يوتيوب از اين پس روي ويديوهاي Monetize نشده نيز تبليغ نشان ميدهد
يوتيوب بستري براي توليدكنندگان محتواي ويدئويي فراهم كرد است كه با نمايش تبليغات در ويدئوهايشان درآمد كسب كنند. تبليغات كسبوكار مهمي براي يوتيوب، بهويژه براي گوگل، شركت مادر آن، محسوب ميشود. حال بهانديشه متخصصين ميرسد اين شبكهي اجتماعي قصد دارد با اِعمال قوانين جديد، بدون پرداخت درآمد تبليغاتي به صاحب اثر، روي ويديوهاي حسابهاي عادي و غيرشريك يوتيوب (كانالهاي بهاصطلاح monetize نشده) نيز تبليغات نمايش دهد.
اخيرا بهروزرساني جديدي در شرايط و مقررات استفاده از يوتيوب در آمريكا اِعمال شده كه درآمدزايي و نمايش تبليغات در ويدئوهاي بارگذاريشده از كانالهاي غيردرآمدزا را تغيير ميدهد. براي ايجاد كانال درآمدزا، صاحبان كانالهاي عادي بايد به شريك يوتيوب تبديل شوند. آنها براي انجام اين كار بايد هزار نفر دنبالكننده داشته باشند و ميزان بازديد ويدئوهايشان در ۱۲ ماه گذشته به چهارهزار ساعت برسد و سپس به اكانت ادسنس متصل شوند.
سرويس ادسنس اين امكان را دراختيار شريك يوتيوب ميگذارد كه محل و تعداد تبليغات را در ويدئوهاي بارگذاريشدهاش مشخص و از اين راه درآمدزايي كسب كند. ناگفته نماند كه تا پيش از اين تا وقتي متخصص واجدشرايط نبود، تبليغاتي در ويدئوهاي او نشان داده نميشد.
تغييرات اخير قوانين يوتيوب بدينمعنا است اين پلتفرم ميتواند تبليغاتي را در ويدئو حسابهاي غيردرآمدزا قرار دهد و به سازندهي آن محتوا بخشي از درآمد تبليغات نشان دادهشده را پرداخت نكند. حساب رسمي يوتيوب با انتشار توييتي بههمراه لينك قوانين بهروزشده، از تغيير قوانين اين پلتفرم خبر داد. در بخش درآمدزايي در شرايط و مقررات استفاده از يوتيوب آمده است:
يوتيوب اين حق را دارد از تبليغات ويدئوهايي كه در اين پلتفرم منتشر ميكنيد، درآمد كسب كند. روشهاي درآمدزايي شامل تبليغات در ويدئو يا ويدئوهاي پولي است. بااينحال طبق اين توافقنامه، پولي به شما پرداخت نميشود. از ۱۸ نوامبر ۲۰۲۰ (۲۸ آبان ۱۳۹۹)، پرداختيهاي توافقشده بين شما و اين پلتفرم شامل پرداختيهاي برنامهي YouTube Partner يا عضويت كانال يا Super Chat بهعنوان حق امتياز پرداخت خواهند شد. درصورت الزام قانوني نيز، گوگل ميتواند بابت چنين پرداختيهايي ماليات دريافت كند.
آلفابت، شركت مادر گوگل، فقط در سهماههي سوم ۲۰۲۰ توانست پنجميليارد دلار از تبليغات ويدئوهاي متخصصان يوتيوب درآمد كسب كند.
براساس گزارشها، ۹۰ درصد ويدئوهاي بارگذاريشده در اين پلتفرم هيچوقت از مرز هزار بازديد عبور نميكنند تا مجوز ورود به سيستم تبليغاتي را كسب كنند و به كانال درآمدزا تبديل شوند. واضح است يوتيوب بهدنبال كسب درآمد از چنين محتواهايي است.
قوانين بهروزشدهي يوتيوب حاكي از آن است كه احتمالا متخصصان تبليغات ويدئوهاي خصوصي يا فهرستنشدهي كانالهاي غيردرآمدزا را مشاهده كنند؛ البته براي كانالهايي كه بهدليل نقض قوانين محتوا از برنامهي شريك يوتيوب حذف شدهاند، تبليغات نشان داده نميشود. چنين ويدئوهايي محتواهاي حساس مانند سياسي، نژادي، موادمخدر و قمار را دربر دارند.
در سال ۲۰۰۶، گوگل با خريد يوتيوب قوانيني مبنيبر انتشار محتواي دستاول تعيين كرد و به محتواي اين پلتفرم سروسامان داد. از آن زمان، تعداد متخصصان يوتيوب تا حدي افزايش يافت كه در سال ۲۰۱۱، به بيش از يكتريليون بازديد رسيد و درآمد زيادي ازطريق سرويس ادسنس نصيب توليدكنندگان محتوا كرد.
اوضاع براي اين افراد بهخوبي پيش ميرفت تا اينكه از سال ۲۰۱۶ تا اوايل ۲۰۱۷، درآمد تبليغاتي شركاي يوتيوب كاهش يافت. در سال ۲۰۱۸ بروز مسائلي در اين پلتفرم، اشكالاتي در درآمدزايي توليدكنندگان محتوا ايجاد كرد. حال يوتيوب به پرداخت درآمد تبليغاتي به حسابهاي عادي خاتمه ميدهد و فقط حسابهاي شريك يوتيوب بخشي از اين درآمد را كسب ميكنند.
همانطوركه در ابتدا بيان شد، تغييرات قوانين فعلا براي متخصصان در آمريكا اعمال شده است و تا اواسط ۲۰۲۱، براي تمامي متخصصان اجرا ميشود. بهطوركلي، قوانين جديد، درآمد سرشاري نصيب اين پلتفرم خواهد كرد.
هم انديشي ها