هايپراسكرين MBUX براي خودروي الكتريكي مرسدس بنز EQS رونمايي شد

شنبه ۲۰ دي ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مرسدس بنز از  سيستم سرگرمي و اطلاعاتي MBUX با نام هايپراسكرين رونمايي كرد كه از هوش مصنوعي و نمايشگر OLED بهره مي‌برد و طي سال ۲۰۲۲ در خودروي الكتريكي EQS عرضه مي‌شود.
تبليغات

پكيج سرگرمي تجربه متخصصي مرسدس بنز (MBUX) در نمايشگاه CES 2018 در لاس وگاس نوادا رونمايي شد. تقريبا سه سال از آن زمان مي‌گذرد و خودروساز آلماني در حال رونمايي از جديدترين تكرار اين فناوري با نام Hyperscreen است. به گزارش موتوروان، MBUX هايپراسكرين كه قرار است براي اولين ‌بار در خودروي الكتريكي پرچم‌دار مرسدس بنز EQS مدل ۲۰۲۲ عرضه شود، از هوش مصنوعي و يادگيري ماشين براي ادغام بهتر در زندگي و رفت‌وآمد متخصصان استفاده مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران نماي جلو نمايشگر هايپراسكرين MBUX مرسدس بنز / Mercedes-Benz EQS EV MBUX Hyperscreen

اما اين قابليت‌ها براي ناظر معمولي تقريبا به اندازه طراحي و سايز هايپراسكرين، واضح و مشخص نيستند. اين پكيج سرگرمي سرتاسري تقريبا تمام فضاي داخل كابين سدان برقي مرسدس بنز EQS را فرا مي‌گيرد و سه صفحه‌نمايش متمايز OLED را شامل مي‌شود. از جمله اين موارد مي‌توان به نمايشگر اختصاص‌يافته به سرنشين جلو اشاره كرد كه عملكرد بصري بهتر از سيستم‌هاي فعلي MBUX براي سرنشينان جلو فراهم كند. اين يك افزودني جالب و در عين حال عجيب براي خودروي الكتريكي EQS است كه به‌زودي در اختيار مشتريان قرار مي‌گيرد و به آن‌ها اجازه مي‌دهد به همسايگان كنجكاو خود فخر بفروشند!

بزرگ‌تر و جسورانه‌تر

شيشه منحني هايپراسكرين كه در مجموع بيش از ۱۴۲ سانتي‌متر (۵۶ اينچ) طول دارد، مي‌تواند بزرگ‌ترين قطعه سيليكاتي امروزي در صنعت خودرو باشد و قطعاً صفحه‌نمايش ۳۸ اينچي كاديلاك اسكاليد را پشت سر مي‌گذارد. اما هايپراسكپرين مرسدس بنز مانند نمايشگر كاديلاك، در واقع از سه نقطه‌ي متقابل و متمايز تشكيل شده است كه همه در يك صفحه شيشه‌اي صاف قرار دارند.

مرجع متخصصين ايران ناوبري نمايشگر هايپراسكرين MBUX مرسدس بنز / Mercedes-Benz EQS EV MBUX Hyperscreen

به‌عنوان مثال، راننده با مجموعه‌اي گسترده از اندازه‌گيرها يا سنجه‌هاي ديجيتال، مشابه آن‌چه در سدان مرسدس بنز S كلاس ۲۰۲۱ يافت مي‌شود، رو‌به‌رو است؛ اما برخي عملكردهاي متمايز خودروي الكتريكي از جمله سيستم بازيابي انرژي ترمز، وضعيت شارژ و پويايي رانندگي را نظارت و كنترل مي‌كند. صفحه‌نمايش سرگرمي و اطلاعاتي مركزي كه در كنار و كمي زير آن قرار دارد، به‌طور پيش‌فرض امكان دسترسي به نقشه بزرگ و سيستم ناوبري و همچنين كنترل‌ تلفن و صدا را ارائه مي‌دهد. يك صفحه‌نمايش كوتاه و عريض در داشبورد دقيقاً جلوي سرنشين كنار راننده ظاهر مي‌شود كه در هنگام حضور سرنشين روي صندلي محتواي سرگرمي جالب نمايش مي‌دهد و در شرايطي كه راننده به‌تنهايي در پشت فرمان حضور داشته باشد، كهكشاني شيك از ستاره‌هاي سه‌پر را به نمايش مي‌گذارد.

در دو طرف شيشه دريچه‌ها‌ي مدوري براي سيستم تهويه مطبوع (HVAC) وجود دارد كه به انديشه متخصصين مي‌رسد در بالاي سطح شيشه شناور است. مهندسان مرسدس مي‌گويند اين جفت خروجي هوا، دنياي آنالوگ را با ديجيتال گره مي‌زند. مطمئناً اين طرح منتقداني دارد؛ اما، به انديشه متخصصين مي‌رسد محل و عملكرد دريچه‌ها بسيار جذاب و بي‌نظير هستند؛ بنابراين بايد از طراح داخلي كه آن‌ها را به اين شكل طراحي كرده و در آنجا قرار داده است، تجليل كرد. جلوه‌هاي بصري بيشتر از طريق كناره پلاستيكي تك‌فريم صفحه‌نمايش ارائه مي‌شود كه از سه لايه بسيار نازك پوشش «Silver Shadow» براي بهبود ظاهر لوكس كابين خودرو بهره مي‌برد. نور محيطي در امتداد لبه پايين شيشه، جلوه‌اي شناور و شيك به داخل كابين خودرو مي‌دهد.

صفحه شيشه‌اي كمي خميده در دمايي بالاتر از ۶۵۰ درجه سانتي‌گراد ساخته مي‌شود تا وضوح بالا، نبود اعوجاج و مقاومت شگفت‌آوري ارائه دهد (براي مقايسه بد نيست بدانيد كه شيشه فرادما با دمايي در حدود ۵۹۰ درجه سانتي‌گراد قالب‌گيري مي‌شود؛ درحالي‌كه Gorilla Glass تنها تا ۴۰۰ درجه سانتي‌گراد حرارت مي‌بيند). اين شركت در موارد شديد مانند تصادف رانندگي فاجعه‌بار خاص، پنل را براي ايمني آزمايش كرده است. در چنين شرايط نادري، شيشه داراي نقاط شكست از پيش تعيين‌شده در دو انتها و پنج نقطه‌ي نصب است كه به لطف ساختار لانه زنبوري، رفتاري هدفمند در تصادف  به نمايش مي‌گذارد.

پيشنهادهاي هوشمند

هايپراسكرين كه قادر به ذخيره چند نمايه براي راننده و سرنشين است، از هوش مصنوعي براي ارائه راحتي و پيشنهادهاي عملكرد خودرو استفاده مي‌كند. به‌عنوان مثال، مرسدس بنز EQS از سيستم تعليقي بهره مي‌برد كه مي‌تواند ارتفاع سواري خودرو را كمي بالاتر ببرد و در هنگام نزديك شدن به مسيري شيب‌دار يا عبور از خيابان پر از چاله و دست‌انداز، مفيد است. اگر راننده به‌طور منظم بالابر تعليق را در مكان خاصي فعال كند، هايپراسكرين اين رفتار را ياد مي‌گيرد و اقدام مناسب را از قبل پيشنهاد مي‌دهد و روند كار را براي راننده راحت مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران جلوداشبورد نمايشگر هايپراسكرين MBUX مرسدس بنز / Mercedes-Benz EQS EV MBUX Hyperscreen

مورد استفاده‌ي ديگر از اين قبيل، عملي است كه به زمان و مكان خاصي ارتباط دارد. اگر راننده هر سه‌شنبه عصر بعد از ترك محل كار تماس تلفني بگيرد، EQS مي‌تواند اين پيشنهاد را به راننده ارائه بدهد يا كارت ويزيت و عكس شخصي كه ممكن است دوست داشته باشد، براي او به نمايش بگذارد. ازآنجاكه هر عملكرد هايپراسكرين به يكي از نمايه‌هاي شخصي مرتبط است، اگر شخص ديگري پشت فرمان باشد، وسيله نقليه چنين پيشنهادي به او ارائه نمي‌دهد.

حتي بدون هوش مصنوعي، اين سيستم از پايه كاملا شهودي و بصري به انديشه متخصصين مي‌رسد. صفحه‌نمايش مركزي پيش‌فرض هايپراسكرين معروف به «لايه صفر»، امكاناتي مانند كنترل نقشه، صدا و تلفن براي متخصص ارائه مي‌دهد. تحقيقات مرسدس بنز نشان داد كه اين امكانات، رايج‌ترين عملكردهاي مورد استفاده توسط رانندگان در تكرارهاي قبلي MBUX هستند؛ بدين معنا كه فراخواني يكي از اين امكانات بسيار آسان و قابل دسترسي خواهد بود؛ زيرا از طريق لايه صفر قابل دسترسي است. فرامين صوتي «Hey Mercedes» نيز در اينجا ارائه مي‌شوند و به ويژگي يا قابليتي در هايپراسكرين فرمان مي‌دهند.

هر زمان كه پكيج اطلاعاتي و سرگرمي بدون دكمه‌هاي سخت را مشاهده مي‌كنيم، مقداري ترس و وحشت به سراغمان مي‌آيد. ما نمي‌دانيم بقيه قسمت‌هاي داخلي خودروي برقي مرسدس بنز EQS چگونه به انديشه متخصصين مي‌رسند؛ اما ممكن است شامل ورودي‌هاي قديمي مانند دكمه تنظيم صدا يا كنترل‌هاي فيزيكي سيستم تهويه مطبوع نشود. به هر حال منتظر خواهيم ماند تا در آينده در اين زمينه قضاوت كنيم؛ اما اگر مرسدس بنز قصد ندارد از دكمه‌ها و كنترل‌هاي فيزيكي بهره ببرد، بهتر است استفاده از نسخه‌هاي ديجيتال را بسيار آسان كند.

اشتراك‌گذاري با ساير خودروها

MBUX هايپراسكرين آپشني در خانواده خودروي الكتريكي EQS خواهد بود كه احتمالاً در انواع مدل‌هاي سدان و شاسي‌بلند نيز به كار مي‌رود. مرسدس بنز متعهد به زمان‌بندي مشخصي براي اين خودروها نيست؛ اما انتظار داريم كه سدان برقي در اندازه S كلاس تا تابستان سال جاري ميلادي معرفي و نسخه‌ي شاسي‌بلند آن در پاييز يا زمستان ارائه شود.

در آينده نزديك از ديدن هايپراسكرين در ساير مدل‌هاي مرسدس بنز تعجب نخواهيم كرد؛ شايد اين نمايشگر به‌عنوان گزينه‌ي اختياري به سدان جديد مرسدس بنز كلاس S كه از قبل داراي هوش مصنوعي MBUX است، اضافه شود. نمايشگر هايپراسكرين به اندازه‌اي زيبا و از انديشه متخصصين ظاهري متخصصپسند است كه احمقانه به انديشه متخصصين مي‌رسد اگر مرسدس بنز آن را فقط به يك خانواده يا مدل خاص محدود كند.

مرجع متخصصين ايران ناوبري نمايشگر هايپراسكرين MBUX مرسدس بنز / Mercedes-Benz EQS EV MBUX Hyperscreen
مرجع متخصصين ايران جلوداشبورد نمايشگر هايپراسكرين MBUX مرسدس بنز / Mercedes-Benz EQS EV MBUX Hyperscreen
مرجع متخصصين ايران روشنايي محيطي نمايشگر هايپراسكرين MBUX مرسدس بنز / Mercedes-Benz EQS EV MBUX Hyperscreen
مرجع متخصصين ايران كنترل آب و هوا نمايشگر هايپراسكرين MBUX مرسدس بنز / Mercedes-Benz EQS EV MBUX Hyperscreen
مرجع متخصصين ايران دريچه هوا نمايشگر هايپراسكرين MBUX مرسدس بنز / Mercedes-Benz EQS EV MBUX Hyperscreen
مرجع متخصصين ايران دريچه هاي هواي نمايشگر هايپراسكرين MBUX مرسدس بنز / Mercedes-Benz EQS EV MBUX Hyperscreen
مرجع متخصصين ايران نماي كامل نمايشگر هايپراسكرين MBUX مرسدس بنز / Mercedes-Benz EQS EV MBUX Hyperscreen
مرجع متخصصين ايران صفحه نمايش هايپراسكرين MBUX مرسدس بنز / Mercedes-Benz EQS EV MBUX Hyperscreen
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات