كراس‌اور هيونداي توسان ۲۰۲۲ با طراحي آينده‌نگرانه و شيك در داخل و خارج كابين، سيستم هيبريدي اختياري و ارزش حدود ۲۴ هزار دلار براي مدل پايه براي بازار جهاني معرفي شد.

خودرو توسان يكي از مولفه‌هاي مهم موفقيت هيونداي به شمار مي‌رود، خصوصاً اينكه بهترين كراس‌اور (و در كل دومين محصول پرفروش) است كه اين خودروساز در ايالات متحده به فروش مي‌رساند. به همين دليل است كه ما از ديدن چنين ريسك‌هاي بزرگي توسط هيونداي در هنگام طراحي مجدد توسان ۲۰۲۲ متعجب شده‌ايم. اين سبك طراحي جديد و برجسته هم‌اكنون ظاهر لبه‌دار هيونداي النترا ۲۰۲۱ را به سطح جديدي مي‌رساند و همين موضوع ريسك‌پذيري بسيار بالاي خودروساز كره جنوبي را نشان مي‌دهد.

پيشرفت‌هاي جديد توسان به سبك و طراحي محدود نمي‌شود. هيونداي توسان ۲۰۲۲ نيز مانند سدان جمع‌وجور النترا براي اولين‌بار در ايالات متحده در دو نوع هيبريدي و پلاگين هيبريدي به بازار عرضه خواهد شد و بدون كاهش دادن كارايي، قدرت را افزايش مي‌دهد. علاوه بر اين، تيپ N Line در آينده به جمع تيپ‌هاي هيونداي توسان اضافه خواهد شد و به نسخه‌هاي N Line سوناتا و النترا در آينده نزديك و همچنين مدل كنوني النترا جي‌تي N Line و ولوستر N مي‌پيوندد تا مجموعه خودروهاي اسپرت هيونداي را گسترده‌تر كند. هيونداي توسان از ماه جاري به‌عنوان مدل ۲۰۲۱ در كره جنوبي به فروش مي‌رسد، اما تا اواسط سال آينده و به‌عنوان مدل ۲۰۲۲ وارد بازار ايالات متحده نمي‌شود.

طراحي هيونداي توسان ۲۰۲۲: كاملا شيك

به لطف توصيفات ارائه‌شده توسط شركت سازنده مانند «ديناميك پارامتريك» و «جزئيات سينتيكي سطح تزئين‌شده» هيچ اشكالي براي تشخيص توسان ۲۰۲۲ از مدل قبلي خود ايجاد نخواهد شد. طرح جلوپنجره از النترا و سوناتا الهام گرفته شده و شكل مثلثي غيرمعمولي دارد كه از راست به چپ منعكس شده است. اما برخلاف مدل‌هاي سدان، چراغ‌هاي جلو توسان با استفاده از عناصر LED كه هنگام روشن‌نشدن در قسمت جلويي استتار مي‌شوند، با دهانه جلوپنجره يكپارچه شده‌اند. هيونداي تصويري از اين خودرو با چراغ خاموش ندارد، اما احتمالا هنگام پارك خيلي تهاجمي به‌انديشه متخصصين برسد.

پروفايل جانبي، طرح‌هاي الهام‌گرفته از النترا را روشن مي‌كند كه شامل شكل‌هاي نامنظم مثلث و متوازي‌الاضلاع در همه جا مي‌شود. نكات مثبت و منفي زيادي نيز در طراحي بيروني وجود دارد كه از جمله مي‌توان به برجستگي گل‌گيرهاي جلو و عقب و خط شخصيت بلند و ناهموار در بالاي بخش زيرين درها اشاره كرد. تغاري‌هاي ‌زاويه‌دار گل‌گير و ركاب‌هاي جانبي از جنس پلاستيك مشكي هستند و تمام بريدگي‌ها و چين‌هاي آن‌ها به وضوح مشاهده مي‌‌شود و نماي جالبي به بيرون خودرو مي‌دهد. در همين حال، سقف بلند و نسبتا مسطح با رنگ مشكي متضاد تزئين شده است و استفاده از قطعات تزئيني كرومي باعث مي‌شود تا توسان پايين‌تر از آن‌چه كه هست، به‌انديشه متخصصين برسد.

