گوگل از متخصصان خود خواسته حتي در مكالمات داخلي از عبارات انحصارگرايانه استفاده نكنند

شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
چالش‌هاي اتهام انحصارگرايي در گوگل تمامي ندارند و شركت براي مقابله با آن‌ها، حتي در يادگيري‌هاي خود هم با دقت بيشتري متخصصان را آماده مي‌كند.
تبليغات

كارمندان آلفابت و گوگل، يادگيري‌هايي خاصي ازسوي مديران شركت مي‌گيرند تا ازهرگونه الفاظ و عبارت‌هاي انحصارگرايانه خودداري كنند. آن‌ها در متون يادگيريي ياد مي‌گيرند كه در ارتباط‌هاي داخلي شركت هم از عبارت‌هايي با بار انحصارگرايي و سلطه بر بازار (مونوپولي) استفاده نكنند. در بخشي از اسناد يادگيريي به متخصصان گفته مي‌شود تصور كنند كه روز هر سند آن‌ها، به‌صورت عمومي منتشر مي‌شود. برخي رسانه‌ها ادعا مي‌كنند اهالي مانتين ويو به‌خاطر چالش‌هاي اخير اتهام انحصارگرايي، چنين سياست‌هايي را پياده كرده‌اند، درحالي‌كه گوگل مي‌گويد روش يادگيري مذكور، از سال‌ها پيش استفاده مي‌شده است.

گوگل هشدار مي‌دهد هر سند داخلي شايد روزي به‌صورت عمومي منتشر شود

سند يادگيريي گوگل كه به دست رسانه‌ها رسيد، چند قانون ابتدايي را پيرامون ارتباط‌هاي متني مطرح مي‌كند. در اين سند گفته مي‌شود كه كلمه‌ها، خصوصا در مطالعه‌هاي قانون ضد انحصار (آنتي تراست) اهميت زيادي دارند. متخصصان در بخش‌هاي گوناگون شركت شامل مهندسان، فروشنده‌ها، كارآموزها، توزيع‌كننده‌ها، پيمانكارها و متخصصان و نيروي سادهان موقت، به عدم استفاده از برخي كلمه‌ها تشويق مي‌شوند. كلمات و عبارت‌هايي همچون «بازار»، «موانع ورود» و «تأثير شبكه‌اي» نبايد در اسناد ارتباطي وجود داشته باشند. عبارت آخر، به افزايش ارزش يك شبكه‌ي اجتماعي با افزايش تعداد متخصصان اشاره مي‌كند. در بخشي از اسناد يادگيريي گفته مي‌شود: «هلدينگ مادر، هدف شكايت‌هاي حقوقي متعدد قرار مي‌گيرد و ما هميشه تحت بازرسي‌هاي تنظيم‌گري متعددي قرار داريم».

جولي تارالو، سخنگوي گوگل، در جوابيه‌اي به رسانه‌هاي فناوري پيرامون اسناد منتشر شده مي‌گويد اين اسناد، يادگيري‌هاي هماهنگي با قوانين رقابت هستند كه اكثر شركت‌هاي بزرگ در اختيار متخصصان خود قرار مي‌دهند. او ادعا مي‌كند كه گوگل از حدود يك دهه پيش، چنين يادگيري‌هايي را اجرا مي‌كرده است. تارالو در بخشي از جوابيه مي‌گويد: «ما متخصصان را يادگيري مي‌دهيم تا با انصاف به رقابت وارد شوند و محصولاتي عالي بسازند. ما از آن‌ها مي‌خواهيم كه بيش از حد روي رقبا متمركز نشوند و تاحدامكان درباره‌ي آن‌ها اظهارانديشه متخصصين نكنند». او درادامه‌ي صحبت‌هايش به اسناد يادگيريي مشابه از شركت‌ها و سازمان‌هاي بزرگ آمريكايي اشاره كرد.

مرجع متخصصين ايران سوندار پيچاي مديرعامل گوگل در جلسه آنتي تراست كنگره با شركت هاي فناوري

اسناد يادگيريي گوگل كه اولين‌بار در The Markup منتشر شدند، جزئياتي از قانون آنتي تراست را هم به متخصصان يادگيري مي‌دهند. يكي از اسناد از متخصصان مي‌خواهد تا براي شرح دادن موقعيت گوگل در دنياي موتورهاي جست‌وجو، از داده‌هاي منتشرشده توسط شركت‌ها و گروه‌هاي تحقيقاتي متفرقه استفاده كنند. در همين سند از آن‌ها خواسته مي‌شود تا هيچ‌گاه اسلايدهاي مخصوص جلسه‌هاي فروش يا ارائه‌هاي داخلي را پرينت يا توزيع نكنند. متخصصان هميشه بايد از عبارت User Preference يا ترجيح متخصص استفاده كرده و از به‌كاربردن عبارت «سهم بازار» خودداري كنند. اسناد ديگر، كلمه‌هاي جايگزين را به‌جاي «بازار» پيشنهاد مي‌كنند كه از ميان آن‌ها مي‌توان به «صنعت»، «فضا» و «حوزه» اشاره كرد. گوگل همچنين از متخصصان مي‌خواهد كه به‌جاي عبارت «موانع ورود به بازار» از كلمه‌ي «چالش» استفاده كنند.

در جلسه‌‌ي استماع هفته‌ي گذشته در كنگره‌ي ايالات متحده با هدف مطالعه اقدام‌‌‌هاي ضد انحصار غول‌هاي دنياي فناوري، خطر استفاده از اسناد داخلي سازماني در جلسه‌هاي عمومي بيش از پيش براي مديران احساس شد. در اين جلسه، اسناد ارتباطي بين مارك زاكربرگ و ديويد ابرسمن، مدير مالي فيسبوك به نمايش درآمد. ارتباط رايانامهي دو مدير فيسبوك، در سال ۲۰۱۲ با موضوع مطالعه خريد اينستاگرام رخ داده بود و اشاره‌هاي مستقيمي به «تأثير شبكه‌اي» در رشد شبكه‌هاي اجتماعي در آن ديده مي‌شد. نماينده‌هاي كنگره با استناد به همين مكالمه‌ها ادعا كردند كه فيسبوك با هدف كاهش رقابت، اينستاگرام را خريده است. آن‌ها رويكرد مذكور را اقدامي كاملا ضد رقابت تفسير كردند.

درحال‌حاضر پرونده‌هاي متعدد مطالعه عملكرد گوگل در فضاي رقابت جريان دارند. دادستان‌هاي كل ۵۰ منطقه و ايالت آمريكا تلاش مي‌كنند تا فعاليت‌هاي انحصارگرايانه را مورد مطالعه موشكافانه قرار دهند. ساندار پيچاي، مديرعامل گوگل، در جلسه‌ي استماع كنگره تنها ادعا كرد كه آن‌ها با مشاهده و مطالعه داده‌ها و روندهاي موجود در بازار، محصولات خود را براي مشتريان بهبود مي‌دهند. او هيچ پاسخ و راهكار مستقيمي براي اتهام‌هاي عملكرد انحصارگرايانه نداشت.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات