مايكروسافت غرق كردن سرورهايش را در مايع آغاز كرد

پنج‌شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مايكروسافت سيستم خنك‌كننده‌ي جديدي براي سرورهايش طراحي كرده كه شامل مايعي فلوئوروكربني است. اين سيستم فعلا به‌صورت محدود آزمايش مي‌شود.
تبليغات

آن‌طور كه ورج مي‌نويسد، مايكروسافت اعلام كرده است به‌تدريج سرورهايش را در مايع غوطه‌ور مي‌كند تا عملكرد و مصرف انرژي آن‌ها را بهبود دهد. يك رك از سرورهاي مايكروسافت اكنون غوطه‌ور شده و ظاهرا براي پردازش بار توليد مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

فرايند غوطه‌ور ساختن سرور در مايع چند سال است كه در صنعت استفاده مي‌شود، بااين‌حال مايكروسافت ادعا مي‌كند «نخستين ارائه‌دهنده‌ي سرويس ابري در دنيا است كه فرايند خنك‌سازي دو بخشي متكي‌بر غوطه‌وري را در محيطي توليدي» پياده‌سازي مي‌كند.

فرايند خنك‌سازي از طريق غوطه‌ورسازي كامل رك‌هاي سرور در مايع غير رسانايي كه به‌شكل ويژه توليد مي‌شود انجام مي‌گيرد. اين مايع مبتني‌بر فلوئوروكربن مستقيما با قطعات برخورد مي‌كند و گرما را از آن‌ها مي‌گيرد. در واقع مايع پس از برخورد به قطعات به نقطه‌ي جوش پايين‌تري (۵۰ درجه‌ي سانتي‌گراد) مي‌رسد، سپس مجددا تبديل به مايع مي‌شود. در اين نوع سيستم، فرايند خنك‌سازي در چرخه‌اي ثابت بارها و بارها تكرار مي‌شود و هزينه‌ي شركت‌ها پايين مي‌آيد؛ زيرا براي حركت دادن مايع به انرژي نياز نيست و كندانسور نياز به خنك‌كننده ندارد. 

مرجع متخصصين ايران نحوه عملكرد سيستم خنك كننده سرور در مايع مايكروسافت

مايعِ جوشان در اطراف سرورهاي مايكروسافت

كريستين بلادي، قائم‌مقام گروه توسعه‌ي پيشرفته‌ي ديتاسنتر در مايكروسافت، مي‌گويد اين سيستم اساسا مثل وان حمام است و ادامه مي‌دهد: «رك سرور در داخل محفظه قرار مي‌گيرد و آنچه مي‌بينيد جوشيدن مايع است، مثل جوشيدن آب در داخل قابلمه. آبي كه در قابلمه‌ي شما مي‌جوشد دمايش به ۱۰۰ درجه‌ي سانتي‌گراد رسيده است، اما در سيستم خنك‌كننده‌ي ما، مايع در دماي ۵۰ درجه‌ي سانتي‌گراد مي‌جوشد».

در سال‌هاي اخير ماينرهاي رمزارز از اين نوع سيستم خنك‌كننده‌ي متكي‌بر مايع استفاده كرده‌اند تا بتوانند به‌شكلي بهينه بيت كوين و ديگر رمزارزها را استخراج كنند. اقدام ماينرها ايده‌ي استفاده از سيستم خنك‌كننده‌ي مشابهي را به مايكروسافت داد.

در حال حاضر اكثر ديتاسنترها با هوا خنك مي‌شوند؛ در ديتاسنترها از هواي بيرون استفاده و دماي آن در فرايند تبخير به زير ۳۵ درجه‌ي سانتي‌گراد برده مي‌شود. اين فرايند را در اصطلاح خنك‌كنندگيِ تبخيري مي‌نامند. اشكال فرايند خنك‌كنندگي تبخيري، نياز آن به استفاده از آب فراوان است. مايكروسافت مي‌گويد سيستم خنك‌كننده‌ي جديدش به‌گونه‌اي طراحي شده كه مصرف آب را كاهش دهد. شركت ردموندي مي‌گويد: «اين سيستم احتمالا خواهد توانست نياز به مصرف آب در ديتاسنترها را از بين ببرد و به همين دليل براي ما اهميت زيادي دارد».

محفظه‌هاي سرور به مايكروسافت امكان مي‌دهند قطعات سخت‌افزاري را در فاصله‌ي نزديك‌تري به هم متصل كند تا در بلندمدت فضاي مورد نياز براي استفاده از سرورها كاهش يابد. مايكروسافت سيستم خنك‌كننده‌ي جديدش را به‌صورت محدود آزمايش مي‌كند و قصد دارد در آينده به‌شكل گسترده‌تر سراغ استفاده از آن برود. ردموندي‌ها مي‌خواهند ميزان اثرگذاري سيستم جديدشان را به دقت مورد مطالعه قرار دهند.

مرجع متخصصين ايران كانتينر ويژه مايكروسافت براي سيستم خنك كننده سرور در مايع

كانتينرهاي ويژه‌ي مايكروسافت براي سيستم خنك‌كننده‌ي مبتني‌بر مايع

مايكروسافت پيش‌تر سابقه‌ي انجام كار مشابهي را در قالب پروژه‌ي نِيتيك داشت. اين شركت در پروژه‌ي نيتيك يك ديتاسنتر كامل را به اعماق درياي اسكاتلند فرستاد تا ۸۶۴ سرور و ۲۷٫۶ پتابايت حافظه‌ي ذخيره‌سازي را در آب غوطه‌ور كند. آزمايش غوطه‌ورسازي ديتاسنتر با موفقيت به اتمام رسيد و ميزان خرابي ديتاسنتر غوطه‌ور در آب مايكروسافت تنها يك‌هشتم خرابي ديتاسنتر ساكن روي زمين بود. مايكروسافت مي‌گويد انتظار دارد به‌لطف سيستم خنك‌كننده‌ي جديدش اتفاق مشابهي براي ديتاسنترها رخ دهد. به‌لطف مايع، اكسيژن و رطوبت (دو عاملي كه باعث خوردگي مي‌شوند و خرابي سيستم به بار مي‌‌آورند) از معادله خارج مي‌شوند.

بخشي از تلاش مايكروسافت براي طراحي سيستم خنك‌كننده‌ي جديدش، در راستاي مقابله با كمبود آب انجام گرفته است. مايكروسافت گفته است كه مي‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ ميزان استفاده‌ي مجدد از حجم مشخصي از آب را بالا ببرد و به‌طور كلي مصرف آب را در عمليات‌هايش كاهش دهد.

آمار مي‌گويند مايكروسافت در سال ۲۰۱۹ بالغ‌بر هشت ميليون متر مكعب آب را از سيستم‌هاي شهري و ديگر منابع محلي دريافت كرده است؛ اين عدد در سال ۲۰۱۸ اندكي بيش از هفت ميليون متر مكعب بود. مايكروسافت گفته است كه برنامه دارد مصرف آب را به صفر برساند. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات