مرجع متخصصين ايران

مطالعه تلويزيون B7 OLED ال جي

پنج‌شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 19 دقيقه
مطالعه مدل ۵۵ اينچي تلويزيون B7 OLED ال‌جي كه به‌لطف ارزش نسبتا پايين خود نسبت به ساير تلويزيون‌هاي OLED مي‌تواند گزينه‌ي مناسبي براي علاقه‌مندان چنين تلويزيون‌هايي باشد.
تبليغات

دهه‌ها از ورود تلويزيون به خانه‌هاي مردم و تبديل شدن آن به بخشي جدايي‌نا‌پذير از زندگي آن‌ها گذشته است؛ با اين حال اين ابزار الكترونيكي محبوبيت خود را هنوز از دست نداده‌است. تكنولوژي‌‌هاي مختلف به مرور زمان وارد اين جعبه‌‌هاي دوست‌داشتي شدند و امروزه با نسلي كاملا تكامل‌يافته از آن‌ها روبرو هستيم. اولد‌ها به عنوان جديدترين تكنولوژي پنل‌ها در سال ۲۰۱۰ راه خود را به دنياي نمايشگرهاي موبايل باز كردند؛ اما توليد پنل‌هاي بزرگ براي استفاده در تلويزيون‌ها چند سال بعد و در سال ۲۰۱۳ امكان‌پذير شد. سازندگان اين پنل‌ها به مرور اشكالات بزرگ آن‌ها را تعديل كرده و امروزه چه در دنياي نمايشگر‌هاي موبايل و چه در تلويزيون‌ها، اولدها عملكرد خيره‌كننده‌اي دارند.

مرجع متخصصين ايران تلويزيون B7 OLED ال جي / LG B7 OLED

فرمانروايي ال‌جي در بازار تلويزيون‌هاي اولد مساله تازه‌اي نيست و كره‌اي‌ها از زمان عرضه‌ي نسل اول تلويزيون اولد خود در سال ۲۰۱۳ همواره خبرساز بوده‌اند. بازيگران ديگري نيز در بازار تلويزيون‌هاي اولد به چشم مي‌خورند كه برخي از آن‌ها نيز پنل‌هاي خود را از ال‌جي تهيه مي‌كنند. تلويزيون‌‌هاي اولد و 4K ال‌جي در ۵ سري مختلف «B، C، E، G و W» روانه‌ي بازار مي‌شوند و محصولات سال ۲۰۱۷ از ۳ سري اول به نسبت ارزان‌تر از دو سري G و W هستند. B7، C7 و E7 با نمايشگرهاي ۵۵ و ۶۵ اينچي و دو مدل G7 و W7 نيز به عنوان اعضاي سري سيگنچر با نمايشگرهايي با قطر ۶۵ و ۷۷ اينچي توليد شده‌اند.

سري B ارزان‌ترين سري از تلويزيون‌هاي 4K و اولد ال‌جي است از اين رو خريد آن براي علاقه‌مندان تلويزيون‌هاي اولد كه قصد خالي كردن حساب‌هاي خود را ندارند در دسترس‌تر از ديگر مدل‌ها است. B7 نماينده‌ي سال ۲۰۱۷ اولدهاي ال‌جي محسوب مي‌شود و جانشين شايسته‌اي براي تلويزيون موفقي مثل B6 به شمار مي‌رود. اين تلويزيون هوشمند با همراهي از استانداردهاي HDR10 و دالبي ويژن يكي از موفق‌ترين مدل‌هاي ال‌جي در بازارهاي جهاني بوده است و در بازار كشورمان نيز حضور دارد. با مطالعه اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران از تلويزيون ال جي B7 همراه باشيد. پيش از هر چيز از شما دعوت مي‌كنيم براي آشنايي اوليه با اين محصول نگاهي به جدول مشخصات آن داشته باشيد:

مشخصات متخصص تلويزيون ۵۵ اينچي OLED ال‌جي B7

مشخصات پنل

نوع پنل

OLED

ابعاد پنل

۵۵ اينچ

رزولوشن

۲۱۶۰ × ۳۸۴۰ پيكسل

مشخصات ويديويي

UHDA Premium

بله

HDR

HDR فعال با دالبي‌ويژن، HDR10 ،HLG و HDR Effect

دي‌كُدر HEVC

4K با نرخ ۶۰ فريم‌برثانيه، ۱۰ بيتي

دي‌كُدر VP9

4K با نرخ ۶۰ فريم‌برثانيه، ۱۰ بيتي

نوردهي

Pixel Dimming

موتور پردازش تصوير

OLED Master Engine ،Perfect Mastering Engine

مشخصات صوتي

قدرت خروجي صدا

۴۰ وات / ساب‌ووفر ۲۰ وات

سيستم اسپيكر

۲.۰ كاناله

دالبي اتموس

بله

دي‌كُدر DTS

بله

دي‌كُدر دالبي‌ديجيتال

بله

فرمت‌هاي صوتي

AC3 - Dolby Digital, EAC3, HE-AAC, AAC, MP2, MP3, PCM, DTS, DTS-HD, DTS Express, WMA, apt-X

تلويزيون هوشمند

سيستم‌عامل

webOS 3.5

پردازنده

چهار هسته‌اي

VR360

بله

فروشگاه محتواي ال‌جي

بله

مرورگر وب

بله

پخش‌كننده‌ي موسيقي

بله

ورودي و خروجي

HDMI - 6G / 3G

۴ عدد 6G

USB

يك پورت USB 3.0، دو پورت USB 2.0

LAN

بله

ورودي كامپوزيت

يك عدد - CVBS + Audio

ورودي كامپوننت

يك عدد - Y, Pb, Pr + Audio

ورودي آنتن

بله

واي‌فاي

بله - 802.11ac

خروجي هدفون

بله

مشخصات برق

منبع تغذيه

۱۰۰/۲۴۰ ولت - ۵۰ / ۶۰ هرتز

مصرف در زمان آماده‌به‌كار

۰.۵ وات

تلويزيون B7 توسط دفتر ال‌جي در ايران براي مطالعه در اختيار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران قرار گرفت.

طراحي و درگاه‌ها

ساختار و موارد سازنده‌ي پنل‌هاي اولد به دليل عدم نياز به تجهيزات مربوط به نور پس‌زمينه، ضخامت كمي دارند. وقتي از جلو به B7 نگاه مي‌كنيد حاشيه‌هاي كمتر از يك سانتي‌متري اطراف نمايشگر انديشه متخصصين شما را جلب خواهد كرد اما بر خلاف C7 نواري فلزي و نقره‌اي رنگ با ضخامت ۳ ميلي‌متر دور نمايشگر قرار گرفته است. ال‌جي تقريبا تمام بخش‌‌هاي بيروني B7 را از پلاستيك ساخته است با اين حال هنوز هم حس كيفيت را به متخصص القا مي‌كند. پنل و پوشش آن نزديك به ۵ ميلي‌متر ضخامت دارند؛ اما ضخامت كلي دستگاه در حالت بدون پايه به دليل وجود بخشي براي ميزباني پورت‌ها، سيستم صوتي و ديگر قطعات لازم تلويزيون به ۵ سانتي‌متر مي‌رسد.

مرجع متخصصين ايران تلويزيون B7 OLED ال جي / LG B7 OLED

مدل ۵۵ اينچي مورد مطالعه ما در اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران در حالت بدون پايه، ۱۶.۲ كيلوگرم و در هنگام اتصال آن ۲۰.۵ كيلوگرم وزن دارد. پايه‌ي ۴ كيلوگرمي B7 شبيه به مدل B6 است و اتصال آن افزايش ارتفاع ۵ سانتي‌متري را به همراه دارد؛ اين پايه از دو قسمت مشكي و شفاف تشكيل شده و علاوه بر اين كه به خوبي از عهده‌ي ثابت نگاه‌داشتن تلويزيون بر مي‌آيد ظاهري زيبا و معلق به آن بخشيده است. طول و عرض بدنه‌ي اصلي تلويزيون به ترتيب ۱۲۲۹ و ۷۰۸ ميلي‌متر است. شايان ذكر است كه براي اتصال تلويزيون به ديوار نيازمند نگه‌دارنده‌ي ۳۰۰ در ۲۰۰ ميلي‌متري VESA هستيم.

مرجع متخصصين ايران عبارت LG OLED روي پايه تلويزيون B7 OLED ال جي / LG B7 OLED

از انديشه متخصصين درگاه‌ها ال‌جي B7 تقريبا مشابه رقبا عمل مي‌كند و مجموعا به ۳ درگاه USB، چهار خروجي HDMI 2.0b، خروجي آنتن، درگاه اتصال كابل LAN، خروجي اپتيكال صدا، ورودي كامپوزيت و ميني جك RS232C مجهز شده است. ال‌جي براي دسترسي راحت‌تر ۲ درگاه USB و ۲ خروجي HDMI از موارد ذكر شده را در بخش كناري پشت دستگاه قرار داده است؛ يكي از پورت‌هاي HDMI با ARC همراه است و يكي از دو درگاه USB كناري نيز از نوع پر سرعت‌ USB 3.0 است. ARC (Audio Return Channel) در حقيقت استانداردي براي بهينه‌سازي درگاه HDMI در متخصصدهاي صوتي است؛ پورت ARC هم مي‌تواند نقش خروجي صدا و هم ورودي را ايفا كند و گزينه‌ي مناسبي براي اتصال تلويزيون به ساندبارها است. از انديشه متخصصين تعداد پورت‌ها و نوع آن‌ها تفاوتي بين B7 و C7 مشاهده نمي‌شود و تنها چينش و تقسيم پورت‌ها در كنار و پشت متفاوت هستند.

مرجع متخصصين ايران تلويزيون B7 OLED ال جي / LG B7 OLED
مرجع متخصصين ايران تلويزيون B7 OLED ال جي / LG B7 OLED
مرجع متخصصين ايران تلويزيون B7 OLED ال جي / LG B7 OLED
مرجع متخصصين ايران تلويزيون B7 OLED ال جي / LG B7 OLED

طبق انتظار، كره‌اي‌ها B7 را به واي‌فاي‌ داخلي از نوع 802.11ac نيز مجهز كرده‌اند كه با توجه به هوشمند بودن اين تلويزيون بسيار كارآمد خواهد بود. توجه به اين نكته ضروري است كه دسترسي به پورت‌هاي پشتي دستگاه در هنگام اتصال به ديوار دشوار است. در پايان اين بخش بايد گفت كه طراحي B7 شايد به اندازه‌‌ي برادران گران‌ارزش‌تر خود خاص و ويژه نباشد؛ اما ال‌جي با هنرمندي اين اولد اقتصادي را دل‌ربا و زيبا ساخته است

كيفيت تصوير

Organic Light Emitting Diode يا به اختصار OLED به پنل‌هايي گفته مي‌شود كه نه تنها نيازي به نور پس‌زمينه براي روشن‌سازي پيكسل‌ها ندارند؛ بلكه پيكسل‌ها در آن‌ها علاوه بر وضعيت‌هاي كم‌نور و روشن، خاموش نيز مي‌شوند و هر پيكسل به صورت مجزا اين كار را انجام مي‌دهد. اين نمايشگرها در ابتداي ورود خود به دنياي موبايل‌ها و تلويزيون‌ها اشكالات كوچك و بزرگي داشتند كه به مرور تعديل يا به صورت كلي برطرف شدند؛ اما هنوز برخي معايب در اين نوع نمايشگرها وجود دارند؛ براي مثال تاخير ورودي و روشنايي حداكثر به مرور زمان در تلويزيون‌هاي اولد بهبود پيدا كرده است. ال‌جي به عنوان فرمانرواي اصلي دنياي اولدهاي سايز بزرگ، طيف متنوعي از تلويزيون‌هاي اولد را هر ساله راهي بازار مي‌كند اما خبر خوب اين است كه B7 تفاوت فاحشي از انديشه متخصصين پنل با برادران گران‌ترش ندارد. از اين رو مطالعه پيش روي به انتخاب بهتر مدل‌هاي ديگر نيز كمك خواهد كرد.

پنل ۱۲۰ هرتزي B7 با رزولوشن ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پيكسل ميزبان بيش از ۸ ميليون پيكسل است. تلويزيون‌هاي اولد ال‌جي علاوه بر سه ساب‌پيكسل مرسوم آبي، قرمز و سبز داراي يك ساب‌پيكسل سفيد براي توليد بهتر تركيب رنگ‌ها و مصرف پايين‌تر مجهز شده است. اولدها به دليل خاموش ماندن پيكسل‌ها در زمان ارائه‌ي رنگ مشكي بهترين عملكرد را در اين زمينه دارند به طوري كه مدرن‌ترين ال‌سي‌دي‌هاي Full Array Local Dimming هم با تعداد مناطق نوردهي بالا قادر به نزديك شدن به چنين عملكردي نيستند. جريان‌دهي به پيكسل‌ها و محدوديت‌هاي مرتبط با آن رسيدن به روشنايي حداكثر ايده‌آل در اولدها را دشوار كرده است؛ به طوري كه تلويزيون‌هاي اولد در اين بخش يك پله پايين‌تر از محصولات بالارده‌ي ال‌سي‌دي قرار مي‌گيرند؛ البته اين فاصله روز به روز در حال كمتر شدن است و B7 روشنايي حداكثري مناسبي براي ارائه‌ي HDR دارد.

مرجع متخصصين ايران تلويزيون B7 OLED ال جي / LG B7 OLED

B7 از هر سه استاندارد مطرح HDR10 ،Dolby Vision و HGL  همراهي مي‌كند؛ اين همراهي گسترده از فرمت‌هاي اچ‌دي‌آر B7 و ديگر اولدهاي ال‌جي را يك پله از رقبا بالاتر قرار مي‌دهد. استفاده از موتور «Active HDR» علاوه بر همراهي از فرمت‌هاي نامبرده شده به كمك قابليت «HDR Effect» و افزايش روشنايي و گسترده‌ي رنگي هر محتوايي را براي نمايش به صورت اچ‌دي‌آر بهينه مي‌كند. علاوه بر عمق رنگ ۱۰ بيتي و گسترده‌ بودن طيف رنگ قابل نمايش در يك تلويزيون، ارائه‌ي تجربه‌ي اچ‌دي‌آر نيازمند حداقل‌هايي از انديشه متخصصين روشنايي است؛ عموما ويدئو‌هاي اچ‌دي‌آر براي روشنايي حداكثر ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ نيتي توليد مي‌شوند اما اتحاد UHD حداقل ۵۵۰ نيتي براي اولدها و ۱۰۰۰ نيتي براي ال‌سي‌دي‌ها در انديشه متخصصين گرفته است كه براي B7 در دسترس است. به دليل خاموش بودن پيكسل‌هاي در زمان ارائه‌ي رنگ مشكي، B7 و اكثر اولدها در صحنه‌هاي با سياه مطلق روشنايي صفر نيتي دارند كه كنتراست را يك سر و گردن بالاتر از نمونه‌هاي ال‌سي‌دي قرار مي‌دهد. شايان ذكر است در ال‌سي‌دي‌ها رسيدن به مشكي عميق نيازمند كاهش هم‌زمان روشنايي كلي نمايشگر است.

تلويزيون به صورت خودكار در زمان تشخيص ورودي HDR حالت‌هاي مختلف تصوير تلويزيون را تغيير مي‌دهد؛ به اين معني كه در حالت SDR و HDR حالت‌هاي مختلفي از تنظيمات تصوير در دسترس خواهد بود؛ پيش از هر چيز از بخش «General» و سپس «HDMI ULTRA HD Deep Color» فعال بودن پورت HDMI خود را براي دريافت محتواي اچ‌دي‌آر مطالعه كنيد. همچنين براي محدود نشدن روشنايي لازم است كه گزينه‌ي Energy Saving در حالت غيرفعال قرار گرفته باشند. در حالت HDR و SDR وضعيت‌هاي زير در دسترس هستند:

حالت‌هاي HDR:

  • Vivid
  • Standard
  • Cinema Home
  • Cinema
  • Game
  • Technicolor Expert

حالت‌هاي SDR:

  • Vivid
  • Standard
  • Eco
  • Cinema
  • Football
  • Game
  • HDR Effect
  • Technicolor Expert
  • isf Expert (Bright Room)
  • isf Expert (Dark Room)

براي اندازه‌گيري روشنايي حداكثر در تلويزيون‌ها معيارهاي مختلفي وجود دارد؛ با توجه به اين كه اكثر محتواي ويدئويي ۲۵ درصد يا كمتر از آن فضاي سفيد و روشن ارائه مي‌دهند. ما از معيار ۱۰ درصد براي مقايسه‌ي بين روشنايي حداكثر در حالت SDR و HDR استفاده كرديم؛ با اين حال با توجه به اين كه درصد عمده‌ي محتواي موجود به صورت SDR است، براي حالت‌هاي متنوع‌تري روشنايي حداكثر را اندازه‌گيري و گزارش كرده‌ايم. در حالت محتواي SDR و سفيد بودن تنها ۱۰ درصد از الگوي تست روشنايي به ۷۳۵ نيت رسيد؛ اين روشنايي در حالت تصوير «Vivid» كه روشن‌ترين حالت ممكن است به دست آمد. در حالت «Cinema» به عنوان يكي از پركاربردترين حالات در تلويزيون‌ها نيز با كاهش حدودا ۲۵۰ نيتي روشنايي به ۴۹۷ نيت كاهش پيدا كرد. همچنين روشنايي در زماني كه تمام صفحه روشن باشد به ترتيب در حالت‌هاي ذكر شده ۲۴۶ و ۲۸۳ نيت بدست آمد. شما مي‌توانيد از جدول زير براي اطلاع از ديگر نتايج تست روشنايي در حالت SDR استفاده كنيد:

حالت‌هاي تصوير / درصد سفيدي الگو

۲ درصد

۱۰ درصد

۲۵ درصد

۵۰ درصد

۹۰ درصد

۱۰۰ درصد

Vivid

۷۳۹

۷۳۵

۷۲۴

۵۷۵

۴۱۰

۲۴۶

Cinema

۴۹۷

۴۹۷

۴۹۷

۴۹۲

۴۷۰

۲۸۳

Vivid (HDR)

--

۱‍۳۰۰

--

--

--

--

Cinema (HDR)

--

۱۳۳۳

--

--

--

--

همانطور كه در جدول نيز مشخص است و مي‌توان حدس زد، ارائه‌ي تصاوير بسيار روشن در اولدها منجر به افت محسوس حداكثر روشنايي نمايشگر مي‌شود. براي اندازه‌گيري روشنايي در حالت HDR از ويدئويي با ده درصد فضاي سفيد از نوع سازگار با استاندارد HDR10 استفاده كرديم. در اين حالت تلويزيون با تشخيص HDR بودن محتوا روشنايي حداكثر رنگ سفيد در حالت پيش‌فرض «Vivid» را به ۱۳۰۰ نيت افزايش داد. نكته‌ي جالب در اين حالت برابر بودن تقريبي روشنايي در حالت‌هاي «Vivid» و «Cinema» بود؛ در اين حالت روشنايي به «۱۳۳۳» نيت در مركز نمايشگر رسيد. در مقام مقايسه بايد گفت تلويزيون‌هاي بالارده‌ي مبتني بر فناوري ال‌سي‌دي مانند نمونه‌هاي كوانتوم دات روشنايي حداكثري بالاتري نسبت به اولدها دارند؛ اما رنگ مشكي چالش مهمي براي دستيابي به كنتراست مناسب در آن‌ها است. بي ۷ ال‌جي براي دستيابي به حداكثر روشنايي از فناوري «Ultra Luminance» بهره مي‌برد و طبق اعلام ال‌جي اولدهاي سال ۲۰۱۷ نسبت به ۲۰۱۶ با ۲۵ درصد افزايش روشنايي همراه بوده‌اند.

مرجع متخصصين ايران تلويزيون B7 OLED ال جي / LG B7 OLED

پيش از شروع مطالعه رنگ‌ها و دقت آن بد نيست اشاره‌اي كوتاه به تنظيمات تصوير تلويزيون داشته باشيم. گزينه‌ي «OLED LIGHT» اصلي‌ترين مولفه در تغيير روشنايي تصوير محسوب مي‌شود و در حالت «Vivid» در حالت ۱۰۰ درصد تنظيم شده است. با توجه به استفاده از موتور اختصاصي Tru 4K Scaler براي بهبود جزئيات و نزديك كردن تصوير به نمونه‌هاي 4K، استفاده از قابليت Super Resolution و Edge Enhancer در تنظيمات «Expert Controls» خالي از لطف نيست. خوشبختانه ويدئوهاي 24p و خروجي‌هاي با نرخ فريم‌هاي نه چندان بالا به نرمي و بدون پرش تصوير در B7 به نمايش در مي‌آيند. با اين حال استفاده از قابليت «TruMotion» و «Real Cinema» براي روان‌تر كردن تصاوير كاملا متخصصدي خواهد بود. توضيح كامل ويژگي‌هاي جانبي در تنظيمات تصوير B7 در حوصله‌ي اين مباحثه نمي‌گنجد. بنابراين به موارد مهم ذكر شده اكتفا مي‌كنيم.

عموما محتواي ويدئويي براي ارائه در فضاهاي رنگي sRGB و Rec.709 توليد مي‌شوند و پوشش فضاهاي رنگي گسترده‌اي مانند DCI-P3 و Rec.2020 توان نمايشگر در ارائه‌ي رنگ‌هاي بيشتر و اشباع‌تر براي استانداردهايي مانند HDR را نشان مي‌دهد. حالت‌هاي منتخب تصوير Vivid، Standard و Cinema هر سه پوششي نزديك به ۱۳۰ درصد در فضاي رنگي sRGB دارند؛ همچنين پوشش نسبتا كامل ۹۵ درصدي از فضاي رنگي DCI-P3 را در هر سه حالت شاهد هستيم. طبق انتظار حالت تصوير Vivid با اختلافي اندك، گسترده‌ترين پوشش رنگي را ارائه مي‌دهد. در مباحثه پوشش فضاي بسيار گسترده‌ي Rec.2020 نيز بي ۷ با وجود بهترين نبودن عملكرد قابل‌قبولي دارد؛ B7 به صورت ميانگين نزديك به ۷۰ درصد از اين فضاي رنگي را پوشش مي‌دهد. پنل ۱۰ بيتي استفاده شده در اين تلويزيون اولد بر خلاف نمونه‌هاي ۸ بيتي ۴ برابر سايه‌ي رنگ بيشتر ارائه مي‌كند و در نمايش گراديان‌هاي رنگي بسيار توانمندتر است. لطفا از جدول زير براي اطلاع دقيق‌تر از مقادير پوشش فضاي رنگي اين تلويزيون اولد استفاده كنيد:

حالت تصوير / فضاي رنگي

sRGB

DCI-P3

Rec.2020

Vivid

۱۳۱.۸

۹۵.۹

۷۱.۸

Standard

۱۲۹.۷

۹۴.۷

۷۰.۹

Cinema

۱۳۰.۹

۹۵.۸

۶۹.۳

در آزمايش‌هاي ما حالت «Cinema» در سه فضاي رنگي مهم مباحثه شده دقيق‌ترين حالت تصوير شناخته شد؛ خطاي ۱.۷ در در اين حالت و فضاي رنگي DCI-P3 كم‌ترين خطاي ثبت شده توسط ما بود. در كنار حالت Cinema هر سه حالت Expert نيز خطاي كمي داشته و در ارائه‌ي رنگ سفيد دقيق توانمند ظاهر شدند؛ رنگ سفيد در حالت‌هاي ديگر به آبي گرايش داشته و دقت بالايي ندارد. حالت پيش‌فرض Vivid نيز با ثبت خطايي نزديك به ۱۳.۶ بدترين عملكرد را از انديشه متخصصين دقت رنگ داشت. از جدول زير كسب اطلاعات دقيق‌تر از خطاي نمايش رنگ‌ها در B7 استفاده كنيد:

حالت تصوير / فضاي رنگي

sRGB

DCI-P3

Rec.2020

Vivid

۱۳.۷

۱۳.۶

۱۴.۱

Standard

۱۰.۲

۱۱.۳

--

Cinema

۲.۷

۱.۷

۴.۸

HDR Effect

۴.۸

۱۰.۲

--

Game

۸.۶

۸.۷

--

Technicolor Expert

۳

۱.۹

۴.۸

isf Expert (Bright Room)

۲.۸

۱.۷

--

isf Expert (Dark Room)

۳.۱

۲.۱

--

زاويه‌‌ي ديد اولدها ديگر برتري آن‌ها نسبت به تلويزيون‌هاي رايج است؛ به طوري كه همين مساله آن‌ها را به گزينه‌اي ايده‌ال براي محيط‌هاي بزرگ كه متخصص از جهات مختلف به نظاره‌ي تلويزيون مي‌نشيند تبديل مي‌كند. طبق اعلام ال‌جي B7 به لايه‌‌اي براي كنترل بازتاب نور از نمايشگر مجهز شده است كه همين مساله كنتراست موثر آن را از ديد متخصص افزايش مي‌دهد. تلويزيون‌هاي ساخته شده بر مبناي تكنولوژي‌هاي ال‌سي‌دي عموما به دو صورت Edge Local Dimming (مانند محصولات QLED سامسونگ) و Full Array Local Dimming (ديگر تلويزيون‌هاي ال‌سي‌دي بالارده) توليد و روانه بازار مي‌شوند. در تصوير زير (خطي با عرض يك پيكسل) مي‌توان برتري B7 در مقابل نمونه‌ي بالارده‌‌اي از ال‌سي‌دي‌ها را در مباحثه نوردهي و تفاوت آن‌ها را مشاهده كرد:

مرجع متخصصين ايران نوردهي در پنل LCD

نوردهي در پنل LCD

مرجع متخصصين ايران نوردهي در پنل OLED

نوردهي در پنل OLED

براي مطالعه حداقل روشنايي دو گزينه‌ي «Oled Light» و « Brightness» را در حداقل مقدار خود يعني صفر قرار داديم؛ ميانگين روشنايي بدست آمده در حالت پيش‌فرض Vivid براي ۸ منطقه‌ي مختلف نمايشگر ۲۵ نيت بدست آمد. براي كاهش آزاردهندگي نمايشگر در محيط‌هاي تاريك توصيه مي‌شود از بخش تنظيمات تصوير، گزينه‌ي «Eye Comfort Mode» را فعال كنيد. همچنين حالت تصوير «isf Expert (Dark room)» به عنوان حالتي با كمترين ميزان روشنايي، بهترين انتخاب خواهد بود.

مرجع متخصصين ايران توزيع نور در پنل LCD

رنگ مشكي و توزيع نور در پنل LCD

مرجع متخصصين ايران توزيع نور در پنل OLED

رنگ مشكي و توزيع نور در پنل OLED

زمان پاسخ‌گويي و واكنش پيكسل‌ها در اولدها به معناي واقعي عالي است؛ زمان‌پاسخگويي پنل‌هاي اولد ال‌جي به صورت ميانگين حداقل ده برابر كم‌تر از نمونه‌هاي ال‌سي‌دي بالارده است. ما در مطالعه‌هاي خود با عبور الماني با سرعت ۲۵۰۰ پيكسل بر ثانيه (حتي سرعت‌هاي بالاتر) و ثبت تصوير با سرعت شاتر بالا هيچ اثري از موشن بلر مشاهده نكرديم؛ در نمونه‌‌ي ال‌سي‌دي بالارده‌اي كه براي مقايسه استفاده شد به وضوح پديده‌ي موشن ‌بلر در تصوير قابل مشاهده است. ال‌جي مدعي است كه زمان پاسخگويي اولدهايش به ۰.۱ ثانيه رسيده است كه با توجه به عمكلرد خوب آن در بروزرساني پيكسل در سرعت‌هاي بالاي حركت تصوير چندان دور از ذهن نيست. زمان‌پاسخگويي بالا يكي از اصلي‌ترين مولفه‌ها براي نمايش تصاوير سريع به شمار مي‌رود.

مرجع متخصصين ايران موشن بلر در LCD
موشن بلر در LCD
مرجع متخصصين ايران موشن بلر در OLED
موشن بلر در OLED

تاخير ورودي يا Input Lag يكي ديگر از معيارهاي مهم در انتخاب تلويزيون‌ها است؛ تاخير ورودي به معني تاخيري است كه تلويزيون در دريافت سيگنال‌هاي ورودي و نمايش آن دارد. تاخير ورودي تنها براي كساني المان تعيين‌كننده‌اي است كه به دنبال استفاده از تلويزيون يا مانتيور خود براي بازي هستند. پيش از هر چيز متخصصان براي رسيدن به كم‌ترين تاخير ورودي مي‌بايست از كابل مناسب استفاده كرد. براي دستيابي به كم‌ترين ميزان لگ ورودي مي‌بايست حالت تصوير را در حالت «Game» يا در «PC Mode» قرار داد؛ ما در حالت «Game» تاخير ورودي ۲۰ ميلي‌ثانيه براي رزولوشن فول‌ اچ‌دي را ثبت كرديم كه عددي مناسب براي انواع بازي‌هاي سريع است. در ديگر حالت‌هاي تصوير نيز تاخير ورودي ۷۰ ميلي‌ثانيه ثبت شد كه استفاده از آن‌ها براي بازي چندان توصيه نمي‌شود. همچنين ۱۲۰ هرتز بودن، فعال بودن اچ‌دي‌آر و حتي روزولوشن در B7 تاثير چندان زيادي روي تاخير ورودي نداشت.

يكي از اشكالات رايج در پنل‌هاي اولد ماندن هاله‌‌اي از تصاوير پيشين در نمايشگر است؛ به صورت كلي مي‌توان ماندگاري تصوير را به دو نوع موقتي و ثابت تقسيم كرد. اشكال ماندگاري تصوير دائمي عموما به دليل پديده‌ي Burn-in و در صورت استفاده‌ي طولاني مدت از تصاوير ثابت به وجود مي‌آيد و از ميان‌بردن آن كار دشوار و حتي غير ممكني است. دسته‌ي دوم از ماندگاري تصوير عموما موقتي است و با ابزار درانديشه متخصصين گرفته شده در تنظيمات تلويزيون عموما قابل برطرف كردن است. وجود اين پديده براي متخصصي‌هاي عادي اشكال‌سازي نخواهد بود و تلويزيون پس از مدتي براي جلوگيري از بروز آن اقدام به پخش تصاوير ديناميكي مي‌كند. اشكال ماندگاري تصوير در اولدها به مرور زمان در حال كم‌رنگ‌تر شدن است با اين حال هنوز يك نقص در برابر نمونه‌هاي ال‌سي‌دي محسوب مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران تلويزيون B7 OLED ال جي / LG B7 OLED

لوگو‌ي برنامه‌هاي تلويزيوني، نشانگرها در بازي‌هاي ويدئويي و مواردي از اين دست كه در تصوير ثابت هستند اصلي‌ترين دلايل ماندگاري موقت تصوير هستند. براي مطالعه اثرات Burn-in به زماني طولاني نياز است. ال‌جي براي به حداقل رساندن اين نقص پنل‌هاي اولد، ۲ ويژگي «Pixel Refresher» و «Screen Shift» را در تنظيمات تصوير گنجانده است؛ قابليت مهم‌تر Pixel Refresher براي پاك‌كردن اثرات ماندگاري موجود در نمايشگر تعبيه شده و پروسه‌ي انجام آن حدودا يك ساعت به طول مي‌انجامد.

نرم‌افزار و كنترل

سال‌ها از ظهور تلويزيون‌هاي هوشمند مي‌گذرد و امروزه بسياري از اين وسايل به يكي از سه پلتفرم WebOS،اندرويد تي‌وي يا تايزن مجهز مي‌شوند. تمام تلويزيون‌هاي 4K HDR سال گذشته‌‌ي ال‌جي به نسخه‌ي ۳.۵ پلتفرم WebOS مجهز شده‌اند كه بي ۷ نيز از اين قضيه مستثني نيست. پيش از هر چيز بايد به سريع بودن اين رابط و مشاهده نشدن وقفه در حركت بين منو‌ها و تنظيمات در اين تلويزيون اشاره كرد كه تجربه‌ي خوب و لذت‌بخشي از يك تلويزيون هوشمند ارائه مي‌دهد. مهم‌ترين بخش WebOS همانند گذشته نواري از كارت‌ها شامل اپليكيشن‌ها، تنظيمات سريع و ورودي‌ها است؛ در نمونه‌ي مورد مطالعه ما در اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران چندين اپليكيشن ايراني از پيش نصب شده بودند با اين حال «LG Apps Store» با طيف وسيعي از اپليكيشن‌ها و بازي‌ها شما را نااميد نخواهد كرد؛ البته تلويزيون‌هاي مبتني بر اندرويد تي‌وي از اين انديشه متخصصين يك پله بالاتر قرار مي‌گيرند.

مرجع متخصصين ايران تلويزيون B7 OLED ال جي / LG B7 OLED

قابليت‌هايي همچون «Magic Zoom» در نسخه‌ي جديد اين پلتفرم بهبود پيدا كرده‌اند. استفاده از ميراكست براي اشتراك تصوير دستگاه‌هاي اندرويدي و ويندوزي با تلويزيون‌ از ديگر  قابليت‌هاي متخصصدي بي ۷ است. فشردن كليد تنظيمات از روي كنترل، منويي را در سمت راست صفحه به نمايش مي‌‌گذارد كه تنظيمات مختصري براي صدا، تصوير و ورودي‌ها در اختيارتان قرار خواهد داد. سرعت راه‌اندازي تلويزيون به لطف تراشه‌ جديد‌تر نسبت به نسل‌هاي قبل افزايش يافته است. در مجموع WebOS در بي ۷ را بايد سريع، قابل فهم و مينيمال دانست كه انتظارات كنوني متخصص از يك تلويزيون هوشمند را به خوبي پوشش مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران تلويزيون B7 OLED ال جي / LG B7 OLED

كنترل «LG Magic Remote» تمام المان‌هاي لازم براي تجربه‌ي لذت‌بخش‌تر از تلويزيون‌هاي هوشمند ال‌جي را در دل خود دارد. علاوه بر ويژگي جذاب تشخيص حركت كنترل و نمايش نشانگر كه استفاده از دستگاه را ساده كرده است، ارگونومي و جايگذاري مناسب كليدها از ويژگي‌‌هاي مثبت اين كنترلر محسوب مي‌شوند؛ اگر از علاقه‌مندان به استفاده از تلويزيون به سبك سنتي هستيد مي‌توانيد نشانگر حركتي را غيرفعال كنيد. كنترل جادويي ال‌جي براي استفاده از فرامين صوتي به ميكروفون مجهز شده و براي فعال‌سازي آن كافي است كه كليد ميكروفون روي كنترل را فشار دهيد تا وارد منوي جستجو شويد؛ البته امكان تغيير حجم صدا و روشنايي نيز به كمك فرمان صوتي وجود دارد. همچنين با كنترل جادويي ال‌جي ‌مي‌توان برخي دستگاه‌هاي متصل به تلويزيون را نيز كنترل كرد.

صدا

يكي از عمده‌ترين تفاوت‌هاي اولدهاي ارزان‌ و گران ال‌جي مباحثه صداي خروجي است؛ بي ۷ مانند برادران گران خود به ساندبار اختصاصي مجهز نشده است و كره‌اي‌ها به استفاده از اسپيكرهاي ۲.۲ كاناله در آن اكتفا كرده اند. اين اسپيكرها با توان خروجي ۴۰ واتي در پشت تلويزيون جاي گرفته‌اند. در مطالعه‌هاي ما صداي خروجي توسط اين اسپيكرها چندان بلند نبود و تنها مي‌توان آن را معمولي توصيف كرد. كيفيت و شفافيت صدا در حجم صداي پايين رضايت‌بخش است با اين حال استفاده لذت‌بخش از اين تلويزيون در محيط‌هاي بزرگ به دليل افت كيفيت در حجم صداهاي بالا و قدرتمند نبودن اسپيكرها نيازمند ساندبار است.

همراهي از دالبي اتموس (Dolby Atmos) و ديكودر آن به تجربه‌ي صوتي بهتر متخصص كمك شاياني مي‌كند؛ با اين حال اسپيكرهاي دستگاه براي قدرت‌نمايي اين قابليت ساخته نشده‌اند؛ ال‌جي همراهي از دالبي اتموس را اولين بار در اولدهاي سال ۲۰۱۷ اضافه كرده است. طبق انتظار امكان اتصال سيستم‌هاي پخش صداي بي‌سيم نيز به بي ۷ وجود دارد. در تنظيمات صوتي دستگاه علاوه بر امكان تغيير حالت‌هاي صدا براي مشاهده‌ي فيلم، بازي و مسابقات ورزشي، مواردي مانند «Smart Sound Mode» براي تنظيم خودكار تنظيمات صدا با توجه به محتوا و «Magic Sound Tuning» براي بهينه‌سازي صدا با كمك ابعاد اتاق نيز در تنظيمات به چشم مي‌خوردند. به طور كلي اسپيكرهاي بي ۷ براي متخصصي‌هاي عادي عملكرد قابل‌قبولي دارند و نمي‌توان اين تلويزيون را در جمع بهترين‌هاي اين بخش قرار داد؛ در پايان توصيه ‌مي‌كنيم براي تجربه‌‌ي صوتي هم متناسب با كيفيت تصوير بالاي بي ۷ از سيستم‌هاي صوتي مستقل استفاده كنيد.

جمع‌بندي

تلويزيون‌ها از نخستين روزهاي ورود خود به خانه‌هاي مردم به جايگاهي خاص دست پيدا كرده‌اند و ظهور تكنولوژي‌هاي جديد نيز به ماندگاري آن‌ها كمك كرده است. در ۲ سال گذشته تلويزيون‌هاي اولد همواره از طرف منتقدين مورد ستايش قرار گرفته‌اند اما LG OLED B7 ارزان‌ترين راه براي تجربه‌ي اين فناوري در كلاس بهترين‌ها است. پنل تقريبا مشابه اين تلويزيون با برادران بزرگ‌ترش در كنار ارزش معقول‌تر آن از بي ۷ يك قهرمان ساخته، قهرماني كه در بخش صدا بازنده و در بخش تصوير حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد. روشنايي حداكثر اين تلويزيون در نوع خود بهترين نيست؛ اما براي نمايش مناسب محتواي HDR كافي و مناسب است. طراحي مولفه‌اي مثبت در بي ۷ به شمار مي‌رود به طوري كه وزن و ضخامت اندك آن در كمتر تلويزيوني در اين ابعاد ديده شده است.

مرجع متخصصين ايران تلويزيون B7 OLED ال جي / LG B7 OLED

ماندگاري تصوير اشكالي قديمي در پنل‌هاي اولد به شمار مي‌رود و هنوز شاهد آن در تلويزيون‌هاي اولد هستيم؛ البته به‌ندرت اتفاق مي‌افتد كه متخصصي يك تصوير ثابت را براي ساعت‌ها روي تلويزيون پخش كند و از اين‌رو با استفاده صحيح، تلويزيون OLED دچار چنين اشكالي نخواهد شد؛ با اين حال رقباي ال‌سي‌دي چنين نقصي را ندارد. زاويه‌‌ي ديد، دقت رنگ و گستره‌ي فضاي رنگي مواردي هستند كه در بي ۷ به اندازه‌ي تلويزيون‌هاي پرچمدار خودنمايي مي‌كند. تاخير ورودي مناسب هم باعث شده است كه اين تلويزيون به گزينه‌اي شايسته براي باز‌ي‌ بدل شود. 3.5  WebOS روان‌، سريع و فاقد پيچيدگي بوده و ال‌جي با كنترلر جادويي خود اين تجربه را لذت‌بخش‌تر كرده است.

نكات مثبت

  • سبك و بي‌نهايت باريك
  • مشكي عميق و دقت رنگ بالا
  • همراهي هم‌زمان از دالبي‌ويژن و HDR10
  • تأخير ورودي نسبتا پايين
  • زمان پاسخ‌دهي كم و مشاهده‌نشدن موشن‌بلر 

نكات منفي

  • روشنايي حداكثر پايين‌تر نسبت به رقباي بالارده‌ي LCD
  • عملكرد نه‌چندان قدرتمند سيستم صوتي
  •  احتمال ماندگي تصوير در صورت پخش تصوير ثابت براي ساعت‌هاي طولاني
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات