مرجع متخصصين ايران

مطالعه iOS 14 و iPadOS 14

شنبه ۶ دي ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 10 دقيقه
iOS 14 و iPadOS 14 از ۳ ماه پيش براي آيفون و آيپد با قابليت‌هايي همچون ويجت‌هاي جديد، دسته‌بندي اپ‌ها، اعلانيه‌هاي جمع‌وجورتر و iMessage به‌روز دردسترس قرار گرفتند.
تبليغات

پس از معرفي دو سيستم‌عامل iOS 14 و iPadOS 14 به‌صورت جداگانه براي آيفون و آيپد، بنا شد تا اپل تمركز بيشتري را براي توسعه دو سيستم‌عامل صرف كند. به‌صورت اسمي اين دو سيستم عامل از هم جدا هستند؛ اما چنانچه به تغييرات و قابليت‌هاي اضافه‌شده در سال‌هاي گذشته نگاهي مي‌اندازيم، مرز بين آن‌ها كمرنگ‌تر مي‌شود. iOS 14 با قابليت‌هايي همچون ويجت و App Library، شخصي‌سازي بيشتري را براي متخصص به ارمغان مي‌آورد؛ iPadOS 14 نيز با پيروي از آرمان‌هاي آيپد، عملكرد قلم را در بخش‌هاي مختلف سيستم‌عامل به اوج مي‌رساند. در ادامه با مطالعه iOS 14 و iPadOS 14 همراه اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران باشيد.

iOS 14 و iPadOS فهرستي بلندبالا از تغييرات شامل بهبود‌ عملكرد در اپليكيشن‌هايي چون Messages، نقشه، اپليكيشن موزيك، سيري و بهبودهايي در زمينه‌ي حريم خصوصي و امنيت را تجربه مي‌كنند. مطابق انتظار نسخه‌ي ابتدايي هر دو سيستم‌عامل تعدادي باگ و اشكالات نرم‌افزاري داشتند؛ اما طولي نكشيد تا اپل با انتشار به‌روزرساني‌هايي اشكالات ابتدايي را رفع كند؛ به‌طوري‌كه هم‌اكنون iOS 14 و iPadOS 14 اشكال خاصي از انديشه متخصصين تجربه متخصصي ندارند و با خيالي آسوده مي‌توانيد به اين سيستم‌‌هاي عامل كوچ كنيد.

قبل از اينكه به سراغ مطالعه نسخه‌ي نهايي iPadOS 14 و iOS 14 برويم بد نيست، نگاهي نزديك به آن‌ها داشته باشيم:

تماشا در يوتيوب | تماشا در IGTV

تماشا در يوتيوب | تماشا در IGTV

در فهرست زير مي‌توانيد تمام دستگاه‌هاي سازگار با iOS 14 و iPadOS 14 را ببينيد:

  • iPhone 12 mini / 12 / 12 Pro / 12 Pro MaxiPhone SE 2020
  • iPhone 11 / 11 Pro / 11 Pro Max
  • iPhone XS / XS Max
  • iPhone X
  • iPhone 8 / 8 Plus
  • iPhone 7 / 7 Plus
  • iPhone 6s / 6s Plus
  • iPhone SE
  • iPod touch (7th generation)
  • iPad Pro 12.9-inch (4th generation)
  • iPad Pro 11-inch (2nd generation)
  • iPad Pro 12.9-inch (3rd generation)
  • iPad Pro 11-inch (1st generation)
  • iPad Pro 12.9-inch (2nd generation)
  • iPad Pro 12.9-inch (1st generation)
  • iPad Pro 10.5-inch
  • iPad Pro 9.7-inch
  • iPad (7th generation)
  • iPad (6th generation)
  • iPad (5th generation)
  • iPad mini (5th generation)
  • iPad mini 4
  • iPad Air (3rd generation)
  • iPad Air 2

