سوزوكي هايابوسا با قدرت ۵۴۰ اسب‌بخار؛ ركورددار سريع‌‌ترين تك‌چرخ در گينس

ركورد سريع‌ترين تك‌چرخ با موتورسيكلت گينس سال ۲۰۱۷ ثبت شد و هنوز شكسته نشده است. اين ركورد با سرعت بيش از ۳۵۰ كيلومتربرساعت دراختيار تِد بردي اهل ايرلند است.

در جزوه رايگان‌هاي ركورد گينس، نوشته‌هاي جالبي وجود دارد كه «تك‌چرخ با موتورسيكلت در مسافت بيش از يك كيلومتر با سريع‌ترين سرعت» قطعا يكي از آن‌ها است. تِد بردي ايرلندي اين ركورد را سال ۲۰۱۷ سوار بر موتورسيكلت‌ سوزوكي هايابوسا ثبت كرد. وب‌سايت SpeedHunters مقاله‌ي جالبي در اين زمينه منتشر كرده كه درادامه، خلاصه‌اي از آن را مي‌خوانيم. 

۲۷ مرداد ۱۳۹۶، مسابقات قهرماني جهان تك‌چرخ با موتورسيكلت در فرودگاه الوينگتون بريتانيا برگزار شد. تِد بردي يكي از دَه‌ها موتورسيكلت‌سوار شركت‌كننده در اين رويداد بود كه با موتورسيكلت بزرگ ژاپني‌اش به‌ميدان آمده بود. موتورسيكلت تِد بردي سوزوكي GSX 1300R يا همان هايابوساي افسانه‌اي بود كه پس از چند بار ارتقا و نصب سيستم توربوشارژر، ۵۴۰ اسب‌بخار قدرت داشت.

تِد بردي از موتور ۱۳۰۰ سي‌سي ژاپني‌ها با ۱۶ سوپاپ، پيستون‌هاي فورج CP، شاتون‌هاي سفارشي برند كاريلو (Carrillo)، ميل‌سوپاپ‌هاي ساخت Kent Cams، توربوشارژر برگ‌ورنر (BorgWarner)، فيلتر هواي K&N، انژكتورهاي ۱۰۰۰ سي‌سي، پمپ بنزين بوش و كوئل‌هاي دايناتك (Dynatek) دركنار ECU سفارشي و تيونينگ متخصص‌هاي هول‌شات ريسينگ (Holeshat Racing) حدود ۵۴۰ اسب‌بخار قدرت بيرون كشيد تا درحالت تك‌چرخ به سرعتي بيش از ۳۵۰ كيلومتربرساعت برسد (۳۵۰/۹۵۹ كيلومتربرساعت).

تِد بردي درباره‌ي عشقش به دنياي موتورسيكلت‌ها و حركت نمايشي تك‌چرخ مي‌گويد:

اولين موتورسيكلتم را در ۱۸ سالگي خريدم. در آن دوران، فقط به‌دنبال سواري و دست‌كاري موتور بودم. گاهي اوقات، با بچه‌هاي محله مسابقه مي‌داديم؛ اما از روزي كه تك‌چرخ‌زدن را ياد گرفتم، همه‌چيز تمام شد. هر كجا مي‌رفتم، چرخ جلو موتور بالا بود؛ يعني هر فرصتي كه پيش مي‌آمد، تك‌چرخ مي‌زدم! بزرگ‌تر كه شدم، به مسابقات و رقابت‌هاي رسمي فكر كردم. در چند مسابقه‌ي درگ محلي شركت كردم؛ اما سرانجام حوصله‌ام سر رفت و دوباره به تك‌چرخ‌زدن برگشتم.

اولين رقابت رسمي تِد بردي براي اثبات بهترين‌بودن در حركت نمايشي تك‌چرخ با موتورسيكلت سال ۱۹۹۶ برگزار شد؛ مسابقه‌اي كوتاه در حاشيه‌ي رقابت‌هاي تاريخي در جزيره‌ي من (Isle of Man). مسابقات تك‌چرخ با موتورسيكلت قوانين ساده‌اي دارند: مسيري مستقيم با مسافت كمي بيشتر از يك كيلومتر و هدف تك‌چرخ‌زدن با سريع‌ترين سرعت. تِد بردي درباره‌ي حس‌وحال مسابقه مي‌گويد:

مارشال‌ها با زدن دست روي دوش موتورسوار، مجوز شروع مسابقه را مي‌دهند. سر پايين مي‌رود و تعويض دنده‌ها تا دنده‌ي ۶ سريع است. حدود يك كيلومتر جاده دراختيار داريم تا به نهايت سرعت برسيم؛ اما در دنده‌ي ۶، بايد همه‌چيز مرتب باشد. با سرعتي حدود ۲۹۰ كيلومتربرساعت چرخ جلو بالا مي‌آيد و همه‌چيز به‌سرعت و با سروصدا جلو مي‌رود. باد بدن موتورسوار را به جهت‌هاي مختلف متمايل مي‌كند؛ اما گاز‌دادن موتور قطع نمي‌شود. بالشتي كه به انتهالي صندلي چسبانده شده، شايد نماي جالبي نداشته باشد؛ اما كار مهمي انجام مي‌دهد و باعث مي‌شود در‌نهايت سرعت روي صندلي بمانم.

اصلا نمي‌توان تصور كرد با سرعتي نزديك به ۳۰۰ كيلومتربرساعت و در دنده‌ي ۶، چرخ جلو موتورسيكلت را بالا بياوريم و به سواري ادامه دهيم. در مسابقات، بيشتر‌ين سرعت در تك‌چرخ هنگام عبور از خط پايان تعيين‌شده ثبت مي‌شود. ركورد تِد بردي سرعت بيش از ۳۵۰ كيلومتربرساعت بود. در خطرناك‌ترين مسابقات موتورسيكلت سواري جهان كه در جزيره‌ي من برگزار مي‌شود، نهايت سرعت به چيزي بين ۳۱۵ تا ۳۱۸ كيلومتربرساعت آن هم روي دو چرخ موتور مي‌رسد.

تِد بردي درباره‌ي سوزوكي هايابوسا مدل ۲۰۰۴ كه تا دندان تقويت داده شده، مي‌گويد:

موتورسيكلتي بود كه به‌محض ديدنش در خيابان پسنديدم و مي‌دانستم اگر دراختيار من باشد، به حالت امروزش مي‌رسد. زماني‌كه فرصت خريدنش پيش آمد، كاملا مي‌دانستم بهترين موتور براي ثبت ركورد است. موتورسيكلت من زيباترين يا تماشايي‌ترين نمونه نيست؛ اما دقيقا كاري كه بايد را انجام مي‌دهد.

سوزوكي هيولاي تِد بردي ۲۴۰ كيلوگرم وزن دارد كه در دنياي موتورموتورسيكلت، عدد زيادي محسوب مي‌شود؛ اما درمقابل با قدرت ۵۴۰ اسب‌بخاري، نسبت قدرت به وزنش باورنكردني است. ركورددار ايرلندي اشاره مي‌كند كه موتور سوزوكي نيازمند تغييرات بزرگي نبود و به‌راحتي تحمل اين همه فشار را در حالت كارخانه‌اي و دست‌نخورده دارد. بزرگ‌ترين تغيير هايابوساي ركوردشكن نصب ECU سفارشي ساخت Syvecs زيرصندلي است كه اطلاعات موردنياز را به داشبورد ديجيتال برند AiM ارسال مي‌كند.

ركورد پيشين سريع‌ترين تك‌چرخ با موتورسيكلت در گينس با ۳۴۳/۲ كيلومتربرساعت دراختيار اگبرت فن‌پاپتا بود كه سال ۲۰۱۶ ثبت شد و تِد بردي براي شكستن ركورد گينس، تنها دو بار تلاش كرد. مسابقات جهاني تك‌چرخ با موتورسيكلت از سال ۲۰۰۵ برگزار مي‌شود و سالانه ميزبان علاقه‌مندان خاص اين رشته است. 


منبع speedhunters

از سراسر وب

  انديشه متخصصينات
كاراكتر باقي مانده

بيشتر بخوانيد