هدست واقعيت مجازي HP Reverb G2 با ارزش ۵۹۹ دلار معرفي شد
HP و مايكروسافت از جديدترين هدست واقعيت مجازي از خانوادهي Reverb رونمايي كردند كه حاصل همكاري آنها در حوزههاي واقعيت تركيبي است. هدست واقعيت مجازي Reverb G2 با ارزش ۵۹۹ دلار به بازار عرضه خواهد شد و شركتهاي سازنده، آن را مجهز به بالاترين رزولوشن در بازار ميدانند. مشتريان در ايالات متحده اكنون ميتوانند اين هدست را پيشخريد كنند. اين هدست ازلحاظ ميدان ديد و رزولوشن تفاوتي با نسل قبلي ندارد، اما دوربينهاي ردگيري بيشتر، كنترلر جديد، لنزهاي جديد و اسپيكرهايي از شركت پيشگام صنعت واقعيت مجازي يعني Valve در آن به كار رفته است.
رزولوشن هدست واقعيت مجازي Reverb G2 هنوز بهعنوان بزرگترين مزيت رقابتي آن شناخته ميشود. اين هدست براي هريك از چشمان متخصص، رزولوشن ۲۱۶۰*۲۱۶۰ دارد كه بسيار بيشتر از نزديكترين رقيب يعني Valve Index است. هدست رقيب، تنها توانايي ارائهي رزولوشن ۱۴۴۰*۱۶۰۰ دارد. نسل اول هدست Reverb از اشكال مات شدن جلوههاي بصري رنج ميبرد. البته HP ادعا ميكند كه اشكالات مذكور درپنلها و لنزهاي نسل جديد رفع شدهاند. هدست G2 از سيستم ردگيري Windows Mixed Reality استفاده ميكند، اما شركت سازنده دو دوربين در دو طرف آن تعبيه كرده است تا سيستم ردگيري با دقت بالاتري كند. چنين طراحي، شبيه به پيكربندي رقبايي همچون Oculus Rift S يا Oculus Quest بهانديشه متخصصين ميرسد.
مايكروسافت و HP، هدست G2 را در همكاري با يكديگر و همچنين مشاوره و همراهي Valve توليد كردند. البته هدست جديد آنها شباهتي با محصول خود Valve يعني Index ندارد. Reverb G2 لنزهاي متفاوتي دارد و باوجود ارائهي رزولوشن بالاتر براي هر چشم، نرخ نوسازي آن كمتر از ايندكس گزارش ميشود (۹۰ هرتز در برابر ۱۲۰ هرتز). بهعلاوه، ميدان ديد Reverb G2 نيز كمتر از رقيب است (۱۱۴ درجه در برابر ۱۳۰ درجه). HP البته در طراحي محصول جديد از بخشي از قابليتهاي مفيد ايندكس استفاده كرد كه از مهمترين آنها ميتوان اسپيكرهاي مخصوص ايندكس را نام برد.
بهينهسازي طراحي كنترلرها، بخش مهمي از بهبودهاي نسل دوم Reverb محسوب ميشود
از مهمترين و جذابترين تغييرهاي Reverb G2 ميتوان به بازطراحي كنترلر اشاره كرد. مايكروسافت در سالهاي متمادي در توليد هدستهاي مبتني بر Windows Mixed Reality رويكرد قابل دفاعي نداشت و همكاري آنها با شركتهايي همچون سامسونگ و ايسر و HP عموما به توليد كنترلرهاي غير استاندارد ختم ميشد. كنترلر جديد G2، طراحي شبيه به استاندارد جديد Oculus Touch دارد. در بخش مخصوص هر دست در كنترلر، دو دكمه ديده ميشود و تركپد نهچندان مناسب نيز از طراحي حذف شده است.
HP رونمايي هدست جديد را در تركيب با رونمايي از بازي Half-Life: Alyx انجام داد تا نشان دهد كه Reverb G2 برخلاف رويكرد اوليهي Reverb، متمركز بر مصرفكننده نيز خواهد بود. جان لودويگ، مدير ارشد محصول HP دربارهي هدست جديد ميگويد: «هدف اوليهي اين محصول، ارائهي عميقترين تجربهي بازي بود. بههرحال نياز متخصصان تجاري اصلي شما با نياز گيمرها تفاوت زيادي ندارد». صحبتهاي مدير محصول HP نشان ميدهد كه نسخهاي مخصوص متخصصان حرفهاي عرضه نخواهد شد. البته برخي گزينهها و قابليتهاي اضافي با Reverb G2 دردسترس خواهد بود كه دستههاي گوناگوني از مشتريان را هدف قرار ميدهد.
هدست واقعيت مجازي HP باز هم مشتريان اصلي و حرفهاي يعني سازمانها و شركتها را در نقطهي تمركز عرضه قرار ميدهد، اما درحال حاضر آنها ظاهرا بهدنبال جذب مخاطباني هستند كه به هدستهاي واقعيت مجازي علاقه دارند، اما بهخاطر كمبود عرضه، نميتوانند آنها را بهراحتي خريداري كنند. لودويگ ميگويد برنامهي پيشخريد هم به همين دليل اجرا شد تا توليد شركت متمركز بر نياز باشد و اشكالي با تأمين نداشته باشند.
هدست جديد Reverb تا پايان سال جاري به بازار عرضه ميشود. تا آن زمان نميتوان پيشبينيهاي دقيقي از راحتي استفاده و تجربهي متخصصي با ان داشت. بههرحال خانوادهي محصولات مبتني بر Windows Mixed Reality در چند وقت گذشته شاهد عرضهي محصولات مهمي نبودهاند و شايد هدست جديد HP جان تازهاي به آنها بدهد.
هم انديشي ها