تسلا باتري‌هاي جديد ۴۶۸۰ را معرفي كرد؛ قدرت بيشتر، ظرفيت بالاتر و هزينه ساخت پايين‌تر

چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
تسلا در جريان رويداد Battery Day سلول‌هاي باتري جديدي با نام «سلول‌هاي ۴۸۶۰» معرفي كرد كه مي‌توانند روي افزايش قدرت و دامنه‌ي حركت خودروهاي الكتريكي تأثير محسوسي بگذارند.
تبليغات

تسلا روز گذشته با برگزاري مراسمي مهم از برنامه‌هايش براي توسعه‌ي نوعي باتري جديد كه اين شركت از اصطلاح بدون تب (Tabless) براي آن استفاده مي‌كند خبر داد. بر اساس اعلام رسمي، باتري تبلس تسلا مي‌تواند دامنه‌ي حركت و قدرت خوردوهاي الكتريكي را بهبود بخشد. تسلا اعلام كرده باتري جديد را خودش به‌صورت اختصاصي مي‌سازد. ايلان ماسك، مديرعامل تسلا، مي‌گويد باتري موردمباحثه به كاهش چشم‌گير هزينه‌هاي نهايي توليد خودرو كمك مي‌كند و درنهايت تسلا را قادر مي‌سازد خودروهاي الكتريكي را با همان ارزشي كه خودروهاي بنزيني به‌فروش مي‌رسند، دردسترس علاقه‌مندان قرار دهد.

انتظار مي‌رود باتري جديد بتواند هزينه‌هاي تسلا را به‌ازاي هر كيلووات‌ساعت كاهش دهد؛ كيلووات‌ساعت واحدي است كه به‌طور معمول براي اشاره به ظرفيت مجموعه‌باتري‌هاي خودروهاي الكتريكي مدرن از آن استفاده مي‌شود. بسياري از متخصصان عقيده دارند كه كاهش اين ارزش‌ها به تسلا امكان مي‌دهد به‌مرور زمان، ارزش خودروهايش را به‌شكلي چشم‌گير كاهش دهد تا افراد بيشتري توانايي تهيه‌ي آن‌ها را داشته باشند. جزئيات مربوط به باتري جديد تسلا در جريان برگزاري همايشي تحت عنوان روز باتري (Battery Day) در كاليفرنيا، اعلام شد. طي هفته‌هاي گذشته، تسلا هيجان را براي اين مراسم به‌شدت بالا برده بود.

ماسك در جريان برگزاري رويداد Battery Day اعلام كرد تسلا ازطريق حذف بخشي از باتري با نام تب (Tab) توانسته به دستاوردي جديد در حوزه‌ي باتري‌هاي مخصوص خودروها دست پيدا كند. آن‌طور كه ماسك مي‌گويد، Tab بخشي از باتري است كه مي‌تواند بين سلول و دستگاهي كه انرژي را دريافت مي‌كند، اتصال برقرار كند؛ به‌همين دليل است كه به سلول‌هاي باتري جديد تسلا، اصطلاحا سلول‌هاي بدون تب يا Tabless گفته مي‌شود.

تسلا سلول‌هاي بدون تب جديد خود را «سلول‌ ۴۸۶۰» مي‌نامد. سلول‌هاي ۴۸۶۰ باعث مي‌شوند باتري‌هاي مخصوص خودروهاي الكتريكي تسلا به‌ميزان پنج برابر ظرفيت انرژي بيشتري داشته باشند و ۶ برابر قدرت بيشتري ارائه دهند. همچنين خودروهايي كه به باتري داراي سلول‌هاي بدون تب مجهز باشند، به‌ميزان ۱۶ درصد دامنه‌ي حركتي بيشتري نسبت‌به خودروهاي فعلي طي خواهند كرد. سلول‌هاي بدون تب جزو نخستين چيزهايي بودند كه تسلا در جريان برگزاري كنفرانس Battery Day معرفي كرد.

سلول باتري بدون تب ۴۸۶۰ تسلا به‌صورت اختصاصي توسط خود اين شركت توليد مي‌شود

سلول‌هاي ۴۸۶۰ بزرگ‌تر از سلول‌هاي فعلي باتري‌هاي تسلا هستند و ابعادشان به ۴۶ در ۸۰ ميلي‌متر مي‌رسد (دقيقا به‌همين دليل است كه سلول‌هاي جديد با نام ۴۸۶۰ شناخته مي‌شوند). ايلان ماسك گفت سلول‌هاي بدون تب ۴۸۶۰ افزون‌بر انرژي و قدرت بيشتر، باعث مي‌شوند هزينه به‌ازاي هر كيلووات‌ساعت، به‌ميزان ۱۴ درصد كاهش پيدا كند، آن هم صرفا در سطح فرم فاكتور خود سلول.

سيستم جديد تسلا براي توليد سلول‌هاي باتري كم‌كم به مراحل بهره‌برداري نهايي نزديك مي‌شود. در جريان برگزاري رويداد Battery Day، درو بگلينو، قائم‌مقام واحد تجاري پيشرانه و انرژي در تسلا، جزئيات بيشتري درباره‌ي سلول‌هاي ۴۸۶۰ دردسترس مخاطبان قرار داد.

بر اساس گفته‌هاي درو بگلينو، مهندسان تسلا با استفاده از ليزر، طرح‌هايي به فويل‌هاي فعلي موجود در سلول اضافه كردند تا نوعي مارپيچ ويژه ايجاد شود؛ اين مارپيچ باعث مي‌شود مسيري كه انرژي الكتريكي طي مي‌كند به ۵۰ ميلي‌متر كاهش يابد؛ اين درحالي است كه در سلول‌هاي فعلي،‌ به‌دليل نبود مارپيچ موردمباحثه، مسير انرژي الكتريكي ۲۵۰ ميلي‌متر طول دارد.

ايلان ماسك در ادامه‌ي كنفرانس اعلام كرد در سلول‌هاي بزرگ بدون تب «الكترون‌ها مسير كوتاه‌تري براي طي كردن پيش روي خود دارند» و اين مسير در باتري‌هاي عادي كوچك‌تر كه داراي تب هستند، طولاني‌تر است. ماسك ادامه مي‌دهد: «به‌همين دليل است كه سلول جديد با وجود بزرگ‌تر‌شدن، انرژي بيشتري نسبت‌به سلول‌هاي فعلي دارد».

مرجع متخصصين ايران فويل سلول بدون تب 4860 تسلا / Tesla Tabless Cell

همچون بسياري از شركت‌هاي حوزه‌ي خودروسازي،‌ تسلا باتري‌هاي خود را ازطريق شركت‌هاي توليدي بزرگ تأمين مي‌كند تا بتواند روي هدف اصلي خود متمركز باقي بماند؛ هدفي كه به‌عنوان «ساخت خودروهاي الكتريكي» از آن ياد مي‌شود. سلول‌هاي ۲۱۷۰ تسلا كه درحال‌حاضر در خودروهاي تسلا مدل 3 و تسلا مدل Y استفاده مي‌شوند توسط پاناسونيك در گيگافكتوري تسلا در ايالت نوادا به‌مرحله‌ي توليد مي‌رسند. بااين‌حال اشكالاتي در زمينه‌ي تأمين سلول‌ها به‌وجود آمده است. در سال ۲۰۱۸ پاناسونيك با كمبود سلول باتري مواجه شد و اين اشكال دركنار اشكالات ديگري كه تسلا براي توليد خودروي مدل ۳ پيش‌ روي خود مي‌ديد، قرار گرفت.

بنابه‌اعلام ايلان ماسك، تسلا همچنان به خريد باتري از شركت‌هاي متفرقه ادامه مي‌دهد

ماسك پيش‌تر از پاناسونيك به‌خاطر سرعت كم در توليد سلول باتري انتقاد كرده بود. مديرعامل پاناسونيك مدتي پيش اعلام كرد اگر تسلا بخواهد كسب‌و‌كارش را گسترش دهد، باتري‌هاي شركت پاناسونيك به‌اتمام خواهند رسيد. ماسك در جريان برگزاري رويداد Battery Day از توليد باتري توسط خود تسلا خبر داد؛ به‌انديشه متخصصين مي‌رسد تسلا با تمام توان در تلاش است ميزان وابستگي خود را به بقيه كاهش دهد و از بروز اشكالاتي نظير آنچه به‌هنگام توليد باتري توسط پاناسونيك پيش آمد، جلوگيري كند.

البته تمايل تسلا به توليد باتري به‌صورت اختصاصي، چندان تعجب‌برانگيز نيست. اين شركت طي ماه‌ها و سال‌هاي اخير شركت‌هاي متعددي را تصاحب و منابع آن‌ها را به زيرمجموعه‌ي خود اضافه كرد. مطالعه شركت‌هايي كه تسلا سراغ تصاحب آن‌ها مي‌رفت به ما نشان مي‌داد شركت تحت مديريت ايلان ماسك به توليد باتري به‌صورت اختصاصي علاقه‌مند شده است. به‌علاوه تصاوير فاش‌شده، پتنت‌هاي ثبت‌شده و تحقيقاتي كه توسط يكي از توسعه‌دهندگان ارشد باتري ليتيوم-يون منتشر شدند، به‌وضوح مهر تأييدي بر اين ادعا مي‌زدند.

تسلا به‌اين‌زودي‌ها قصد ندارد فرايند خريداري باتري از شركت‌هاي متفرقه را متوقف كند. در آستانه‌ي برگزاري رويداد Battery Day اعلام كرد تسلا همچنان قصد دارد از باتري‌هايي كه توسط پاناسونيك و CATL چين و LG Chem كره‌ي جنوبي و شركت‌هاي ديگر توليد مي‌شوند استفاده كند. ماسك حتي اعلام كرد تسلا مي‌خواهد بيشتر از قبل، باتري بخرد. با درانديشه متخصصينگرفتن برنامه‌هاي بزرگي كه تسلا در سر مي‌پرواند، اتخاذ اين استراتژي منطقي به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. يكي از تحليلگران شركت Benchmark Mineral Intelligence كه در حوزه‌ي باتري تخصص دارد مي‌گويد قطع ارتباط تجاري با شركت‌هايي مثل پاناسونيك، به نفع تسلا نخواهد بود. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات