مطالعه دستبند هوشمند SmartBand سوني و اپليكيشن Lifelog

پنج‌شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۶
مطالعه 16 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
سوني در نمايشگاه CES 2014 از يك ابزار جديد به نام Core رونمايي كرد. اين ابزار رديابي كه در واقع هسته‌ي اصلي گجت‌هاي پوشيدني سوني به شمار مي‌رود وقتي در كنار بند سيليكوني قرار مي‌گيرد، اسمارت‌بند را تشكيل مي‌دهند. اسمارت‌بند دستبند هوشمندي است كه فراتر از يك دستبند سلامتي عمل مي‌كند! در ادامه با مطالعه اين ابزار پوشيدني جذاب همراه اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران باشيد.
تبليغات

دستبندهاي سلامتي چون Jawbone Up و Fitbit مدتي است كه در بازار موجودند و با استقبال نسبتا خوبي از سوي طرفداران ورزش و سلامت روبرو شده‌اند. اصلي‌ترين وظيفه تعريف شده براي اين دستبندها رديابي متخصص و ذخيره مسير پيموده شده توسط وي، شمردن گام‌ها، محاسبه كالري سوزانده شده و... است. اما اين همه ماجرا نيست، اسمارت‌بند به كمك اپليكيشن اختصاصي سوني قادر است كل زندگي شما را به صورت ديجيتالي ذخيره كند. در واقع سوني به قابليت‌هاي رايج دستبندهاي ورزشي قانع نشده و اهداف بلند پروازانه‌تري در سر دارد.

پيش‌تر در اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به مطالعه اسمارت‌واچ ۲ سوني پرداختيم. اين ساعت هوشمند با اپليكيشن‌هاي اختصاصي كه داشت، قابليت‌هاي متنوعي را در اختيار متخصص قرار مي‌داد. با اين حال نسخه دوم ساعت هوشمند سوني در زمينه نرم‌افزار و متخصصدها هنوز گجتي ناپخته به شمار مي‌رفت و به انديشه متخصصين مي‌رسيد فاصله‌ي زيادي تا تبديل شدن به يك محصول تمام عيار دارد.

اسمارت‌بند كه در نمايشگاه CES 2014 معرفي شد ابزاري است كه علاوه بر قابليت‌هاي دستبندهاي سلامتي داراي ويژگي‌هاي جذاب ديگري نيز هست. اين گجت مي‌تواند تمام فعاليت‌هاي الكترونيك شما را زير انديشه متخصصين گرفته، سيكل‌هاي خوابتان را تشخيص دهد، مسير پيموده شده روي نقشه را رديابي كند، به شما براي يادآوري مكان‌هايي كه مي‌رويد كمك كند و حتي مي‌تواند نقش يك ريموت كنترل را براي تلفن هوشمند اندرويدي‌تان بازي كند.

بايد اعتراف كنم كه با وجود آن كه هنوز هم آن پختگي مورد انتظار را در اين گجت مشاهده نكردم، ولي در طول مطالعه اين ابزار بسيار به آن وابسته شدم. روز اولي كه دفتر سوني در ايران، اسمارت‌بند را در اختيار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران قرار داد تا مورد مطالعه قرار گيرد، چندان علاقه‌اي به آن نشان نمي‌دادم ولي وقتي دو روز اين گجت سبك را روي مچ دستم بسته و با آن كار كردم، تازه لذت داشتن يك اسمارت‌بند را تجربه كردم؛ ابزاري جالب كه وقتي در كنار اپليكيشن Lifelog قرار مي‌‌گيرد، فوق‌العاده متخصصدي مي‌شود.

طراحي و ارگونومي

اسمارت‌بند به صورت يك پك كامل شامل دو بند در اندازه‌هاي بزرگ و كوچك (احتمالا خانم‌ها بايد از بند كوچك و آقايان از بند بزرگ استفاده كنند)، بخش اصلي كه Core نام دارد، سگك براي بستن بند به مچ و دفترچه راهنماي راه‌اندازي آن به زبان‌هاي مختلف عرضه مي‌شود. ما معتقديم كه بسته‌بندي محصول مهم است و مي‌تواند در جذب متخصص موثر باشد. خوشبختانه از اين انديشه متخصصين سوني خوب كار كرده و اسمارت بند را در يك بسته‌بندي شيك و مقاوم ارائه كرده است.

