iFixit نتايج كالبدشكافي مك بوك اير و مك بوك پرو ۱۳ اينچي جديد را منتشر شد

جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
بر اساس كالبدشكافي iFixit، اپل در راينه‌هاي مك جديد از همان چينش قطعات مك‌هاي مبتني بر اينتل استفاده استفاده كرده است.
تبليغات

روز گذشته iFixit به مطالعه و كالبدشكافي‌ رايانه‌هاي مك مجهز به پردازنده‌هاي M1 پرداخت تا متوجه شويم جديدترين رايانه‌هاي مك با پردازنده‌ي جديد و شايد انقلابيشان چه تفاوت‌ها و چه شباهت‌هايي با برادران سال گذشته‌ي خود دارند. مك‌بوك اير و مك‌بوك پرو ۱۳ اينچي جديد درحالي‌كه استانداردهاي پيشگامانه‌ي جديدي را براي عملكرد و كارايي تعيين كرده‌اند، معلوم مي‌شود كه اين عملكردها تقريبا به‌طور كامل به لطف پردازنده M1 صورت گرفته است تا تغييرات خاص طراحي؛ زيرا تقريبا مك‌هاي جديد در مقابسه با نسل گذشته كمترين تفاوت را شامل مي‌شوند.

مرجع متخصصين ايران كالبدشكافي مك‌بوك اير  پردازنده‌ي M1

بر اسا گفته‌هاي iFixit، مك‌بوك اير و مك بوك پرو مجهز به پردازنده‌ي M1 دقيقا بر همان شاسي مك‌هاي قبلي سوار شده‌اند و همچنين تمام قطعات نيز همان طراحي و چينش گذشته را حفظ كرده‌اند.

iFixit در ادامه مي‌گويد:

اگرچه اپل مك‌هاي M1 خود را به‌عنوان قسمتي از انقلاب معرفي مي‌كند، اما در رايانه‌هاي جديد به سختي مي‌توان تفاوت آن‌ها را تشخيص داد.

بزرگ‌ترين تغيير در مك‌بوك اير جديد اين است كه باتوجه‌به پردازنده‌ي بسيار كم مصرف M1، فن‌هاي خنك‌كننده را حذف و در عوض يك پخش‌كننده حرارتي آلومينيومي را كه از لبه سمت چپ «لاجيك برد» نصب كرده است تا با انتقال گرما به انتهاي قطعه‌ي آلمينيومي، پردازنده را خنك نگه دارد. به‌گفته‌ي iFixit، به‌غير از حذف فن، مك‌بوك اير جديد كاملا مشابه نسخه قبلي و تنها باتري آن كمي متفاوت است و روند كلي تعميرپذيري نيز مانند سابق باقي مانده است. همچنين مك بوك پرو ۱۳ اينچي نيز فوق‌العاده شبيه به مدل سال گذشته است.

مرجع متخصصين ايران كالبدشكافي مك‌بوك اير M1

iFixit در ادامه مي‌گويد:

در مك‌بوك‌هاي جديد فقط چند چيز حذف شده است. يك صفحه سرد ضخيم روي پردازنده M1 گرما را ازطريق هدايت به انتهاي صاف و خنك‌تر مي‌رساند و با اطمينان مي‌توانيد از مك‌بوك اير استفاده كنيد؛ بدون فن، خنك شدن اين محصول ممكن است بيشتر طول بكشد و زودتر از بين برود؛ اما با استفاده از لوله‌هاي حرارتي يا محفظه بخار، جرم سينك نيز بيشتر است تا با انرژي گرمايي اشباع شود. به‌انديشه متخصصين مي‌رسد كه فن مك‌بوك پرو ۱۳ اينجي جديد شباهت زيادي با نسل گذشته دارد؛ اما كاملا يكسان نيست. به‌عبارت‌ ديگر، در فن جديد صداي منحني فن در هنگام كارهاي سنگين را نمي‌شنويد؛ احتمالا به اين دليل است كه هرگز باتوجه‌به پردازنده‌ي كم‌مصرف از بيشترين توان خود استفاده نمي‌كند و همين پردازنده‌ي M1، در مك‌بوك اير بدون فن عملكرد خوبي دارد، بنابراين، فشار زيادي به فن مك‌بوك پرو حتي در صورت انجام كارهاي سنگين نمي‌آيد.

در هر صورت، مطالعه‌هاي iFixit از شباهت‌هاي بسيار زياد رايانه‌هاي جديد مك در مقايسه با نسل گذشته‌ي خود حكايت دارد و به‌زودي مطالعه‌هاي بيشتري از آن خواهيم ديد. براي يادآوري، مك‌بوك اير و مك‌بوك پرو ۱۳ اينچي با پردازنده‌ي ۸ هسته‌اي M1 و ۸ گيگابايت رم و حافظه‌ي ذخيره‌سازي ۲۵۶ گيگابايت از نوع SSD، به ترتيب با ارزش پايه‌ي ۹۹۹ دلار و ۱۲۹۹ دلار دردسترس خريدارن قرار خواهد گرفت.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات