اخترفيزيك‌دان دانشگاه هاروارد: موجودات فضايي در سال ۲۰۱۷ به زمين آمده بودند

شنبه ۲۰ دي ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
در سال‌هاي اخير، آوي لوب خود را به‌عنوان يكي از مدافعات برجسته‌ي فرضيه‌ي وجود موجودات فضايي مطرح كرده و قرار است به‌زودي جزوه رايگاني در همين زمينه چاپ كند.

به‌گزارش فوتوريسم، اواخر ژانويه‌ي ۲۰۲۱ جزوه رايگاني با عنوان مباحثه‌برانگيز «فرازميني‌ها؛ اولين نشانه‌ها از حيات هوشمند فرازميني» به‌قلم آبراهام (آوي) لوب، محقق و اخترفيزيك‌دان دانشگاه هاروارد، منتشر خواهد شد. در اين جزوه رايگان، لوب به يكي از فرضيه‌هاي مباحثه‌برانگيزش پرداخته است. وي در اين فرضيه عنوان كرده اوموآموا، جرم بين‌ستاره‌اي كه اولين‌بار در سال ۲۰۱۷ ديده شد، ممكن است فضاپيماي موجودات فضايي باشد كه يكي از تمدن‌هاي فرازميني به زمين فرستاده بود.

هاوتن مفلين هاركورت، ناشر لوب، به نشريه بوستون گلوب بيانيه‌اي فرستاده و در آن گفته است: «لوب در جزوه رايگانش نشان داده اين جرم كيهاني سيارك نبوده است. چون در مداري عجيب و با سرعت زيادي حركت مي‌كرده و هيچ اثري از گاز يا گرد‌و‌غبار پشت‌سرش باقي نمي‌گذاشته است.» از انديشه متخصصينات لوب، اين‌ها شواهد قانع‌كننده‌اي هستند كه نشان مي‌دهد موجودات فضايي پيشرفته‌اي به زمين آمده بودند. اين فرضيه بسيار جالب است؛ ولي درمقابل انديشه متخصصين اكثر محققان مؤسسه ستي (جست‌وجو براي هوش فرازميني) قرار مي‌گيرد. چنان‌كه مي‌دانيد، محققان اين مؤسسه بارها اعلام كرده‌اند كه هنوز شواهد زيادي براي اثبات وجود موجودات فضايي وجود ندارد.

اگر بخواهيم منصفانه قضاوت كنيم، بايد با لوب همراه باشيم كه تا قبل از سال ۲۰۱۷ شيئي فضايي شبيه به اوموآموا كشف نشده بود. اين اولين جرم بين‌ستاره‌اي به‌حساب مي‌آمد كه مستقيما رصد مي‌شد و از زماني‌كه ستاره‌شناسان رصدخانه هاليكالا در هاوايي آن را ديدند، به گمانه‌زني‌هاي گسترده‌اي نيز دامن زد. به‌گزارش اسپيس، محققان در اكتبر ۲۰۱۷ (مهر ۱۳۹۶) شيء مرموز شبيه به سيگار برگي عظيم را كشف كردند كه با سرعت سرسام‌آور ۹۲ هزار كيلومتر‌بر‌ساعت از منظومه شمسي مي‌گذشت. سرعت بسيار زياد اين جرم باعث شد كه منشأ آن بلافاصله خارج از منظومه‌ي شمسي دانسته شود.

اوموآموا هنگامي‌كه اولين‌بار ديده شد، در گروه‌ دنباله‌دارها طبقه‌بندي شد؛ ولي اين واقعيت كه در اوموآموا علائمي از انتشار گاز مشاهده نمي‌شد، باعث شد ستاره‌شناسان به فرض ديگري روي بياورند. برخي محققان استدلال كردند اوموآموا سياركي سنگي يا شايد حتي گروه جديدي از اجرام بين‌ستاره‌اي باشد. براساس فرضيات ديگر، ممكن است اوموآموا سياره‌اي كوچك يا قطعه‌اي از سياره‌اي بزرگ‌تر باشد كه از آن كَنده شده و بر‌اثر نيروهاي گرانشي از منظومه خود خارج و وارد فضاي بين‌ستاره‌اي شده است. حتي ممكن است دنباله‌دار زامبي يا به‌عبارت دقيق‌تر، سياركي هيولاوار حاصل فشرده‌شدن دانه‌هاي گردوغبار باشد.

تصوير مفهومي از شيء بين‌ستاره‌اي اوموآموا

نكته‌ي ديگر اينكه اوموآموا حركتي شتاب‌‌دار با منشأ غيرگرانشي داشت؛ رفتاري كه نمي‌توانست تنها ناشي از كُنش گرانشي اين جرم با اجرام بزرگ‌تري مانند خورشيد و سياره مشتري بوده باشد. درواقع پيش‌از‌آن، تنها چنين نوع حركتي در دنباله‌دارها ديده شده بود. دنباله‌دارها با جذب گرما و انتشار گازهاي دروني خود، مي‌توانند با سرعت در فضاي بين‌ستاره‌اي حركت كنند. ولي مسئله اين بود كه هيچ دنباله‌ يا اَبري از گاز پشت سر اوموآموا ديده نشده بود. به‌هر‌حال به‌طور‌كلي‌، ستاره‌شناسان فعلا روي اين موضوع اتفاق‌انديشه متخصصين دارند كه اوموآموا نوعي دنباله‌دار است.

درحالي‌كه محققان علم نجوم همچنان در كشف ماهيت اين جرم كيهاني مرموز ناكام مانده‌اند، لوب يكي از محققاني است كه عقيده دارد اوموآموا ممكن است فضاپيماي موجودات فضايي بوده باشد. سال ۲۰۱۸، لوب به‌همراه شَموئل بيالي مقاله‌اي در «اي‌پي‌جِي (ژورنال اخترفيزيكي)» منتشر و اين احتمال را اولين‌بار مطالعه كرد.

در اين مقاله، لوب و بيالي اعلام كردند امكان دارد اوموآموا بادبان خورشيدي (بادبان نوري) از‌كارافتاده‌اي باشد كه موجودات فضايي بسيار پيشرفته‌اي آن را ساخته و حالا وارد فضاي بين‌ستاره‌اي كرده‌اند يا فضاپيمايي كاملا سالم است كه موجودات فضايي عمدا براي سفر به زمين به‌كار انداخته‌اند. بادبان خورشيدي سامانه‌اي است كه با به‌كار‌گرفتن مكانيسمي مانند قايق‌هاي بادباني با تابش نور خورشيد بر آينه‌هايش به‌حركت درمي‌آيد.

ساير فيزيك‌دانان چندان تحت‌تأثير فرضيه‌هاي لوب قرار نگرفتند. رابرت وِريك، ستاره‌شناس كانادايي و كاشف اوموآموا، در سال ۲۰۱۷ و هم‌زمان با انتشار مقاله‌اش، به CBC گفت: «صادقانه بگويم فكر مي‌كنم اين [فرضيه‌ي لوب و بيالي] گمانه‌زني كاملا بي‌پشتوانه است. در‌واقع، تصور مي‌كنيم كه اين فرضيه براساس اطلاعاتمان درست نيست.»

گروهي بين‌المللي از محققان هم در سال ۲۰۱۹ پژوهشي در نشريه‌ي نيچر اَسترونومي چاپ و در آن اعلام كردند هيچ دليل قانع‌كننده‌اي براي اثبات فرضيه‌ي موجودات فضايي پيدا نكرده‌اند و مختصات اوموآموا هم با جرم كيهاني طبيعي كاملا همخواني دارد. اين محققان استدلال كرده بودند اين جرم كاملا با تعاريف پذيرفته‌شده از سيارك‌ها و دنباله‌دارها مطابقت ندارد؛ ولي دليل مسير غيرعادي آن مي‌تواند انتشار گازهاي نامرئي از سطح آن باشد.

با وجود انتقادات، لوب همچنان بر اين عقيده پافشاري مي‌كند كه اوموآموا مي‌تواند نشانه اين باشد كه در جهان تنها نيستيم. اواخر سال ۲۰۲۰، وي در مقاله‌اي منتشرشده در نشريه‌ي ساينتفيك اَمريكن نوشته بود: «اطلاعاتي كه درباره‌ي اوموآموا گردآوري كرديم، ناقص است. به‌منظور به‌دست‌آوردن اطلاعات بيشتر، بايد آسمان را براي پيداكردن اجرام كيهاني مشابه زير‌انديشه متخصصين بگيريم. دانستن اين موضوع كه در اين جهان تنها نيستيم، پيامدهاي شگرفي بر اهداف ما در زمين و بلندپروازي‌‌هاي فضايي‌مان خواهد داشت.»