هدفون سوني WH-1000XM4 با ارزش ۳۵۰ دلار معرفي شد

جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
WH-1000XM4 هدفون دورموبايل رده‌بالاي سوني است كه درايور ۴۰ ميلي‌متري دارد، از پردازنده‌‌ي قدرتمند با اتكا بر هوش مصنوعي استفاده مي‌كند و برچسب ارزش ۳۵۰ دلار را يدك مي‌كشد.
تبليغات

هدفون‌هاي دورموبايل رده‌بالاي سوني همواره در بازار موردتحسين بوده‌اند و متخصص كارشناسان نيز استقبال زيادي از آن‌‌ها كرده‌اند. سوني هدفون‌هايش را با فناوري حذف نويز پيشرفته و درايورهاي توانمند مي‌سازد تا بتوانند تجربه‌ي شنيداري مثال‌زدني ارائه دهند. پس از مدت‌ها انتظار، ژاپني‌ها سرانجام مدل جديد هدفون دورموبايل محبوب WH-1000XM3 را رونمايي كردند. هدفون جديد سوني كه با نام Sony WH-1000XM4 شناخته مي‌شود ازلحاظ ظاهري كاملاً شبيه به نسل قبل است، اما تغييراتي داخلي به‌خود ديده.

سوني مي‌گويد WH-1000XM4 به فناوري حذف صداي محيطي (Noise Cancellation) بهبوديافته‌تر نسبت‌به WH-1000XM3 مجهز شده و مي‌توان ازطريق بلوتوث، آن را به‌صورت هم‌زمان با دو دستگاه همگام‌سازي كرد. سوني پيش‌فروش هدفون رده‌‌بالاي جديد خود را با ارزش ۳۴۹٫۹۹ دلار آغاز كرده است و قصد دارد آن را در اواسط ماه آگوست ۲۰۲۰ (اواخر مرداد ۱۳۹۹) دردسترس مخاطبان قرار دهد. ارزش هدفون جديد سوني تقريباً با مدل پيشين برابر مي‌كند.

در هدفون دورموبايل 1000XM4 از همان تراشه‌ي Q1N نسل قبل براي فناوري حذف نويز استفاده شده است. بااين‌حال سوني مي‌گويد سيستم صوتي بلوتوث‌محور جديدي را به تراشه‌ي هدفون خود اضافه كرده كه مي‌تواند موسيقي و صداي محيط را با سرعت ۷۰۰ بار‌ در هر ثانيه، تحليل كند. سيستم صوتي جديد كه با نوعي الگوريتم پيشرفته ادغام شده است باعث مي‌شود هدفون 1000XM4 بهتر از قبل بتواند صداي افراد دور و بر و البته صداي محيط را كه معمولاً فركانس متوسط دارد، از بين ببرد. بدين ترتيب تجربه‌ي ‌موسيقي‌‌گوش‌دادنِ بسيار لذت‌بخشي از سوي هدفون ارائه مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران مدل سفيد هدفون سوني Sony WH-1000XM4 از جلو

هدفون سوني WH-1000XM4

هدفون رده‌بالاي جديد سوني در زمينه‌ي كيفيت صدا احتمالاً عملكرد كاملاً مشابه نسل قبل دارد. در 1000XM4 همچون مدل M3 از درايور ۴۰ ميلي‌متري استفاده شده و سوني هنگام معرفي هدفون خود هيچ اشاره‌اي به بهبود خروجي صدا نكرد؛ به‌همين دليل فرض را بر اين مي‌گيريم كه كيفيت صداي نسل جديد هدفون‌هاي سوني نسبت‌به قبل بهبود پيدا نكرده است.

هدفون سوني WH-1000XM4 از درايور ۴۰ ميلي‌متري استفاده مي‌كند

در انديشه متخصصين داشته باشيد WH-1000XM3 كيفيت صداي فوق‌العاده‌اي دارد و استفاده از همين كيفيت صدا در نسل جديد، اتفاق بدي نيست. هدفون دورموبايل سوني در نسل‌هاي پيش داراي قابليتي بود كه به‌لطف آن مي‌توانست در راستاي بهبود كيفيت پخش موسيقي قدم بردارد. ظاهراً اين قابليت در نسل جديد با استفاده از هوش مصنوعي بهبود پيدا كرده است. البته فكر نمي‌كنيم تفاوت‌ها آن‌چنان محسوس باشند.

سوني مي‌گويد عمر باتري 1000XM4 هيچ‌تغييري نسبت‌به نسل قبل به‌خود نديده و اين يعني هدفون جديد مي‌تواند با يك‌ بار شارژ تا ۳۰ ساعت به‌صورت مداوم موسيقي پخش كند. به‌علاوه تمامي دكمه‌ها و روش‌هاي كنترلي هدفون جديد، هم چون نسل قبل است و تغييري در اين زمينه مشاهده نمي‌شود. يكي از نقاط ضعف WH-1000XM3 اين بود كه كيفيت تماس معمولي داشت؛ به‌انديشه متخصصين مي‌رسد سوني توانسته كيفيت تماس هدفون جديد را بهبود بخشد.

مرجع متخصصين ايران يك مرد درحال شركت در كنفرانس اخبار تخصصي / Zoom با هدفون سوني Sony WH-1000XM4

هدفون سوني WH-1000XM4

سوني در بيانيه‌ي مطبوعاتي خود از اضافه شدن فناوري جديدي تحت عنوان Precise Voice Pickup به هدفون 1000XM4 خبر مي‌دهد. اين فناوري، پنج ميكروفون به‌كاررفته در 1000XM4 را به‌شكلي بهينه‌ كنترل مي‌كند تا بتواند فرايند پردازش سيگنال صدا را به‌شكلي پيشرفته انجام دهد و درنهايت صداي متخصص با وضوح و دقت بالا ثبت شود. اميدوار هستيم تفاوت‌هايي كه فناوري Precise Voice Pickup در 1000XM4 ايجاد مي‌كند، محسوس باشد و ماجرا به ادعاي تبليغاتي خلاصه نشود.

Sony WH-1000XM4 عمر بارتي ۳۰ ساعته ارائه مي‌دهد

هدفون جديد سوني ميزبان قابليتي اختياري با نام Speak to Chat نيز شده است. اين قابليت همان‌طور كه از نامش پيدا است به‌محض اينكه حرف زدن را شروع كنيد، پخش موسيقي را به‌صورت موقتي متوقف مي‌كند. پس از اتمام حرف‌زدن شما، فرايند پخش موسيقي دوباره آغاز مي‌شود.

يكي از مهم‌ترين تغييراتي كه هدفون جديد سوني به‌خود ديده اين است كه مي‌توان ازطريق بلوتوث، آن را هم‌زمان به دو دستگاه متصل كرد تا موسيقي را روي آن‌ها پخش كند. سوني مي‌گويد براي ارائه‌ي بهترين عملكرد در اين زمينه، متخصصان بايد فرم‌ور محصول را به‌روزرساني كنند. بنابراين اگر درنهايت هدفون گرا‌ن‌ارزش جديد سوني را خريداري كرديد، در انديشه متخصصين داشته باشيد كه به‌روزرساني فرم‌ور آن در راه است.

مرجع متخصصين ايران هدفون سوني Sony WH-1000XM3 روي قطعه چوبي از نيم رخ بالاي ميز چوبي

هدفون سوني Sony WH-1000XM3

سوني WH-1000XM4 دربرابر WH-1000XM3؛ شباهت‌ها و تفاوت‌ها

همان‌طور كه در ابتداي مقاله گفتيم، هدفون جديد سوني ازلحاظ ظاهري هيچ‌گونه تغييري به‌خود نديده است و تغييرات اعمال‌شده، به قابليت‌هاي دروني برمي‌گردند. انتظار داشتيم سوني در طراحي ظاهري برخي تغييرات محسوس اعمال كند، اما اين اتفاق رنگ حقيقت به‌خود نگرفته است. نسل جديد هدفون‌هاي سوني به‌ميزان يك گرم سبك‌تر شده كه در استفاده‌ي روزمره به‌هيچ‌وجه به‌چشم نمي‌آيد. سوني مي‌گويد فاصله‌ي بين برخي قطعات هدفون در نسل جديد به‌ميزاني اندك كاهش پيدا كرده تا در گوش قرار دادنش ساده‌تر شود. به‌علاوه ايِرپَدهاي XM4 به‌ميزان ۱۰ درصد سبك‌تر از نسل قبل شده‌اند.

سوني هدفون WH-1000XM3 را در سال ۲۰۱۸ معرفي كرد تا آن را با XM2 جايگزين كند. هدفون WH-1000XM3 سوني كيفيت ساخت بسيار بالايي داشت و از قابليت‌هاي رده‌بالا استفاده مي‌كرد؛ همين موضوع باعث شد ژاپني‌ها آن را ۳۵۰ دلار ارزش‌گذاري كنند. از آن زمان تاكنون ارزش هدفون كاهش پيدا كرده و امروزه مي‌توانيد WH-1000XM3 را با ارزش تقريباً ۳۲۹ دلار تهيه كنيد.

هدفون جديد WH-1000XM4 كه به‌تازگي معرفي شده است با وجود برخي بهبودهاي محسوس‌، با ارزش مشابه نسل قبل عرضه مي‌شود. بدين ترتيب سوني مي‌گويد WH-1000XM4 را با ارزش ۳۵۰ دلار دردسترس قرار مي‌دهد.

هدفون نسل قبل سوني ازلحاظ عمر باتري در دسته‌ي بهترين‌هاي بازار جاي مي‌گرفت و امكان يك روز كامل موسيقي‌گوش‌دادن را ارائه مي‌داد. اين عمر باتري در نسل جديد هم حفظ شده است و WH-1000XM4 با يك بار شارژ، حداكثر ۳۰ ساعت شارژدهي مي‌كند؛ آن هم با روشن بودن فناوري حذف نويز فعال. با خاموش كردن اين فناوري، هر دو هدفون توانايي ۳۸ ساعت شارژدهي دارند. در هر دو از درگاه USB-C استفاده شده است. با ۱۰ دقيقه شارژ‌ هدفون‌ها مي‌توانيد به پنج ساعت عمر باتري دست پيدا كنيد.

در هدفون جديد سوني از پردازنده‌ي DSEE Extreme استفاده شده كه در نسل قبل شاهد آن نبوديم. پردازنده‌ي نسل قبل يعني DSEE HX مي‌توانست كيفيت محتواي صوتي فشرده‌شده نظير MP3 را به‌صورت آني ارتقا دهد. به‌لطف پردازنده‌ي جديد و با اتكا بر هوش مصنوعي اختصاصي سوني با نام تجاري Edge-AI، اين كار در XM4 به‌شكلي بهتر انجام مي‌گيرد. يكي ديگر از مهم‌ترين تغييرات اين است كه XM4 برخلاف XM3 توانايي اتصال به دو دستگاه را دارد. در هر دو هدفون از پنل حساس به لمس استفاده شده است و مي‌توانيد در آن‌ها از دستيارهاي صوتي الكسا يا گوگل اسيستنت استفاده كنيد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات