دانگ فنگ X5 يا فردا SX5؛ مشخصات متخصص، امكانات و ارزش احتمالي
پيش از آغاز موج جديد تحريمها در سال ۱۳۹۷، تعداد شركتهاي ايراني مونتاژكننده خودروهاي چيني با سرعت افزايش يافت. طبيعتا با محدويتهاي ايجادشده و افزايش نرخ دلار، ادامه فعاليت اين شركتها با اشكالات متعدد روبهرو شد و درنهايت، بسياري از مجموعههاي مشابه تعطيل شدند.
روي كاغذ، واردات قطعات از چين و مونتاژ آنها بهكمك چند متخصص كارشناس متخصص تعليمديده آسان بهانديشه متخصصين ميرسد و سود عالي در كوتاهمدت فراهم ميكند. بخش اصلي سرمايه موردنياز هم ميتواند ازطريق پيشفروش خودرو به مردم تأمين ميكرد. در سالهاي ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷، چنين برنامههايي به زيان پيشخريدكنندگان منجر شد؛ چراكه نرخ ارز افزايش يافت و فروشنده نتوانست به تعهداتش عمل كند.
خودروسازي فردا از معدود شركتهاي مونتاژكار محصولات چيني است كه با وجود اشكالات اقتصادي ناشي از تحريمها، وارد مرحله جديدي از فعاليت تجاري شده است. هنوز هيچيك از توليدات اين شركت به تعداد زياد در خيابانها ديده نميشود؛ اما پيشفروش براي تحويل شصتروزه شاسيبلند دانگ فنگ SX5 آغاز شده است.
ازانديشه متخصصين متخصص و قدرت تجاري، نميتوان دانگ فنگ را در سطح اول خودروسازان چيني طبقهبندي كرد. بيوايدي، چري، جيلي (امگرند)، هاوال و چند برند زيرمجموعه سايك موتورز مهمترين صادركنندگان خودروهاي چيني به بازار جهاني هستند كه در فروش داخلي نيز، سهم بزرگي دارند. طبيعتا شركتهاي كوچكتر مثل دانگ فنگ، چانگان، ليفان و جك تلاش ميكنند تا با توليد محصولات ارزانتر و امكانات جالب، به فعاليت و رشد ادامه دهند.
در بازار ايران، برند دانگ فنگ با هاچبك H30 كراس شناخته ميشود كه پيشتر ايرانخودرو عرضه ميكرد. اين محصول زمانيكه ۵۰ تا ۶۰ ميليون تومان ارزش داشت، در كانون توجه مردم قرار گرفت و ازانديشه متخصصين استهلاك و هزينه نگهداري، عملكردي نسبتا رضايتبخش داشت. بهتازگي، گروه خودروسازي بهمن نيز به مشتريان دانگ فنگ اضافه شده است و كراساوري اسپرت با نام ديگنيتي را براي فروش در ايران آماده ميكند.
طراحي بدنه و نماي بيروني
بهسختي ميتوان از ظاهر دانگ فنگ SX5 ايراد گرفت. اين محصول رونوشتي استادانه از تركيب سبك طراحي معمول در شاسيبلندهاي كرهاي و اروپايي ارائه ميكند كه مسلما براي عامه مردم،جذاب و چشمنواز است. طرح كلي چراغهاي اصلي و جلوپنجره تحتتأثير فولكس واگن توارگ بهانديشه متخصصين ميرسد. ادوات كروم حالتي لوكس به دانگ فنگ SX5 ميدهد و چراغهاي بزرگ با ديگر اجزا متناسب هستند. حجمدهي سپر و كاپوت جلو و گِلگيرها نيز هماهنگ و اسپرت ديده ميشود. ادوات پلاستيكي سپر چندان تو ذوق نميزند و جايگاه مهشكنها نيز حس تهاجمي دانگ فنگ SX5 را تقويت ميكند.
در نماي جانبي، حالتي مشابه ديگر شاسيبلندهاي لوكس چيني براي SX5 طراحي شده است. خطي با برجستگي واضح چراغهاي عقب را به دستگيرهاي ورودي متصل ميكند و در پايين هم، خميدگي جزئي وجود دارد. سراسر نماي جانبي از سپرهاي طرفين تا قاب گِلگيرها و ركاب پلاستيك سياهرنگي دارد كه مشخصهي لوكس خودرو را كاهش ميدهد.
پشت خودرو ايراد مهمي ندارد؛ اما با كمي بدسليقگي و سهلانگاري در طراحي همراه است. حالت چهارضلعي چراغهاي عقب چندان زيبا نيست و برجستگي بدنه در نزديكي سپر با درپوش صندوق نامتناسب بهانديشه متخصصين ميرسد. مشابه بسياري ديگر از كراساورهاي ساخت چين مثل چري X33 (تيگو۳)، دانگ فنگ SX5 هم دو حفرهي چهارگوش با قاب براق در طرفين سپر دارد كه البته با اگزوز ارتباطي ندارند و كاملا ظاهري هستند. لوله خروجي گازهاي احتراقي پيشرانه زير سپر و خارج از بدنه است.
درمجموع، ميتوان به طراحي دانگ فنگ SX5 نمره قبولي داد و حتي نماي روبهرو را با ناديدهگرفتن كپيكاري از محصولات خارجي تحسين كرد. نسخههاي متنوعي از اين خودرو در چين وجود دارد كه از ادوات كروم در جلوپنجره و سپر بيبهره هستند. تصاوير موجود در وبسايت خودروسازي فردا نمونه گرانتر با امكانات لوكس را نشان ميدهد.
براساس كاتالوگ منتشرشده شركت فردا، كراساور دانگ فنگ X5 با طول ۴،۵۱۵ ميليمتر، عرض ۱،۸۱۲ ميليمتر، ارتفاع سقف ۱،۷۲۵ ميليمتر و فاصله بين محورهاي ۲،۷۲۰ ميليمتر توليد ميشود. ازانديشه متخصصين ابعاد، اين خودرو كمي بزرگتر از هيونداي توسان و كوچكتر از سانتافه است.
طراحي داخلي و كابين
داشبورد و جزئيات SX5 با الهام از سبك طراحي بيامو ساخته شده است كه البته براي خودروسازان چيني بسيار معمول و پيشبينيشدني است. نمايشگر ايستاده روي داشبورد و خروجي هواي افقي و ساختار بيضيشكل براي دو گروه كليدهاي مربوط به تهويه مطبوع و سيستم سرگرمي ساده و عامهپسند هستند؛ هرچند با نگاه اول ميتوان نوعي نبود تناسب بين اندازه آنها را تشخيص داد و كشور سازنده را شناسايي كرد.
از نكات جالب در فضاي داخلي دانگ فنگ X5 ميتوان به نوعي پلاستيك سياهرنگ در داشبورد و تودريها اشاره كرد كه به ادوات فيبركربن در خودروهاي لوكس اروپايي شباهت دارد. چرم مصنوعي و دوخت صندليها نيز باكيفيت بهانديشه متخصصين ميرسند؛ اما از تصاوير منتشرشده ميتوان پلاستيك خشك و احتمالا نامرغوب روي داشبورد و فرمان را تشخيص داد. دانگ فنگ X5 ترمز دستي اهرمي و دستهدنده نسبتا بزرگي دارد كه درمقايسهبا خودروهاي مدرن، نكات منفي محسوب ميشوند.
پيشرانه و قواي متخصص
دانگ فنگ X5 باتوجهبه جثه و ظاهر، يكي از پيشرانههاي عجيب را براي خريدار ايراني در انديشه متخصصين گرفته است. در كمال ناباوري، شركت خودروسازي فردا اين خودرو را با موتور ۱۶۰۰ سيسي تنفسطبيعي عرضه خواهد كرد كه فقط ۱۲۳ اسببخار قدرت دارد. در كاتالوگ رسمي فروشنده ايراني، وزن خالص خودرو ۱،۳۵۰ كيلوگرم ذكر شده كه براي كراساوري با اين ابعاد بهشدت شكبرانگيز است. نگارنده با جستوجو در منابع غيرفارسي به عدد ۱،۵۹۲ كيلوگرم براي وزن دانگ فنگ X5 رسيده است كه منطقيتر بهانديشه متخصصين ميرسد.
