AMD قدرت پردازشي كارت گرافيك Radeon RX 6000 را بهنمايش گذاشت
كنفرانس امشب AMD با محوريت معماري ذن ۳ (Zen 3) و پردازندههاي مركزي سري رايزن ۵۰۰۰ (Ryzen 5000) برگزار شد، بااينحال تيم قرمز در بخشي از اين مراسم به نسل جديد كارتهاي گرافيك سري رادئون هم اشاره كرد. دكتر ليزا سو، مديرعامل AMD، بهدنبال رونمايي تراشهي بسيار قدرتمند Ryzen 9 5900X بههمراه سه تراشهي ديگر خانوادهي رايزن ۵۰۰۰، باري ديگر روي صحنه حاضر شد تا گيمپلي بازي Borderlands 3 را كه روي اين CPU در حال اجرا بود بهنمايش بگذارد.
در ويدئوي منتشرشده توسط AMD ديديم كه بازي Borderlands 3 با Ryzen 9 5900X و مدل معرفينشدهاي از كارتهاي گرافيك سري رادئون آر ايكس ۶۰۰۰ (Radeon RX 6000) با وضوح 4K اجرا شد. اجراي بازي Borderlands 3 حقيقت مهمي را برايمان مشخص كرد؛ كارت گرافيك موردمباحثه سري بيگ نوي كه فعلا مشخصات دقيقش را نميدانيم، پابهپاي كارت گرافيك انويديا GeForce RTX 3080 كه متكيبر معماري امپر است ظاهر ميشود.
كارت گرافيك معرفينشدهي سري Radeon RX 6000 حتي در زمانيكه تنظيمات گرافيكي بازي در بالاترين حد خود قرار داشت توانست آن را با نرخ ميانگين ۶۱ فريمبرثانيه اجرا كند. ليزا سو در بخشي از كنفرانس امشب گفت تركيب Ryzen 9 5900X با اين كارت گرافيك AMD بيگ نوي توانسته بازي Call of Duty: Modern Warfare را كه انويديا در ساخت آن همكاري كرده با نرخ ۸۸ فريمبرثانيه اجرا كند. ليزا سو همچنين مدعي شد اين دو قطعهي سختافزاري بازي Gears 5 را با تنظيمات گرافيكي Ultra با نرخ ۷۳ فريمبرثانيه اجرا ميكنند. AMD پيشتر اعلام كرده است كه قصد دارد در تاريخ ۲۸ اكتبر ۲۰۲۰ (۷ آبان ۱۳۹۹) كارتهاي گرافيك سري بيگ نوي را معرفي كند.
اسكات هركلمن، مدير واحد تجاري رادئون در AMD، در كنفرانسي كه پيش از آغاز مراسم امشب برگزار شد گفت تيم قرمز در ابتدا قصد نداشته قدرت پردازشي كارت بيگ نوي را در مراسم رونمايي ذن ۳ بهنمايش بگذارد، اما جامعهي متخصصان چنين درخواستي داشتهاند. آنچه AMD در مراسم رونمايي ذن ۳ نشان داد تا حدي توانست به ما بفهماند كه كارتهاي گرافيك سري بيگ نوي قرار است چقدر قدرتمند باشند.
رسانهي Hexus مدتي پيش كارت گرافيك ۷۰۰ دلاري GeForce RTX 3080 را در بازيهاي Gears 5 و Borderlands 3 با همان تنظيمات گرافيكي كه AMD امشب تعيين كرده بود، آزمايش كرد. در آزمايش رسانهي يادشده، از سيستمي با پردازندهي مركزي Ryzen 9 3950X استفاده شده بود. RTX 3080 در اين شرايط توانست بازي Borderlands 3 با نرخ ۵۹٫۴ فريمبرثانيه اجرا كند، اين درحالي است كه در پيشنمايش AMD، كارت گرافيك Radeon RX 6000 به نرخ ۶۱ فريمبرثانيه دست پيدا كرد.
در Gears 5 كارت RTX 3080 با نرخ ۷۷ فريمبرثانيه رسيد اما اين عدد براي Radeon RX 6000 برابربا ۷۳ فريمبرثانيه است. در انديشه متخصصين داشته باشيد كه سيستمهاي مرجع داراي پردازندهي مركزي متفاوت بودند و همين پردازندهي مركزي باعث ايجاد تفاوت در نرخ فريم ميشود. رسانهي يوروگيمر بهصورت جداگانه GeForce RTX 3080 را مطالعه كرد. در مطالعه اين رسانه از سيستمي با پردازندهي مركزي Core i9-10900K استفاد شده بود. در اين سيستم، RTX 3080 بازيهاي Borderlands و Gears 5 را بهترتيب با نرخهاي ۶۵ و ۸۰ فريمبرثانيه اجرا كرد.
اين اعداد باعث ميشوند كارتهاي گرافيك نسل جديد AMD رقابتي پاياپاي با كارتهاي ردهبالاي جديد انويديا يعني خانوادهي RTX 3000 داشته باشند. البته در اين بين، پردازندهي مركزي نيز نقش مهمي ايفا ميكند. دستيابي به اين عملكرد پردازشي جاي تحسين دارد؛ بااينحال مهم است نگاهي به اطلاعاتي بياندازيم كه AMD در رويداد امشب از آنها حرفي نزد.
يكي از مهمترين نكاتي كه بايد مدانديشه متخصصين داشته باشيد، اين است كه AMD نگفت كدام كارت گرافيك Radeon RX 6000 در بنجمارك بازيهاي Gears 5 و Borderlands 3 شركت كرده است. بههمين دليل فعلا نميدانيم كه اين نتايج مربوط به قويترين پردازندهي گرافيكي سري بيگ نوي هستند يا پردازندهي قدرتمندتري هم يافت ميشود. اسكات هركلمن در جلسهاي كه با رسانهها برگزار كرد به آنها گفت هنوز تا معرفي كارتهاي سري بيگ نوي زمان داريم و AMD ميتواند در اين فاصله، كارتهاي موردمباحثه را بهبود دهد. Ryzen 9 5900X، پردازندهاي كه AMD براي اين آزمايش مورداستفاده قرار داد، تاكنون توسط رسانههاي مستقل مطالعه نشده است.
پردازندههاي مركزي در وضوح زياد 4K نميتوانند قدرت پردازشي نهايي را محدود كنند بااينحال همانطور كه شماري از متخصص كارشناسان پيشتر گفته بودند، پردازندههاي مركزي ميتوانند نتايج نهايي را متأثر كنند. اين يعني مقايسهي مستقيم بنچماركهاي AMD با آنچه كه يوروگيمر و Hexus ارائه دادهاند، كار درستي نيست.
دركنار اين موضوع فراموش نكنيد هر سه بازي نمايشدادهشده توسط ليزا سو روي فريمورك DirectX 12 اجرا ميشدند؛ اين درحالي است كه فريمورك DX11 معمولتر است. بهبياني بهتر، نتايجي كه AMD منتشر كرده ممكن است بهترين نتايجي باشند كه كارت گرافيك بيگ نوي به آنها پيدا ميكند. AMD بهوضوح تلاش كرد بهترين نتيجهي ممكن را بهنمايش بگذارد تا فشار ناشي از معرفي هيولاهاي سري RTX 3000 انويديا را تا حدي از دوش خود بردارد.
معماري جديد امپر انويديا كه درون كارتهاي گرافيك سري RTX 3000 بهكار رفته است در APIهاي مدرن نظير DirectX 12 و Vulkan بهترين عملكرد خود را ارائه ميدهد. معماري امپر در وضوحهاي بسيار بالا نيز عملكردي عالي دارد؛ پردازندههاي گرافيكي متعلقبه خانوادهي امپر داراي تعداد زيادي واحد سايهزني هستند و همين موضوع باعث ميشود بتوانند پردازشهاي گرافيكي سنگين را بهسادگي انجام دهند (شايد دليل اصلي بازاريابي كارت گرافيك RTX 3090 انويديا براي گيمينگ 8K همين موضوع باشد). وقتي مباحثه به وضوح 1440p برسد، بهبودهايي كه RTX 3080 نسبتبه RTX 2080 Ti بهخود ديده تحسينبرانگيز است.
AMD فضاي زيادي براي مانور دادن در اين بخش دارد. پردازندههاي گرافيكي سري Radeon RX 6000 قرار است برپايهي معماري جديد RDNA 2 ساخته شوند؛ RDNA 2 دومين نسل از معماري پرقدرت RDNA است كه در كارتهاي گرافيك باكيفيت سري Radeon RX 5700 بهكار رفته بود. نخستين نسل از كارتهاي مبتنيبر RDNA بهبودهايي محسوس در زمينهي كاهش مصرف انرژي بهخود ديدند و توانستند در حد و اندازهي شماري از كارتهاي انويديا ظاهر شوند؛ بااينحال AMD هرگز كارت گرافيكي عادي با داي بزرگ RDNA يا فناوري رهگيري پرتو (Ray Tracing) به بازار عرضه نكرد.
RDNA 2 - كه مدلهاي ردهبالايش بهطور معمول با نام بيگ نوي خطاب ميشوند - نهتنها از رهگيري پرتو استفاده ميكند بلكه ازلحاظ قدرت پردازشي بهازاي هر وات بهميزان ۵۰ درصد نسبتبه نسل اول RDNA بهبود پيدا كرده است. AMD رسما تأييد كرده كه كارتهاي نسل جديدش توانايي همراهي از قابليت رهگيري پرتو بهصورت آني را دارند؛ دقيقا همچون نسل بعد كنسولهاي بازي. اينكه كارتهاي سري Radeon RX 6000 چگونه فناوري رهگيري پرتو بهصورت آني را مديريت ميكنند، ممباحثه بسيار مهمي است. انويديا براي مديريت اين فناوري از رويكردي خاص استفاده ميكند كه با رويكرد AMD فرق دارد.
شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران چه انديشه متخصصيناتي دربارهي اين خبر داريد؟
هم انديشي ها