بايد سازگار كنيم.

به‌گزارش BMWBLOG، مهم‌ترين نگراني در بين خريداران جديد و قديمي خودرو الكتريكي، اضطراب ناشي از ميزان ظرفيت پيمايش (شعاع حركتي) خودرو است. انجام مداوم اعمال رياضي در ذهن درباره‌ي اينكه چقدر از مسير براي رسيدن به مقصد يا چقدر از ظرفيت باتري خودرو باقي مانده است و تا نزديك‌ترين ايستگاه شارژ فاصله چقدر داريم و مدت زمان شارژ خودرو، خسته‌كننده و گاهي ترسناك به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. بنابراين، نه‌تنها بايد زيرساخت‌هاي خود را براي حمايت بهتر از خودروهاي الكتريكي متناسب كنيم؛ بلكه خودمان را نيز با شرايط جديد وفق دهيم و ياد بگيريم چگونه با خودرو الكتريكي رانندگي كنيم و چه نكاتي را هنگام خريد در اولويت قرار دهيم. وقتي نوبت به خريد خودروهاي الكتريكي مي‌رسد، دو متغير وجود دارد كه بايد مدانديشه متخصصين قرار گيرند: ۱. ظرفيت پيمايش؛ ۲. سرعت شارژ باتري.

۱. شعاع حركتي

شعاع حركتي يا ظرفيت پيمايش تعريف ساده‌اي دارد و به‌طور‌خلاصه، يعني چقدر مي‌توان با هر ‌بار شارژ كامل باتري با خودرو رانندگي كرد. به انديشه متخصصين مي‌رسد هم‌اكنون عدد طلايي ميزان ظرفيت پيمايش خودروهاي الكتريكي ۴۸۰ كيلومتر (۳۰۰ مايل) باشد. اگرچه خودروهايي وجود دارند كه مي‌توانند مسير بيشتري طي كنند (خودروهاي تسلا و لوسيد داراي ظرفيت پيمايش ۴۰۰ مايل هستند) و خودروهايي هم هستند كه ظرفيت پيمايش بسيار كمتري دارند (مانند آئودي e-tron و بي‌ام‌و i3)، به‌انديشه متخصصين مي‌رسد عدد ۴۸۰ كيلومتر عددي باشد كه مشتريان با آن از اضطراب مربوط به ظرفيت پيمايش خودرو برقي رهايي مي‌يابند. حتي در خودروهايي با ظرفيت پيمايش ۳۲۰ كيلومتر (۲۰۰ مايل)، مشتريان هنگام رانندگي هنوز‌هم اين محاسبات رياضي را در ذهنشان انجام مي‌دهند و اين نوع رانندگي تجربه‌ي لذت‌بخشي نيست.

۲. سرعت شارژ باتري

سرعت شارژ تعريف متفاوتي دارد؛ اما به همان اندازه‌ي ظرفيت پيمايش واضح است. به‌طور‌خلاصه، سرعت شارژ يعني شارژر چقدر سريع مي‌تواند باتري‌ خودرو را شارژ كند. بااين‌حال، درباره‌ي درجه‌بندي سرعت شارژ باتري خودرو متغيرهاي مختلفي وجود دارد.

اولين متغير حداكثر سرعت شارژ آن است كه شركت سازنده رتبه‌بندي مي‌كند. سرعت شارژ معمولا برحسب كيلووات است و بيشتر خودروهاي الكتريكي موجود در بازار مي‌توانند با سرعت ۱۵۰ كيلووات باتري را شارژ كنند كه بسيار مناسب به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. درحال‌حاضر، هر شارژر كمتر از ۱۰۰ كيلووات كُند و هر شارژر بيش از ۱۵۰ كيلووات بسيار سريع تلقي مي‌شود. بااين‌حال، وقتي از شارژر داراي سرعت بيش از ۱۵۰ كيلووات سخن به‌ميان مي‌آيد، دسترسي به ايستگاه‌هاي ارائه‌دهنده‌ي چنين سرعت شارژي سازگار با خودروهاي الكتريكي كاهش مي‌‌يابد. بنابراين هرچه سرعت شارژ بيشتر باشد، بهتر است؛ اما انتظار نداشته باشيد هميشه بتوانيد با چنين سرعتي خودرو خود را شارژ كنيد.

دومين متغير نوع شارژري است كه مي‌توانيد استفاده كنيد. بعضي اوقات مي‌توانيد شارژرهاي سريع ۱۵۰ كيلووات را در شرايط واقعي پيدا كنيد (اكثر ايستگاه‌هاي سوپرشارژر تسلا از شارژرهايي با سرعت خيره‌كننده بهره مي‌برند) و برخي از ايستگاه‌هاي شارژ خانگي نيز با اين سرعت درجه‌بندي مي‌شوند. اگر به چنين شارژرهايي دسترسي داريد، عالي است؛ اما همه شارژرهاي موجود ۱۵۰ كيلووات نيستند؛ بنابراين حتي اگر خودرو الكتريكي فردي قابليت شارژ با چنين سرعتي را داشته باشد، شارژر استفاده‌شده ممكن است چنين سرعتي نداشته نباشد. به‌عبارت‌ديگر، نوع شارژر موجود در ايستگاه فرد را ملزم مي‌كند خودرو را با سرعت كمتري از توانايي‌اش شارژ كند و البته مدت زمان بيشتري نيز طول خواهد كشيد.

سومين و مهم‌ترين متغير درباره‌ي سرعت شارژ، مدت زمان يا دوره‌ي حداكثر سرعت شارژ است. بسياري از خودروهاي جديد شارژر ۱۵۰ كيلووات دارند؛ اما بسياري از آن‌ها نمي‌توانند با اين سرعت براي مدت زمان طولاني شارژ شوند. به‌عنوان مثال، برخي از مدل‌هاي تسلا از شارژر ۲۵۰ كيلووات بهره مي‌برند كه هم‌اكنون سريع‌ترين شارژر در بين خودروهاي توليدي به‌شمار مي‌روند. بااين‌حال، باتري خودرو برقي فقط براي مدت زمان بسيار كمي مي‌تواند با ۲۵۰ كيلووات شارژ شود؛ بنابراين شارژ‌كردن با اين سرعت، در‌واقع نمي‌تواند بيش از يك شارژر ۱۵۰ كيلوواتي مدت زمان شارژ را بهبود بخشد. مقاله‌اي در وب‌سايت Car and Driver در اين زمينه منتشر شده كه مثال خوبي براي آزمايش مدت زمان شارژ سريع سوپرشارژر تسلا است.

شبكه‌ي شارژ

در اوضاع‌واحوال كنوني، تنها يك خودروساز شبكه‌ي شارژ اختصاصي دارد؛ اما هنوز‌هم اميدواركننده است. درحالي‌كه همه‌ي خودروهاي الكتريكي مي‌توانند از بيشتر شارژرها استفاده كنند و شبكه‌ي شارژ Electrify America بسيار بزرگ شده است، محصولات تسلا، تنها مدل‌هاي برقي هستند كه مي‌توانند از شبكه‌ي سوپرشارژ اين شركت استفاده كنند. به‌دليل در‌دسترس‌بودن و سهولت استفاده و شارژرهاي پرسرعت شبكه‌ي سوپرشارژ، به‌انديشه متخصصين مي‌رسد تسلا برتري زيادي از رقبا داشته باشد كه بايد به ميزان زيادي بر تصميم مشتريان براي خريد خودرو الكتريكي تأثيرگذار باشد.

چگونه خودرو الكتريكي خود را انتخاب كنيم؟

هنگام انتخاب خودرو الكتريكي، بايد بدانيد بيشتر چه چيزي برايتان در اولويت قرار دارد، ظرفيت پيمايش يا سرعت شارژ. به‌عنوان مثال، فرض كنيد براي رفتن به محل كار، مسير نسبتا طولاني را طي مي‌كنيد؛ اما در محل شركت ايستگاه شارژ وجود دارد كه مي‌توانيد از آن هنگام ساعات كار استفاده كنيد. در اين وضعيت، زيادبودن ظرفيت پيمايش احتمالا مهم‌تر است؛ زيرا مجبوريد مسير طولاني را رانندگي كنيد؛ اما تمام روز را هم براي شارژ باتري بايد اختصاص دهيد. شايد هم رفت‌وآمد زيادي نداشته باشيد؛ اما در طول روز اغلب در داخل خودرو خود هستيد. توانايي شارژ سريع در هر مكان و هنگام هر توقفي، ممكن است مهم‌تر از مسافت واقعي باشد كه مي‌توانيد با هر ‌بار شارژ رانندگي كنيد.

آئودي e-tron نمونه‌ي مناسبي از مثال اخير است. اين خودرو ظرفيت پيمايش خيلي زيادي ندارد و در موقعيت واقعي با هر ‌بار شارژ فقط مي‌توان مسافت ۳۲۰ كيلومتر را با آن طي كرد. بااين‌حال، e-tron مي‌تواند در مدت زمان كمي با سرعت ۱۵۰ كيلووات از حدود ۱۰ درصد SOC (حالت شارژ) تا حدود ۷۰ درصد شارژ شود. اين پهناي باند بزرگ با شارژ ۱۵۰ كيلووات است؛ بنابراين مدت زمان واقعي شارژ خودرو كاهش مي‌يابد.

خودرو برقي هيونداي كنا نمونه‌ي مناسبي از مثال اول است. ظرفيت پيمايش اين خودرو با حدود ۴۱۵ كيلومتر (۲۵۸ مايل) درمقايسه‌با e-tron بيشتر است؛ اما فقط با شارژر ۷۵ كيلووات شارژ مي‌شود. بنابراين، در موقعيت واقعي مي‌تواند حدود ۸۰ كيلومتر (۵۰ مايل) مسافت بيشتري طي كند؛ اما سرعت شارژش كمتر است.

بديهي است ميزان اقبال مشتريان به خريد اين دو خودرو، چندان به‌هم ربطي نخواهد داشت؛ زيرا ارزش آن‌ها در دو دسته كاملا متفاوت است. بااين‌حال، اطلاعات مربوط به نحوه‌ي عملكرد آن‌ها در موقعيت واقعي ثابت مي‌كند ظرفيت پيمايش كلي، سرعت شارژ، مدت زمان سرعت شارژ، در‌دسترس‌بودن شارژرها در منطقه‌ي محل زندگي و نوع شارژر آن‌ها، براي تصميم‌گيري درباره‌ي خريد مهم است.

درپايان، به‌طور‌خلاصه بايد بگوييم اگر به‌دنبال خريد خودرو الكتريكي هستيد، فقط به ظرفيت پيمايش كلي آن به‌عنوان شاخصي براي مناسب‌بودن خودرو يا چگونگي تجربه‌ي رانندگي با آن نگاه نكنيد؛ زيرا عوامل ديگري نيز در اين امر دخيل هستند كه ممكن است مهم‌تر باشند. ناگفته نماند تشخيص اولويت اصلي براي خريد واقعا به وضعيت خاص شما بر‌مي‌گردد و همه‌ي آن‌ها بايد قبل از خريد مدانديشه متخصصين قرار گيرند.


منبع bmwblog

از سراسر وب

  انديشه متخصصينات
كاراكتر باقي مانده

بيشتر بخوانيد