بي ام و مدل جديد سيستم iDrive را در CES 2021 به‌نمايش گذاشت

جديدترين مدل از سيستم اطلاعات‌سرگرمي iDrive كه در نمايشگاه CES 2021 به‌نمايش گذاشته شد، نخستين‌بار در خودرو برقي iX حضور پيدا مي‌كند. 

سيستم آي درايو بي‌ام‌و (BMW iDrive) يكي از نخستين سيستم‌هاي اطلاعات‌سرگرمي (Infotainment) بود كه براي خودروها معرفي شد و از زمان معرفي اوليه تاكنون، بهبودهاي متعددي تجربه كرده است. سيستم اطلاعات‌سرگرمي iDrive بي‌ام‌و نخستين‌بار در سال ۲۰۰۱ روي خودرو لوكس بي ام وي سري ۷ قرار گرفت.

بي‌ام‌و براي گرامي‌داشت تولد بيست‌سالگي سيستم iDrive مدل نسل بعد آن را در نمايشگاه CES 2021 به‌نمايش گذاشت. بي‌ام‌و مي‌گويد مدل جديد سيستم iDrive قرار است درون خودرو برقي iX قرار بگيرد. كنفرانس مطبوعاتي بي‌ام‌و در نمايشگاه CES 2021 بيش از اينكه روي برنامه‌هاي آينده‌ي اين شركت متمركز باشد، جزئياتي درباره‌ي مسيري را دربر داشت كه سيستم اطلاعات‌سرگرمي بي‌ام‌و تاكنون طي كرده است. بااين‌حال در بخشي از مراسم، بي‌ام‌و چند تيزر از سيستم نسل بعد iDrive و البته جزئياتي از آن را منتشر كرد.

تصاويري كه بي‌ام‌و منتشر كرده است، صفحه‌نمايشي نسبتا بزرگ را نشان مي‌دهد كه تقريبا نيمي از داشبورد خودرو را دربر گرفته است. طي سال‌هاي گذشته شركت‌هاي خودروساز تلاش كرده‌اند سيستم‌هاي اطلاعات‌سرگرمي را در قالب نمايشگرهايي بسيار بزرگ به‌نمايش بگذارند كه تمام داشبورد را پوشش مي‌دهد؛ اما به‌انديشه متخصصين مي‌رسد بي‌ام‌و علاقه‌اي به اين نوع طراحي ندارد. براساس گزارش خبرگزاري ديجيتال‌ترندز، در تمامي نسل‌هاي سيستم iDrive بي‌ام‌و استفاده از كنترلر چرخشي را شاهد بوديم و ظاهرا اين كنترلر در نسل جديد نيز حضور دارد. اين موضوع نشان مي‌دهد راهكارهاي كنترل لمسي و دستيار صوتي بي‌ام‌و، دوران كنترلرهاي آنالوگ را به‌پايان نرسانده‌اند. 

بي‌ام‌و مي‌گويد نكته‌ي متمايزكننده‌ي نسخه‌ي نسل بعد iDrive درمقايسه‌با نسخه‌هاي فعلي،‌ نحوه‌ي تعامل اين سيستم با حسگرهاي به‌كاررفته در خودرو است. بي‌ام‌و در بيانيه‌ي مطبوعاتي خود مي‌گويد هوش ديجيتالي وارد خودورها شده است و انواع حسگرهاي پيشرفته باعث مي‌شوند خودروها بتوانند محيط اطرافشان را درك و تحليل كنند. بهره‌مندي از حسگرهاي متنوع باعث مي‌شود در بسياري از شرايط، وسيله‌ي نقليه به اطلاعات بيشتري از راننده دسترسي داشته باشد.

سيستم جديد BMW iDrive به‌‌طور پيشرفته با حسگرهاي روي خودروهاي بي‌ام‌و تعامل برقرار مي‌كند

ظاهرا مدل‌هاي آينده‌ي خودروهاي بي‌ام‌و قرار است با سيستم ارتباطيِ V2V (خودروبه‌خودرو) به داده‌هاي بيشتري از جاده دسترسي پيدا كنند. بدين‌ترتيب، خودروهاي بي‌ام‌و اطلاعاتي نظير خطرهاي احتمالي موجود در جاده را با يكديگر به‌اشتراك مي‌گذارند تا راننده حواسش را جمع كند.

بي‌ام‌و مي‌گويد خودروهايش خواهند توانست به‌لطف سيستم جديد iDrive پيش‌بيني‌هايي درباره‌ي احتمال وجود فضاي كافي براي پارك خودرو كنند. حسگرهاي روي خودروهاي بي‌ام‌و حجم درخورتوجهي داده براي استفاده در سرويس‌هاي ابري توليد مي‌كنند و قابليت رانندگي خودكار را تا حدي فراهم مي‌سازند. بي‌ام‌و جزئيات بيشتري در اين زمينه ارائه نداده است. 

بي‌ام‌و گفته است قصد دارد مدل جديد سيستم iDrive را در خودرو BMW iX استفاده كند كه در سال ۲۰۲۲ عرضه مي‌شود. فرايند توليد اين خودرو بي‌ام‌و در سال جاري ميلادي آغاز خواهد شد. iX در نقش جديدترين خودرو پرچم‌دار بي‌ام‌و در دسته‌ي خودروهاي متكي‌بر فناوري ظاهر مي‌شود و حتي از 5G هم همراهي مي‌كند. ناگفته نماند خودرو iX به سيستم‌هاي كمك‌راننده‌ي پيشرفته و پيشرانه‌ي تمام‌برقي با توان ۵۰۰ اسب‌بخار و دامنه‌ي حركتي ۳۰۰ مايل (۴۸۲ كيلومتر) مجهز خواهد بود.

مرسدس بنز نيز در مراسم CES 2021 حضور داشت و در كنفرانس مطبوعاتي‌اش، مدل جديد سيستم‌هاي اطلاعات‌سرگرمي خود را معرفي كرد. سيستم جديد قرار است در خودرو برقي پرچم‌دار مرسدس بنز ظاهر شود. اين سيستم MBUX Hyperscreen نام دارد و برپايه‌ي صفحه‌نمايش ۵۶ اينچ OLED ساخته شده است كه تمام سطح داشبورد خودرو را پوشش مي‌دهد.

MBUX Hyperscreen بزرگ‌ترين نمايشگر سيستم‌هاي اطلاعات‌سرگرمي خودروهاي حال‌حاضر محسوب مي‌شود. صفحه‌نمايش بزرگ يادشده درون خودرو سدان مرسدس بنز EQS قرار خواهد گرفت. مرسدس بنز فرايند توليد EQS را در سال جاري ميلادي براي بازارهاي اروپايي آغاز مي‌كند. 


منبع digitaltrends

از سراسر وب

  انديشه متخصصينات
كاراكتر باقي مانده

بيشتر بخوانيد