اپل با متهمكردن فيسبوك به نقض حريم خصوصي، ويژگي ATT را پيش خواهد برد
رابطهي اپل و فيسبوك بسيار پيچيده و گاهي اوقات همراهبا نفرت و خشم و دشمني است. اين دو شركت بهنوعي دشمنهاي خوني يكديگر بهحساب ميآيند و از تلاش براي ضربهزدن بههم دريغ نخواهند كرد. حال در جديدترين درگيري بين اپل و فيسبوك، كوپرتينوييها از فيسبوك بهدليل تلاش براي جمعآوري هرچهبيشتر دادههاي متخصصان انتقاد كردهاند. بهگفتهي اپل، با وجود مخالفتهاي صنعت تبليغات، اين شركت راهاندازي برنامهي جديد حفظ حريم خصوصياش را با قدرت پيش خواهد برد.
جين هوروات، مدير جهاني حريم خصوصي اين شركت، در نامهاي به ائتلافي از گروههاي حفظ حريم خصوصي انتقاد كرد و به آنها اطمينان داد كه اپل ويژگي جديد حفظ حريم خصوصي را بهزودي فعال خواهد كرد. اين ويژگي به متخصصان اجازه ميدهد بهصورت آگاهانه اجازهي دسترسي به نرمافزارها براي جمعآوري داده را بدهند و درصورت نياز اجازهي دسترسي به دادههايشان را به اپليكيشنها ندهند. هوروات ميگويد:
ما قابليت «شفافيت رهگيري برنامه» را به دليلي واحد توسعه داديم؛ زيرا از نگرانيها در مورد رديابي متخصصان بدون رضايت آنها و بستهبندي و فروش مجدد دادهها به شبكههاي تبليغاتي و كارگزاران داده كاملا آگاهي داريم.
در اين بيانيه، هوروات از سياستهاي اپل دربارهي آگهيهاي هدفمند دفاع كرد. بهگفتهي او اغلب دادههاي هدفمند دادههاي جمعيتي خواهند بود؛ ولي عدهاي از شركتها علاوهبر دادههاي جمعيتي، دادههاي شخصي افراد را نيز جمعآوري ميكنند. هوروات درادامه افزود:
فيسبوك و ديگر شركتها رويكرد بسيار متفاوتي در هدف قراردادن [جمعآوري داده] دارند. آنها نهتنها گروهبندي متخصصان را در بخشهاي كوچكتر مجاز ميدانند؛ بلكه از اطلاعات دقيق مربوط به فعاليت مرور الكترونيك براي هدف قراردادن تبليغات استفاده ميكنند. مديران فيسبوك بهصراحت اعلام كردهاند كه هدف آنها جمعآوري بيشتر دادهها در نرمافزار شخص ثالث و نرمافزارهاي خودشان براي توليد و تهيهي پروفايل دقيق از متخصصان است و اين بيتوجهي به حريم خصوصي متخصصان همچنان گسترش مييابد و محصولات بيشتري را شامل ميشود.
ادعاهاي هوروات بهشدت با انتقاد فيسبوك روبهرو شد و اين غول شبكههاي اجتماعي اپل را به سوءاستفاده از موقعيت خود متهم كرد. فيسبوك ميگويد:
اپل از موقعيت مسلط خود در بازار براي ترجيحدادن سودش سوءاستفاده ميكنند؛ درحاليكه استفاده از دادههاي مشابه را براي رقباي خود تقريبا ناممكن كرده است. آنها ادعا ميكنند كه اين امر مربوط به حريم خصوصي است؛ اما مربوط به سود است.
ويژگي جنجالي موسوم به ATT كه انتظار ميرود در اوايل سال ۲۰۲۱ راه اندازي شود، از زمان رونمايي برنامههاي اپل در جولاي، با مباحثه و جدالهاي زيادي مواجه بوده است. وقتي اين قابليت فعال باشد، هر برنامهاي كه روي آيفون يا آيپد اجرا ميشود، بايد قبل از دسترسي به دادههاي خاصي كه ميتواند براي رديابي آنها در ساير برنامهها استفاده شود، از متخصصان اجازهي دسترسي ميگيرد. اين دادهها «شناسه براي تبليغكنندگان» ناميده ميشوند و صنعت تبليغات از اين ميترسد كه با آمدن قابليت يادشده، متخصصان اجازهي دسترسي به سرويسها را ندهند و اين امر طبيعتا به درآمد آنها در شخصيسازي تبليغات آسيب شديدي ميزند.
سپتامبر (شهريور)، اپل موافقت كرد معرفي ويژگي ATT را براي آمادهسازي بيشتر صنعت تبليغات بهتأخير بيندازد. اين تأخير بازهم اعتراض حاميان حريم خصوصي را درپي داشت. كمپين رتبهبندي حقوق ديجيتال، ائتلافي موسوم به Access Now (اكنون دسترسي پيدا كنيد)، عفو بينالملل و بنياد الكترونيكي مرزها، در نامهاي به اپل خاطرنشان كردند كه ويژگيهاي اشارهشده بهبودي حياتي در سياست ايجاد ميكنند و اين امكان را فراهم ميكند كه احترام به حريم خصوصي بيشتر از گذشته شود؛ ازاينرو، اپل بايد اين ويژگيها را تاحدممكن سريع اجرا كند.
ناگفته نماند اپل باتوجهبه وجود شناسنامه براي تبليغدهندگان با شكايت جداگانهاي روبهرو شده است. در پروندهي حفظ حريم خصوصي كه روز دوشنبه تشكيل شد، Max Schrems، فعال حقوق مصرفكننده، استدلال كرد كه قابليت رديابي مقررات حريم خصوصي را نقض ميكند و حتي پس از اِعمال تغييرات برنامهريزيشدهي اپل، همچنان مانند گذشته به كار خود ادامه ميدهد.
هم انديشي ها