رئيس شوراي رقابت: خودرويي كه نمي‌ارزد، نخريد

چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
رضا شيوا، رئيس شواري رقابت در اظهاراتي تازه از مردم خواست، اگر خودروي با ارزش اعلام شده نمي ارزد آن را خريداري نكنند و خودروي ديگري بخرند.
تبليغات

رئيس شوراي رقابت در مصاحبه اخير خود، افزايش ارزش خودروهاي داخلي در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۰ را قطعي دانسته بود. رضا شيوا روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاري مهر با اشاره به بيشترين شكايت مردم از خودروهاي داخلي و ذكر اين مطلب كه ارزش دست ما نيست و بر اساس ضوابط تعيين مي‌شود؛ اظهار داشت: 

كوئيك، شاهين و پژو ۲۰۷ پاناروما، حدود ۳۰۰ شكايت داشتند به همين دليل جلسه‌اي با حضور مديران عامل شركت‌هاي خودروساز و رئيس سازمان گسترش برگزار شد تا به اين شكايات رسيدگي شود. در آن جلسه توافقي به عمل آورديم تا كميته‌اي براي رسيدگي به شكايت به‌خصوص براي اين ۳ خودرو تشكيل شود. جلسات متعددي هم با خريداران و هم با توليد‌كنندگان برپا شده است. اولين جلسه در سال جديد دوشنبه هفته آينده برگزار مي‌شود كه در آن نتيجه مطالعه كميته شكايت پيگيري مي‌شود. بيشتر شكايت‌ها مربوط به ارزش كوئيك است. ارزش دست ما نيست و بر اساس ضوابط تعيين مي‌شود. بيشتر شكايت مربوط به مبلغ واريزي در زمان خريد خودرو است. در زمان خريد خودرو افراد مقداري پول پرداخت مي‌كنند به اميد اينكه اين مقدار پول، نصف ارزش خودرو باشد، اما با توجه به تورمي كه ايجاد شده پول پرداختي نصف ارزش خودرو هم نمي‌شود و آن پول شايد يك چهارم ارزش خريد خودرو شود.خريداران اميدوار بودند كه نصف ارزش خريد خودرو را پرداخت كرده اند در صورتي كه افراد خودرو را به ارزش روز مي‌خرند. شايد اين قرار داد منصفانه نباشد.براي ارزش گذاري خودرو كلينيك تجاري تشكيل شده است و ۱۲ نفر از افراد خبره خودرو شناس در آن فعاليت مي‌كنند. مشخصات كوئيك در اين جلسه مطالعه و تصميمات لازم براي ارزش آن در انديشه متخصصين گرفته مي‌شود. شورا رقابت سه ارزش، حداكثر، حداقل و منصفانه براي خودرو اعلام مي‌كند و بر اساس انديشه متخصصين خبرگان ارزش نهايي تعيين مي‌شود. اينكه افراد دو خودروي متفاوت را از انديشه متخصصين ارزش مقايسه مي‌كنند مسئله جالبي نيست زيرا اگر خودروي با ارزش اعلام شده نمي‌ارزد آن را خريداري نكنند و خودروي ديگري را بخرند.

شوراي رقابت؛ عامل تلاطم در بازار خودرو

رحيم زارع، سخنگوي كميسيون ويژه حمايت و جهش توليد و نظارت بر اجراي اصل ۴۴ قانون اساسي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت، با اشاره به اظهارات رئيس شوراي رقابت مبني بر افزايش ارزش خودرو در فصل بهار، گفت:

بايد ارزش خودروهاي داخلي به‌واسطه افزايش تيراژ و كاهش هزينه هاي توليد به تدريج كاهش يابد، اما ظاهراً عزمي در اين حوزه وجود ندارد و خودروسازان به‌جاي افزايش توليد و مديريت هزينه ها فقط به فكر افزايش ارزش هستند.

نماينده مردم آباده، بوانات، خرم‌بيد و سرچهان در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به نام‌گذاري سال ۱۴۰۰ از سوي مقام معظم رهبري به نام «توليد، همراهي ها و مانع زدايي، افزود:

با وجود وجود ظرفيت هاي مناسب براي افزايش قابل‌توجه توليد خودرو در كشور، شرايط حال حاضر زنجيره خودروسازي كشور نشاني از بهبود مطلوب توليد ندارد.خودروسازان بايد در سال ۱۴۰۰ ميزان تيراژ خودروهاي باكيفيت را افزايش دهند،: كميسيون‌ ويژه حمايت از توليد نشستي با مسئولان خودروسازي و شوراي رقابت برگزار خواهد كرد تا دلايل اين تصميم شورا مطالعه شود، چراكه ارزش كالاها و محصولات در سال ۹۹، بنابر مشاهده وضعيت بازار و اظهارات شخص رئيس جمهور تا سقف ارزشي و بيش از ظرفيت افزايش يافته است.:متاسفانه شرايط به نحوي شده است كه خانوارها با درآمد متوسط نيز توان خريد خودرو معمولي را ندارند. مصرف‌كننده نبايد تاوان هزينه‌هاي سربار خودروسازان را بپردازد. متاسفانه هر زمان كه ارزش خودرو در بازار از ثبات نسبي برخوردار مي‌شود شوراي رقابت با اعلام خبر افزايش ارزش شرايط نابساماني را در بازار ايجاد مي‌كند، لذا بهتر است به‌جاي چنين تصميماتي توليد افزايش يافته و عرضه زياد شود تا ارزش‌ها كاهش يابد.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات