شاسي بلند آفرود پرودرايو هانتر با ارزش ميليون دلاري ساخته ميشود
رالي داكار بدون شك يكي از طاقتفرساترين رويدادهاي اتومبيلراني در جهان است. اين مسابقه ۱۴ روزه، رقبا (در بخش خودرو و موتورسيكلت) را در مقابل مراحلي قرار ميدهد كه ميتوانند تا ۹۰۱ كيلومتر (۵۶۰ مايل) ادامه داشته باشند. به گزارش موتوروان، شركت پرودرايو (Prodrive) به دنبال فروش نسخهي جادهاي خودروي مسابقهاي هانتر (Hunter) است كه طي سال جاري در مسابقات رالي داكار شركت كرد. اين نسخه براي مسيرهاي آفرود بسيار مناسب خواهد بود و بدون شك ميتواند علاقهمندان بسياري را به خود جذب كند.
برخلاف بسياري از خودروهاي مسابقهاي كه وارد بازار محصولات جادهاي ميشوند، پرودرايو هانتر عمدتا از ابعاد، سيستم تعليق و شاسي يكساني با رقبا برخوردار است. نماي بيروني خودرو تا حد زيادي دستنخورده باقي مانده است؛ اما فضاي داخل كابين داستان بسيار متفاوتي دارد. البته برنامههايي وجود دارد كه ظاهر بيروني زيبايي بيشتري براي عابران پياده داشته باشد.
به گزارش Carscoops، پرودرايو هانتر از بدنهاي بهره ميبرد كه توسط ايان كالوم، مدير پيشين جگوار، طراحي شده است و درحاليكه ناني روما، راننده اسپانيايي، پشت فرمان اين خودرو قرار داشت، در مسابقات رالي داكار امسال پنجم شد. تعداد اندكي تغيير در مدل توليدي اين خودرو ايجاد خواهد شد؛ اما در بيشتر موارد، بسيار شبيه به مدل مسابقهاي است.
برخلاف روال معمول براي تبديل اين خودروي مسابقهاي به مدل جادهاي، شركت انگليسي تصميم به اضافه كردن قدرت پيشرانه گرفت. از آنجا كه طبق مقررات رالي داكار، قدرت پيشرانهي ۳٫۵ ليتري توئين توربو اكوبوست (ساخت فورد) BRX هانتر به ۴۰۰ اسب بخار محدود شده بود، افزايش قدرت آن كار چندان دشواري به انديشه متخصصين نميرسد. پس از مراحل آزمايش گسترده روي دينامومتر پرودرايو، همين پيشرانه V6 اكنون قادر است ۵۰۰ اسب بخار قدرت توليد كند. با توجه به افزايش قدرت پيشرانهي پيشرفته، جعبهدنده پيچيدهتري ساخته ميشود كه براي استفاده در جاده مناسبتر باشد.
ديو ريچاردز، بنيانگذار و مديرعامل پرودرايو، در اين زمينه گفت:
هيچ فردي قبلاً خودرويي مانند هانتر نساخته است. تصور كنيد يك خودروي جادهاي قادر به عبور از تپههاي شني با سرعت ۱۶۰ كيلومتر بر ساعت باشد و اين كار را در مسيري حدود ۴۸۰ كيلومتر (۳۰۰ مايل) ادامه دهد؛ زيرا مخزن سوخت بسيار بزرگي دارد.
تيمي كه با خودروي پرودرايو در مسابقات رالي داكار شركت كرده بود، با اشكالات بسيار زيادي مواجه شد؛ اما اين اشكالات باعث شد پرودرايو تلاشهاي زيادي براي بهبود نسخهي مسابقهاي و در آينده نسخهي جادهاي انجام بدهد. از جمله اشكالاتي كه براي تيمها به وجود آمد، ناوبري و لاستيكهاي كوچك و ضعيف بود كه باعث شد سباستين لوب، رانندهي افسانهاي مسابقات اتومبيلراني، پس از تمام شدن لاستيك خودرو از دور رقابت كنار برود.
ديو ريچاردز افزود:
هنگامي كه ما براي اولين بار ايدهي توليد خودروي جادهاي را داشتيم، در فكر ساخت نسخهاي تضعيفشده بوديم؛ اما از ماه ژانويه تصميم گرفتيم مسير ديگري را طي كنيم. قدرت به حدود ۵۰۰ اسب بخار و حتي بيشتر از خودروهاي مسابقهاي رسيده و بهعلاوه يك جعبهدندهي پيشرفته و كابين بهروزشده مورد استفاده قرار گرفته است. واضح است كه رانندگي با اين خودرو بايد راحتتر از مدلهاي مخصوص رالي داكار باشد. ما در حال كار روي امكانات خودرو هستيم. ايان كالوم و تيمش در حال كار روي اين موارد هستند.
مثل هميشه، پرودرايو با تلاشهاي اميدواركننده در بازار محصولات جادهاي و اتومبيلراني در انتظار سال آينده است. وقتي فرايند توسعهي مدل جادهاي به پايان برسد، نسخهي نهايي تا پايان سال جاري با ارزشي در حدود ۱ ميليون پوند (۱٫۳۸ ميليون دلار طبق نرخ ارز فعلي) به بازار عرضه ميشود.
هم انديشي ها