آيا واتساپ محتواي چت هاي خصوصي ما را مي‌بيند؟

واتساپ براي شفاف‌سازي در مورد سياست‌هاي حريم خصوصي، صفحه‌ي FAQ وب‌سايت خود را به‌روز كرده است تا به برخي از شبهات پاسخ دهد.

 در اوايل ماه جاري ميلادي، واتساپ (WhatsApp) شروع به نشان دادن يك نوتيفيكيشن درون‌برنامه‌اي كرد كه از به‌روزساني سياست‌هاي حريم خصوصي اين پيام‌رسان حكايت دارد. براساس قوانين جديد، متخصصان واتساپ براي ادامه‌ي استفاده از اين اپليكيشن بايد حتما با سياست‌هاي به‌روزشده موافقت كنند؛ در غير اين صورت امكان كار با واتساپ را از دست خواهند داد.

براساس سياست حريم خصوصي جديد واتساپ، متخصصان بايد قبول كنند كه اطلاعات شخصي‌شان در دسترس فيسبوك قرار بگيرد. در پي نمايش اين نوتيفيكيشن، بسياري از متخصصان نگران حريم خصوصي‌شان شدند و همين موضوع باعث شد استفاده از پيام‌رسان‌هاي ديگر نظير تلگرام و سيگنال به‌شدت افزايش پيدا كند. براساس گزارش اندرويد سنترال، واتساپ به‌تازگي صفحه‌ي FAQ وب‌سايت رسمي خود را به‌روز كرده است تا درباره‌ي برخي از شايعه‌هايي كه طي روزهاي اخير پخش شده‌اند شفاف‌سازي كند. 

مطالعه‌ها نشان مي‌دهد قانون جديد واتساپ براي به‌اشتراك‌گذاري اطلاعات شخصي متخصصان با فيسبوك از سال ۲۰۱۶ عملي شده است و اين يعني اكثر متخصصان واتساپ بدون اينكه بدانند، چند سال اطلاعاتشان را در اختيار فيسبوك قرار مي‌دهند.

واتساپ در صفحه‌ي چ FAQ خود مي‌گويد سياست‌هايي كه به‌تازگي وضع كرده است، حريم خصوصي پيغام‌هايي كه متخصصان بر بستر واتساپ براي يكديگر مي‌فرستند متأثر نمي‌كند. پيغام‌هاي شخصي در چت‌هاي واتساپ با سيستم رمزنگاري سرتاسري (End-to-End Encryption) محافظت مي‌شوند؛ اين يعني نه واتساپ و نه فيسبوك امكان دسترسي به محتواي چت‌ها يا مشاهده‌ي لوكيشنِ به ‌اشتراك ‌گذاشته‌شده را ندارند. قوانين حريم خصوصي جديد واتساپ، صرفا زماني روي شما اثر مي‌گذارد كه به يك كسب‌و‌كار پيغام بدهيد. 

اگر بخواهيد از قابليت‌هاي تجاري واتساپ استفاده كنيد، ممكن است فعاليت‌هايتان در زمينه‌ي خريد محصول در دسترس واتساپ قرار بگيرد تا تجربه‌ي شما از حضور در واتساپ شخصي‌سازي شود. اين داده‌ها باعث مي‌شوند تبليغات فيسبوك و اينستاگرام برايتان شخصي‌سازي شود. فيسبوك همچنين ممكن است داده‌هاي مربوط به نحوه‌ي تعامل شما با تبليغاتي كه داراي گزينه‌هايي خاص به منظور فرستادن پيغام به كسب‌وكارها در واتساپ هستند استفاده كند تا تبليغات به ‌نمايش ‌درآمده‌ براي شما را شخصي‌سازي كند. 

واتساپ مي‌گويد برخي از كسب‌وكارهاي بزرگ نياز دارند از سرويس‌هاي ميزباني به‌منظور مديريت ارتباط با مشتري استفاده كنند. دقيقا به همين دليل است كه واتساپ به كسب‌و كارها امكان مي‌دهد از سرويس‌هاي ميزباني امن فيسبوك به منظور مديريت چت‌‌هاي واتساپ، پاسخ دادن به سؤال‌ها و فرستادن اطلاعات متخصصدي نظير رسيد خريد بهره بگيرند. در ادامه‌ي بيانيه آمده است: «براي برقراري ارتباط با يك كسب‌و‌كار، چه از موبايل استفاده كنيد چه رايانامه يا واتساپ فرقي ندارد؛ آن كسب‌و‌كار مي‌بينيد شما چه مي‌گوييد و احتمال دارد از آن اطلاعات براي اهداف تبليغاتي خود استفاده كند كه ممكن است شامل تبليغات در فيسبوك هم بشود.»

نكته‌ي نااميدكننده اين است كه اطلاعيه‌هاي منتشرشده روي صفحه‌ي FAQ وب‌سايت واتساپ در تناقض با جديدترين سياست‌هاي حريم خصوصي اين پيام‌رسان هستند. همان‌طور كه پيش‌تر اعلام شده بود، واتساپ مطابق‌ سياست‌هاي جديدش قرار است نام پروفايل، تصوير پروفايل، آدرس IP،‌ شماره موبايل، فهرست مخاطبان، داده‌هاي مربوط به ورود و زمان ماندن در اپليكيشن و حتي پيغام استاتوس شما را با فيسبوك و شركت‌هاي تحت مديريت آن به اشتراك بگذارد. 

اگر نمي‌خواهيد فيسبوك به اطلاعات شخصي شما در واتساپ دسترسي پيدا كند، تنها گزينه‌اي كه در دست داريد، رفتن به سراغ پيام‌رسان‌هاي ديگر است. دو پيام‌رساني كه امروزه بيشتر از بقيه مورد توجه قرار گرفته‌اند، تلگرام و سيگنال هستند. اندرويد سنترال مي‌گويد تلگرام تقريبا به اندازه‌ي واتساپ امنيت ندارد، اما سيگنال تقريبا تمامي قابليت‌هايي كه باعث شده‌اند واتساپ تا اين حد محبوب شود در خود دارد؛ به‌ويژه سيستم رمزنگاري سرتاسري. 


منبع androidcentral

از سراسر وب

  انديشه متخصصينات
كاراكتر باقي مانده

بيشتر بخوانيد