ويجت‌ها و دسته‌بندي اپ‌ها

به‌احتمال‌زياد نام «ويجت» براي متخصصان آيفون تازگي ندارد؛ چراكه از مدت‌ها پيش با سوايپ به سمت راست در صفحه‌ي هوم مي‌توان به انواع ويجت‌ها دسترسي داشت؛ البته تا پيش از iOS 14 استفاده از ويجت‌ها بيشتر به‌معني دسترسي سريع به اپليكيشن‌ها بود، نه تعامل با آن‌ها؛ درحالي‌كه متخصصان اندرويد از سال‌ها پيش مي‌توانستند از ويجت‌هاي تعاملي براي شخصي‌سازي صفحات هوم رابط متخصصي استفاده كنند. حال به‌لطف به‌روزرساني جديد، متخصصان اپل نيز از قابليت مشابهي بهره مي‌برند. اپل توسعه‌دهندگان را به رعايت قوانيني ملزم مي‌كند تا طراحي تمام اپليكيشن‌ها و البته ويجت‌ها هم‌خواني و انسجام داشته باشند؛ بنابراين اگر بگوييم طراحي ويجت‌ سرچ گوگل در iOS بهتر از طراحي آن در اندرويد است، بي‌راه نگفته‌ايم!

مرجع متخصصين ايران اسكرين شات مطالعه iOS 14 از منوي App Library

ويجت‌هاي iOS را مي‌توان در سه اندازه‌ي كوچك، متوسط و بزرگ استفاده كرد. در صفحه‌ي ۶×۴ اپليكيشن‌ها، هركدام از ويجت‌هاي كوچك، متوسط و بزرگ به‌ترتيب ابعادي معادل ۲×۲، ۲×۴ و ۴×۴ دارند. متأسفانه iOS اجازه‌ي استفاده از ويجت‌هاي ۲×۲ را در ميانه‌ي صفحه نمي‌دهد و صرفاً مي‌توان آن‌ها را در ۲ ستون سمت چپ يا سمت راست قرار داد. از سوي ديگر برخلاف اندرويد، امكان تغيير سايز، پس‌از قرار دادن آن در موقعيت دلخواه نيز فراهم نيست!

يكي از ويژگي‌هاي جذاب ويجت‌ها امكان قرار دادن ويجت‌هاي هم‌اندازه روي هم به‌صورت لايه‌اي و سوايپ بين آن‌ها است؛ بدين‌ترتيب مي‌توان از اشغال فضاي اپليكيشن‌ها با ويجت‌هاي متعدد جلوگيري كرد. به‌موجب قابليت Smart Stack متخصص مي‌توان سوايپ بين ويجت‌هاي لايه‌اي را به هوش مصنوعي Siri بسپارد تا بسته به متخصصي فرد، در زمان‌هاي مختلف، ويجت مناسب به‌صورت خودكار به‌نمايش درآيد.

كاربران خوش‌ذوق iOS با تركيب ويجت‌ها و ميان‌برهاي Siri مي‌توانند آيكون‌هاي ميان‌بر شخصي‌سازي‌شده‌اي را براي اپ‌ها ايجاد كرده و صفحه‌ي هوم را بيش‌از‌پيش دگرگون كنند.

مرجع متخصصين ايران اسكرين شات مطالعه iOS 14 از منوي رابط متخصصي

App Library ويژگي‌ جذاب ديگر iOS 14 به‌حساب مي‌آيد كه به فضاي شلوغ و درهم اپ‌ها سامان مي‌بخشد. با سوايپ به آخرين صفحه از سمت راست، مجموعه‌اي از پوشه‌هاي دسته‌بندي‌شده با ابعاد ۲×۲ نمايان مي‌شود كه كل اپليكيشن‌هاي موجود در موبايل را در بطن خود دارند. متأسفانه امكان اضافه/حذف كردن اپليكيشن از درون پوشه‌ها يا تغيير نام آن‌ها فراهم نيست؛ اما در هر پوشه ۳ اپليكيشن پركاربرد با ابعاد بزرگ‌تر به‌نمايش درمي‌آيند. دسته‌بندي‌ها انجام‌شده توسط اپل چندان بي‌نقص نيستند و موارد عجيبي بين آن‌ها پيدا مي‌شود؛ به‌عنوان مثال اپليكيشن Phone در پوشه‌ي Social جاي مي‌گيرد.

صرف‌انديشه متخصصين از معايب كنوني، App Library به متخصص اجازه مي‌دهد تا بدون نياز به حذف اپليكيشن، آن را از صفحه‌ي هوم پاك كند؛ بدين ترتيب صفحه‌ي هوم به‌جاي آنكه مملو از اپ‌هاي بي‌استفاده يا كم‌استفاده باشد، تنها مواردي را دربر مي‌گيرد كه روزانه با آن‌ها سروكار داريم. iOS 14‌ به‌لطف وجود App Library امكان مخفي‌كردن يك صفحه‌ يا تمام صفحات اپليكيشن را نيز دراختيار متخصص مي‌گذارد، از سوي ديگر مي‌توان انتخاب كرد كه اپ‌هاي جديد به‌جاي اضافه‌شدن به صفحات هوم، صرفاً درون پوشه‌‌‌ي مربوط به‌ خودشان در App Library جاي گيرند.

شرايط براي iPadOS 14 كاملاً متفاوت است؛ ويجت‌ها همانند نسخه‌ي قبلي به‌صورت ثابت در كنار صفحه‌ي اول هستند و در ميان اپليكيشن‌ها نمي‌توان از آن‌ها استفاده كرد. البته بهبود‌هاي صورت‌گرفته در ويجت‌هاي iOS براي iPadOS نيز صدق مي‌كند؛ بنابراين مي‌توان با ظاهري جديد‌تر از ويجت‌ها استفاده كرد يا چند ويجت هم‌اندازه را در يك بلوك قرار داد. نكته‌ي ديگر درباره‌ي iPadOS 14 به فقدان بخش App Library بازمي‌گردد؛ بنابراين متخصصان آيپد بايد از همان راهكار پوشه‌بندي‌ قبلي براي مرتب‌سازي اپليكيشن‌ها استفاده كنند.

قابليت‌هاي بيشتر براي iMessage

در اكوسيستم اپل اپليكيشن iMessage صرفاً ابزاري براي دريافت و ارسال پيام كوتاه نيست؛ در بعضي از كشور‌ها به‌ويژه ايالات‌متحده، iMessage پيام‌رسان بسيار محبوبي است و جزو برگ‌هاي برنده‌ي اپل در رقابت با ديگر شركت‌ها به‌حساب مي‌آيد. افراد زيادي به‌دنبال خريد آيفون و جديد‌ترين محصولات اپل هستند، زيرا مي‌توانند بسياري از مخاطبانشان از iMessage استفاده مي‌كنند. به‌رسم گذشته، اپل با به‌روزرساني iOS 14، ويژگي‌هاي جديدي را نيز براي پيام‌رسان محبوبش تدارك ديده است.

مرجع متخصصين ايران اپليكيشن Message  در iOS 14

در نسخه‌ي جديد iMessage مي‌توانيد به‌صورت خطي به پيام‌هاي دوستانتان در گروه‌ها پاسخ دهيد، يكديگر را منشن كنيد و گفت‌وگو با افراد دلخواه يا گروه‌هاي مختلف را به شكلي متفاوت در بالاي فهرست‌ها پين كنيد. با پين‌كردن گفت‌وگو، آواتار فرد در ابعادي بزرگ، بالاي فهرست قرار مي‌گيرد؛ بدين‌ترتيب پيام جديد به‌صورت حباب كوچكي در كنار آواتار فرد به‌نمايش درمي‌آيد. با پين‌كردن گروه‌ها، آواتار تركيبي از پروفايل متخصصان گروه خواهد بود كه در آن تصوير شخص فعال‌ در گفت‌وگو بزرگ‌تر مي‌شود.

احتمالاً ظاهر متفاوت گفت‌وگوهاي پين‌شده براي بسياري از متخصصان جالب خواهد بود؛ اما بنابر تجربه‌ي نگارنده، آواتارهاي پين‌شده با ابعاد بزرگ‌شان فضاي زيادي را اشغال مي‌كنند؛ به‌طوري كه يافتن آخرين پيام‌هاي دريافتي به امري آزاردهنده بدل مي‌شود.

درهرصورت اينكه مي‌توان گروهي را براي هميشه ساكت كرد و تنها در صورت منشن‌شدن، از اعلانيه‌ها باخبر شد، يكي از اتفاقات خوبي است كه در نسخه‌ي جديد iMessage شاهد آن هستيم.

اپليكيشن‌هاي پيش‌فرض

پس از مدت‌هاي طولاني، سرانجام قابليت انتخاب اپليكيشن‌هاي پيش‌فرض به دنياي iOS پا گذاشت؛ البته نبايد انتظار آزادي عمل در سطح اندرويد يا سيستم‌هاي عامل دسكتاپ از آن داشت! متخصصان iOS 14 مي‌توانند اپليكيشن‌هاي پيش‌فرض خود را در دسته‌بندي مرورگر و رايانامه به‌صورت پيش‌فرض مشخص كنند. درواقع اگر از سرويس‌هايي جز سرويس اپل استفاده مي‌كنيد به‌راحتي مي‌توانيد مرورگر پيش‌فرض را مواردي همچون كروم يا اج و رايانامه را جميل يا اوتلوك قرار دهيد.

مرجع متخصصين ايران اسكرين شات اپليكيشن‌هاي پيش فرض

هرچند كه در نسخه‌هاي اوليه انتخاب پيش‌فرض اپليكيشن با اشكال مواجه بود و با هر بار ري‌استارت دستگاه به حالت قبل برمي‌گشت؛ اما در نسخه‌ي 14.1 iOS اين موارد برطرف شد. پس از تجربه‌ي آزادي عمل نسبي در انتخاب اپليكيشن پيش‌فرض مرورگر و رايانامه، اميدواريم اپل در نسخه‌هاي بعدي امكان تغيير اپليكيشن‌هاي پيش‌فرض ديگر نظير نقشه، پخش‌كننده‌ي موسيقي و پيام‌رسان را نيز دراختيار متخصصان iOS بگذارد.

اعلانات جمع‌وجورتر و قابليت تصوير در تصوير

هرسال با انتشار فهرست تغييرات نسخه‌ي جديد iOS، به‌نشانه‌ي رضايت، يك «بالاخره...» بر زبانمان جاري مي‌شود. تا قبل از iOS 14، اعلانيه‌ي تماس دريافتي تمامِ صفحه را اشغال مي‌كرد؛ اما خوشبختانه ديگر چنين نيست. با به‌روزرساني جديد، حين دريافت تماس، اعلانيه‌ي كوچكي بالاي صفحه ظاهر مي‌شود كه امكان پاسخ يا رد تماس را فراهم مي‌كند؛ البته با سوايپ اعلانيه به‌سمت پايين، تماس به‌صورت تمام‌صفحه نشان داده شده و با سوايپ به‌سمت بالا، بي‌صدا مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران اسكرين شات از نوتيفيكيشن‌هاي جديد در iOS 14

در كنار تماس‌هاي دريافتي، اكنون Siri نيز طراحي جمع‌وجورتري دارد؛ به‌طوري كه با فراخواني آن، ديگر كل صفحه درگير نمي‌شود. در طراحي جديد، آيكون سيري به‌شكل دايره‌اي كوچك در پايين صفحه ظاهر مي‌شود و به فرمان صوتي متخصص گوش مي‌دهد؛ اما توجه داشته باشيد كه كماكان ادامه‌ي فعاليت قبلي، حين استفاده از سيري ممكن نيست؛ چراكه با لمس‌كردن هر جاي صفحه، ظاهر سيري ناپديد مي‌شود.

قابليت‌ تصوير در تصوير (PIP) از مدت‌ها پيش براي متخصصان آيپد دردسترس بود؛ اما اكنون به‌لطف iOS 14 دردسترس متخصصان آيفون نيز قرار دارد. قابليت PIP به فرد اجازه مي‌دهد تا حين تماشاي ويدئو در مرورگر سافاري يا هر اپليكيشن ديگري كه از اين قابليت همراهي مي‌كند، پخش ويدئو را در قالب پنجره‌اي كوچك در گوشه‌هاي صفحه ادامه دهد. متخصص مي‌تواند ابعاد پنجره را تغيير دهد يا با سوايپ به چپ و راست، آن را از روي صفحه محو كند و صرفاً صداي آن را بشنود. قابليت PIP در تماس‌هاي تصويري نيز بسيار سودمند است.

سايدبار و تبديل دست‌نوشته به متن در iPadOS 14

تا به اينجا اغلب ويژگي‌هاي گفته‌شده در iPadOS 14 نيز دردسترس هستند، اما iPadOS بايد ويژگي‌هاي منحصربه‌فردي نيز داشته باشد؛ ويژگي‌هايي كه آيپد را بيش‌از‌پيش از آيفون متمايز سازد. اپل پنسل يكي از كليدي‌ترين تفاوت‌ها را بين آيفون و آيپد رقم مي‌زند؛ بنابراين مايه‌ي تعجب نيست اگر اپل روي قابليت‌هاي مبتني‌بر آن تمركز ويژه‌اي داشته باشد. كوپرتينونشين‌ها با iPadOS 14 قابليت Scribble را دراختيار متخصصان آيپد مي‌گذارند كه امكان تشخيص پ تبديل دست‌خط به متن را فراهم مي‌سازد.

مرجع متخصصين ايران ظاهر رابط متخصصي آيپد پرو در مطالعه iPadOS 14

به‌موجب Scribble در هر جايي كه امكان تايپ متن وجود داشته باشد، مي‌توان از اپل پنسل استفاده كرد؛ البته بالطبع تنها دست‌نوشته‌هايي شناسايي مي‌شوند كه اپل زبان مربوط به آن‌ها را همراهي مي‌كند كه متأسفانه زبان فارسي بين آن‌ها نيست. Scribble امكان انتخاب و كپي متن برگرفته‌شده از دست‌خط را نيز دارد.

مرجع متخصصين ايران شناسايي دست خط آيپد پرو در مطالعه iPadOS 14

يكي ديگر از قابليت‌هاي بسيار متخصصدي Scribble، تشخيص اطلاعات از دست‌نوشته‌هاي متخصص است؛ بدين مفهوم كه چنانچه در دست‌نوشته‌اي آدرس، مشخصات، نام و شماره تلفن وجود داشته باشد، با انتخاب آن‌ها مي‌توانيد به‌صورت هوشمند يك مخاطب جديد ثبت كنيد.

پنل‌هاي كناري يا سايدبارهاي macOS هم‌اكنون به پاره‌اي از اپليكيشن‌هاي iPadOS مانند Music و Photos و Files اضافه شده‌اند. به‌مدد اين تغيير به‌ظاهر كوچك، بهره‌وري فرد به‌دليل ساده‌تر به قابليت‌هاي مختلف اپليكيشن بسيار ساده‌تر مي‌شود. باكس Search نيز اكنون جمع‌وجورتر و سريع‌تر شده است و شباهت بسياري به macOS دارد.

حريم خصوصي

اپل در هر نسل از iOS سعي دارد تا با ايجاد قابليت‌هاي منحصربه‌فردي در زمينه‌ي امنيت اطلاعات، حريم شخصي را جدي‌تر بگيرد. با به‌روزرساني به iOS 14 و iPadOS 14، در اپ‌استور اطلاعات بسيار بيشتري از دسترسي‌هاي هر اپليكيشن به‌نمايش درمي‌آيد. اين اطلاعات قبل از نصب به متخصص مي‌گويد كه هر اپليكيشن به كدام سطح از اطلاعات متخصصي دسترسي خواهد داشت و قرار است با چه بخش‌هايي از دستگاه ارتباط داشته باشد.

مرجع متخصصين ايران اسكرين شات مطالعه iOS 14 از منوي حريم شخصي

پس از نصب اپليكيشن‌ها، با اجراي آن‌ها و مراجعه به بخش‌هاي مختلف، نقطه‌اي رنگي در كادربالايي دستگاه Control Center به‌نمايش درمي‌آيد كه نشان مي‌دهد اپليكيشن در حال استفاده از ميكروفون (نقطه‌ي زرد) و دوربين (نقطه‌ي سبز) است.

