رفع صدمات نخاعي با استفاده از فناوري چاپ سه بعدي

پنج‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
محققين دانشگاه مينه‌سوتا، روش جديدي را براي درمان برخي صدمات نخاعي با استفاده از فناوري چاپ سه‌بعدي ابداع كردند.
تبليغات

به‌تازگي محققين و مهندسان دانشگاه مينه‌سوتا آمريكا، با كمك فناوري چاپ سه‌بعدي موفق به ابداع روش جديدي براي درمان صدمات و آسيب‌هاي نخاعي شدند. در اين روش محققين با توليد يك دستگاه چاپ سه‌بعدي جديد قادر خواهند بود تا افرادي كه سال‌هاست از آسيب‌هاي نخاعي رنج مي‌برند را درمان كرده و انجام امور را براي اين بيماران سهولت بخشند.

گفتني است در اين فناوري از پلتفرم سيليكوني براي توليد بخش‌هاي ازكارافتاده و سلول‌هاي موردنياز در قسمت راهنما استفاده مي‌شود. از قسمت راهنما براي ايمپلنت بخش آسيب‌ديده در نخاع استفاده مي‌شود تا در نهايت شاهد برقراري ارتباط بين سلول‌هاي عصبي در بخش آسيب‌ديده و بخش‌هاي سالم باشيم. طبق گفته محققان، اين روش باعث كاهش درد و بازگرداني كنترل عضلات، روده و عملكرد مثانه خواهد شد.

همچنين به‌دليل بهره‌گيري از سلول‌هاي بدن بيمار در چاپ سه‌بعدي، از احتمال پس‌زدن بخش ترميم‌شده در بدن اين افراد كاسته خواهد شد. طبق اعلام محققين روش ذكرشده، نخستين قدم موثر براي درمان بيماران آسيب‌هاي نخاعي است و توليد پرينترهاي چاپ سه‌بعدي مخصوص براي درمان اين بيماري بازار پررونق و سود سرشاري را به‌دنبال خواهد داشت.

طبق آمارهاي رسمي، بيش از ۲۸۵ هزار نفر در آمريكا از آسيب‌هاي نخاعي و تبعات آن رنج مي‌برند و سالانه ۱۷ هزار نفر نيز به اين آمار اضافه مي‌شوند. شايان ذكر است در روش ذكرشده با كمك تكنيك‌هاي بيومهندسي، از سلول‌هاي پوستي يا سلول‌هاي خوني افراد بالغ براي برنامه‌ريزي مجدد به‌عنوان سلول‌هاي بنيادي عصبي استفاده مي‌شود. سپس سلول‌هاي عصبي به‌دست‌آمده از چاپگرهاي سه‌بعدي در بخش راهنما نگهداري شده تا با جراحي در قسمت آسيب ديده بدن بيمار قرار گيرد.

در روش فوق، محققين با كمك چاپگرهاي سه‌بعدي قادرند تا بخش‌هاي مورد نياز را به‌طور دقيق و مناسب چاپ كرده و براي رفع آسيب نخاعي از آن استفاده كنند. لازم به ذكر است كه تحقيق و آزمايش پيرامون اين روش درماني ادامه دارد و در صورت موفقيت كامل و بدون نقص آن سبب تغيير زندگي بسياري از افراد در جهان خواهد شد.

انديشه متخصصين شما در مورد به‌كارگيري فناوري چاپ سه‌بعدي در امور پزشكي چيست؟ اين فناوري تا چه ميزان به پيشرفت علم پزشكي كمك مي‌كند؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات