هر آنچه از خودرو برقي مپنا يا وانت كاوي Kawei ميدانيم
مپنا با نام كامل مديريت پروژههاي نيروگاهي ايران شناخته ميشود. اين مجموعه عظيم شامل چند شركت و زيرمجموعه مهندسي سال ۱۳۷۱ تأسيس شد و تاكنون، حدود ۸۵ درصد كل ظرفيت نيروگاههاي ايران را با قراردادهايي با ارزش تجاري ۳۰ ميليارد يورو احداث كرده است. امروزه، مپنا علاوهبر پروژههاي مرتبط با صنعت برق، در نفت، گاز، معدن و ساخت لوكوموتيو براي ترابري ريلي نيز فعال است.
بيش از يك سال پيش و در ۱۷ بهمن ۱۳۹۸، تفاهمنامه همكاري «توسعه و توليد خودرو الكتريكي» با هدف طراحي، توسعه، تأمين قطعات و توليد خودرو الكتريكي به امضاي عباس عليآبادي و سيدجواد سليماني، مديران عامل گروه مپنا و گروه خودروسازي، سايپا رسيد. براساس مفاد تفاهمنامه، قرار بود شركتهاي سايپا و مپنا در زمينه طراحي، نمونهسازي، آزمايش، تجاريسازي و توليد خودروهاي جديد با پلتفرم الكتريكي همكاري كنند.
مكو، يكي از شركتهاي زيرمجموعه مپنا، تلاش ميكند با همكاري كرمان موتور در كشورمان خودرو برقي توليد كند. جديدترين اطلاعات دريافتي از اين پروژه از ساخت وانت پيكاپ الكتريكي براساس خودرويي ساخت چين به نام Kawei خبر ميدهد. طبق مفاد قرارداد، شركت مكو ۳۷ هزار دستگاه باتري پك و تجهيزات پيشرانه شامل موتور، جعبهدنده، درايو و سيستم شارژ را در مدت پنج سال براي توليد خودروهاي برقي به شركت كرمان موتور ارائه ميكند. گفتني است در اين مطلب، فقط از تصاوير خودرو اصلي ساخت چين استفاده شده است.
شركت كاوي (Kawei) از خودروسازان كوچك و كمنامونشان چين محسوب ميشود كه سابقه فعاليتش به سال ۱۹۹۲ بازميگردد. عمده محصولات اين برند شاسيبلند و وانت هستند. براساس اطلاعات موجود، مدل بنزيني و ديزلي Kawei K1 به خارج چين صادر ميشود؛ اما نسخه برقي مخصوص بازار داخلي است. وانت كاوي در دو نسخه احتراقي و الكتريكي با كد مدلهاي K1 و EV7 در چين توليد ميشود.
نماي ظاهري Kawei EV7 شباهتي انكارناپذير به وانتهاي فورد دارد. اين شباهت البته در ديگر وانت چيني مونتاژ ايران، آميكو آسنا هم وجود دارد. پيكاپ ديزلي جك T7 نيز با ظاهري مشابه تويوتا هايلوكس توليد ميشود.
در بازار چين، كاوي EV7 به موتور برقي با قدرت ۴۵ و ۱۰۵ كيلووات معادل ۶۰ و ۱۴۰ اسببخار مجهز است. اين خودروها با گشتاور ۱۱۰ و ۲۵۰ نيوتنمتر، همراه باتري ۶۷ كيلوواتساعتي، شعاع حركتي ۳۵۰ كيلومتر دارند.
براساس اطلاعات شركت مكو، محصول نهايي توليد ايران از قدرت ۷۰/۱۲۰ كيلووات معادل ۹۴/۱۶۰ اسببخار با گشتاور ۳۵۰ نيوتنمتر برخوردار خواهد بود كه البته براي يك وانت اندازهمتوسط كافي بهانديشه متخصصين ميرسد. اين خودرو به باتري ۴۸/۶ كيلوواتساعتي مجهز و شعاع حركتياش ۳۰۰ كيلومتر خواهد بود. همچنين، سرعتگيري صفر تا صد كيلومتربرساعت آن ۱۱/۵ ثانيه طول خواهد كشيد و نهايت سرعت ۱۷۰ كيلومتربرساعت خواهد داشت.
شارژ پيكاپ الكتريكي مپنا با برق شهري حدود ۸ ساعت زمان ميبرد؛ اما شارژهاي مخصوص كه در آينده عرضه ميشوند، ۸۰ درصد ظرفيت باتريها را در ۳۰ دقيقه شارژ خواهند كرد. وزن باتريها بهتنهايي حدود ۴۰۰ كيلوگرم و وزن خالص كل خودرو ۲،۲۳۰ كيلوگرم است. مپنا ادعا ميكند محصول نهايي توان حمل بار ۱،۰۰۰ كيلوگرم خواهد داشت.
در بازار چين، Kawei EV7 با ارزش ۲۶۰ هزار يوآن (معادل ۴۰ هزار دلار) عرضه ميشود كه در كشورمان، اين ارزش حتي بدون احتساب ماليات و هزينههاي اضافي مربوط به خودروهاي خارجي، به يكميلياد تومان ميرسد. البته مديران مكو اميدوار هستند با استفاده از مشوقهاي دولتي و داخليسازي قطعات اصلي خودرو، ارزش نهايي اولين پيكاپ برقي ايران را به ۵۰۰ ميليون تومان برسانند.
هم انديشي ها