برجسته‌ترين نوآوري‌هاي مرسدس بنز كلاس S از سال ۱۹۵۱ تاكنون

مرسدس بنز S كلاس از سال ۱۹۵۱ در خط‌توليد خودروساز آلماني حضور دارد و در اين سال‌ها، از نوآوري‌هاي جديد و پيشرفته‌ي زمان خودرو بهره برده است. در اين مقاله، برجسته‌ترين فناوري‌هاي هر نسل را معرفي خواهيم كرد.

مرسدس بنز S كلاس هميشه به بهره‌گيري از نوآوري‌هاي جديد مشهور بوده است و مدل كاملا جديد W223 نيز از اين قاعده مستثني نيست. با عرضه‌ي مدل جديد مرسدس بنز كلاس S به بازار، بياييد نگاهي بيندازيم به آنچه هر مدل در تاريخ اين سدان لوكس براي تغيير صنعت خودروسازي انجام داده است. با‌توجه‌به پيشرفت‌هاي فراوان ارائه‌شده با آمدن هر‌كدام از نسل‌هاي كلاس S، خودروهاي موجود ذكرشده در فهرست وب‌سايت carscoops فقط تأثيرگذارترين مدل در هر بازه‌ي زماني هستند.

نسل W187 (توليد بين سال ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۴)

W187 درحقيقت اولين مرسدس بنز كلاس S برخوردار از پيشرانه‌ي پيشرفته‌ي ۶ سيلندر ميل‌‌بادامك‌رو بود. علاوه‌بر‌اين، W187 از قفل ايمني پيش‌گامانه‌ي درِ مجهز به پين مخروطي بهره مي‌برد كه جايگزيني بسيار مطمئن‌تر و قوي‌تر براي قفل‌هاي در سنتي به‌شمار مي‌رفت. اين نوع قفل به‌دليل مقاومت اضافي، بهتر مي‌توانست از باز‌شدن درها در حادثه جلوگيري كند.

نسل‌هاي W105 و W180 و W128 (توليد بين سال‌هاي ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۹)

از جمله پيشرفت‌هاي فناوري W105 و W180 و W128 مي‌توان به بهره‌گيري از بدنه‌اي خودحفاظت‌شونده و كاسه‌هاي ترمزي اشاره كرد كه از قابليتي به نام «توربو كولينگ» استفاده مي‌كردند. توربو كولينگ اساسا روي كاسه‌ي ترمز قرار داشت و باعث اتلاف گرما و خنك‌شدن آن‌ها مي‌شد. همچنين، 220SE از سال ۱۹۵۸ به سيستم تزريق سوخت كنترل‌شده‌ي داخل منيفولد هوا مجهز بود.

نسل‌هاي W111 و W112 (توليد بين سال‌هاي ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۵)

مدل‌‌هاي W111 و W112 از قابليت‌هاي فناوري جديد و پيشرفته‌تري از مدل قبلي خود بهره‌مند بودند كه بيشترِ آن‌ها پيشرفت‌هاي بزرگي در زمينه‌ي ايمني خودرو هستند. به‌عنوان مثال، اين مدل به غربيلك فرمان مجهز و تمام اجزاي فضاي داخل كابين براي كاهش آسيب سرنشينان از مواد نرم ساخته شده بود. اين خودرو از سلول ايمني سرنشين به‌همراه مناطق مچاله‌شدني در جلو و عقب برخوردار بود كه اولين استفاده از اين فناوري در مدلي توليدي به‌شمار مي‌رود. علاوه‌بر قابليت‌هاي ايمني، 300SE از سال ۱۹۶۱ تعداد زيادي از فناوري‌ها و سيستم‌هاي رفاهي و ايمني مانند ترمزهاي ديسكي و سيستم تعليق بادي و درهاي مجهز به قفل مركزي را دريافت كرد.

نسل‌هاي W108 و W109 (توليد بين سال‌هاي ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۲)

نسل‌هاي W108 و W109 بيش‌ازآنكه انقلابي درمقايسه‌با مدل قبلي خود باشند، مدلي تكامل‌يافته بودند؛ اما اين بدان‌معنا نبود كه چيز جديدي براي عرضه‌كردن نداشت. در تمام مدل‌ها، از فنرهاي جبران‌كننده هيدروپنوماتيك در محور عقب استفاده مي‌شد و پيشرفته‌ترين مدل با نام 300SEL 6.3 به پيشرانه‌ي خورجيني هشت سيلندر با قدرت ۲۴۷ اسب‌بخار براي عملكرد قدرتمندتر مجهز بود. همچنين، نسخه‌اي اصلاح‌شده از اين مدل بعدا به خودرو مسابقه‌اي معروف به «خوك سرخ» تبديل شد.

نسل W116 (توليد بين سال‌هاي ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۰)

مطمئنا W116 نقطه‌ي عطفي در تاريخ اين مدل به‌شمار مي‌رود؛ زيرا اولين نمونه‌اي بود كه نام S-Class را رسما گرفت. برخي از پيشرفت‌هاي متخصص موجود در اين مدل عبارت بودند از: ترمز ABS (از سال ۱۹۷۸)، سيستم كروز‌كنترل (از سال ۱۹۷۵) به‌عنوان آپشن، چراغ‌هاي عقب و شيشه‌هاي جانبي مقاوم در‌برابر گردوخاك و مخزن سوخت در بالاي محور عقب براي محافظت در‌صورت تصادف و برخورد. همچنين، W116 اولين خودرو توليدي بود كه با پيشرانه‌ي ديزلي توربوشارژ عرضه شد.

نسل W126 (توليد بين سال‌هاي ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۱)

دقيقا مانند W111 و W112، پيشرفت‌هاي فناوري W126 با تمركز زياد بر ايمني همراه بود. اين خودرو از سفت‌كن كمربند ايمني و كيسه‌ي ‌هوا براي راننده از سال ۱۹۸۱ و كيسه‌هاي هوا براي سرنشينان جلو از سال ۱۹۸۸ و سيستم كنترل لغزش در شتاب‌گيري با نام ASR به‌عنوان آپشن براي مدل‌هاي V8 از سال ۱۹۸۵ بهره مي‌برد. افزون‌براين، اين مدل از ستون فرمان با قابليت تنظيم الكتريكي به‌عنوان تجهيزات اختياري از سال ۱۹۸۵ بهره مي‌برد.

نسل W140 (توليد بين سال‌هاي ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸)

اگرچه ممكن است امروز تصور كنيم W140 ظاهري جعبه‌اي داشت، اين خودرو در زمان عرضه ضريب درگ نسبتا كمي (فقط ۰/۳۱) داشت. همچنين، W140 اولين خودرو توليدي مرسدس بنز با پيشرانه‌ي دوازده سيلندر بود كه قدرتمندترين پيشرانه‌ي خودروساز آلماني در آن زمان به‌شمار مي‌رفت. پيشرفت‌هاي اين نسل بر ارائه بيشتر امكانات رفاهي متمركز  بود.

برخي از ويژگي‌هاي اين نسل ازاين‌قرار بودند: پنجره‌هاي جانبي دو‌جداره، بسته‌شدن برقي درها (سيستم درهاي آرام‌بند برقي) و صندوق عقب به‌عنوان آپشن، سيستم سيم‌كشي مالتي‌پلكس مبتني‌بر CAN (شبكه كنترل‌كننده‌ي منطقه‌اي)، سيستم ناوبري اختياري GPS معروف به سيستم اتوپايلوت (APS) عرضه‌شده به‌عنوان آپشن از سال ۱۹۹۵‌، چراغ‌هاي جلو زنون پويا به‌عنوان آپشن و سيستم كنترل صوتي LINGUATRONIC از سال ۱۹۹۶ و اولين سيستم تلفن خودرو فعال‌شونده با كنترل صوتي در مدل‌هاي توليدي.

علاوه‌بر اين امكانات، نسل W140 مرسدس بنز كلاس S از برخي قابليت‌هاي دستيار راننده، مانند برنامه‌ي پايداري الكترونيكي (ESP) به‌صورت استاندارد يا آپشن بسته به مدل و سيستم دستيار پارك (PARKTRONIC) به‌صورت استاندارد يا آپشن بسته به مدل عرضه‌شده و سيستم دستيار ترمز ( BAS) به‌طوراستاندارد از سال ۱۹۹۶ برخوردار بود.

نسل W220 (توليد بين سال‌هاي ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵)

بي‌شك W220 اولين مرسدس بنز كلاس S در عصر مدرن است. اين نسل از انواع فناوري‌هاي جديد يا در‌حال‌توسعه براي خودرو، مانند غيرفعال‌كردن خودكار سيلندر، جعبه‌دنده‌ي خودكار با كنترل الكترونيكي از سال ۲۰۰۴، دستيار فعال حفظ فاصله (DISTRONIC) به‌عنوان آپشن، سيستم آپشنال دسترسي بدون كليد KEYLESS GO و اجازه‌ي رانندگي، سيستم پيشگيرانه‌‌ي حفاظت از سرنشينان PRE-SAFE از سال ۲۰۰۲ بهره مي‌برد. همچنين، W220 اولين نسل از مرسدس بنز S كلاس بود كه به نسخه‌هاي AMG با نام S۵۵ و S۶۵ مجهز بود و اولين مدل S كلاس به‌شمار مي‌رفت كه با سيستم آپشنال چهار‌چرخ محرك 4MATIC عرضه شد.

نسل W221 (توليد بين سال‌هاي ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳)

پيشرفت‌هاي W221 بيشتر روي سيستم‌هاي دستيار راننده متمركز شده است. اين نسل از دستيار اختياري فاصله‌ي فعال بهبوديافته‌ي DISTRONIC PLUS (با ترمز گرفتن تا حالت سكون)، ترمز PRE-SAFE با ترمز نيمه‌خودران از سال ۲۰۰۶، ترمز اضطراري خودكار آپشنال از سال ۲۰۰۹، دستيار ديددرشب فعال آپشنال و دستيار حفظ مسير حركت آپشنال از سال ۲۰۰۹ بهره‌مند بود. همچنين، نسل W221 اولين كلاس S به‌شمار مي‌رود كه از سال ۲۰۰۹ در قالب نسخه‌ي هيبريدي S400 Hybrid به بازار عرضه شد.

نسل W222 (توليد بين سال‌هاي ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰)

نسل W222 يكي از نسل‌هاي منحصربه‌فرد كلاس S به‌شمار مي‌رود؛ اگرچه ممكن است بهترين آن‌ها نباشد. اين نسل علاوه‌بر تمام فناوري‌هايش، پيشرفت‌هاي زيادي در‌زمينه‌ي مهندسي نيز كرده است. W221 از بدنه‌ي كاملا جديد آلومينيومي هيبريدي بهره مي‌برد. همچنين، اين نسل اولين خودرو كاملا بدون لامپ سنتي بود كه درعوض، تقريبا ۵۰۰ لامپ LED در تمام جاهاي خودرو داشت.

نسل W222 سيستم‌هاي پيشرفته‌ي دستيار راننده نيز داشت كه مرسدس بنز به آن لقب Intelligent Drive را داد. ازجمله سيستم‌هاي برجسته مي‌توان به قابليت اسكن سطح جاده (ROAD SURFACE SCAN) اشاره كرد كه مي‌توانست در جاده چاله‌ها را قبل از رسيدن به آن‌ها شناسايي كند. علاوه‌بر‌اين، سيستم كنترل جادويي بدنه (MAGIC BODY CONTROL) نيز وجود داشت كه شاسي و سيستم تعليق را متناسب با چاله‌ها و برآمدگي‌هاي جاده تطبيق مي‌دهد.

نسل W223 (نسل حال حاضر)

جديدترين فناوري مرسدس بنز S-Class عمدتا روي بخش‌هايي متمركز شده است كه تجربه‌ي رانندگي را با كمك برخي امكانات بهبود مي‌بخشد. از‌جمله‌ي اين قابليت‌ها مي‌توان به تعداد زيادي صفحه‌نمايش (گاه از نوع OLED) و سيستم جديد سرگرمي و نورپردازي فعال محيطي اشاره كرد. سيستم نورپردازي مي‌تواند هشدارها را به‌صورت بصري براي افراد مستقر در محيط اطراف نمايش دهد. علاوه‌بر‌اين، بيش از ۵۰ قطعه از خودرو را مي‌توان به‌صورت بي‌سيم به‌روزرساني كرد. نسل W223 اولين‌بار در جهان (در ميان مدل‌هاي توليدي) از كيسه‌ي هواي صندلي عقب و سيستم فرمان محور عقب آپشنال برخوردار است كه مي‌تواند تا ۱۰ درجه چرخش كند.

شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به كدام‌يك از نسل‌هاي مرسدس بنز كلاس S علاقه داريد؟ انديشه متخصصينات‌هاي خود را با ما و ديگر متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران در ميان بگذاريد.


منبع carscoops

از سراسر وب

  انديشه متخصصينات
كاراكتر باقي مانده

بيشتر بخوانيد