افزايش فروش خودروهاي برقي تا ۱۰ سال آينده ادامه دارد
طبق گزارش جديد انرجيا (Energeia) كه با حمايت موسسه سرمايهگذاري انرژي پاك (CEFC) و آژانس انرژيهاي تجديدپذير استراليا (ARENA) انجام شده است، انتظار ميرود كه تا سال ۲۰۲۴ شعاع حركتي و زمان شارژ خودروهاي الكتريكي بيشتر شبيه خودروهاي مجهز به پيشرانه احتراق داخلي شود. اين امر ميتواند مسير رشد سريع خودروي برقي را تحريك كند.
موضوع اين است كه ارزش پايينتر، شارژ سريعتر و شبكه شارژ عمومي قوي، خودروهاي الكتريكي را نسبت به محصولات احتراق داخلي تقويت ميكنند. البته اين مسئله زماني اتفاق ميافتد كه در سراسر كشورهاي جهان رخ دهد. انرجيا پيشبيني ميكند كه فروش خودروي الكتريكي تا ۱۰ سال آينده يا حتي قبل از ۲۰۲۷، به آهستگي رشد خواهد كرد. اين سناريوي اصلي و بدون تلاش و حمايت بيشتر است.
آنطور كه نشريه فايننشال ريويو (Financial Review) در استراليا بيان ميكند:
گزارش شركت خدمات مشاورهاي انرجيا ميگويد فروش وسايل نقليه الكتريكي (EV) طي يك دوره دو ساله به شدت افزايش مييابد؛ چنين موضوعي بر اساس مطالعه صرفهجويي مصرف سوخت در مقايسه با هزينه اوليه خودروي الكتريكي به دست ميآيد. پس از اين نقطه، آنها تسلط كاملي بر فروش وسايل نقليه جديد خواهند داشت.
اگر دولت به توليد خودروي برقي و زيرساختهاي آن يارانه اختصاص دهد (خودروسازان از اين مسئله خوشحال خواهند شد)، فروش اين محصولات تا اوايل سال ۲۰۲۱ افزايش خواهد يافت. خودروهاي پلاگين هيبريد نيز تا سال ۲۰۳۰ قادر هستند كه ۵۰ درصد از سهم فروش بازار را به دست آورند و تا سال ۲۰۵۰، حدود ۹۰ درصد از كل ناوگان حاضر در جادهها به خودروي برقي تبديل خواهند شد.
اين گزارش، انديشه متخصصين مدير شركت سرمايهگذاري انرژي پاك را نيز اضافه ميكند:
استرالياييها به طور سنتي در حال پيشروي به سمت فناوريهاي جديد هستند، اما در مورد دستيابي به فناوري خودروي الكتريكي، ما عقبمانده هستيم. اين تحقيق نشان ميدهد كه ما ميتوانيم استفاده از خودروي برقي را به گونهاي افزايش دهيم كه مزاياي زيادي براي رانندگان و همچنين محيط زيست به همراه داشته باشد. به اين معنا كه كاهش ارزش خودروي الكتريكي، حمايت از توليد مدلهاي بيشتر و ايجاد شبكه شارژ بايد در دستور كار قرار بگيرد.
واقعيت اين است كه حركت به سمت دنياي خودروي الكتريكي در آينده اجتنابناپذير خواهد بود. در حال حاضر شاهد هستيم كه خودروسازان بزرگ دنيا به دنبال توقف توليد پيشرانه احتراق داخلي و خودروهاي بنزيني هستند.
با توجه به وسعت و گستردگي بعضي كشورهاي پهناور، مثل استراليا، شارژ مجدد نگراني اصلي براي خودروهاي الكتريكي خواهد بود. در صورت فقدان زيرساخت مناسب شارژ عمومي براي خودروهاي برقي، فروش چنين محصولاتي افزايش نخواهد يافت. بر خلاف برخي از كشورها كه تراكم جمعيت زيادي دارند، استراليا نسبتا تراكم جمعيتي پايين و گستردگي بالايي دارد؛ به اين معني كه در حال حاضر بهرهبرداري و استفاده از زيرساخت مناسب، ممكن است چالشبرانگيز باشد.
خودروهاي الكتريكي در حال حاضر تنها ۰.۱ درصد از سهم فروش محصولات جديد استراليا vh در اختيار دارند، اما اميد زيادي وجود دارد كه اين وضعيت دير يا زود تغيير كند. يكي ديگر از دلايل اين مسئله كمبود زيرساختهاي شارژ در مسيرهاي اصلي است. متخصص كارشناسان اعتقاد دارند كه با حل اشكال زيرساخت، به سادگي ميتوان شاهد رونق خودروهاي برقي درسطح جهاني بود.
هم انديشي ها