براي استفاده كافي است بخش كور را داخل بند وارد نموده و آن را به مچتان ببنديد! در ادامه هر يك از بخش‌هاي اسمارت‌بند را به صورت مجزا مورد مطالعه قرار مي‌دهيم. اجازه دهيد ابتدا با كور (Core) يا همان قلب تپنده اسمارت‌بند شروع كنيم.

مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران

كور در واقع يك قطعه سفيدرنگ در ابعاد يك فلش مموري كوچك است كه تنها ۶ گرم وزن و ۷.۸ ميلي‌متر ضخامت دارد. اين قطعه حالت خميده‌اي دارد تا وقتي در داخل اسمارت‌بند قرار مي‌گيرد به راحتي با انحناي مچ دست سازگار شده و ارگونومي بهتري داشته باشد. روي اين قطعه هيچ چيزي وجود ندارد و فقط مشخصات سخت‌افزاري كور مثل شماره مدل، شماره سريال، استانداردها و... نوشته شده است. در بخش زيرين نيز فقط لوگوي سوني حك شده است. بر روي لبه‌‌ي اين ابزار مستطيلي شكل، سه چراغ ال‌اي‌دي بسيار كوچك و در كنار آن‌ها يك دكمه كنترلي قابل مشاهده است. بر روي لبه كوچك‌تر پاييني نيز فقط يك درگاه microUSB براي شارژ نمودن آن قرار داده شده است. كور استاندارد IP58 را كسب نموده و اين بدان معنا است كه با وجود نداشتن درپوش براي درگاه ميكرو USB در برابر نفوذ آب و مايعات كاملا مقاوم بوده و حتي تا اندكي بيش از يك متر زير آب را دوام مي‌آورد و البته ضد گرد و غبار نيز هست.

مرجع متخصصين ايران اسمارت بند

مشخصات متخصص SmartBand سوني

  • دو بند سيليكوني مقاوم و نرم در دو اندازه كوچك و بزرگ
  • ۳ چراغ LED براي نشان دادن وضعيت
  • رنگ مشكي (در بازارهاي جهاني در ۹ رنگ ارائه شده)
  • ضد آب و ضد گرد و غبار با استاندارد IP58
  • بلوتوث ۴ كم‌مصرف و NFC
  • درگاه microUSB براي شارژ Core
  • مجهز به گام‌شمار، سنسور حركت، اندازه‌گير فاصله و سنسور مانتورينگ خواب
  • باتري ۳۵ ميلي‌آمپرساعت
  • همراهي از اندرويد ۴.۴ كيت‌كت و بالاتر
  • وزن: ۲۱ گرم
  • ارزش: حدودا ۲۴۰٫۰۰۰ تومان

بندي كه براي اسمارت‌بند مورد استفاده قرار مي‌گيرد از جنس سيليكون نرم و انعطاف‌پذيري است كه مقاومت بالايي در برابر پارگي، خط و خش و نفوذ مايعات از خود نشان مي‌دهد. اين بند حالت ثابتي داشته و هر چقدر هم كه آن‌‌ها را فشار داده يا مچاله كنيد نمي‌توانيد شكل آن را تغيير دهيد. روي بند يك طرح راه‌راه مورب ساده و البته بسيار ريز وجود دارد كه به بهبود ظاهر اين بند شايد بيش از حد ساده كمك مي‌كند. سوني در نمايشگاه CES رنگ بندي متنوعي براي اين گجت معرفي كرد ولي نمي‌دانيم كه آيا به جز رنگ مشكي ساير رنگ‌هاي اين بند نيز وارد كشور خواهند شد يا خير! در بخش مياني بند كمي حجم بيشتر شده و در زير آن شياري مشاهده مي‌شود كه بايد كور را در داخل آن قرار داد. وقتي كور در داخل بند قرار مي‌گيرد به شكل محكمي چفت مي‌شود تا امكان خارج شدن تصادفي آن از داخل بند وجود نداشته باشد. در يك سوي بند نيز همچون ساعت‌هاي معمولي سوراخ‌هاي تغيير اندازه و در سوي ديگر نيز دو منفذ براي اتصال سگك مشاهده مي‌شود. بند دستگاه ظاهري شيك اما خسته‌كننده دارد. در صورتي كه اسمارت‌بند در رنگ بندي متنوع روانه بازار شود اين اشكال تا حد زيادي رفع شده است.

مرجع متخصصين ايران Smartband

محصولات رقبا چون Jawbone Up در اندازه‌هاي متنوعي ارائه مي‌گردند كه مي‌توانيد بر حسب اندازه مچتان گزينه مناسب براي خريد را انتخاب نماييد. اما سوني با ارائه دو بند در ابعاد مختلف اين اشكال را رفع نموده و شما مي‌توانيد مطمئن باشيد كه حداقل يكي از اين دو بند براي اندازه مچ دست شما مناسب خواهد بود.

سگك SmartBand تشكيل شده از يك دايره فلزي نقره‌اي رنگ كه روي يك سطحش دو پين براي اتصال به بند و روي سطح ديگرش، كه هارموني ويژه‌اي با دكمه پاور تلفن‌هاي سوني دارد، لوگوي اين غول ژاپني حك شده است. اتصال سگك به كمي فشار نياز دارد تا پين‌ها در داخل منغذها به طور كامل فرو رود و سگك در جاي خود محكم شود. تركيب رنگ مشكي بند با رنگ نقره‌اي سگك جلوه زيبايي به اين گجت مي‌دهد.

حال كافي است اسمارت بند را، كه حالا مجموعا ۲۱ گرم وزن دارد، به مچتان ببنديد تا ثبت و ضبط فعاليت‌هاي روزانه‌تان آغاز شود.

نحوه راه‌اندازي و استفاده

راه‌اندازي اسمارت‌بند و برقراري ارتباط آن با تلفن هوشمند بسيار ساده است. آنچه نياز داريد يك تلفن اندرويدي مجهز به اندرويد كيت‌كت و يك اپليكيشن ويژه به نام SmartConnect براي شروع مراحل اتصال است. در مطالعه Smartwatch 2 سوني نحوه اتصال دستگاه به تلفن را توضيح داديم. اسمارت‌بند نيز از همان قاعده پيروي مي‌كند! اگر تلفن شما مجهز به فناوري NFC باشد كار ساده‌تر هم مي‌شود.

در صورتي كه تلفن‌تان از NFC همراهي مي‌كند، كافي است اتصال آن به اينترنت را برقرار كرده و بخشي از اسمارت‌بند كه كور در داخل آن قرار دارد را به ماژول NFC موبايل نزديك كنيد. پس از آن، بلافاصله با پيغامي مواجه مي‌شويد كه از شما مي‌خواهد اپليكيشن SmartConnect را نصب كنيد. عجله نكنيد! صبر كنيد تا اپليكيشن نصب شده و سپس آن را اجرا كنيد. در اين مرحله بار ديگر بايد اسمارت‌بند را نزديك تلفن كنيد. اين بار تلفن از شما مي‌خواهد تا اپليكيشن SmartBand را نصب كنيد و با فشردن دكمه تاييد شما را روانه پلي‌استور يا ماركت‌هاي ديگري كه بر روي تلفن‌تان نصب داريد مي‌كند. باز هم بايد صبر كنيد تا اپليكيشن نصب شود. اين اپليكيشن به صورت يك افزونه بر روي SmartConnect نصب مي‌شود. در واقع SmartConnect سوني بستري براي برقراري ارتباط تلفن با لوازم جانبي سوني مثل هدست بلوتوث، اسمارت‌واچ، اسمارت‌بند و... است.

پس از نصب اپليكيشن دوم در صورتي در نرم‌افزار SmartConnect به برگه Devices برويد SmartBand را در ليست مشاهده مي‌كنيد. در صورتي كه اين گزينه را لمس كنيد وارد صفحه ديگري به شكل زير خواهيد گرديد.

مرجع متخصصين ايران smartband-use-1

همان طور كه در تصوير مشاهده مي‌كنيد، خود برنامه به شما پيشنهاد كرده كه اپ Lifelog را دانلود و نصب كنيد. اين كار را حتما انجام دهيد چرا كه يكي از جذاب‌ترين متخصصدهاي اسمارت‌بند همين بخش لايف‌لاگ است كه در ادامه مقاله به طور مجزا به آن خواهيم پرداخت. خوشبختانه سوني استفاده از دستبند هوشمند خود را به ابزارهاي سري اكسپريا محدود نكرده و مي‌توانيد آن را بر روي هر تلفن اندرويدي مجهز به نسخه ۴.۴ به بالا نصب كرده و استفاده كنيد. از جمله امكانات اپلينيشن لايف‌لاگ مي‌توان به قابليت آلارم هوشمند براي بيدار كردن متخصص اشاره كرد. مي‌توانيد مشخص كنيد كه در صورتي كه فاصله بين تلفن و شما به حدي رسيد كه ارتباط بين دستبند و تلفن قطع شد به شما از طريق اسمارت‌بند هشدار داده شود. تمام هشدارها و آگاه‌سازي‌هاي اسمارت بند از طريق ويبراتور نسبتا قدرتمندي كه در داخل كور قرار دارد صورت مي‌گيرد. حتي اين امكان وجود دارد كه وقتي تلفن‌تان زنگ مي‌خورد، اسمارت‌بند بلرزد تا از اين طريق شما را از اين موضوع آگاه سازد.

مرجع متخصصين ايران smartband-use-2

در صورتي كه تلفن‌تان به NFC مجهز نيست، بايد در ابتدا تلفن را با اسمارت‌بند از طريق بلوتوث جفت كنيد تا اتصال برقرار شود.

كاربردها و اپليكيشن‌ها

اگر وارد بخش Applications شويد چهار يا پنج اپليكيشن پيشنهادي براي دانلود و نصب، مثل Smart Camera، Find Phone و... را مشاهده خواهيد كرد. اگر گزينه Search for applications را انتخاب كنيد متوجه خواهيد شد كه هنوز اپليكيشن‌هاي سازگار با اسمارت‌بند بسيار محدودند و تعداد آن‌ها از انگشتان دست بيشتر نمي‌شود. اما در بين اين اپليكيشن‌ها به جز لايف‌لاگ كه به طور كامل به آن خواهيم پرداخت، موارد متخصصدي زيادي وجود دارند. توجه داشته باشيد كه هيچ‌كدام از اين اپليكيشن‌ها بر روي دستبند نصب نمي‌شوند و همگي بر روي تلفن قابل نصب و استفاده هستند.

در SmartConnect از طريق بخش Select Application مي‌توانيد مشخص كنيد كه اسمارت‌بند شما كنترل‌كننده چه چيزي باشد. به طور پيش‌فرض Media player را كنترل مي‌كند. در اين حالت مي‌توانيد كنترل موسيقي را از طريق دستبند در دست بگيريد. كافي است يك بار دكمه دستبند را فشار دهيد تا وارد حالت اپليكيشن شود. چند ثانيه فرصت داريد تا اولين دستور را اجرا كنيد. مثلا براي حالت مدياپلير مي‌توانيد با يك بار ضربه به دستبند موسيقي را پخش يا متوقف سازيد. با دو بار تپ كردن به قطعه بعدي رفته و با سه بار ضربه قطعه قبلي را پخش نماييد. در صورتي كه اپليكيشن‌هاي اختصاصي را نصب كنيد مي‌توانيد از طريق بخش Select Application نرم‌افزار مورد انديشه متخصصينتان را انتخاب كرده و به روش ديگري از دستبند استفاده كنيد. مثلا مي‌توانيد شاتر دوربين را از راه دور كنترل كنيد، يا در هنگام ارائه يك كنفرانس با استفاده از اپليكيشن OfficeSuite كنترل اسلايدها را به دست گيريد يا مي‌توانيد با استفاده از افزونه Find Phone كاري كنيد تا هر وقت موبايل‌تان را پيدا نكرديد با ضربه زدن روي اسمارت‌بند صداي زنگ تلفن به صدا درآيد تا از محل آن آگاه شويد.

مرجع متخصصين ايران SmartBand

به طور كلي اسمارت‌بند مي‌تواند يك كنترلر جادويي براي تلفن شما باشد كه احتمالا در آينده نزديك با تهيه اپليكيشن‌هاي بيشتر براي آن، متخصصدهاي بيشتري را نيز ارائه خواهد كرد.

سه حالت براي اسمارت‌بند وجود دارد. حالت روز و شب براي تشخيص زمان خواب و بيداري شما در انديشه متخصصين گرفته شده است. مثلا مي‌توانيد تنظيمات را به گونه‌اي تغيير دهيد كه در هنگام شب تلفن وارد حالت بي‌صدا شود. براي تغيير بين اين دو حالت كافي است دكمه روي اسمارت‌بند را نگه داريد. از روي نوع روشن و خاموش شدن چراغ‌هاي ال‌اي‌دي مي‌توانيد متوجه شويد كه الان وارد چه حالتي شده‌ايد. با يك بار لمس دكمه نيز وضعيت كنوني از طريق چراغ‌ها به متخصص اعلام مي‌شوند. در صورتي كه چراغ‌ها به ترتيب روشن شوند يعني در حالت روز (Day Mode) و در صورتي كه چراغ‌ها يكي درميان چشمك‌زن روشن و خاموش شوند به معناي حالت شب (Night Mode) است.

در صورتي كه دكمه را يك بار فشار دهيد علاوه بر اعلام وضعيت كنوني، اسمارت بند تا چند ثانيه آماده دريافت دستور لمسي است و در صورت دريافت اولين ضربه فرمان مرتبط را اجرا كرده و با روشن شدن هر سه چراغ LED به متخصص نشان مي‌دهد كه وارد حالت اپليكيشن شده است.

با لمس بخش Edit Settings در اپليكيشن Smart Connect وارد تنظيمات اسمارت‌بند شويد. در اين بخش كارهاي زيادي مي‌توانيد انجام دهيد. مي‌توانيد ساعات خواب خود را مشخص كنيد تا در آن ساعات اپليكيشن به حالت شب تغيير كند. يا ارسال نوتيفيكيشن‌ها به اسمارت‌بند را فعال يا غير فعال كنيد.

لازم به ذكر است كه براي استفاده از اين ابزار بايد همواره GPS تلفن شما روشن باشد. اسمارت‌بند نمي‌خواهد فقط يك ابزار ورزش و سلامت باشد مي‌خواهد براي شما دفترچه خاطرات، ردياب و به طور كلي ابزاري باشد كه تا حد ممكن جزئيات زندگي‌تان را در گزارشي تقديم شما كند! قدم‌هاي شما متداوما شمرده مي‌شوند، دقايقي كه قدم مي‌زنيد& دقايقي كه مي‌دويد، كالري سوزانده شده، فعاليت‌هاي الكترونيك و همه اين موارد مدام در حال محاسبه و ضبط شدن هستند. اما براي مشاهده آن‌ها در يك رابط متخصصي تميز به يك اپليكيشن ديگر نياز داريد!

موارد گفته شده مربوط به متخصصدهاي اسمارت‌بند بدون نياز به اپليكيشن Lifelog بودند. در ادامه با اين اپليكيشن كه اسمارت‌بند را به يك ابزار جادويي تبديل مي‌كند همراه شما خواهيم بود.

اپليكيشن Lifelog

همان طور كه پيش‌تر گفتيم، پس از نصب اپليكيشن‌هاي SmartConnect و SmartBand وقتي وارد محيط اپليكيشن شويد، از شما خواسته خواهد شد كه اپليكيشن Lifelog را نيز نصب نماييد.

مرجع متخصصين ايران lifelog-1

با نصب لايف‌لاگ، اسمارت‌بند شما به يك ابزار كامل و متخصصدي بدل مي‌گردد. از لحظه‌اي كه اين اپليكيشن نصب مي‌شود شروع به دنبال كردن فعاليت‌هاي شما مي‌نمايد و تمام فعاليت‌هاي‌تان را همچون يك دفترچه خاطرات تعاملي بر روي يك تايم‌لاين به شكلي زيبا نمايش مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران lifelog-2

گام‌هاي شما متداوما توسط اسمارت‌بند شمرده مي‌شوند و لايف‌لاگ كه هر بار كه آن را اجرا مي‌كنيد رفرش مي‌شود، اطلاعات جمع‌آوري شده توسط اسمارت‌بند را گرفته و به شما نمايش مي‌دهد. مثلا در تصور فوق مشاهده مي‌كنيد كه بين ساعت ۱۰ تا ۱۲ به وبگردي، عكاسي، گوش دادن به موسيقي و چت و فعاليت در شبكه‌هاي اجتماعي مشغول بوده‌ام و البته راس ساعت ۱۱ نيز مكاني كه در آنجا بوده‌ام را بوك‌مارك كرده‌ام. اگر هر يك از آيكون‌هايي كه روي تايم‌لاين قرار دارند را لمس كنيد، اطلاعات بيشتر مربوط به آن فعاليت مثل اين كه به چه موسيقي گوش فرا داده‌ايد، يا چه عكسي را با دوربين تلفن گرفته‌ايد نمايش داده خواهد شد. پايين‌تر نيز آيكون‌هاي ديگري را مشاهده مي‌نماييد كه كالري سورانده شده در طول روز، قدم‌هاي شمرده شده در هنگام راه رفتن، مدت زماني كه پياده‌روي كرده‌ايد يا دويده‌ايد. مدت زمان خواب، مدت زمان چت كردن و پرسه در شبكه‌هاي اجتماعي، تعداد عكس‌هاي گرفته شده و... قابل مشاهده‌اند. با لمس هر يك از اين آيكون‌ها مي‌توانيد اطلاعات بيشتر مرتبط را دريافت كنيد. مثلا با لمس آيكون مربوط به كالري سوزانده شده مي‌توانيد نمودار مصرف كالري، فاصله تا هدف معين شده روزانه، ميزان كالري سوزانده شده پسيو و كالري سوزانده شده به خاطر تحرك را به صورت تفكيك شده مشاهده كنيد.

مرجع متخصصين ايران lifelog-3

يا مثلا با لمس آيكون مربوط به خواب مي‌توانيد سيكل‌هاي خواب‌تان را به صورت نموداري مشاهده كنيد و ببينيد چه مدت از زمان خوابتان، خواب عميق بوده است.

در صورتي كه اتصال ديتاي تلفن شما روشن باشد، مسيرهاي پيموده شده توسط شما در طول روز ثبت شده و مي‌توانيد با مراجعه به بخش نقشه آنها را مشاهده نماييد. اما در صورتي كه اتصال ديتا خاموش باشد، مقصد و مبدا حركت شما بر روي نقشه مشخص شده و فاصله مستقيم اين دو مكان نمايش داده مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران lifelog-4

Lifelog رابط متخصصي دلچسب و متخصصپسندي دارد. همه چيز در آن به راحتي در دسترس است و متخصص با فشردن دكمه مثلثي شكل Play مي‌تواند تمام فعاليت‌هاي روزانه خود را به ترتيب مشاهده كرده و آنها را مرور كند. در واقع اسمارت‌بند بدون لايف‌لاگ چيز زيادي براي ارائه ندارد و همه اطلاعات آن به بهترين شكل در اين اپليكيشن نمايش داده مي‌شود.

عمر باتري

وقتي وارد اپليكيشن اسمارت‌بند مي‌شويد در بخش بالاي صفحه و در زير تصوير دستبند هوشمند سوني ميزان شارژ كنوني باتري اين گجت و زمان تخميني باقيمانده براي استفاده از آن نمايش داده مي‌شود. در صورتي كه كور را به طور كامل شارژ كنيد (كاري كه بسته به شارژر نهايتا يك ساعت طول مي‌كشد)، حداقل ۴ روز كامل مي‌توانيد استفاده پركار از اين ابزار جذاب داشته باشيد. خود سوني ادعا مي‌كند كه اسمارت‌بند تا ۵ روز بدون نياز به شارژ مجدد دوام مي‌آورد.

سوني از يك باتري ۳۵ ميلي‌آمپرساعتي در اين گجت استفاده نموده، ولي از آنجا كه از نمايشگر و پردازنده قدرتمند و چراغ‌هاي زياد خبري نيست، اسمارت‌بند به يك ابزار كم‌مصرف تبديل شده است. حتي ماژول بلوتوث نسخه ۴ به كار رفته در اين گجت نيز از نوع كم‌مصرف (BLE) است.

بي‌شك عمر باتري اين ابزار يكي از نقاط قوت آن محصوب مي‌شود چرا كه شما هر ۴ الي پنج روز يك بار به زماني كمتر از يك ساعت نياز داريد تا اسمارت‌بند شارژ شده و دوباره آن را به دستتان ببنديد.

اما براي متخصص مساله باتري فقط به شارژدهي خود اين ابزار محدود نمي‌شود. به اين توجه داشته باشيد كه تمام مدت بايد تلفن شما از طريق بلوتوث به اسمارت‌بند متصل بوده و جي‌پي‌اس آن نيز همواره بايد روشن باشد تا عمل رديابي با دقت انجام شود.

حتما با اين اوصاف تصور مي‌كنيد كه احتمالا با اين شرايط مداوما بايد تلفن خود را به شارژر متصل كنيد! اما واقعيت اين است كه بر خلاف تصور ما اين موضوع آنچنان هم بر روي عمر باتري تاثير بد نمي‌گذارد. مطمئنا مصرف انرژي تلفن شما در هنگام اتصال به دست‌بند بيشتر مي‌شود ولي اين اختلاف به حدي نيست كه خيلي آزاردهنده باشد. من براي مطالعه اين ابزار از يك تلفن نكسوس ۵ استفاده كردم. اگر در شرايط عادي باتري اين تلفن در مصرف هميشگي روزانه من حدودا ۱۲ ساعت دوام مي‌آورد، در حالتي كه به دستبند متصل بود اين زمان به ۱۱ ساعت كاهش پيدا كرد كه خيلي تاثيرگذار نيست.

جمع‌بندي

مرجع متخصصين ايران SmartBand

اگر به دنبال يك ابزار پوشيدني در حوزه سلامت هستيد و مي‌خواهيد از وضعيت بدن، كالري سوزانده شده و وضعيت تحرك روزمره خود مطلع شويد، شايد بهتر باشد به سراغ محصولاتي چون Jawbone Up و Fitbit برويد. اين دستبندها دقت بالاتري داشته و بر خلاف اسمارت بند، مي‌توانند به صورت مستقل از تلفن همراه شما كار كرده و به شكل دقيقي تمام اطلاعات مربوط به فعاليت‌هاي روزانه شما و اطلاعات مربوط به بدن‌تان (حتي فشار خون) را به شما نشان دهند. اما اگر به دنبال محصولي هستيد كه علاوه بر جمع‌آوري اطلاعات از فعاليت‌ها روزانه شما، يك دفترچه خاطرات نيز باشد و تمام فعاليت‌هاي الكترونيك و آفلاين شما، شامل گشت و گذار در شبكه‌هاي اجتماعي، زمان گوش دادن به موسيقي و تماشاي فيلم و... را نيز تحت انديشه متخصصين بگيرد، اسمارت‌بند با ارزش مناسب‌تر گزينه مناسبي براي شما خواهد بود. دستبند هوشمند سوني علاوه بر موارد ذكر شده مي‌تواند به عنوان كنترل‌كننده اپليكيشن‌ها نيز مورد استفاده قرار گيرد؛ مثلا مي‌توانيد با ژست‌هاي لمسي موسيقي را متوقف يا پلي كرده يا به قطعه بعدي يا قبلي برويد.

به شخصه من از اين محصول خوشم آمد، چرا كه تنها با پرداخت ۲۴۰ هزار تومان مي‌توانم ابزاري را خريداري كنم كه علاوه بر قابليت‌هاي ورزشي و تندرستي، مي‌تواند در برنامه‌ريزي بهتر به من كمك كرده، و به علاوه من را در كنترل موسيقي ياري كند!

نقاط قوت

  • كيفيت بالاي مواد مصرفي
  • امكان نصب اپليكيشن‌‌هاي سازگار با SmartConnect
  • عمر باتري مناسب و زمان شارژ پايين
  • ضد آب و ضد گرد و غبار
  • اپليكيشن بسيار خوب Lifelog
  • ارزش مناسب

نقاط ضعف

  • طراحي ساده و نه چندان جذاب
  • عدم امكان استفاده به صورت مستقل از تلفن هوشمند
  • تعداد محدود اپليكيشن‌هاي سازگار
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات