انتخاب انواع لوستر و تأثير آن بر زيبايي منازل با فروشگاه ويدفكتور

سه‌شنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
نقش لوستر در دكوراسيون داخلي منزل نورپردازي و روشنايي است و باعث زيبا و جذاب شدن منزل مي‌شود. اصول نورپردازي در منزل و نحوه انتخاب لوستر مناسب از فروشگاه ويدفكتور فاكتور مهمي است كه به تخصص و مهارت نياز دارد.
تبليغات

در گذشته، لوستر به‌عنوان وسيله‌اي صرفا تجملاتي و در خانه‌هاي مجلل استفاده مي‌شد؛ اما امروزه جزو كالا‌هاي ضروري هر خانه‌اي به‌شمار مي‌آيد كه نه‌تنها در اتاق پذيرايي، بلكه در اتاق خواب و اتاق كودك و حتي آشپزخانه استفاده مي‌شود. لوستر يكي از عناصر مهم طراحي دكوراسيون داخلي هر خانه‌اي است. كمبود نور كافي در منزل يكي از اشكالات اساسي در خانه است و انتخاب لوستر مناسب مي‌تواند اين اشكال را برطرف سازد. هركدام از قسمت‌هاي مختلف خانه مانند اتاق خواب و آشپزخانه و حمام به طراحي نورپردازي مخصوص خود نيازمند است؛ درنتيجه اصول نورپردازي در منزل و نحوه انتخاب لوستر مناسب مي‌تواند هويت تازه‌اي به منزل ببخشد.

تاريخچه لوستر و اصول انتخاب انواع لوستر خانگي

تاريخچه استفاده از لوستر به حدود هشت قرن قبل و تاريخچه ساخت لوستر‌ها به قرن پانزدهم برمي‌گردد كه در كشور‌هايي مانند هلند، فرانسه، ايتاليا و انگليس استفاده مي‌شد. جنس لوستر‌هاي اوليه چوبي بود و براي روشن‌كردن آن‌ها ابتدا از شمع و سپس از گاز فاضلاب‌ها استفاده مي‌شد. با گذشت زمان و پيشرفت تكنولوژي از لامپ‌هاي برقي براي تأمين نور لوستر استفاده شد كه تاكنون ادامه دارد.

پس از چوب و آهن، در لوستر‌هاي اوليه از فلز برنج براي تهيه لوستر استفاده شد. فلز برنج ابتدا در ساخت لوسترهاي فلاندر هلندي به‌كار رفت كه در ساخت آن‌ها از طرح‌هاي گلدار استفاده مي‌شد. لوستر‌هاي كريستالي سنگ در جاهايي از تاريخ به‌چشم مي‌خورد كه فرانسه در توليدشان پيش‌گام بوده است. امروزه، سازندگان لوستر از فلزات گران‌بهايي مانند كوارتز با تراش‌كاري‌هاي ظريف و خاص استفاده مي‌كنند.

نمونه‌اي از لوستر‌هاي قديمي‌ در كاخ ورساي فرانسه ديده مي‌شود كه با آينه‌كاري‌هاي خاص طراحي و ساخته شده‌اند. ديگر لوستر‌هاي اوليه در كليساي نتردام پاريس به‌چشم مي‌خورد كه معماري خاص و نورپردازي‌شان بي‌نظير است. نمونه‌اي از لوستر‌هاي اوليه شيشه‌اي را مي‌توان در كاخ دولما باغچه تركيه ديد كه با داشتن لوستر‌هاي شيشه‌اي بسيار زيبا از معماري‌هاي زيباي تركيه محسوب مي‌شود. تاريخ ساخت اين لوستر‌هاي شيشه‌اي مربوط به قرن نوزدهم است كه انگلستان نمونه‌هايي از لوستر‌هاي شيشه‌اي با طراحي خاص و متفاوت را به دنيا عرضه كرد.

انواع لوستر و اصول انتخاب انواع لوستر خانگي

امروزه، لوستر‌ها در شكل‌ها و اندازه‌‌ها و طرح‌هاي مختلف توليد مي‌شوند. برخلاف گذشته، امروزه لوستر‌ها در جنس‌هاي مختلف لوستر چوبي، فلزي، برنزي، برنجي و استيل و انواع سقفي، ديواري، ريسه‌اي، آويز، شاخه‌اي و اس‌ام‌دي ساخته مي‌شوند. با وجود تنوع زياد در انواع لوستر، لازمه طراحي زيبا و جذاب توجه به اصول نورپردازي در منزل و نحوه انتخاب لوستر مناسب است. فقط توجه به زيبا‌بودن لوستر مهم نيست؛ بلكه توجه به اصول نورپردازي بسيار مهم‌تر است و انتخاب لوستر نامناسب يا بي‌توجهي به ممباحثه نورپردازي ممكن است تأثير منفي بر زيبايي دكوراسيون منزل بگذارد.

براي اينكه اتاق خواب فضاي شيك و رمانتيك داشته باشد، بايد نورپردازي‌اش مناسب باشد. اصول نورپردازي در منزل و نحوه انتخاب لوستر مناسب مي‌تواند در ايجاد آرامش روح و ذهن مؤثر باشد. براي انتخاب لوستر اتاق خواب نكته‌ مهم تناسب اندازه لوستر با اندازه اتاق خواب و ارتفاع سقف است. اگر سقف بلند باشد، بايد از لوستر‌هايي با آويز بلند استفاده كرد. محل نصب لوستر مي‌تواند در قسمت مركزي باشد؛ ولي مي‌توان آن را در هر جاي اتاق خواب نصب كرد. توجه به هماهنگي جنس لوستر با جنس وسايل داخل اتاق نيز نكته‌اي مهم است كه بايد در انديشه متخصصين گرفته شود.

سبك لوستر نيز بايد با سبك وسايل داخل منزل هماهنگ باشد. براي مثال، لوستر‌هاي كريستالي براي اتاق خواب‌هاي با سبك مدرن مناسب است. براي طراحي و نورپردازي اتاق خواب كودك، مي‌توان از لوستر‌هاي طرحدار استفاده كرد. انتخاب لوستر ساده براي اتاق خواب كودك مناسب‌تر است؛ ولي امروزه انواع لوستر‌ها با شكل‌هاي هندسي متفاوت باب شده‌اند. بايد توجه كرد كه رنگ لوستر چه در اتاق خواب و چه اتاق نشيمن يا هر جاي ديگر منزل بايد با رنگ وسايل داخل منزل هماهنگ باشد.

اصول نورپردازي در منزل و نحوه انتخاب لوستر مناسب نيازمند رعايت الزاماتي است كه سبب مي‌شود دكوراسيون جذاب‌تر و خانه دلنشين‌تر شود. رنگ لامپ‌هاي لوستر با كاغذ‌ديواري نيز بايد هماهنگ باشد؛ مخصوصا براي اتاق خواب كه آرامش ذهني براي خواب لازم است، استفاده از تركيبات رنگي آرام‌بخش بسيار اهميت دارد. رنگ لامپ لوستر در اتاق خواب نبايد براي چشم آزاردهنده باشد و استفاده از نور ملايم و يكنواخت براي اتاق خواب مناسب‌تر است.

مرجع متخصصين ايران ويدفكتور

اصول انتخاب انواع لوستر و نورپردازي مناسب

نورپردازي مي‌تواند تأثير زيادي بر زيبايي منزلتان بگذارد. اگر نورپردازي حرفه‌اي و قاعده‌مند انجام شود، اين زيبايي دو‌چندان و حتي ديگر وسايل منزل زيباتر ديده مي‌شود. نور عنصري مهم براي بهتر و زيباتر ديده‌شدن اشياء است و هم در دكوراسيون داخلي و هم در دكوراسيون خارجي جايگاه ويژه‌اي دارد. نورپردازي نماي بيروني ساختمان باعث جذابيت بيشتر ساختمان در شب مي‌شود و تصوير بي‌نظير و خاصي را خلق مي‌كند؛ بااين‌حال، استفاده غيراصولي و نامناسب ممكن است تأثير منفي بر زيبايي ساختمان بگذارد.

اصول نورپردازي در منزل و نحوه انتخاب لوستر مناسب بايد به‌درستي اجرا شود. براي مثال در آشپزخانه و دكوراسيون غذايي استفاده از لوستر سقفي باعث مي‌شود فضا كوچك‌تر به‌انديشه متخصصين برسد. بنابراين، بايد از لوستر‌هاي كوچك و نقطه‌اي استفاده كرد تا لوازم دكور جذاب‌تر به‌انديشه متخصصين برسد. در دكوراسيون‌هاي داخل منزل، مخصوصا اتاق نشيمن استفاده از لوستر‌هاي سقفي با نور ملايم باعث مي‌شود تابلو‌هاي روي ديوار برجسته تر شود و هنري‌تر ديده به‌انديشه متخصصين برسد.

استفاده از تضاد رنگي لوستر و دكوري كه پايين آن قرار گرفته است، مي‌تواند در روشن‌تر و برجسته‌تر نشان‌دادن اشياء كمك كند. براي مثال، استفاده از لوستري كه كلاهك بزرگ تيره داشته باشد و در قسمت پايين آن ميز و وسايل ناهارخوري سفيد رنگ قرار بگيرد، به بهتر ديده‌شدن و روشن‌تر‌شدن فضا كمك مي‌كند. اصول نورپردازي در منزل و نحوه انتخاب لوستر مناسب، تنها روشي است كه مي‌توان منزل و دكور را زيباتر نشان داد و رعايت‌نكردن اصول نورپردازي و بي‌توجهي به جزئيات تأثيري منفي بر جذابيت و برجسته‌تر‌شدن دكور و اشياء منزل خواهد گذاشت.

علاوه‌بر داخل منزل، توجه به نورپردازي در حياط نيز مهم است، در‌واقع، نقش نورپردازي در محوطه‌سازي و پارك‌ها در زيباتر‌كردن محيط بسيار درخور‌توجه است. يكي از فضا‌هايي كه مي‌تواند مدانديشه متخصصين قرار گيرد و نورپردازي در آن با لوستر در كانون توجه طراحان است، باغچه‌ها و گل‌ها و گياه‌هاي آن است. استفاده از لوستر مناسب باعث زيبايي دوچندان معماري ساختمان مي‌شود. اگر در آشپزخانه سيستم‌هاي نوري متفاوت به‌كار رود، استفاده از چراغ‌هاي سقفي با نور متفاوت آن را جذاب و دلنشين مي‌كند. استفاده از عناصري مانند سنگ‌هاي روشن كه نور را بازتاب كنند، مي‌توانند تأثير بسزايي بر روشنايي نور لوستر بگذارد. نور‌هاي اطراف شومينه نيز مي‌تواند معماري خاصي به منزل ببخشد.

مرجع متخصصين ايران ويدفكتور

اصول انتخاب انواع لوستر و متخصصد در دكوراسيون داخلي منزل

به‌طوركلي اصول نورپردازي در منزل و نحوه انتخاب لوستر مناسب نيازمند رعايت نكاتي است كه درادامه به آن اشاره مي‌كنيم. در انتخاب لوستر بايد ارتفاع سقف مدانديشه متخصصين قرار گيرد و لوستر ارتفاع مناسبي از سقف و كف داشته باشد. در منازل داراي سقف بلند، از لوستر آويزي و در منازل داراي سقف كوتاه، از لوستر سقفي استفاده شود.

رنگ و سبك و اندازه لوستر بايد با سبك و رنگ ديگر وسايل داخل منزل هماهنگ باشد. در اتاقي كه نورش كم است، بايد لوستر‌هاي شفاف به‌كار رود تا كمبود نور جبران شود و استفاده از لوستر‌هاي حبابدار براي اين فضاها مناسب نيستند. براي اتاق خواب نيز از لوستر‌هاي پخش‌كننده نور نبايد استفاده شود و بهتر است نورپردازي ملايم باشد تا چشم را اذيت نكند.

به‌طوركلي نور هر فضا متناسب با متخصصي آن بايد تعيين شود. براي مثال، لوستري كه براي اتاق پذيرايي انتخاب مي‌شود، بايد پر‌نور باشد. توجه به رنگ مبل‌ها و وسايل دكوري و طول و عرض اتاق مي‌تواند نقش تعيين‌كننده‌اي در انتخاب لوستر اتاق پذيرايي ايفا كند. هماهنگي بين اجزا و لوستر باعث دلنشين‌ترشدن و شيك‌تر ديده‌شدن منزل و وسايل داخلش مي‌شود و نبايد اين امر ناديده گرفته شود.

در انتخاب لوستر آشپزخانه، گاهي مطابق سليقه وسايل آشپزخانه هماهنگ با پذيرايي و گاهي مستقل از پذيرايي تهيه و چيده مي‌شوند. اگر وسايل متناسب با اتاق پذيرايي چيده شوند، بايد لوستري كه براي آشپزخانه استفاده مي‌شود، با لوستر اتاق پذيرايي نيز هماهنگ باشد؛ اما اگر وسايل آشپزخانه مستقل از اتاق پذيرايي باشد، به هماهنگي با اتاق پذيرايي نيازي نيست.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات