موبايل هوشمند ايراني با سيستم‌ عامل بومي درحال توسعه است

چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
رئيس مركز ملي فضاي مجازي از توسعه‌ي موبايل هوشمند ايراني با سيستم‌عامل بومي با همكاري وزارت ارتباطات خبر داد تا از اين طريق آسيب‌پذيري شبكه ملي اطلاعات كاهش يابد.
تبليغات

ابوالحسن فيروزآبادي، رئيس مركز ملي فضاي مجازي در گفت‌وگو با سايت فارسي رهبري اعلام كرد كه در راستاي درامان‌ماندن از گزند كنترل و قدرت خارجي‌ها، مركز ملي فضاي مجازي با كمك وزارت ارتباطات و با استفاده از از ظرفيت‌هاي بخش خصوصي و بخش‌هاي عمومي كشور، درصدد توسعه‌ي موبايل هوشمند ايراني با سيستم‌عامل بومي و مستقل است. رئيس مركز ملي فضاي مجازي با اشاره به كنترل بيش‌از‌حد زندگي مردم و جامعه توسط سيستم‌‌عامل‌هاي خارجي، شروع جنگ سايبري را نتيجه‌ي تحت فشار قرارگرفتن با افزايش قدرت شركت‌هاي خارجي دانست.

به‌گفته‌ي ابوالحسن فيروزآبادي، آسيب‌پذيرترين نقطه‌ي شبكه‌ي ملي اطلاعات، مدخل ورودي به شبكه است كه درحال‌حاضر، دو سيستم‌عامل اندرويد و iOS را شامل مي‌شود. فيروزآبادي اين سيستم‌ها را عامل‌هاي فعالي خطاب كرد كه با مراكز خاصي در تماس هستند؛ وي به همين دليل، تحت‌كنترل‌بودن توسط اين دو سيستم‌عامل را مسئله‌اي خطرناك قلمداد كرد.

به‌گفته‌ي فيروزآبادي، سيستم‌عامل‌هاي اندرويد و iOS خود را در كنترل اپلكيشن‌ها و حتي كنترل باتري موبايل بر اساس جريان مصرفي محق مي‌دانند و موقعيت اپراتور خود را نيز براساس خدماتي كه ارائه مي‌دهند، شناسايي مي‌كنند. رئيس مركز فضاي مجازي همچنين به حذف يا اضافه‌كردن برنامه‌ها زيرانديشه متخصصين قوانين اين سيستم‌عامل‌ها نيز اعتراض كرد و در همين راستا تشخيص امنيت يا عدم امنيت توسط اين سيستم‌عامل‌ها را عامل خطرناكي دانست.

فيروزآبادي به اعمال فشار آمريكا بر شركت چيني هواوي و اجازه‌نداشتن اين شركت براي استفاده از سيستم‌عامل اندرويد نيز اشاره كرد و آن را اعلام جنگ با يك كشور دانست. به‌گفته‌ي وي، چيني‌ها آمادگي اين جنگ نرم را نداشتند و ضربه‌اي چند ميليارد دلاري از آمريكا خوردند، بااين‌حال، به‌دليل نداشتن آمادگي براي جنگ، به مذاكره و آتش‌بس بسنده كردند.

فيروزآبادي با استناد به مطالب فوق، شروع جنگ نرم آمريكا با ايران پس از پياده‌سازي كامل شبكه‌ي ملي اطلاعا‌ت ايران را حتمي عنوان كرد؛ او براي مثال به محدوديت اپليكيشن چيني‌زبان «تيك‌تاك» در آمريكا و اعمال محدوديت ايالات متحده در قبال اين اپليكيشن چيني‌زبان نيز اشاره كرد. به‌گفته‌ي فيروزآبادي، كار اطلاع‌رساني و كار رسانه‌اي ايرانيان هم از مدخل آمريكايي‌ها در فضاي مجازي رد مي‌شود و از همين رو جنگ سايبري عليه ايران به‌راحتي انجام‌شدني است. وي نسبت به رسيدن به خودكفايي در حوزه‌هاي پلتفرم‌هاي موردي مانند پول مجازي، بانك مجازي، بهداشت مجازي و ساير موارد نيز اعلام اميدواري كرد.

ابوالحسن فيروزآبادي با اشاره به راه‌‌اندازي اينترنت ملي و شبكه‌ي ملي اطلاعات، آن را شبكه‌ي شبكه‌ها و به عبارتي شبكه‌ي مادر توصيف كرد. فيروزآبادي در اين زمينه افزود كه شبكه‌هاي ديگري كه قصد اتصال به شبكه‌ي ملي اطلاعات را داشته باشند، موظف به تبعيت از اصول اين شبكه هستند. به گفته‌ي رئيس مركز ملي فضاي مجازي، در تعريفي كه براي اين شبكه لحاظ شده است، هرگونه شبكه‌ اعم از شبكه‌هاي خصوصي در سطح محلي، شبكه‌هاي منطقه‌اي يا ملي در كشور و شبكه‌هاي جهاني مثل اينترنت، بايد از اصول شبكه‌ي ملي تبعيت كنند و به‌همين‌دليل نيز اصل بر حضور تمام شبكه‌ها در اين شبكه ملي است و به‌هيچ‌وجه قرار بر محدودسازي نيست. ابوالحسن فيروزآبادي بقاي شبكه‌ي ملي اطلاعات را به جهاني بودن آن مرتبط مي‌داند و در همين راستا اضافه مي‌كند كه تنها تفاوت در راه‌اندازي اينترنت ملي، وجود چهارچوب ملي و امنيت در اعمال مديريت خواهد بود.

رئيس مركز ملي فضاي مجازي همچنين اعلام كرد كه ازلحاظ انديشه متخصصيني، نوعي فقدان انگيزه در مورد بخش‌هايي از پروژه‌ي شبكه‌ي ملي اطلاعات مشاهده مي‌شود. به‌گفته‌ي فيروزآبادي، در روند اين مسير و براي رسيدن به توسعه‌، لازم است كه اختلافات مبنايي و انديشه متخصصيني كه وزارت ارتباطات با مركز ملي فضاي مجازي بر سر توسعه‌ي پلتفرم‌ها‌ي بومي دارد، برطرف شود.

فيروزآبادي همچنين اشغال ۵۰ درصدي ترافيك بين‌الملل كشور توسط پلتفرم‌هاي پيام‌رسان خارجي را موضوعي خطرناك عنوان كرد و در اين راستا اضافه كرد كه لازم است براي نظام يادگيريي‌، نظام اطلاع‌رساني‌، نظام رسانه‌اي‌ و... طبق مصوبه‌ي شوراي ‌عالي فضاي مجازي و طبق ابلاغيه‌هاي رهبر انقلاب از ظرفيت پيام‌رسان‌هاي داخلي نيز استفاده كرد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات