يادگيري اجراي ويندوز در كامپيوترهاي مك مجهز به پردازنده‌ M1 با نرم‌افزار Parallels

شنبه ۶ دي ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
كاربران كامپيوتر‌ مك مبتني بر آرم مي‌توانند با نرم‌افزار Parallels Desktop 16، از ويندوز آرم بهره‌مند شوند؛ اما چگونه مي‌توان از نرم‌افزار يادشده براي اجراي ويندوز استفاده كرد؟
تبليغات

شركت نرم‌افزاري Parallels، نرم‌افزار Parallels Desktop 16 را براي مك‌هاي مجهز به پردازنده‌ي M1 بهينه و قابل اجرا كرده است؛ به اين معني كه كامپيوتر‌هاي جديد مك مي‌توانند ويندوز مبتني بر آرم و نرم‌افزارهاي آن را در مك OS اجرا كنند. قطعا اگر اخبار را دنبال كرده باشيد مي‌دانيد كه اپل چندي پيش از كامپيوترهاي مك مجهز به پردازنده‌ي M1، مبتني بر معماري و دستورالعمل‌هاي آرم رونمايي كرد.

قلب تپنده‌ي كامپيوترهاي جديد مك، راندمان و قدرت كم‌نظيري به ارمغان مي‌آورد؛ اما با توجه به تغيير معماري از x86 به ARM64، انبوهي از نرم‌افزارها براي معماري جديد بهينه نشده‌اند و با تصميم مايكروسافت، ويندوز آرم (Windows on Arm) تاكنون براي متخصصان مك در دسترس قرار نگرفته است. خبر اميدواركننده اين است كه برنامه‌ها با سرعت مناسبي در حال به‌روزرساني براي همراهي بومي از پردازنده‌هاي جديد هستند و از طرف ديگر، نرم‌افزارهايي مانند Parallels، نبود ويندوز را تا حدودي جبران مي‌كنند.

شركت نرم‌افزاري Parallels اخيرا پيش‌نمايش متخصص Parallels 16 را منتشر كرده كه با كامپيوترهاي مك مجهز به پردازنده‌ M1 سازگار است و به طرز شگفت‌انگيزي عملكرد خوبي دارد. در حقيقت نسخه‌ي «Apple Silicon of Parallels» مخصوص سيستم‌عامل‌هاي مبتني بر آرم طراحي شده است؛ بنابراين از نسخه‌ي x86 ويندوز ۱۰ همراهي نمي‌كند و براي اجراي آن به نسخه‌ي ويندوز مبتني بر آرم نياز است.

نرم‌افزار يادشده جداي از عملكرد نسبتا مناسب، از انديشه متخصصين Parallels و مايكروسافت ضعف‌ها و كمبودهايي دارد. به ‌عبارت‌ ديگر، قطعا نمي‌توان آن را جايگزيني كامل براي نسخه‌ي بومي يا بوت كمپ ويندوز ۱۰ مبتني ‌بر x86 دانست، براي مثال، برنامه‌هاي ۳۲ بيتي در هنگام راه‌اندازي كاملا غير قابل استفاده خواهند شد و شواهد نشان مي‌دهند كه تعليق و ازسرگيري ماشين مجازي (VM) امكان‌پذير نخواهد بود. افزون ‌بر اين، هنگام استفاده از ماشين مجازي، امكان استفاده از دكمه‌ي بستن وجود ندارد و در عوض بايد ماشين مجازي را به‌صورت كامل خاموش كرد. در ادامه قصد داريم يادگيري استفاده از اين نرم‌افزار را براي اجراي ويندوز آرم روي كامپيوترهاي جديد مك، از جمله مك‌بوك اير و مك‌بوك پرو ۱۳ اينچي و مك ميني مجهز به پردازنده ‌M1 را ارائه دهيم.

مرجع متخصصين ايران صفحه‌ي راهنما براي پردازنده M1

به محض نصب نرم‌افزار يادشده، Parallels با استفاده از پيش‌نمايش‌هاي متخصص جزئيات بيشتري در مورد اجراي ماشين‌ مجازي مبتني بر آرم براي متخصصان به نمايش مي‌گذارد. اقداماتي كه بايد براي بارگيري و راه‌اندازي اين نرم‌افزار انجام دهيد، به شرح زير است:

  • پيش‌نمايش متخصص نرم‌افزار Parallels Desktop 16 را براي كامپيوترهاي مك مجهز به پردازنده ‌M1 از طريق وب‌سايت اين شركت بارگيري و نصب كنيد. بعد از فرايند يادشده، Parallels يك كد فعال‌سازي در زير لينك بارگيري براي متخصص ارسال خواهد كرد.
  • به ‌منظور دريافت ويندوز مبتني بر آرم بايد در برنامه‌ي Windows Insider Program نام نويسي و در آنجا نسخه‌ي Windows 10 Client ARM64 Insider Preview را بارگيري كنيد. توجه داشته باشيد كه حتما اين نسخه را بارگيري كنيد؛ زيرا مايكروسافت به‌تازگي شبيه‌ساز برنامه‌هاي ۶۴ بيتي را در اين نسخه از ويندوز ارائه داده است.
  • نرم‌افزار Parallels را باز كنيد و فايل Windows10_InsiderPreview_Client_ARM64_en-us را روي دستيار نصب مك‌ OS بكشيد (درَگ) و روي بخش Create رَها (دراپ) كنيد.
  • نرم‌افزار يادشده، ويندوز ۱۰ مبتني بر آرم جديدي به‌عنوان نمونه در ماشين مجازي ايجاد مي‌كند و در اين مرحله بايد با استفاده از يك حساب متخصصي به سيستم Parallels وارد شويد و كد فعال‌سازي صادرشده در مرحله‌ي نخست را اعمال كنيد.
  • پس از ورود و فعال‌سازي، Parallels 16 ماشين مجازي ويندوز ۱۰ را پيكربندي و ابزارك‌هاي مورد نياز را نصب مي‌كند و در نهايت، نصب و راه‌اندازي ويندوز ۱۰ مبتني بر آرم را تكميل مي‌كند.

همگام‌سازي زمان را غيرفعال كنيد

مرجع متخصصين ايران تغيير تنظيمات نرم‌افزار Paralles

در راه‌اندازي اوليه‌ي Parallels براي كامپيوترهاي مك‌ مجهز به پردازنده‌ M1، نكته‌ي مهم اين است كه بايد گزينه‌ي Time Sync را غيرفعال كنيد؛ در غير اين ‌صورت، احتمال دارد ماشين مجازي‌سازي ويندوز به‌درستي اجرا نشود. براي غيرفعال كردن همگام‌سازي زمان، روي بخش «Actions» در نوار منوي Parallels كليك و گزينه‌ي «Config» را انتخاب كنيد. در مرحله‌ي بعد روي سربرگ گزينه‌ها (Options) كليك و گزينه‌هاي بيشتر (More Options) را انتخاب كنيد و در كادر كشويي كنار Time Sync، با انتخاب گزينه‌ي Do Not Sync قابليت يادشده را غيرفعال كنيد و در نهايت از پنجره‌هاي بازشده خارج شويد.

همراهي شبيه‌سازي x64 را فعال كنيد

  • در نوار جست‌وجوي ويندوز عبارت «Insider» را جست‌وجو و روي تنظيمات Windows Insider Program كليك كنيد.
  • روي لينك رفتن به تنظيمات تشخيص و بازخورد (Diagnostics & Feedback) كليك و داده‌هاي گزينه‌اي با عنوان تشخيصي اختياري (optional diagnostic) را فعال كنيد.
  • روي لينك مرتبط با حساب Windows Insider كليك كنيد و به حساب ويندوز خود وارد شويد.
  • پس از ورود به سيستم، توصيه مي‌شود كه روي گزينه‌ي Beta Channel در قسمت تنظيمات داخلي كليك و براي دسترسي به جديدترين به‌روزرساني‌ها، گزينه‌ي Dev Channel را فعال كنيد.
  • روي دكمه‌ي Home كليك كنيد تا به صفحه‌ي اصلي تنظيمات ويندوز برگرديد و درنهايت، در بخش Update & Security براي مطالعه آخرين به‌روزرساني‌ها كليك كنيد.
  • بعد از اتمام مرحله‌ي پنجم بايد منتظر بمانيد تا آخرين پيش‌نمايش نسخه‌ي توسعه‌دهندگان موسوم به نسخه‌ي Windows 10 Insider Preview ظاهر شود. براي نصب جديدترين نسخه توسعه‌دهنده، روي دكمه بارگيري و نصب در زير توضيحات ساخت كليك كنيد. به ‌خاطر داشته باشيد، تكميل بارگيري و نصب ويندوز مدتي طول خواهد كشيد؛ بنابراين صبور باشيد و پس از نصب تمامي به‌روزرساني‌ها و راه‌اندازي مجدد دستگاه، ابزار Parallels دوباره نصب مي‌شود؛ ازاين‌رو بايد يكبار ديگر آن را راه‌اندازي كنيد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد اضافه‌ شدن شبيه‌ساز برنامه‌هاي ۶۴ بيتي در ويندوز ۱۰ مبتني‌ بر آرم، مي‌توانيد به پست وبلاگ مايكروسافت در اين لينك مراجعه كنيد.

پيشنهاد براي عملكرد بهتر

براي عملكرد بهتر، پيشنهاد مي‌شود كه تخصيص هسته‌‌هاي پردازشي پيش‌فرض برنامه را به چهار هسته تغيير دهيد. ازآنجاكه تمام كامپيوترهاي مك مجهز به پردازنده‌ M1 داراي پردازنده‌ي مركزي (CPU) هشت هسته‌اي هستند، مك OS دسترسي به چهار هسته باقي‌مانده را حفظ مي‌كند. براي بالا بردن تخصيص هسته، ماشين مجازي‌سازي ويندوز را خاموش كنيد، روي بخش Action در نوار منو كليك و گزينه‌ي Config را انتخاب كنيد. در بخش Hardware گزينه‌ي «CPU and Memory» را انتخاب و از كادر كشويي كنار پردازنده‌ها استفاده كنيد تا آن را از دو به چهار هسته ارتقا دهيد. در نهايت پنجره كانفيگ را ببنديد و ماشين مجازي را دوباره راه‌اندازي كنيد.

مرجع متخصصين ايران تغيير استفاده از هسته‌ها در نرم‌افزار Paralles مك M1

هنگامي كه در حالت دسكتاپ قرار گرفتيد، مي‌توانيد برنامه‌هاي مبتني بر دستورالعمل‌هاي arm64 و برنامه‌هاي x86 و x64 را شبيه‌سازي كنيد؛ اما متأسفانه همان‌طور كه در ابتدا گفته شد، برنامه‌هاي ۳۲ بيتي آرم، از جمله اسكايپ و فروشگاه نرم‌افزاري ويندوز هنوز كار نمي‌كنند و راه‌اندازي اين برنامه‌ها منجر به خراب ‌شدن آن‌ها خواهد شد. از طرف ديگر، برنامه‌هايي مانند مايكروسافت اِج و ساير برنامه‌هاي بومي arm64 نسبتا مناسب اجرا مي‌شوند. انديشه متخصصينات يكي از اعضاي وب‌سايت 9to5Mac در مورد استفاده از نرم‌افزار Parallels به شرح زير است:

من برنامه‌ي استيم (Steam) را بارگيري و بازي Rocket League را به‌منظور سنجش عملكردش امتحان كردم. تجربه‌ي بازي كاملا بي‌نقص نبود و قطعا با سرعت ۶۰ فريم ‌بر ثانيه اجرا نمي‌شد؛ اما حداقل قابل پخش بود. همچنين با استفاده از اين نرم‌افزار مي‌توانم فيلم‌ها و محتواي 4K را از طريق مرورگر مايكروسافت اِج در يوتيوب تماشا و با استفاده از نرم‌افزار Affinity Photo عكس‌ها را ويرايش كنم و بسياري از موارد ديگر.به‌طور كلي من از ثبات و روان بودن انيميشن‌ها و عملكرد اين نرم‌افزار در اجراي اوليه‌ي بازي، تحت تأثير قرار گرفتم. با توجه به اينكه من چهار هسته‌ي پردازشي را به ماشين مجازي اختصاص داده بودم و با نيمي از منابع سيستم كار مي‌كردم، امتيازهاي بنچمارك گيك‌بنچ نسبتا چشمگير بود.
مرجع متخصصين ايران اجراي بازي‌هاي ويندوز در مك M1
مرجع متخصصين ايران امتياز بنچمارك گيك‌بنچ مك M1 در حالت شبيه‌ساز ويندوز
مرجع متخصصين ايران اجراي بازي راكت ليگ در مك M1
مرجع متخصصين ايران اجراي بازي‌هاي ويندوز در مك M1
مرجع متخصصين ايران لوگوي ويندوز در مانيتور پرو ديسپلي XDR

اجراي ويندوز از طريق نرم‌افزار Parallels روي پردازنده‌هاي اپل سيليكون به هيچ‌وجه كامل و بي‌نقص نخواهد بود؛ اما نتايج نشان مي‌دهد كه بسيار بهتر از آن چيزي است كه تصور مي‌شد و ممكن است با به‌روزرساني‌هاي بعدي بهتر شود. اگر برنامه خاصي در ويندوز وجود دارد كه مي‌خواهيد آن را اجرا كنيد، ممكن است از نتايج آن در نرم‌افزار مذكور متعجب شويد. مي‌توانيد براي اطلاعات بيشتر ويدئو زير را تماشا كنيد.

تماشا در يوتيوب

انديشه متخصصينات شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران درباره‌ي نرم‌افزار Paralles و امكان اجراي ويندوز روي كامپيوترهاي جديد مك مجهز به پردازنده‌ M1 چيست؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات