مرجع متخصصين ايران

مطالعه لوميكس G9 پاناسونيك

سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 25 دقيقه
لوميكس G9‌ با وجود هياهوي نه‌چندان زياد خبري در زمان معرفي و عرضه به بازار، يكي از توانمند‌ترين دوربين‌هاي عكاسي بدون‌آينه است كه قابليت‌هاي جذاب زيادي به‌همراه دارد.
تبليغات

پاناسونيك بيش از يك دهه‌ي پيش و با معرفي دوربين لوميكس G1، فصل جديدي در دنياي دوربين‌هاي عكاسي رقم زد. با اينكه پيش‌تر تعداد بسيار محدودي از دوربين‌ها قادر به ثبت تصاوير بدون نياز به آينه بودند، اما سرآغاز دوربين‌هاي بدون آينه با فرمت فعلي را مي‌توان اولين نسل سري G پاناسونيك دانست كه در همكاري با المپوس طراحي و توليد شد. اين واقعيت، خبر از توانايي بالا و تجربه‌ي زياد پاناسونيك در توليد دوربين‌هاي بدون آينه مي‌دهد. حال پس از گذشت ۱۱ سال، پاناسونيك هفتمين نسل از دوربين‌هاي بدون آينه‌ي لوميكس G خود را عرضه كرده است تا بخشي از بازار رقابتي دوربين‌هاي عكاسي حرفه‌اي را از آن خود كند.

برخلاف GH5، لوميكس G9‌ به‌دور از هياهوي رسانه‌اي معرفي شد. حتي پس از مدت اندكي از عرضه‌ي اين دوربين، شايعات و اخبار تصميم پاناسونيك مبني بر ورود به دنياي دوربين‌هاي فول‌فريم منتشر شد تا G9 همچنان تحت سايه‌ي GH5 و سري S پاناسونيك، در بازار حاضر باشد. جايي كه شايد برخي از متخصصان دوربين‌هاي عكاسي، با توانمندي‌ها و حتي نام اين دوربين نيز آشنا نباشند؛ درحالي‌كه شرايط براي GH5 تا حد زيادي متفاوت است. البته اين موضوع به‌معناي توانايي‌هاي اندك اين دوربين نيست و به اعتقاد برخي متخصص كارشناسان مي‌توان G9 را محصولي بسيار جذاب‌ و توانمند و درعين‌حال، به‌دور از هياهوي تبليغاتي تعريف كرد.

مرجع متخصصين ايران پاناسونيك لوميكس جي ۹ / Panasonic Lumix G9

لوميكس G9 با اينكه در برخي جوانب مانند حسگر ۲۰ مگاپيكسلي ميكروچهارسوم بدون فيلتر پايين گذر و پردازنده‌ي توانمند ونوس، با GH5‌ مشترك است، اما پاناسونيك تمام اجزاي اين دوربين را براي عكاسان بهينه كرده؛ از عملكرد حسگر در شرايط نوري اندك و ايزو‌هاي بالا گرفته تا سرعت پردازنده در ثبت تصاوير سريع و عملكرد الگوريتم فوكوس خودكار، همگي رفتار متفاوتي با GH5 داشته و براي امور عكاسي بهينه شده‌اند.

لوميكس G9 با اينكه در برخي جوانب مانند حسگر ۲۰ مگاپيكسلي ميكروچهارسوم بدون فيلتر پايين گذر و پردازنده‌ي توانمند ونوس، با GH5‌ مشترك است، اما پاناسونيك تمام اجزاي اين دوربين را براي عكاسان بهينه كرده است؛ از عملكرد حسگر در شرايط نوري اندك و ايزو‌هاي بالا گرفته تا سرعت پردازنده در ثبت تصاوير سريع و عملكرد الگوريتم فوكوس خودكار، همگي رفتار متفاوتي با GH5 داشته و براي امور عكاسي بهينه شده‌اند.

دوربين پاناسونيك G9 توسط شركت آژند سرويس، نماينده‌ي رسمي پاناسونيك در ايران، دراختيار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران قرار گرفته است.

مطالعه ويدئويي

دانلود از آپارات | تماشا در يوتيوب | تماشا در IGTV

طراحي

شايد بتوان پاناسونيك را يكي از سردمداران طراحي بدنه‌ي دوربين‌هاي عكاسي دانست؛ جايي كه مهندسان پاناسونيك به‌صورت مداوم و با استفاده از بازخورد‌هاي متخصصان، به بهينه‌سازي عملكرد و طراحي دوربين‌هاي خود مي‌پردازند. در همين راستا شايد بتوان G9 را داراي بهترين زبان طراحي بين تمامي محصولات پاناسونيك دانست. شباهت بسيار زياد طراحي بدنه‌ي دوربين‌هاي فول‌فريم جديد پاناسونيك S1 و S1R به G9، گواه اين مدعي است. 

مرجع متخصصين ايران پاناسونيك لوميكس جي ۹ / Panasonic Lumix G9

G9 با وجود استفاده از زبان طراحي يكسان با GH5، اما تغييرات ريز و درشت زيادي را در اين بخش تجربه كرده است. گريپ دست پس از باريك‌تر شدن نسبي بدنه‌ي دوربين و افزايش ضخامت محل گريپ، كمي بزرگ‌تر شده تا حس اطمينان دركنار لذت بالاي متخصصي در استفاده‌‌هاي طولاني‌مدت از دوربين به ارمغان بيايد. جنس خاص محل گريپ نيز به‌ خوش‌دست بودن دوربين كمك زيادي كرده است تا در اين زمينه با يكي از بهترين محصولات دنياي دوربين‌هاي عكاسي رو‌به‌رو باشيم. وزن ۶۵۸ گرمي دوربين نيز آن را كمي از برادر خود با ۷۲۵ گرم، سبك‌تر قرار مي‌دهد. 

پاناسونيك در ساخت G9 همانند ساير دوربين‌هاي سري لوميكس، تمام تلاش خود را به‌كار برده است تا با محصولي باكيفيت و خوش‌ساخت رو‌به‌رو باشيم. آلياژ منيزيم نقش پررنگي در بدنه‌ي اين دستگاه داشته و مونتاژ دقيق اجزاي مختلف دوربين باعث شده است تا به‌گفته‌ي پاناسونيك تمام كليد‌ها و رينگ‌هاي كنترلي دربرابر شرايط جوي مقاوم باشند. 

مرجع متخصصين ايران پاناسونيك لوميكس جي ۹ / Panasonic Lumix G9

G9 نيز در ادامه‌ي راه GH5 از كليد‌هاي كنترلي مختلفي بهره‌مند است. تمام تلاش‌هاي پاناسونيك در اين بخش باعث شده است تا بتوان فارغ از نمايشگر لمسي، به كنترل و ناوبري سريع دوربين در شرايط مختلف پرداخت و نياز‌هاي متخصصان در اين زمينه به‌خوبي تأمين شود. طيف گسترده‌ي كليد‌هاي كنترلي با قابليت سفارشي‌سازي نيز باعث شده است تا امكان كنترل بسياري از اجزاي دوربين بسته به نياز هر متخصص، فراهم باشد. 

طراحي و كيفيت‌ ساخت و ارگونومي عالي با انبوهي از كليد‌هاي Function

پاناسونيك در G9، از سه رينگ چرخان براي تغيير سريع تنظيمات بهره برده است. درحالي‌كه بسياري از دوربين‌هاي DSLR‌ رده‌بالا فقط از دو رينگ چرخان بهره مي‌برند، اين اقدام پاناسونيك درخورستايش است. پاناسونيك پا را از اين نيز فراتر گذاشته و نه‌تنها امكان تغيير متخصصي هريك از رينگ‌ها را مهيا مي‌كند؛ بلكه امكان سفارشي‌سازي جهت چرخش آن‌ها را براي افزايش يا كاهش مولفه‌ي مدانديشه متخصصين نيز دردسترس قرار داده است. به‌دليل متخصصي G9، پاناسونيك براي اولين‌بار در محصولات ميكروچهارسوم خود از نمايشگر مخصوص نمايش تنظيمات دوربين در بخش بالايي دوربين استفاده كرده كه به‌لطف نور پس‌زمينه در شرايط تاريك نيز امكان مشاهده‌ي اطلاعات آن دردسترس است. قرارگيري اين نمايشگر باعث شده است تا كليد حالات كلي دوربين به سمت چپ مانديشه متخصصينه‌ياب منتقل شود. رينگ Drive نيز در همين بخش و با سازوكار جذابي تعبيه شده است كه به‌واسطه‌ي اهرم موجود، امكان تغيير حالات دردسترس خواهد بود.

مرجع متخصصين ايران پاناسونيك لوميكس جي ۹ / Panasonic Lumix G9
مرجع متخصصين ايران پاناسونيك لوميكس جي ۹ / Panasonic Lumix G9
مرجع متخصصين ايران پاناسونيك لوميكس جي ۹ / Panasonic Lumix G9
مرجع متخصصين ايران پاناسونيك لوميكس جي ۹ / Panasonic Lumix G9

همچنين، پاناسونيك ۱۲ كليد قابل سفارشي‌سازي را در بدنه‌ي G9 به‌كار گرفته كه امكان تخصيص هريك از آن‌ها به طيف گسترده‌اي از تنظيمات دوربين وجود دارد تا متخصص بلافاصله بتواند گزينه‌ي مدانديشه متخصصينش را اعمال كند. اين كليدها عبارت‌اند از: يك عدد بالاي دوربين، ۴ عدد در بخش پشتي، ۳ عدد جلوي دوربين و كنار لنز و ۴ كليد جهت در بخش پشتي دوربين. اگر تعداد كليد‌هاي نام‌برده براي رفع نيازتان كافي نباشد، ۱۰ كليد ميان‌بر ديگر در رابط متخصصي دوربين تعبيه شده است.

اتصالات دوربين نيز همانند GH5 در بخش چپ دوربين قرار گرفته است. جك ميكروفن، ورودي هدفون، درگاه Full HDMI‌ دركنار درگاه USB‌ ميكرو B در اين بخش تعبيه شده‌اند تا نياز‌هاي متخصصان در اتصالات به‌خوبي تأمين شود. نكته قابل‌توجه در اين زمينه، استفاده از درگاه USB‌ ميكرو B (درگاه مورد استفاده از هارد‌هاي اكتسرنال) به‌جاي نمونه‌ي USB نوع C موجود در GH5 است. البته براي اتصال دوربين به كامپيوتر يا شارژ كردن آن، مي‌توانيد از كابل ميكرو USB عادي نيز بهره ببريد.

درگاه كارت حافظه‌ي SD نيز طبق روال دنياي دوربين‌هاي عكاسي، در بخش راستي بدنه قرار گرفته است؛ G9 در اين بخش نيز مسير طي‌شده در GH5 را دنبال كرده است و از دو شكاف كارت حافظه بهره مي‌برد كه هر دو از انواع UHS II با حداكثر سرعت U3 همراهي مي‌كنند. پاناسونيك سه حالت براي استفاده‌ي تركيبي از دو كارت حافظه را فراهم كرده كه به‌‌ترتيب زير است:

  • استفاده از يك كارت و پس از اتمام فضاي آن، استفاده از كارت دوم
  • ثبت عكس روي يك كارت و ضبط كليپ ويدئويي روي ديگري
  • ثبت اطلاعات به‌صورت هم‌زمان روي هر دو‌ كارت براي همراه‌گيري از محتوا

GH5 به مانديشه متخصصينه‌ياب و نمايشگر بسيار باكيفيتي مجهز است؛ اما G9 پا را از اين نيز فراتر گذاشته است و در اين زمينه خود را به‌عنوان يكي از بهترين‌ دوربين‌هاي موجود در بازار معرفي مي‌كند. پاناسونيك از مانديشه متخصصينه‌ياب اولد با رزولوشن ۳.۶۸ ميليون نقطه (۱۲۸۰ در ۹۶۰ پيكسل) و بزرگ‌نمايي ۰.۸۳ برابري در آن بهره برده است. اما نكته‌ي جالب‌توجه در اين رابطه، نرخ بازسازي تصوير ۱۲۰ فريم‌بر‌ثانيه است كه در مانديشه متخصصينه‌ياب و نمايشگر دوربين دردسترس متخصصان قرار دارد. البته امكان كاهش اين نرخ به ميزان ۶۰ فريم‌بر‌ثانيه نيز فراهم شده است. پاناسونيك همچنين در G9 امكان تغيير ابعاد قاب را در مانديشه متخصصينه‌ياب فراهم كرده است كه اين موضوع با كليد V-Mode در بخش راستي آن صورت مي‌گيرد. بدين‌ترتيب، عكاسان عينكي نيز قادر به مشاهده‌ي تمام قاب و بدون نياز به نزديك كردن بيش از حد چشمان خود به مانديشه متخصصينه‌ياب و تماس با سطح شيشه‌ي عينك، خواهند بود.

مرجع متخصصين ايران پاناسونيك لوميكس جي ۹ / Panasonic Lumix G9
مرجع متخصصين ايران پاناسونيك لوميكس جي ۹ / Panasonic Lumix G9
مرجع متخصصين ايران پاناسونيك لوميكس جي ۹ / Panasonic Lumix G9
مرجع متخصصين ايران پاناسونيك لوميكس جي ۹ / Panasonic Lumix G9

نمايشگر چرخان ۳.۲ اينچي لمسي با رزولوشن ۱.۶۲ ميليون نقطه نيز دردسترس متخصصان است. با اينكه نمايشگر لمسي و رابط متخصصي پاناسونيك يكي از نمونه‌هاي برتر موجود در دنياي دوربين‌هاي عكاسي و فيلم‌برداري حرفه‌اي است، اين شركت نام‌دار ژاپني اكنون از جوي‌استيك در بخش بالايي نمايشگر بهره برده تا راحتي بيشتري براي متخصصان با سلايق و عادات مختلف در كار با دوربين ايجاد كند.

پاناسونيك همچنين با استفاده از آلياژ منيزيم، سعي كرده است تا كيفيت و طول عمر لوميكس G9 را افزايش دهد. اين موضوع در شرايطي قرار دارد كه تنها پس از اندكي استفاده از دوربين، كيفيت ساخت بالاي آن انديشه متخصصين شما را به خود جلب خواهد كرد. آب‌بندي عالي پورت‌ها و دهانه‌ي مانت و كليد‌ها نيز به مقاومت اين دوربين در شرايط مختلف جوي و آب‌و‌هوايي منجر شده است تا متخصصان بدون نگراني بتوانند تصاوير و كليپ‌هاي ويدئويي خود را در باران و برف و گرد‌و‌غبار ثبت كنند.

باتري آشناي BLF19 در G9 نيز وظيفه‌ي تأمين توان دوربين را به‌عهده‌ دارد. به‌واسطه‌ي اين باتري، امكان ثبت ۴۰۰ تصوير با هربار شارژ براساس استاندارد CIPA دراختيار متخصصان خواهد بود كه ۱۰ عدد كمتر از GH5‌ است. طبق تجربه‌ي اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، در استفاده‌هاي عادي، لوميكس G9 قادر به شارژدهي براي يك‌ روز بوده و در صورت عكاسي سنگين، به دو باتري براي سپري كردن يك روز كامل نياز خواهد داشت. البته امكان شارژ كردن دوربين با پاوربانك، يكي از نكات برتري G9 در اين بخش نسبت به براداران خود است كه نياز به باتري دوم را تا حد زيادي مرتفع مي‌كند.

قابليت‌هاي عكاسي و فيلم‌برداري

پاناسونيك G9 نيز همانند GH5 تا دندان به قابليت‌هاي مختلف، به‌ويژه در بخش عكاسي مجهز شده است كه براي آشنايي كامل و استفاده از تمامي آن‌ها، به زمان زيادي نياز خواهيد داشت. برخي از اين قابليت‌هاي پيش‌تر در ساير محصولات رده‌بالاي ميكروچهارسوم مانند GH5 وجود داشتند، اما برخي براي اولين‌بار در محصولات سري لوميكس و در G9 به‌كاررفته‌اند. 

به‌عنوان مثال در اين بخش مي‌توان به قابليت High Resolution اشاره كرد كه دوربين با ثبت ۴ يا ۸ عكس و ادغام آن‌ها در دوربين، تصويري با رزولوشن ۴۷ يا ۸۰ مگاپيكسل ارائه مي‌دهد. البته فراموش نكنيد براي بهره بردن از اين قابليت به سه‌پايه نياز خواهيد داشت. از ديگر قابليت‌هاي جذاب موجود در G9 نيز مي‌توان به عكاسي 6K (ثبت تصاوير با نرخ ۳۰ فريم‌بر‌ثانيه)، عكاسي 4K (ثبت تصاوير با نرخ ۶۰ فريم‌بر‌ثانيه)، Post Focus (تغيير فوكوس سوژه پس از عكاسي) اشاره كرد.

يكي از نقاط قوت G9، توانايي عكاسي پياپي آن است. اين دوربين توانايي ثبت تصاوير با نرخ فوق‌العاده‌ي حداكثر ۲۰ فريم‌بر‌ثانيه با فوكوس ثابت دارد؛ اما در اين حالت، امكان ثبت حداكثر ۵۰ تصوير وجود ندارد. درصورتي‌كه نياز به بهره‌بردن از فوكوس پيوسته داشته باشيد، امكان عكاسي با شاتر مكانيك و نرخ ۹ فريم‌برثانيه دردسترس است كه به‌لطف سرعت بالاي پردازنده، درصورت استفاده از كارت حافظه‌اي سريع بدون محدوديت قادر به عكاسي خواهيد بود.

مرجع متخصصين ايران پاناسونيك لوميكس جي ۹ / Panasonic Lumix G9

پاناسونيك قابليت ايزو خودكار G9 را در جوانب گوناگوني بهبود داده است. در حالت جديد، پس از تنظيم حداقل سرعت شاتر موردانديشه متخصصين، دوربين همواره ايزو را تنظيم مي‌كند و آن را در حداكثر مقدار ممكن قرار مي‌دهد. همچنين، G9 پس از GH5 تنها دوربين پاناسونيك است كه امكان ايزو خودكار را در حالت نوردهي دستي دراختيار متخصصان قرار مي‌دهد. در اين حالت، مي‌توان پس از قراردادن ايزو در حالت خودكار و سرعت شاتر و ديافراگم در حالت دلخواه، به‌صورت دستي ميزان نوردهي دوربين را تغيير داد تا وضعيت نوري مانعي در ثبت تصوير ايدئال متخصص نشود؛ مثلا هنگام فيلم‌برداري در وضعيت بسيار روشن.

براي كنترل بهتر وضعيت نوري قاب، قابليت تغيير ميزان نوردهي بخش‌هاي Highlight و Shadow نيز ازطريق خود دوربين دردسترس است. G9 با اينكه از برخي از قابليت‌هاي فيلم‌برداري حرفه‌اي GH5 بي‌بهره است، اما به ابزار‌هايي مانند Focus Peak و خطوط Zebra مجهز است.

مرجع متخصصين ايران پاناسونيك لوميكس جي ۹ / Panasonic Lumix G9

پاناسونيك برخلاف GH5 از قابليت ضبط نامحدود كليپ‌هاي 4K بي‌بهره است و از همان محدوديت ۳۰ دقيقه‌اي همانند عموم دوربين‌هاي فيلم‌برداري رنج مي‌برد. اگر ضبط كليپ‌هاي صحنه‌آهسته بخش زيادي از متخصصي شما را تشكيل مي‌دهد، G9 محصولي مناسب در‌ اين‌ زمينه است. به‌لطف پردازنده‌ي توانمند Venus Engine 10، اين دوربين توانايي ضبط كليپ‌هاي Full HD تا نرخ ۱۸۰ فريم‌بر‌ثانيه و 4K تا ۶۰ فريم‌بر‌ثانيه را دارد تا در بخش فيلم‌برداري نيز حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشته باشد. پروفايل‌هاي Cine D و Cine V نيز براي ثبت تصاويري تخت‌تر و امكان پردازش و اصلاح‌ رنگ‌ها نيز دردسترس است. البته برخلاف GH5، پروفايل تخت V-Log L در G9 وجود ندارد تا آزادي عمل فيلمبرداران حرفه‌اي براي پس‌پردازش در اين دوربين محدود باشد. 

فوكوس خودكار

پاناسونيك سال‌ها است مشغول توسعه‌ي فناوري انحصاري خود با نام DFD است كه از تكنولوژي تشخيص كنتراست براي درك سوژه و فوكوس روي آن بهره مي‌برد. اين فناوري درحال‌حاضر و به‌لطف الگوريتم‌هاي يادگيري ماشين، عملكرد هوشمند‌تري داشته و در G9 قادر به تشخيص صورت، چشم و بدن انسان است. همچنين در اين فناوري كه اكنون از ۲۲۵ نقطه‌ي فوكوس بهره مي‌برد، از الگوريتم هوشمندي استفاده شده است تا با درك سوژه، حركات بعدي آن را نيز پيش‌بيني كند و آماده‌ي تغيير فوكوس در جهت صحيح باشد. پاناسونيك درست برخلاف GH5 كه سيستم فوكوس آن رفتار آرام‌تري دارد، در G9 تمام تلاش خود را به‌كار برده است تا عملكرد سريع اين سيستم به‌ارمغان بيايد.

فوكوس خودكار بسيار سريع، با رفتاري متفاوت

اگر از متخصصان حرفه‌اي دنياي عكاسي باشيد، قطعا با تفاوت سيستم‌هاي فوكوس تشخيص كنتراست و نمونه‌هاي تشخيص فاز آشنا هستيد. فناوري DFD نيز همان‌گونه كه انتظار مي‌رفت، با تغيير اندك فوكوس به تشخيص بهترين كنتراست تصوير براي اعمال فوكوس دست مي‌يابد. اين موضوع به ايجاد تغييرات ريزي در اجسام به‌خصوص انواع موجود در پس‌زمينه منجر مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران پاناسونيك لوميكس جي ۹ / Panasonic Lumix G9

اين موضوع باعث مي‌شود تا حين عكاسي از سوژه‌هاي سريع و قرار دادن دوربين در حالت فوكوس پيوسته، در پيش‌نمايش به‌صورت مداوم با پديده‌اي رو‌به‌رو شويد كه از آن با نام Wobble ياد مي‌شود. سوژه‌ها و به‌خصوص پس‌زمينه به‌صورت مداوم وارد فوكوس شده و در ادامه از آن خارج مي‌شود تا در تمام بازه‌اي كه متخصص شاتر را نيمه فشرده است، سوژه‌هاي موجود در قاب در فوكوس باشند. اين موضوع تاحدي ممكن است باعث گيج‌شدن متخصص يا عدم اطمينان آن از صحت عملكرد فوكوس شود. با اينكه درواقع سيستم فوكوس به‌خوبي و در پس‌زمينه مشغول انجام وظايف خود است، نحوه‌ي نمايش شرايط فوكوس كمي متفاوت است و به عادت‌كردن متخصص با اين فناوري نياز دارد. بااين‌حال نتيجه‌ي نهايي بسيار مطلوب است و تا حد زيادي مي‌توانيد به عملكرد اين سيستم اتكا كنيد. فناوري DFD در G9 با سرعت بسيار زياد خود و قابليت فوكوس تا شرايط نوري 5EV- عملكرد بسيار خوبي از خود به‌خصوص در تعقيب سوژه‌هاي بسيار سريع نشان مي‌دهد.

پاناسونيك امكان شخصي‌سازي رفتار سيستم فوكوس خودكار را نيز فراهم كرده است. مؤلفه‌هاي دردسترس براي بهبود عملكرد اين سيستم باتوجه‌به متخصصي مدانديشه متخصصين به‌شرح زير هستند:

  • AF Sensitivity: اين مؤلفه به‌معناي رفتار سيستم در تغيير عمق ميدان فوكوس است. با افزايش آن، فوكوس سريع‌تر براي عمق قاب تغيير مي‌كند و براي عكاسي از سوژه‌هايي مناسب است كه به‌سرعت به دوربين نزديك مي‌شوند.
  • AF Area Switching Sensitivity: اين مؤلفه رفتار سيستم را در تغيير سوژه‌ در قاب تعيين مي‌كند. با افزايش آن، سيستم فوكوس خودكار با دريافت حركت ديگري در قاب، فوكوس را روي سوژه‌ي دوم اعمال مي‌كند.
  • Moving Subject Prediction: مؤلفه‌ي آخر نيز رفتار سيستم فوكوس را در پيش‌بيني حركت سوژه و تغيير فوكوس در آن راستا را تعيين مي‌كند.

عملكرد فوكوس خودكار در تعقيب سوژه در سرتاسر قاب

فوكوس خودكار، حالت ۲۲۵ نقطه، عكاسي پيوسته ۹ فريم‌بر‌ثانيه با شاتر مكانيكي

مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۶۰۰، ۱/۲۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۶۰۰، ۱/۲۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۶۰۰، ۱/۲۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۶۰۰، ۱/۲۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۶۰۰، ۱/۲۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۶۰۰، ۱/۲۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۶۰۰، ۱/۲۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۶۰۰، ۱/۲۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۶۰۰، ۱/۲۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۶۰۰، ۱/۲۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۶۰۰، ۱/۲۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۶۰۰، ۱/۲۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۶۰۰، ۱/۲۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۶۰۰، ۱/۲۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۶۰۰، ۱/۲۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۶۰۰، ۱/۲۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۶۰۰، ۱/۲۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۶۰۰، ۱/۲۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۶۰۰، ۱/۲۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۶۰۰، ۱/۲۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۶۰۰، ۱/۲۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۶۰۰، ۱/۲۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۶۰۰، ۱/۲۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۶۰۰، ۱/۲۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۶۰۰، ۱/۲۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۶۰۰، ۱/۲۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۶۰۰، ۱/۲۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۶۰۰، ۱/۲۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۶۰۰، ۱/۲۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۶۰۰، ۱/۲۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۶۰۰، ۱/۲۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۶۰۰، ۱/۲۵۰ ثانيه

كيفيت عكاسي

پاناسونيك پيش‌تر در GH5 موفق به ايجاد بهبود‌هاي درخورتوجهي در بخش عكاسي و عملكرد آن در ايزوهاي بالا شده بود. حال غول ژاپني دنياي تصوير، پا را از اين هم فراتر گذاشته و با بهبود الگوريتم‌هاي پردازش تصوير، موفق به ثبت جزئيات بيشتر و نويز كمتر در GH5 شده است تا در اين بخش با بهترين دوربين ميكروچهارسوم سري لوميكس مواجه باشيم. با وجود حسگر كوچك‌تر ميكرو چهارسوم‌ها، G9 عملكرد بسيار خوبي از خود، به‌‌ويژه در‌مقايسه‌ با بهترين APS-Cها نشان مي‌دهد. گستره‌ي ديناميكي حسگر ۲۰ مگاپيكسلي اين دوربين در سطح مطلوبي قرار دارد و موتور پردازشي نيز رفتار بالغ‌تري از خود در ثبت رنگ‌ها و حذف نويز و شارپ‌كردن تصوير نشان مي‌دهد. 

كيفيت عكاسي بسيار خوب در حد بهترين‌ APS-Cها

گستره‌ي ديناميكي لوميكس G9 باتوجه‌به حسگر كوچك‌تر اين دوربين، وضعيت بسيار مطلوبي دارد. سطح نويز نيز به‌خوبي تا ايزو ۱۶۰۰ و حتي ۳۲۰۰ كنترل مي‌شود و تصاوير قابليت چاپ در ابعاد بالا را دارند. الگوريتم شارپنينگ نيز در G9 و در مقايسه با GH5 بهبود چشم‌گيري به‌خصوص در ايزو‌هاي بالاتر دارد و لبه‌هاي تيز و اغراق كمتري در افزايش سطح جزئيات را شاهد هستيم.

مرجع متخصصين ايران پاناسونيك لوميكس جي ۹ / Panasonic Lumix G9

اما شايد يكي از بهترين پيشرفت‌هاي نسل جديد دوربين‌هاي لوميكس G، عملكرد آن‌ها در ثبت دقيق رنگ‌ها است. اين موضوع در حدي پيشرفت داشته است كه نام پاناسونيك را در اين بخش دركنار نام‌هاي بزرگي مانند كانن قرار داده است و بسياري از متخصص كارشناسان به تمجيد خروجي به‌خصوص در رنگ پوست انسان پرداخته‌اند. 

بهترين و كارآمد‌ترين سيستم‌لرزش‌گير دنياي دوربين‌هاي حرفه‌‌اي

پاناسونيك عملكرد سيستم لرزش‌گير انحصاري Dual I.S 2 خود را در G9 به مطلوب‌ترين سطح ممكن رساند. فعاليت هم‌زمان لرزش‌گير حسگر دركنار لرزش‌گير اپتيكال لنز باعث شده تا حذف لرزش‌ها تا ۶.۵ استاپ را شاهد باشيم. اين سيستم فوق‌العاده توانمند نه‌تنها امكان عكاسي با سرعت شاتر پايين را به‌ارمغان مي‌آورد؛ بلكه قابليت ضبط كليپ‌هاي ويدئويي روي دست و بدون نياز به سه‌پايه را نيز دردسترس قرار مي‌دهد. لرزشگير فوق‌العاده توانمند G9 باعث مي‌شود تا در‌هاي جديدي به‌روي عكاسان حرفه‌اي باز شود. امكان عكاسي با شاتر پايين و درنتيجه كاهش ايزو باعث مي‌شود تا در بسياري از مواقع و حين عكاسي در محيط‌هاي كم‌نور، حسگر كوچك‌تر G9 و عملكرد ضعيف‌تر آن در اين شرايط، اصلا به‌چشم نيايد.

مرجع متخصصين ايران نمونه عكس G9

تفاوت حالت High Resolution و عادي - كراپ ۸۰۰ درصد

قابليت‌هاي متعدد عكاسي در G9، اين دوربين را براي هر شرايطي آماده مي‌كند. پاناسونيك سعي كرده است تا بدين ترتيب محصول خود را براي طيف گسترده‌اي از متخصصان مناسب كند. فناوري High Resolution جزئيات بيشتري در مقايسه با حالت عكاسي عادي ثبت مي‌كند تا براي عكاسان شهري، صنعتي و مانديشه متخصصينه بسيار متخصصدي باشد. حالت مخصوص Monochrome نيز امكان توليد تصاوير سياه و سفيد بسيار خوبي با كنتراست مناسب را فراهم مي‌كند تا به‌خصوص عكاسان شهري از وجود آن بهره ببرند.

قابليت Post Focus و Focus Stack نيز اين دوربين را براي ثبت تصاوير ماكرو يا محصول، بسيار كارآمد مي‌كند. قابليت‌هايي مانند عكاسي Multi Exposure يا Auto ISO نيز كمك زيادي به عكاسان در رويداد‌ها خواهد كرد كه زمان زيادي براي اعمال تنظيمات مختلف ندارند.

درنهايت نيز مي‌توان به سيستم فوكوس خودكار بسيار سريع G9 اشاره كرد كه به‌لطف آن، عكاسان ژانر حيات وحش و ورزشي مي‌توانند نيازهاي خود را در حد بسيار خوبي تأمين كنند.

G9 بسته‌ي كاملي در بخش عكاسي ارائه مي‌دهد تا نه‌تنها در كلاس خود، بلكه رقباي گردن‌كلفتي از دنياي DSLRها با حسگر‌هاي APS-C را نيز به چالش بكشد و خود را به‌عنوان يكي از بهترين دوربين‌هاي عكاسي با حسگر كراپ در جهان معرفي كند. 

نمونه عكس پاناسونيك G9

 مشخصات تصاوير: ابعاد اصلي، وايت‌بالانس خودكار، بدون ويرايش و كاهش حجم به‌وسيله‌ي JPEGMini

 

مرجع متخصصين ايران نمونه عكس Post focus لوميكس G9
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۰۰، ۱/۲ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۲۰۰، ۱/۲ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/3.2، ايزو ۱۰۰، ۳/۵ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۰۰، ۳/۵ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۶۰۰، ۱/۶۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/5، ايزو ۴۰۰، ۱/۸ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۴۰۰، ۱/۴ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۶۴۰۰، ۱/۴۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۰۰، ۱/۴۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۲۵۶۰۰، ۱/۲ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۶۰۰، ۱/۱۳ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۳۵-۱۰۰، f/3.5، ايزو ۱۰۰، ۱/۸۰۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۳۵-۱۰۰، f/4، ايزو ۱۰۰، ۱/۸۰۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۳۵-۱۰۰، f/7.1، ايزو ۱۰۰، ۱/۱۰۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/6.3، ايزو ۱۰۰، ۱/۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/6.3، ايزو ۱۰۰، ۱/۱۶۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۳۵-۱۰۰، f/4.5، ايزو ۲۰۰، ۱/۱۰۰۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/4.5، ايزو ۴۰۰، ۱/۲۰۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/3.5، ايزو ۲۰۰، ۱/۶۴۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/5، ايزو ۲۰۰، ۱/۱۲۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/2.8، ايزو ۱۰۰، ۱/۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۳۵-۱۰۰، f/2.8، ايزو ۸۰۰، ۱/۱۵ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ماكرو ۳۰، f/2.8، ايزو ۲۰۰۰، ۱/۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۳۵-۱۰۰، f/9، ايزو ۳۲۰، ۱/۱۲۵ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/7.1، ايزو ۳۲۰، ۱/۳۲۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/7.1، ايزو ۳۲۰، ۱/۶۴۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۳۵-۱۰۰، f/4.5، ايزو ۶۴۰، ۱/۸۰۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/9، ايزو ۸۰۰۰، ۱/۸۰۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/7.1، ايزو ۲۰۰، ۱/۳۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/3.2، ايزو ۴۰۰، ۱/۲۰۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۸-۱۸، f/4، ايزو ۴۰۰، ۱/۴۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۸-۱۸، f/4، ايزو ۶۴۰۰، ۱/۲۵۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/4، ايزو ۳۲۰۰، ۱/۸۰ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۱۲-۳۵، f/4، ايزو ۱۰۰۰، ۱/۱۵ ثانيه
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس لوميكس G9، لنز ۸-۱۸، f/8، ايزو ۱۰۰، ۱/۸۰ ثانيه

كيفيت فيلم‌برداري

G9 با اينكه با هدف جلب انديشه متخصصين عكاسان طراحي و توليد‌ شده است، اما به‌لطف تخصص بالاي پاناسونك در توليد دوربين‌هاي فيلم‌برداري حرفه‌اي، قابليت‌هاي جذابي در اين بخش به يدك مي‌كشد. G9 نيز همانند GH5 براي فيلم‌برداري از فرايند Oversampling بهره مي‌برد؛ بدين‌ترتيب كه از تمام مساحت حسگر براي ثبت ويدئو بهره گرفته مي‌شود و پس از ضبط كليپ‌هاي 5K، به انواع 4K تبديل مي‌شوند. اين موضوع براي رزولوشن 1080p نيز صادق است و اين دسته از ويدئو‌ها نيز از انواع 4K به‌دست مي‌آيند. اين فرايند به بهبود نويز و افزايش سطح جزئيات و اطلاعات ثبت شده در كليپ‌هاي نهايي منجر مي‌شود.

كيفيت بسيار خوب كليپ‌هاي 4K و Full HD در حد بهترين‌هاي بازار

پيش‌تر، حسگر‌ كوچك‌تر دوربين‌هاي ميكرو چهارسوم آن‌ها را در بخش كنترل نويز و درمقابل رقباي فول‌فريم خود، همواره در سطح پايين‌تري قرار مي‌دادند؛ اما پاناسونيك با استفاده از تمام مساحت حسگر، Oversampling و بهبود الگوريتم‌هاي كاهش نويز، موفق شده G9 را نيز همانند GH5 در اين بخش به‌طور درخورتوجهي بهبود بخشد. اين پيشرفت در‌مقايسه‌با نسل پيشين اين دوربين، به‌وضوح مشاهده‌شدني است. اين دوربين تا ايزو ۱,۶۰۰ به‌خوبي توانايي ثبت ويدئو‌هايي باكيفيتي دارد. نويز موجود در تصوير، به‌‌ويژه در صورت كراپ، از ايزو ۳,۲۰۰ مشاهده مي‌شود.

همچنين، G9 همانند GH5 توانايي ضبط كليپ‌هاي صحنه آهسته با رزولوشن Full HD و نرخ ۱۸۰ فريم‌برثانيه را دارد كه در نوع خود بسيار جذاب است. البته در اين حالت و برخلاف GH5 قادر به تغيير بسياري از تنظيمات نخواهيد بود و تنها به ميزان نوردهي دسترسي خواهيد داشت. بدين ترتيب تقريبا حين فيلم‌برداري در شرايط نوري تاريك، اين قابليت بلااستفاده خواهد بود. همچنين در اين حالت ديگر مانند GH5 امكان تعيين فريم‌ريت پايه را نخواهيد داشت.

مرجع متخصصين ايران پاناسونيك لوميكس جي ۹ / Panasonic Lumix G9

البته پاناسونيك براي تمايز بيشتر دوربين‌هاي ميكرو چهارسوم خود، برخي قابليت‌هاي فيلم‌برداري حرفه‌اي را از G9 كنار گذاشته است كه مي‌توان به فيلم‌برداري با عمق رنگ ۱۰ بيت و رنگ‌برداري ۴:۲:۲، امكان كنترل تنظيمات در حالت ۱۸۰ فريم‌برثانيه، فيلم‌برداري بدون محدوديت زماني، رزولوشن Cinema 4K، ابزار‌هاي كمكي مانند Waveform و Vectorscope اشاره كرد.

پديده‌ي رولينگ‌شاتر يكي از اشكالات آزاردهنده‌ي موجود در دوربين‌هاي فاقد حسگر‌هاي گلوبال شاتر است. G9 نيز به‌دليل بهره بردن از حسگري مشابه با GH5، مانند عموم دوربين‌هاي حال حاضر بازار، از حسگري با داده‌برداري رولينگ‌شاتر بهره مي‌برد. بااين‌حال، مهندسان پاناسونيك موفق شده‌اند آن را به ۱۵ ميلي‌ثانيه كاهش دهند تا عملكرد بسيار مناسب دوربين در كنترل اين پديده را شاهد باشيم.

در مطالعه‌هاي اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، G9 با فاصله توانمند‌ترين دوربين موجود در حذف لرزش‌هاي دوربين بود و مرز‌ها را در اين بخش حتي نسبت به GH5 نيز فراتر برده است. اين فناوري در فيلم‌برداري نيز همانند عكاسي دردسترس است تا كمك زيادي به حذف لرزش‌هاي دست كرده است و امكان ضبط كليپ‌هايي بسيار روان را بدون سه‌پايه فراهم كند. در به‌روزرساني نسخه‌ي ۲ فريم‌‌ور، پاناسونيك قابليت I.S Lock را به دوربين افزوده است. درصورتي‌كه Pan يا Tilt در فيلم‌برداري خود نداريد، با فعال‌كردن اين قابليت دوربين عملكرد توانمندتري در حذف لرزش‌هاي افقي و عمودي خواهد داشت و تصوير نهايي ثابت‌تري به‌ارمغان خواهد آورد.

G9 با هدف متفاوتي به بازار عرضه شده است؛ اما قابليت‌هاي گسترده‌ دركنار كيفيت نهايي بسيار خوب آن در بخش فيلم‌برداري باعث شده است تا با يكي از بهترين دوربين‌هاي بازار در اين بخش مواجه باشيم. شايد تنها حضور GH5 است كه باعث مي‌شود لوميكس G9 در فيلم‌برداري چندان جدي گرفته نشود. در صورت نبود دوربيني به‌نام Gh5، لوميكس G9 مي‌توانست خود را به‌عنوان يكي از بهترين دوربين‌هاي بازار در بخش فيلم‌برداري معرفي كند.

لوازم جانبي

لوازم جانبي يكي از عوامل مهم خريد محصولات عكاسي و فيلم‌برداري براي متخصصان است. اگر دوربيني هرچند با قابليت و عملكرد بسيار مناسب، تجهيزات جانبي و گستره‌ي مناسب لنز‌ها را نداشته باشد، قطعا جايي بين سبد خريد متخصصان نخواهد داشت. بنابراين، پاناسونيك تجهيزات جانبي متنوعي براي محصولات خود، به‌خصوص سري G، عرضه كرده است كه بسياري از نياز‌ها را به بهترين شكل برطرف خواهد كرد.

مهم‌ترين مولفه‌ي مدانديشه متخصصين متخصصان در خريد دوربين عكاسي و فيلم‌برداري حرفه‌اي و ورود به سيستم برند، وجود لنز‌هاي باكيفيت و مقرون‌به‌صرفه است. پاناسونيك بيش از ۱۰ سال است كه با همكاري المپوس به توسعه‌ي سيستم ميكرو چهارسوم مشغول است. اين، سيستمي است كه كوچكي، قابليت حمل بالا، كيفيت مناسب عكاسي و فيلم‌برداري دركنار ارزش مقرون‌به‌صرفه، مهم‌ترين مؤلفه‌هاي موجود در طراحي آن بوده است. G9 با وجود تجهيز به حسگر كوچك‌تر از رقبا، بدنه‌ي كوچكي ندارد؛ اما اين موضوع به‌معناي حجم بزرگ‌تر لنز‌هاي اين دوربين نيست و همچنان از ابعاد كوچكتر و وزن به‌مراتب سبك‌تري درمقايسه‌با انواع مخصوص سيستم فول‌فريم بهره‌مند هستند. سال‌ها توسعه‌ي سيستم ميكروچهارسوم باعث شده شركت‌هاي نام‌دار زيادي در حوزه‌ي ساخت لنز محصولات خود از انواع عادي تا نمونه‌هاي پيشرفته‌ي عكاسي و سينمايي را براي دوربين‌هاي اين سيستم نيز عرضه كنند. در‌حال‌حاضر، سيستم‌ ميكرو‌چهارسوم با ۱۶ برند سازنده‌ي لنز و نزديك به ۱۵۰ لنز، گسترده‌ترين لنزها را بين دوربين‌هاي بدون آينه دراختيار دارد.

مرجع متخصصين ايران پاناسونيك لوميكس جي ۹ / Panasonic Lumix G9

مشهورترين شركت‌هاي توليد‌كننده‌ي لنز براي دوربين‌هاي ميكروچهارسوم عبارت‌اند از:

  • پاناسونيك
  • المپوس
  • سيگما
  • لايكا
  • روكينون
  • ساميانگ
  • تامرون
  • اوپتكا
  • فوخلندر

همچنين، اگر لنز‌هاي زيادي از خانواده‌ي دوربين‌هاي DSLR دراختيار داريد، به‌لطف ساختار سيستم ميكروچهارسوم و وجود مبدل‌هاي مختلفي مانند Speedbooster Metabones (بهترين گزينه‌ي موجود) يا Viltrox مي‌توان تقريبا از تمام لنز‌هاي موجود براي دوربين‌هاي عكاسي حرفه‌اي دركنار G9 بهره ببريد. البته همان‌طور كه احتمالا درجريان هستيد، استفاده از مبدل‌ها منجر به كاهش كيفيت عملكرد سيستم فوكوس خودكار دوربين مي‌شود.

گريپ باتري ديگر وسيله‌ي جانبي اختصاصي لوميكس G9 است كه امكان استفاده از باتري دوم را دركنار عكاسي در حالت پرتره فراهم مي‌كند. البته امكان شارژ دوربين با استفاده از پاوربانك و به‌لطف درگاه ميكرو USB باعث مي‌شود تا بخشي از متخصصان نيازي به گريپ نداشته باشند. البته، پاناسونيك براي كاهش نگراني از متخصصي‌هاي بلندمدت مانند فيلم‌برداري، ابزار جانبي ديگري براي اتصال مستقيم دوربين به پاوربانك يا برق شهري عرضه كرده است. 

پاناسونيك زمان زيادي براي توسعه‌ي اپليكيشن و نرم‌افزار كنترل دوربين صرف كرده است تا پس از استفاده، عملكرد عالي آن‌ها را ستايش كنيد. بدين‌ترتيب، به واسطه‌ي اپليكيشن مختص سيستم‌هاي عامل‌ موبايل و نرم‌افزار مخصوص كامپيوتر مي‌توانيد تمامي جوانب دوربين را از‌ راه‌دور كنترل كنيد.

جمع‌بندي

پاناسونيك سال‌ها تجربه‌ي توليد دوربين‌هاي بدون آينه را دارد. اين موضوع باعث شده است تا محصولات اين شركت كيفيت ساخت بالا، عملكرد بسيار خوب دركنار ارزشي مقرون‌به صرفه را ارائه دهند.

G9 دوربيني همه‌كاره، باكيفيت ساخت بالا و قابليت‌هاي متعدد عكاسي و فيلم‌برداري است

لوميكس G9 با تجهيز به طيف گسترده‌اي از قابليت‌هاي مختلف به‌بازار عرضه شده است تا جوابگوي نياز‌هاي بسياري از متخصصان باشد. اين دوربين در عين اينكه توانايي استفاده به‌عنوان محصولي مناسب عكاسي سريع و ورزشي را دارد، به‌لطف قابليت‌هاي مناسب فيلم‌برداري امكان متخصصد به‌عنوان دوربين فيلم‌برداري حرفه‌اي را نيز ارائه مي‌دهد. با در انديشه متخصصين داشتن اين موضوع كه پاناسونيك هيچ‌گاه G9 را محصولي مخصوص عكاسي ورزشي معرفي نكرده، مي‌توان به‌اين نكته پي برد كه تجهيز به قابليت‌هاي متعدد تا چه حدي دامنه‌ي متخصصد اين دوربين را افزايش داده است. لوميكس G9 را مي‌توان دوربيني همه‌كاره براي استفاده در ژانر‌هاي مختلف عكاسي حيات‌وحش، مانديشه متخصصينه، خيابان و حتي پرتره توصيف كرد.

مرجع متخصصين ايران پاناسونيك لوميكس جي ۹ / Panasonic Lumix G9

G9 برخي از قابليت‌هاي حرفه‌اي فيلم‌برداري را از GH5 به ارث برده است تا اين دوربين حتي براي بسياري از متخصصي‌هاي فيلم‌برداري نيز گزينه‌ي بسيار خوب و مناسبي باشد؛ البته اگر فيلم‌برداري با بيت‌ريت بالا و پروفايل‌هاي تخت بخش زيادي از فعاليت شما را تشكيل مي‌دهد، GH5 همچنان گزينه‌ي بهتري خواهد بود.

در اين بين نبايد از ارزش مقرون‌به‌صرفه‌تر بدنه و لنز‌هاي سيستم ميكرو چهارسوم غافل شد؛ جايي‌كه قابليت حمل بيشتر دركنار هزينه‌ي تمام‌شده‌ي ارزان‌تري براي متخصصان به‌همراه خواهد داشت.

شايد اگر پاناسونيك G9 زودتر از GH5 معرفي و به بازار عرضه مي‌شد، اكنون توجهات بيشتر و فروش بهتري را تجربه مي‌كرد. بااين‌حال، نبود هياهوي تبليغاتي باعث نمي‌شود تا اين دوربين قادر به انجام توانايي‌هاي خود به بهترين شكل ممكن و جلب رضايت متخصصان نباشد.

تمامي تصاوير اين مطالعه با پاناسونيك GH5 ثبت شده است.

نكات مثبت

  • كيفيت ساخت و ارگونومي فوق‌العاده
  • كليد‌هاي كنترلي متعدد با قابليت سفارشي‌سازي گسترده
  • حسگر ۲۰ مگاپيكسلي با عملكرد رضايت‌بخش در كنترل نويز
  • عكاسي سريع با نرخ حداكثر ۲۰ فريم‌بر‌ثانيه
  • سيستم فوكوس بسيار سريع
  • بهترين لرزش‌گير دنياي دوربين‌هاي عكاسي
  • قابليت‌هاي جذاب عكاسي مثل High Resolution، Post Focus و 6K Photo
  • مانديشه متخصصينه‌ياب ۱۲۰ هرتز با رزولوشن عالي
  • نمايشگر لمسي و رابط متخصصي بسيار خوب
  • فيلم‌برداري 4K با نرخ ۶۰ و FHD با نرخ ۱۸۰ فريم‌بر ثانيه
  • درگاه‌هاي اتصالي متعدد و دو درگاه كارت حافظه

نكات منفي

  • نبود قابليت‌هاي فيلم‌برداري حرفه‌اي در مقايسه با GH5
  • دقت كمتر سيستم فوكوس خودكار درمقايسه‌با انواع تشخيص فاز
  • عملكرد ضعيف‌تر در عكاسي درمقايسه‌با رقباي فول‌فريم
  • عمر كمتر باتري در مقايسه با DSLRها
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات