سريع ترين شارژر مخصوص خودروهاي برقي، توسط ABB ساخته شد
برند ABB، به عنوان يكي از عظيمترين گروههاي صنعتي دنيا در زمينهي تجهيزات نيروگاهي، برق صنعتي و الكترونيك شناخته ميشود. اين شركت چند مليتي كه مقر آن در سوئيس قرار دارد، شارژر سريع خود را با نام ترا هاي پاور ديسي (Terra High Power DC) راهاندازي كرده است كه ميتواند امكان ارائه توان قابل توجه ۳۵۰ كيلووات ساعت را فراهم كند.
اين خبر در حالي منتشر ميشود كه توان شارژر ABB تقريبا سه برابر ميزان توان سوپرشارژرهاي تسلا است. شارژر فوق سريع ABB، امكان بسيار مناسبي را براي خودروهاي الكتريكي فراهم ميكند، اما بايد توجه داشت كه تنها خودروهايي ميتوانند از قابليت شارژ سريع بهره ببرند كه براي اين ميزان توان الكتريكي طراحي شده باشند.
شارژرهاي جديد ميتوانند الكترونها را خيلي سريع در باتري خودروي برقي حركت دهند تا يك خودروي الكتريكي، مثل بيامو i8 به طور بتواند ۲۰۰ كيلومتر از محدوده رانندگي را تنها در ۸ دقيقه اتصال به شارژ، در اختيار داشته باشد. با توجه به اينكه خودروهاي مصرفكننده بنزين و گازوئيل، ظرف چند دقيقه سوختگيري ميكنند، خودروهاي الكتريكي نيز به عنوان وسايل نقليه با شعاع حركتي بالا، نياز به شارژرهاي سريع دارند. البته هنگامي كه شعاع حركتي خودرو مهم نباشد، ميتوان با هزينه بسيار كمي خودروي الكتريكي را در خانه شارژ كرد.
زيرساخت فعلي شارژ بسيار كند عمل ميكند؛ يك ايستگاه شارژ معمولي CHAdeMO ميتواند تا ۶۲.۵ كيلووات ارائه كند، در حالي كه شارژر J1772 سطح ۲ ميتواند تا ۱۹.۲ كيلووات براي متخصص فراهم كند. در اين ميان سوپرشارژرهاي فعلي تسلا ميتوانند قدرتي بالغ بر ۱۲۰ كيلووات را براي يك خودروي برقي تسلا مدل S ارائه كنند. بنابراين جهش از ۱۲۰ به ۳۵۰ كيلووات، پيشرفت بسيار قابل توجهي، محسوب ميشود.
در حال حاضر، هيچ خودروي برقي ارزانارزشي در بازار وجود ندارد كه بتواند از اين نوع قدرت استفاده كند، چرا كه بسياري از خودروهاي الكتريكي موجود در بازار با توان ۵۰ كيلووات شارژ ميشوند تا بتوانند عمر باتري را حفظ كنند. خودروي برقي نيسان ليف مدل ۲۰۱۸ ميتواند حداكثر ۱۰۰ كيلووات مصرف كند، در حالي كه شايعه شده است تسلا مدل 3 قادر به شارژ شدن با توان بين ۱۸۴ تا ۲۱۰ كيلووات خواهد بود؛ البته در حال حاضر ظرفيت شارژ تسلا مدل 3 به حدود ۱۰۰ كيلووات محدود شده است.
به انديشه متخصصين نميرسد كه شارژر ساخت ABB، بتواند ايلان ماسك را تحت تاثير قرار دهد؛ زيرا در سال ۲۰۱۶ وقتي از ايلان ماسك درباره سوپرشارژرهاي V3 تسلا و دستيابي به توان ۳۵۰ كيلووات سوال پرسيده شد، او در توئيتي اين طور واكنش نشان داد:
به چه چيزي اشاره ميكنيد؟ فقط ۳۵۰ كيلووات؟ اين بيشتر شبيه اسباببازي كودكانه است.
شارژ كردن باتري خودروي الكتريكي با سرعتهاي بسيار بالا از انديشه متخصصين متخصص اصلا غيرعملي نيست. تري هرشنر، متخصص كارشناس و مبتكر مشهور خودروهاي الكتريكي؛ در اين زمينه ميگويد:
پر كردن يك باتري ليتيوم يون، بسيار شبيه پر كردن يك بطري خالي با مايع پرفشار است. اگر بطري كاملا خالي باشد، ميتوانيد ماشه را فشار داده و آن را پر كنيد. اما تقريبا بلافاصله پس از شروع فشار دادن، شما بايد شروع به كاهش فشار آب كنيد در غير اين صورت آب شروع به كف كردن يا سرريز شدن ميكند؛ و اين جايي است كه شما ميتوانيد آسيب فيزيكي واقعي به باتري را درك كنيد.
توانايي پذيرش شارژ فوق سريع تنها يك معيار جديد در ليست توسعهدهندگان باتري است كه در كنار چگالي انرژي، ثبات حرارتي، عمر چرخه شارژ و بسياري پارامترهاي ديگر مطرح ميشود. در حقيقت، شارژ شدن سريع باتري به ميزان قابل توجهي ميتواند به عمر باتري و نرخ توليد انرژي الكتريكي پس از شارژ آسيب وارد كند.
به همين ترتيب، دستگاههاي شارژ سريع Terra High Power توليد شده توسط ABB نيز تنها زماني به ظرفيت كامل شارژ خود نزديك ميشوند كه در يك لحظه چند خودرو به ايستگاه متصل شوند. به همين دليل متخصص كارشناسان در متخصصدي بودن چنين فناوري ترديد دارند و آن را حداقل براي عمر باتريهاي امروزي، مضر ميدانند.
هم انديشي ها