لوسيد اير ۲۰۲۱ با ارزش و مشخصات متخصص معرفي شد
لوسيد موتورز در سال ۲۰۰۷ تأسيس شده اما با گذشت ۱۳ سال از افتتاح، هنوز محصولي تجاري در كلاس خودروهاي جادهاي نداشته است. اين برند، براي حضوري قدرتمند در سطح اول صنعت وسايل نقليه برقي تلاش ميكند و رقابت با تسلا را مهمترين هدف خود ميداند.
براساس اخبار منتشر شده، شركت لوسيد بعد از سالها انتظار، موفق به توليد خودرويي در حد و اندازههاي رقابت با تسلا مدل S شده است. اين خودرو، مطابق انتظار و اطلاعاتي كه پيشتر شنيده شده بود، يك سدان لوكس و پهنپيكر با نام اير است كه برتريهايي نسبت به توليدات تسلا دارد.
طراحي بدنه، نماي بيروني و داخلي
در نگاه اول، حالت باريك و يكپارچه در چراغهاي اصلي، بسيار چشمنواز و آيندهنگر بهانديشه متخصصين ميرسد. سبك طراحي لوسيد اير با سپر عريض و چراغهاي متشكل از LED هاي دهگانه در طرفين، منجر به حذف جلوپنجره شده است كه البته عضوي زائد در يك خودرو برقي محسوب ميشود.
دو موتور برقي قدرتمند و بسيار كوچك، در جلو و عقب بدنه نصب شدهاند؛ تا فضايي بسيار خوب براي حمل بار، زير كاپوت جلو و عقب فراهم شود. هيچ خودرو ديگري در دنيا، چنين فضاي بزرگي در جلو ندارد. پشت خودرو و زير كفپوش صندوق عقب هم، فضايي براي حمل بار تعبيه شده است؛ چراكه نيازي به مخزن سوخت مثل مدلهاي بنزيني، نيست و ميتوان از سطح صندوق تا نزديكي زمين را استفاده كرد.
از انديشه متخصصين فضاي موجود براي سرنشينان و صندوق عقب، لوسيد اير يكي از برترين خودروهاي كلاس سدان در دنيا است. در مجموع، ۷۳۹ ليتر فضاي قابل استفاده براي حمل بار وجود دارد كه ۲۱۰ ليتر (۴۰ درصد) بيش از صندوق مرسدس بنز كلاس S مدل ۲۰۲۰ است.
نكته حيرتانگيز در طراحي لوسيد اير، نصب يك شيشه بزرگ و يكپارچه با سقف در جلو است. اين طرح خلاقانه، خط افقي اتصال بين ستونهاي اصلي (A plillar) را حذف ميكند تا سرنشينان جلو، ديد عالي به اطراف و آسمان داشته باشند. در عقب هم، حالتي آكواريومي با شيشه بزرگ بالاي سر وجود دارد. به لطف اين ابتكارها، لوسيد اير نيازي به سانروف ندارد و عملا با حالتي دائمي از سقف پانوراميك توليد خواهد شد.
در فضاي داخلي لوسيد اير، سبك تازهاي از طراحي داشبورد ديده ميشود كه متكي بر نمايشگر تمام رنگي و يك مانيتور لمسي شبيه به تبلت در كنسول نزديك دست راست راننده است. اين تركيب، حالتي متعادل از يك خودرو مدرن الكتريكي و محصولي كلاسيك را فراهم ميكند كه فراتر از تسلا و ديگر مدلهاي برقي دنيا، خشك و بياحساس نيست.
پنل پشت فرمان و فضاي بالاي داشبورد، داراي يك نمايشگر ۳۴ اينچ خواهد بود كه رزولوشن 5K خواهد داشت و تقريبا ۲ برابر نمونه موجود در پورشه تايكان است. مديريت امكانات الكترونيكي لوسيد، ازطريق كليدهاي روي فرمان و نمايشگر لمسي زير داشبورد انجام خواهد شد، به همين دليل دكمه خاصي در مقابل ديد سرنشيان نيست.
قدرت پيشرانه، شارژ و ارزش نهايي
لوسيد اير، در چهار نسخه توليد خواهد شد كه شامل مدل استاندارد، تورينگ، گرند تورينگ و دريم اديشن خواهد بود. به احتمال فراوان، مدل پايه داراي يك موتور روي محور جلو خواهد بود اما ديگر خودروها، دو ديفرانسيل و مجهز به دو موتور برقي روي محورهاي جلو و عقب هستند. در ابتدا، گرانترين نمونه با نام دريم اديشن وارد بازار خواهد شد كه بالاترين قدرت و بيشترين ارزش را خواهد داشت. ديگر نسخههاي لوسيد اير بهترتيب، ۸۰ تا ۱۳۹ هزار دلار ارزش دارند؛ درحاليكه مدل دريم اديشن، آستانه ارزش ۱۶۹ هزار دلار خواهد داشت. جالبتر اينكه، تمامي مدلهاي لوسيد اير، با ۲۰ دقيقه اتصال به سيستم فست شارژ جريان مستقيم (DC)، انرژي لازم براي حركت تا مسافت ۴۸۰ كيلومتر را ذخيره خواهند كرد.
مهمترين تفاوت نسخههاي مختلف لوسيد اير، به قدرت پيشرانه و ظرفيت باتري مربوط است. هنوز مشخصات دقيق مدل پايه با ارزش ۸۰ هزار دلار مشخص نيست، اما نسخههاي تورينگ، گرند تورينگ و دريم اديشن (با چرخهاي استاندارد ۱۹ اينچ)، به ترتيب ۶۵۰، ۸۳۰ و ۸۰۵ كيلومتر مسافت را با يك شارژ طي ميكنند. لوسيد اير دريم اديشن، چنانچه با چرخهاي اسپرت ۲۱ اينچ سفارش داده شود، شعاع حركتي ۷۴۵ كيلومتر خواهد داشت. با اين شرايط، مدل گرند تورينگ بيشترين شعاع حركتي و مدل دريم اديشن، بيشترين قدرت پيشرانه را فراهم خواهند كرد.
لوسيد اير تورينگ با قدرت ۶۲۰ اسببخار، سرعتگيري صفر تا ۱۰۰ كيلومتربرساعت ۳/۲ ثانيه و نهايت سرعت ۲۵۰ كيلومتربرساعت خواهد داشت. اين مدل، مسافت ۴۰۰ متر (كوارتر مايل) را در زمان ۱۱/۴ ثانيه با سرعت ۱۹۷ كيلومتربرساعت طي خواهد كرد. چنين آماري براي يك سدان لوكس با ارزش ۹۵ هزار دلار، جالب توجه است. اين خودرو اواخر سال ۲۰۲۱ توليد ميشود و با استفاده از تخفيف مالياتي امريكا براي مدلهاي برقي، ۸۷ هزار دلار ارزش خواهد داشت.
لوسيد اير گرند تورينگ، ۸۰۰ اسببخار قدرت دارد و ۳ ثانيه بعد از شروع حركت به سرعت ۱۰۰ كيلومتربرساعت ميرسد. نهايت سرعت اين مدل، ۲۷۰ كيلومتربرساعت است و مسافت ۴۰۰ متر را در زمان ۱۰/۸ ثانيه با سرعت ۲۱۲ كيلومتربرساعت طي ميكند.
قدرتمندترين و گرانترين مدل لوسيد اير با نام دريم اديشن، ۱۰۸۰ اسببخار قدرت دارد و نهايت سرعت ۲۷۰ كيلومتربرساعت خواهد داشت. سرعتگيري صفر تا ۱۰۰ كيلومتربرساعت اين مدل، ۲/۵ ثانيه است و مسافت يكچهارم مايل را در ۹/۹ ثانيه با سرعت ۲۳۰ كيلومتربرساعت طي ميكند.
لوسيد اير، علاوهبر چهار مدل فوق، يك نسخه پرقدرت و رويايي با نام Performance Version نيز خواهد داشت كه توسط مدير مهندسي شركت، پيتر رولينسن (Peter Rawlinson) وعده داده شده است. زمان دقيق رونمايي از اين خودرو و جزئيات متخصص مربوطه، نامشخص هستند؛ اما لوسيد اير پرفرمنس ورژن، مجموع قدرت ۱۳۰۰ اسببخار ازطريق ۳ موتور برقي با سيستم دو ديفرانسيل، فراهم خواهد كرد.
ايمني و فناوري خودران
لوسيد اير، اولين خودرو تمام الكتريكي دنيا است كه تركيبي از حسگرهاي پيشرفته و فناوري ليدار با رزولوشن بالا (, high-resolution LIDAR) و سيستم نظارت بر رانندگي را در تمامي مدلها فراهم ميكند.
فناوري رانندگي رويايي لوسيد (Dream Drive technology) داراي ۱۹ سيستم ايمني و كمك راننده خواهد بود كه در اولين نمونههاي توليدي وجود خواهد داشت. هشت توانايي ديگر نيز به مرور زمان با بهروزرساني اينترنتي براي لوسيد اير ارائه خواهد شد. به همين دليل، نسخههاي اوليه داراي فناوري خودران سطح ۲ خواهند بود كه پس از مدتي به سطح ۳ ارتقا پيدا خواهد كرد.
