افت ۸۷ درصدي فروش دوربين ديجيتال در ۱۰ سال گذشته
كانن خودش را براي زماني آماده ميكند كه بازار دوربين ديجيتال به فروش سالانهي تنها ۱۰ ميليون واحد دست پيدا كند؛ يعني حدود ۸٫۲ درصد فروش در سال ۲۰۱۰. با درانديشه متخصصينگرفتن اين موضوع، كانن توليد دوربين را كاهش ميدهد و براي كاهش فروش محصولات آماده ميشود.
براساس گزارش پتاپيكسل، Toyo Keizai طي چند روز اخير مقالات مهمي با محوريت صنعت دوربين ديجيتال منتشر كرده است كه حاوي اطلاعات در خور توجهي هستند. اين رسانه بهتازگي با تاكِشي توكورا، مديرعامل واحد ارتباطات تصويري كانن و مينورو تاناكا، قائممقام كانن مصاحبه كرده است. توكورا ماهها پيش به Toyo Keizai گفته بود تنها دليل حضور قابليت 8K در Canon EOS R5 اين بود كه كانن ميخواست در حوزهي 8K مستقيما رقبايش را هدف قرار بدهد.
تاناكا ميگويد او و مديران كانن جلسات متعددي برگزار كردهاند تا شرايط فعلي صنعت دوربين را بهتر درك كنند. براساس گفتههاي او، كانن براي روزهايي آماده ميشود كه تعداد كل دوربينهاي ديجيتال فروختهشده در بازهي زماني يك ساله به زير ۱۰ ميليون واحد برسد. ۱۰ سال پيش، بازار دوربين ديجتال آمار فروش سالانه ۱۲۱٫۵ ميليون واحدي ثبت ميكرد و اكثر اين دوربينها داراي لنز داخلي بودند. طي سالهاي اخير به دليل پيشرفت محسوس دوربين موبايلهاي هوشمند، استقبال از دوربين داراي لنز ثابت بسيار كم شده است. طبق آمار، در سال ۲۰۱۹ تنها ۱۵٫۲ ميليون واحد از اين نوع دوربين در سراسر دنيا به فروش رسيده است.
با نگاهي به نمودار بالا كه توسط Statista.com تهيه شده است، متوجه ميشويم نخستين بار در سال ۲۰۱۸ فروش دوربين داراي لنز قابل تعويض از دوربين داراي لنز ثابت عبور كرد و ظاهرا اين روند همچنان ادامه دارد.
نكتهي ديگر اينكه تعداد دوربينهاي داراي لنز قابل تعويض به مقدار اندكي كاهش پيدا كرده است؛ اما تقاضا براي آنها در يك دههي گذشته تا حد زيادي باثبات به انديشه متخصصين ميرسد. تقريبا واضح است كه پيشبيني روند نزولي تقاضا براي دوربين لنز ثابت باعث ميشود ادعاي تاناكا مبني بر فروش سالانهي كمتر از ۱۰ ميليون واحد از اين نوع دوربين در آيندهاي نزديك، بسيار واقعگرايانهتر به انديشه متخصصين برسد.
تاناكا به سياستي براي تسريع روند كاهش ابعاد كسبوكار دوربين لنز ثابت كانن اشاره كرده است و ميگويد كانن قصد دارد فرايند توسعهي اين كسبوكار، توليد دوربين، سيستمهاي فروش و موارد اين چنيني را سريعتر كاهش دهد تا بهتر براي دوران فروش سالانهي كمتر از ۱۰ ميليون واحد آماده شود.
به احتمال زياد كانن قصد دارد روي حوزهاي تمركز كند كه بيشترين انعطاف را نسبت به شرايط مختلف نشان داده است؛ يعني صنعت دوربين مجهز به لنز قابل تعويض. كانن در حال تحقيقات بيشتر است تا فعاليت خود را در حوزهي فيلمبرداري گسترش دهد.
البته اين گفته بدين معني نيست كه كانن تمايل ندارد از طريق توليد دوربينهاي غير معمول، خود را در بازار محك بزند. براي مثال، توكورا به توليد دوربينهايي اشاره كرد كه «شبيه محصولات كانن نيستند» و مواردي نظير PowerShot ZOOM را كه ماه پاياني سال ۲۰۲۰ عرضه شد شامل ميشوند. او همچنين به عرضهي دوربين پوشيدني iNSPiC REC در سال ۲۰۱۹ اشاره كرد و گفت iNSPiC REC راهكاري ارزانارزش محسوب ميشود كه ميتواند در كنار موبايلهاي هوشمند در بازار حضور داشته باشد. كانن بهخوبي ميداند همانطور كه مشغول توسعهي دوربين مجهز به لنز قابل تعويض نظير R5 است، بايد به مدلهاي مفهومي كه براي اهدافي خاص طراحي ميشوند توجه نشان بدهد.
هم انديشي ها