از آمار و اطلاعات موجود، ميتوان انتظار داشت شاسيبلند فردا SX5 حدود هفده ثانيه بعد از شروع حركت به سرعت صد كيلومتربرساعت برسد و ميانگين مصرف سوختش هفت ليتر در صد كيلومتر باشد. اين خودرو با پيشرانه ۴A۹۲ ساخت ميتسوبيشي چيني عرضه ميشود كه در برليانس و آريو سايپا (زوتي Z300) نيز وجود دارد. افزونبراين، كراساور فردا به جعبهدنده خودكار CVT تيپ ترونيك (داراي قابليت تعويض دستي) مجهز است. نسخههاي ديگري از دانگ فنگ X5 با پيشرانه ۱/۵ ليتر توربوشارژ و ۲ ليتر تنفسطبيعي نيز وجود دارند كه درحدود ۱۵۰ اسببخار قدرت و ۱۵۰ و ۲۰۰ نيوتنمتر گشتاور (براي مدل دو ليتري) توليد ميكنند.
امكانات ايمني و تجهيزات رفاهي
نمايشگر هشت اينچ لمسي، درگاه USB، دوربين پارك با خطوط راهنما، فرمان برقي، آينههاي برقي تاشو، روشنايي خودكار (اتولايت) و روشنايي روز، كامپيوتر سفر، نشاندهنده فشار باد تايرها، رينگهاي اسپرت ۱۷ اينچ با لاستيكهاي ۲۱۵ ميليمتر و سانروف امكانات رفاهي مهم دانگ فنگ X5 هستند. در مباحثه ايمني، دو كيسه هوا براي رديف جلو، كنترل پايداري ESP، ترمز كمكي با سيستم توزيع هوشمند EBD، حفظ خودرو در شيب و حسگر عقب براي شاسيبلند فردا SX5 استفاده خواهد شد.
ارزش نهايي و مقايسه با رقبا
شركت واردكننده ارزش دانگ فنگ X5 را ۶۲۹ ميليون تومان اعلام كرده؛ اما براي مشتريان اولين سري، تخفيف ۴۰ ميليون توماني در انديشه متخصصين گرفته است كه ارزش نهايي را به ۵۸۹ ميليون تومان ميرساند. زمان تحويل خودرو نيز ۹۰روز پس از پرداخت مبلغ ۲۹۴،۵۰۰،۰۰۰ تومان خواهد بود.
پيشتر، اشاره كرديم مهمترين نكته منفي كراساور فردا SX5 قواي محرك آن است. پرفروشترين كراساور چيني بازار ايران ايكس 33 مديران خودرو است كه وزن خالص ۱،۴۲۰ كيلوگرم با پيشرانه دو ليتر ۱۳۵ اسببخار دارد؛ درحاليكه وزن دانگ فنگ X5 حدود ۱،۶۰۰ كيلوگرم و پيشرانهاش ۱۲۳ اسببخاري است. درمقابل، اولين محصول خودروسازي فردا پهنپيكر و جادار بهانديشه متخصصين ميرسد كه احتمالا براي علاقهمندان كراساورهاي ساخت چين جالب و جذاب خواهد بود. روي كاغذ، فراتر از پيشرانه ضعيف و ارزش ۶۰۰ ميليون توماني، نام ناشناخته شركتي تازهتأسيس بهعنوان واردكننده، مهمترين مانع فروش SX5 محسوب ميشود.
سوالات متداول اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران
ارزش شاسيبلند جديد دانگ فنگ فردا SX5 چقدر است؟
ارزش نهايي اين خودرو ۶۲۹ ميليون تومان خواهد بود. اين محصول قرار است با پيشپرداخت ۲۹۴ ميليون تومان براي تحويل اسفند ۱۳۹۹ ثبتنام ميشود.
موتور دانگ فنگ X5 چيست و چه مشخصاتي دارد؟
فردا SX5 با پيشرانه ۱۶۰۰ سيسي تنفسطبيعي عرضه خواهد شد و ۱۲۳ اسببخار قدرت دارد.
تفاوت فردا SX5 با ايكس 33 و تيگو 7 چيست؟
محصول جديد دانگ فنگ در ايران ابعادي نزديك به هيونداي سانتافه دارد و از محصولات مديران خودرو بزرگتر است. پيشرانه دانگ فنگ با قدرت ۱۲۳ اسببخار ضعيفتر از امويام X33 و تيگو 7 است.
هم انديشي ها