مهمترين امكانات ايمني لوسيد اير ۲۰۲۱ عبارتاند از:
- ديد ۳۶۰ درجه
- هشدار نقطه كور
- تشخيص رنگ چراغ راهنمايي
- ترمز خودكار
- هشدار تصادف، هنگام عبور از تقاطع
- كروزكنترل هوشمند با قابليت توقف و حركت خوكار
- هدايت خودكار بين خطوط
- تغيير هوشمند زاويه روشنايي چراغهاي اصلي
- پارك خودكار
- كنترل خطر هنگام خروج از پارك
- مديريت ترمز هنگام مانور
نكات مهم در اظهارات مديران لوسيد موتورز
مديرعامل، مدير فناوري و مهندسي لوسيد، سابقه همكاري با تسلا دارد و از انديشه متخصصين بعضي مورخان صنعتي، پدر تسلا مدل S محسوب ميشود. پيتر رولينسن، ۵۹ سال پيش در انگلستان متوليد شد و تحصيلات تكميلي خود را در امپريال كالج لندن به اتمام رساند. سپس در شركتهاي جگوار و لوتوس به سمت مهندس ارشد رسيد. او در سال ۲۰۰۹ به تسلا پيوست تا مديريت بخش مهندسي و توليد مدل S را عهدهدار شود. رولينسن از سال ۲۰۱۳ به سمت مديريت عاملي لوسيد موتورز رسيد و دركنار درك جنكينز ( Derek Jenkins) طراح اين شركت، رهبري بخش مهندسي و توليد اولين محصول لوسيد با نام "اير" را آغاز كرد.
خلاصه صحبتهاي پيتر رولينسن و ديگر مهندسان شركت سازنده در مراسم رونمايي لوسيد اير به شرح زير است:
موتورهاي برقي موجود در لوسيد اير، بسيار كمحجم و كوچكتر از نمونههاي موجود در ديگر خودروهاي الكتريكي دنيا هستند. مجموع اندازه پيشرانه در اير، ۲/۵ برابر كوچكتر از نزديكترين رقيب (تسلا مدل S) است. اين شرايط، كاهش وزن، بهبود مصرف انرژي و افزايش فضاي مفيد براي سرنشينان و حمل بار، فراهم ميكند.پيشرانههاي لوسيد در مقايسه با رقبا، هنگام رانندگي در مسير مشابه، ۱۷ درصد انرژي كمتر مصرف ميكنند. اين موضوع همراه فناوري موجود در باتريها، هزينه رانندگي با محصولات لوسيد را تا ۲۰ درصد كاهش ميدهند. فناوري لوسيد، تماما داخل اين شركت توسعه يافته و كاملا انقلابي است. مشابه اين تجهيزات، خارج از لوسيد، وجود ندارد.يك موتور برقي ساخت لوسيد موتورز، ۷۳ كيلوگرم وزن دارد؛ درحاليكه ۶۷۰ اسببخار قدرت توليد خواهد كرد. نمونه برقي ساخت آلمان (پورشه تايكان) با وزن ۱۷۰ كيلوگرم، ۴۴۹ اسببخار قدرت دارد. همچنين رقباي امريكايي (تسلا مدل 3 و مدل S) به ترتيب با وزن ۹۳ و ۱۳۴ كيلوگرم، ۲۸۹ و ۴۲۹ اسببخار قدرت توليد ميكنند. با اين اوصاف، نسبت قدرت به وزن موتور ساخت لوسيد موتورز، ۹/۱ اسببخار در ازاي يك كيلوگرم است؛ اما رقبا در بازار جهاني همگي نسب كمتر از ۳/۲ دارند.
براساس آمار منتشر شده توسط شركت لوسيد در مقايسه با تسلا مدل S، برتريهايي ديده ميشود. محصول تسلا با باتري ۱۰۰ كيلووات ساعت، شعاع حركتي ۶۴۴ كيلومتر دارد؛ درحاليكه لوسيداير گرند تورينگ، همراه باتريهاي ۱۱۳ كيلووات ساعت، تا مسافت ۸۲۷ كيلومتر حركت خواهد گرد. به بيان سادهتر، تسلا مدل S براي حركت تا مسافت ۱۰۰ كيلومتر، ۱۵/۴۲ كيلووات ساعت انرژي مصرف ميكند اما لوسيد اير گرند تورينگ، ۱۳/۵۵ كيلووات ساعت در ۱۰۰ كيلومتر، نياز خواهد داشت.
سيستم باتري در لوسيد اير، ۹۲۴ ولت است كه بالاترين ولتاژ در ميان تمامي خودروهاي استاندارد دنيا است. بزرگترين بسته باتري با ظرفيت ۱۱۳ كيلووات ساعت نيز، نسبت به تمامي رقبا برتري دارد. جالبتر اينكه، زمان شارژ لوسيد اير با شارژر ويژه (فست شارژ) عدد ۳۰۰ كيلووات در ۲۰ دقيقه است كه بهتر از ۲۷۰ كيلووات در ۲۰ دقيقه براي پورشه تايكان و تسلا مدل ۳ و مدل Y براي شارژ ۲۵۰ كيلووات خواهد بود.
توليد اولين نمونه از لوسيد اير، حدود ۶ ماه آينده آغاز خواهد شد. پيشفروش اين خودورها براي مدل دريم اديشن، با پرداخت ۷۵۰۰ دلار در امريكا، كانادا و چند كشور منتخب اروپايي و خاورميانهاي از هماكنون ديگر نسخههاي لوسيد براي تحويل در سال ۲۰۲۲، با پيشپرداخت هزار دلار، نام نويسي ميشوند. نمايندگي فروش لوسيد موتورز درحالحاضر، محدود به ۲۰ مكان در امريكا و كاناداهستند.
هم انديشي ها