برجسته‌ترين قسمت‌هاي عقب توسان در سال ۲۰۲۲ شامل مجموعه‌اي از چراغ‌هاي عقب تيغه‌‌اي است كه احتمالا از گاوآهن مزرعه نيز الهام گرفته شده باشد. چراغ‌هاي عقب چهارگانه كه پايين‌تر از نوار LED تمام عرض قرار گرفته‌اند، ازطريق عناصر كوچك مثلثي جداجدا شده‌اند كه در صورت روشن نشدن ناپديد مي‌شوند. سپر پاييني عقب از قطعات تزئيني منحصربه‌فرد با طرح الماس بهره مي‌برد كه ظاهراً در پشت سيني عقب مصنوعي پنهان شده است. هيونداي با پنهان كردن برف پاك‌كن شيشه عقب در زير اسپويلر سقفي، ظاهر ۲۰۲۲ توسان را بهتر از قبل كرده و نشان بيضي شكل H اين برند تجاري را به بخش پاييني شيشه عقب منتقل كرده است.

ممكن است توسان جديد در نگاه اول جذاب نباشد، اما تغييرات ظاهري برجسته آن را نمي‌توان انكار كرد. هيونداي مي‌گويد اين شيوه طراحي بر هويت متمايز خودرو توسان در ميان مدل‌هاي شاسي‌بلند تأكيد دارد و گريزي از آن نيست. علاوه بر اين، كراس‌اور كوچك توسان از ساير مدل‌هاي هيونداي نيز متمايز است. برخي از مضامين طراحي توسان با النترا مشترك است، اما توسان مانند مدل‌هاي پليسيد و سانتافه يا كنا و ونيو به‌انديشه متخصصين نمي‌رسد. اگر بخواهيم صادقانه بگوييم، توسان ۲۰۲۲ واقعاً ظاهري جسورانه و اختصاصي دارد.

فضاي داخل هيونداي توسان ۲۰۲۲: اصلاحات مدرن

فضاي داخل كابين توسان ۲۰۲۲ تغييرات كمي دارد، اگرچه هنوز هم به وضوح يك هيونداي مدرن است. راننده برخلاف سوناتا پشت غربيلك فرمان زيبا مي‌نشيند و دو نوار تزئيني نقره‌اي فضاي راننده و سرنشينان جلو را احاطه مي‌كند و به كابين، ظاهري جالب مي‌دهد. داشبورد از دو قسمت بالايي و پاييني تشكيل مي‌شود كه به سمت پايين و جلوي سرنشين كشيده شده است و نماي شيك و جاداري به داخل كابين مي‌بخشد و ترس سرنشينان را از كمبود فضا در كابين از بين مي‌برد. براي تأييد اين تصور، بايد در آن بنشينيم.

هيونداي توسان ۲۰۲۲ همچنين از نمايشگر ديجيتالي جلوداشبورد بهره مي‌برد كه به‌طور درخورتوجهي كابين را مدرن مي‌كند. يكي ديگر از ويژگي‌هاي توسان ۲۰۲۲، سيستم سرگرمي و اطلاعاتي با صفحه‌نمايش دوگانه است كه نمايشگر ۱۰/۳ اينچي را در بالاي صفحه كنترل سيستم تهويه و بدون هيچ دكمه فيزيكي ارائه مي‌دهد. سيستم سرگرمي به‌صورت استاندارد داراي صفحه‌نمايش ۸ اينچي است كه امكان يكپارچه‌سازي با اپل كارپلي و اندرويد اتو و اتصال بلوتوث دارد.

درباره سهولت استفاده و متخصصدي بودن صفحه‌نمايش تخت به‌روزرساني‌شده براي سيستم سرگرمي ترديدهاي زيادي وجود دارد، زيرا كنترل‌هاي لمسي خازني در هنگام رانندگي بيشتر از دستگيره‌ها و كليدهاي معمولي حواس‌پرتي ايجاد مي‌كنند و استفاده از آن‌ها دشوارتر است. بااين‌حال، مجموعه جلوداشبورد ديجيتال و نمايشگر بزرگ موجود در بالاي كنسول مركزي، ظاهري جذاب و مدرن به فضاي داخلي جديد اين خودرو شاسي‌بلند مي‌دهد.

از جمله ساير پيشرفت‌هاي داخل كابين مي‌توان به برقراري ارتباط بين خودرو و خانه اشاره كرد كه مي‌تواند لوازم خانگي و چراغ‌هاي هوشمند را در جاده كنترل كند و اين قابليت به‌عنوان مثال هنگام بازگشت به خانه در شبي تاريك يا يك روز مرطوب تابستاني مفيد خواهد بود. همچنين قابليت جديد براي سال ۲۰۲۲، سيستم كنترل كيفيت هوا است كه با استفاده از حسگرهاي تشخيص ريزگردها، سطح آلودگي خارجي را مطالعه مي‌كند. اين سيستم همچنين كيفيت هواي داخل كابين را مطالعه كرده و در صورت لاخبار تخصصي هواي كابين را تصفيه مي‌كند؛ درحالي‌كه استفاده از اواپراتور با رطوبت كمتر باعث مي‌ود تا قطعات داخلي سيستم تهويه مطبوع بدون بو باشند. هيونداي به‌طور خاص تأييد نكرده است كه قابليت‌هاي تصفيه هوا و اتصال خودرو به خانه در ايالات متحده ارائه مي‌شود يا خير، اما باتوجه‌به سليقه هميشگي اين شركت به‌انديشه متخصصين مي‌رسد كه چنين خواهد شد.

سيستم محركه هيونداي توسان ۲۰۲۲

هيونداي در توسان ۲۰۲۲ به‌صورت استاندارد از پيشرانه چهار سيلندر خطي ۲/۵ ليتري استفاده خواهد كرد كه ۱۹۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۶۰ نيوتن‌متر گشتاور ارائه مي‌دهد. جعبه‌دنده هشت سرعته خودكار تنها گزينه‌ي موجود است كه با پيشرانه پايه تزريق مستقيم عرضه مي‌شود.

بااين‌حال، هيونداي پيشرانه توربوشارژ ۱/۶ ليتري چهار سيلندر خطي همراه‌با موتور الكتريكي با قدرت نامشخص را نيز براي توسان هيبريدي ۲۰۲۲ ارائه مي‌دهد و تخمين مي‌زند كه اين خودرو ۲۳۰ اسب‌بخار قدرت و ۳۵۰ نيوتن‌متر گشتاور داشته باشد. اين ميزان خروجي، تقريبا بيشتر از ۱۹۲ اسب بخاري قدرتي است كه در سوناتا هيبريد يا ۱۳۹ اسب‌بخار النترا هيبريد يافت مي‌شود و انتظار مي‌رود كه عملكرد بسيار مناسبي را به توسان ارائه دهد. مشخص نيست كراس‌اور هيبريدي توسان از چه جعبه‌دنده‌اي استفاده خواهد كرد، اما جعبه‌دنده ۶ سرعته خودكار (مانند سوناتا) گزينه‌ي مناسبي به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. همچنين براي سال ۲۰۲۲ يك مدل پلاگين هيبريدي توسان با استفاده از پيشرانه توربوشارژ چهار سيلندر ارائه مي‌شود كه مشخصات مربوط به ظرفيت پيمايش برقي و باتري آن هنوز مشخص نيست.

پيش‌بيني مي‌شود كه توسان به هر دو پيكربندي جلو محرك و HTRAC تمام‌چرخ محرك مجهز خواهد شد و گزينه‌ي دومي با حالت‌هاي رانندگي بيشتر در برخي بازارها بهبود يافته است. باتوجه‌به وجود تنظيمات رانندگي اقتصادي، كامفورت، هوشمند و اسپرت در مدل كنوني توسان، مدل ۲۰۲۲ تنظيمات رانندگي در شرايط گل‌ولاي، شن و برف را هم به آن‌ها اضافه مي‌كند. انتخاب شرايط رانندگي اضافي براي ايالات متحده تأييد نشده است، اما باتوجه‌به اهميت توسان براي فروشندگان آمريكايي، اگر در فهرست مشخصات اين خودرو نباشد، جاي تعجب دارد.

همچنين فهرست جديدي از قابليت‌هاي ايمني فعال و دستيار راننده در اين كراس‌اور وجود دارد. هنوز مشخص نيست كه كدام يك از اين قابليت‌ها استاندارد يا اختياري است، اما سيستم‌هاي نظارت و پيشگيري از برخورد جلو با تشخيص عابر پياده، دستيار حفظ مسير حركت، نظارت بر نقاط كور ديد راننده، و دستيار رانندگي در بزرگراه در هيونداي توسان ۲۰۲۲ دردسترس خواهد بود. ازآنجاكه مدل كنوني توسان فناوري پيشگيري از برخورد جلو را به‌عنوان آپشن ارائه مي‌دهد، انتظار داريم مدل جديد آن را به‌صورت استاندارد ارائه كند.

مشخصات فيزيكي و ارزش هيونداي توسان ۲۰۲۲

مدل ۲۰۲۲ هيونداي توسان از هر انديشه متخصصين كمي بزرگتر از مدل قبلي خود است. توسان جديد ۲۶۸ سانتي‌متر فاصله محوري، ۴۵۰ سانتي‌متر طول، ۱۸۸ سانتي‌متر عرض و ۱۶۵ سانتي‌متر ارتفاع دارد كه هر كدام به ميزان كمي نسبت به قبل بيشتر شده‌اند. با وجود افزايش‌هاي جزئي در ابعاد خودرو، فضاي داخل كابين به ميزان قابل توجهي افزايش مي‌‌يابد. حجم صندوق عقب هم‌اكنون به ۱۰۹۵ ليتر مي‌رسد كه حدود ۲۱۸ ليتر بيشتر از مدل سال ۲۰۲۱ و تقريبا ۱۱۳ ليتر بيشتر از كراس‌اور سانتافه است. 

در زمان فروش طي نيمه اول سال آينده به‌عنوان مدل ۲۰۲۲، ارزش هيونداي توسان بايد كمي بيشتر از مدل فعلي باشد. انتظار مي‌رود كه ارزش پايه براي مدل مجهز به پيشرانه بنزيني، حدود ۲۴،۰۰۰ دلار باشد، درحالي‌كه مدل‌هاي بالاتر داراي ارزشي حدود ۳۳،۰۰۰ دلار يا كمي بالاتر خواهند بود. سفارش سيستم تمام‌چرخ محرك HTRAC حدود ۱،۵۰۰ دلار را به ارزش كلي خودرو اضافه مي‌كند. در همين حال، مدل هيبريدي توسان بسته به آپشن‌ها و سيستم‌هاي اضافي بين ۲۷،۰۰۰ تا ۳۵،۰۰۰ دلار به فروش خواهد رسيد (اگر سيستم تمام چرخ محرك سفارش داده شود، ۱،۵۰۰ دلار ديگر به اين ارزش اضافه خواهد شد).


منبع motor1

از سراسر وب

  انديشه متخصصينات
كاراكتر باقي مانده

بيشتر بخوانيد