در صورت نياز به موقعيت جغرافيايي متخصص در اپليكيشن‌هاي مختلف مي‌توان مشخص كرد كه دسترسي به موقعيت دقيق باشد يا تقريبي؛ در واقع براي بسياري از اپليكيشن‌ها همانند هواشناسي نيازي به لوكيشن دقيق نيست و مي‌توانيد با اعطاي دسترسي محدود، لوكيشن‌ خود را مخفي نگه‌داريد البته براي هر اپليكيشن در ابتداي اعلام نياز به دسترسي، توضيحات كامل‌تري درباره‌ي اهميت يا دليل استفاده از آن دسترسي به‌نمايش درمي‌آيد.

مرجع متخصصين ايران رابط متخصصي آيفون ۱۲ و آيفون ۱۲ پرو App Library

يكي ديگر از قسمت‌هاي حائز اهميت، دسترسي اپليكيشن‌هاي مختلف تنها به بخشي از حافظه‌ موبايل است؛ بدين‌مفهوم كه ديگر نيازي نيست براي اپليكيشن ويرايش تصوير، دسترسي كامل به گالري داده شود و مي‌توان تنها به پوشه‌اي خاص يا تعداد محدودي تصاوير دسترسي داد.

در هر نسخه ‌از سيستم‌‌هاي عامل جديد اپل قابليت‌هاي پنهاني نيز وجود دارد كه البته براي متخصصان ايراني نيز چندان متخصصدي نيستند. ارتقاي عملكرد اپليكيشن نقشه‌ي اپل، قابليت App Clips براي دسترسي سريع‌تر به قسمتي از اپليكيشن‌ها ازطريق استور و اپليكيشن اختصاصي اپل براي ترجمه، قابليت‌هايي هستند كه به چشم بسياري از متخصصان نمي‌آيد.

جمع‌بندي

اپل در هر نسل از iOS و iPadOS با ايجاد تغييراتي هر چند اندك، سعي دارد تا تجربه‌ي متخصصي را بهبود دهد. iOS 14 به‌لطف قابليت‌هايي همچون App Library و ويجت‌هاي به‌روزشده و اعلانيه‌هاي جمع‌وجور تماس‌هاي دريافتي به‌روزرساني نسبتاً بزرگي به‌حساب مي‌آيد و تا حدود زيادي با اهداف اپل هم‌خواني دارد؛ اما به‌انديشه متخصصين مي‌رسد كه iPadOS 14 به‌روزرساني محتاطانه‌تر و محدودتري است، چراكه دو ويژگي مهم App Library و ويجت‌هاي جديد را در بطن خود ندارد.‌

اميدواريم اپل در نسل بعدي iOS و iPadOS امكان انتخاب اپ‌هاي پيش‌فرض بيشتري را فراهم سازد، از سوي ديگر سيستم مديريت فايل و چندوظيفگي را به‌ويژه در iPadOS بهبود دهد تا متخصصان آيپد بيش‌ازپيش بتوانند از ظرفيت‌هاي سخت‌افزاري اين تبلت‌ هاي قدرتمند استفاده كنند. در هر صورت، نسخه‌هاي پيش‌رو از سيستم‌عامل اپل تجربه‌اي بسيار جالب و دل‌انگيز را به متخصص هديه مي‌دهند.

شما متخصصان عزيز اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران چه انديشه متخصصيناتي درباره‌ي iOS 14 و iPadOS 14 داريد؟ كدام قابليت آن‌ها را جذاب مي‌دانيد؟

نكات مثبت

  • ويجت‌هاي بهبود‌يافته براي شخصي‌سازي هوم‌اسكرين
  • تفكيك بسيار مناسب اپليكيشن‌ها در App Library
  • عملكرد دقيق تشخيص دست‌خط در iPadOS
  • بهبود نمايش نوتيفيكيشن در دو سيستم‌عامل
  • عملكرد بهبوديافته Sidebars در iPadOS

نكات منفي

  • فقدان قابليت شخصي‌سازي و تغيير در قسمت App Library
  • غيبت ويجت‌هاي بهبوديافته در iPadOS
  • غيبت كامل App Library در iPadOS
  • چند وظيفگي بدون‌تغيير در iPadOS
  • عملكرد نه‌چندان كامل و محدود اپليكيشن‌هاي پيش‌فرض در iOS
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات